Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Testamentti
Me allekirjoittaneet henkilöt ilmoitamme viimeisenä tahtonamme ja testamenttinamme olevan, että jomman kumman meistä kuoltua saa elonjäänyt täyden hallintaoikeuden yhteiseen asuntoomme suorittamalla suorittamalla siitä yhtiövastikkeen ja muut hallinnasta aiheutuneet kulut.
Mikäli testamentti loukkaa lapseni XXX XX lakiosaa niin tahdon että sitä vastaava osuus voidaan suorittaa lapselleni rahassa.
Minun XXXX XXXXXkuoleman jälkeen on omaisuuteni menevä XXXX XXXX pojalle xxxx xxxxx täydellä omistusoikeudella
Mikäli meillä kuitenkin on myöhemmin yhteisiä lapsia, niin tahdomme viimeisenä tahtonamme ja testamenttinamme silloin olevan, että omaisuutemme on jaettava kullekkin yhtä suurin osin tasan pääluvun mukaan.

Sitten on ne loppujutut todistajat yms.
Kysyisin olisiko syytä muuttaa tätä testamenttia sillä olemme eroamassa ja tuntuu oudolta nämä tällaiset asunnonhallinnat yms. Olen ostanut itselleni asunnon ja en kyllä halua että testamentissa annetaan mitään omistus tai hallintajuttuja.
Meillä on lapsia nyt kaksi, poika joka on minun ensimäisestä liiitostani ja tyttö joka on meidän yhteisestä avioliitostamme. Kenen pitäisi tehdä ja mitä että he todellakin saavat perintöä tasan pääluvun mukaan.
Onko tämä käyttökelpoinen näin?

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Heippa!

- otsikoksi pitää muistaa kirjoittaa 'Testamentti' ja muistaa laittaa pvm+paikka
- lapset perivät aina vanhempansa, jos molemmat vanhemmat ovat kuolleet;
sitä ei tarvitse erikseen mainita. Paitsi jos haluaa testamenttilla sivuuttaa jommankumman/toisen
lapsistaan, testamentilla sen onnistuu tekemään puoleen lapsen saamasta lakiosuudesta
- siis molemmat lapset perivät, myös teidän yhteinen tytär
- tarkoitatko tuossa yllä nykyistä puolisoasi, josta olet eroamassa? Hallintaoikeuden saa antaa
toiselle määritellen sen vaikka 'toisen kuolemaan asti' tai 'niin kauna kuin toinen elää yksin'
Jos esim. sinä kuolet, etä halua, että hän asuu asunnossasi jonkun toisen kanssa. (jos olette
avopari)
- itsehän et tarvitse hallintaoikeutta yksin omistamaasi asuntoon

(tarkistan tätä asiaa vielä Sinulle, jos haluat?)

- ja oletteko naimisissa vai avopari? Sillä on merkitystä.

- testamenttiin on syytä laittaa, että 'älkööt lasteni/lapsiemme avo/aviopuolisoilla olko osuutta
perintöön millään tavalla'
- samoin, että 'älköön kenelläkään muulla henkilöllä olko osuutta perintöön millään tavalla'

- tuntuu hiemna oudolta, että tekisit testamenttiin hallintaoikeuden ymv. jos olette eroamassa..
Sinun on viisainta tehdä oma testamenttisi?

En saanut tuosta ihan selville, että joko teillä on tuo yhteinen testamentti, jota haluat muuttaa?

- ja jos irtaimistoa on, sekin hyvä määritellä. Varsinkin, jos jotain haluat antaa tietyille henkilöille
(ns erityislegaatti)

Tässä alkuun. Pitäs kysellä vähän tarkemmin, jos ihan tarkan vastauksen voisin antaa..

-tmaria-

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Heippa vielä Anonyymi!

Lisäyksenä vielä, että leskeä ei voin häätää pois asunnostaan, mikäli hänelle ei ole
näyttää toista vastaavanlaista asuntoa, jonne hän itsekin haluaa muuttaa

Ja onko teillä avioehto, jos olette naimisissa?

Voit toki lähettää minulle yksityispostiakin, jos halaut.
Kyllä Sinun asiasi säilyy minun tiedossani.

-tmaria-

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ja vielä lisäykseni, kun sain silmistäni unihiekan pois:

- tuosta tekstistäsihän selvisikin, että olette avioliitossa, ja jos jompikumpi kuolee ennen
toista, omaisuus menee puoliksi, ellei avioehtoa ole
- toinen puoli menee tasan molemmille lapsille
- sitten kun toinenkin kuolee, lapset perivät loputkin, samansuuruisesti

- jos ehditte erota, eikä avioehtoa ole, omaisuutennehan menee tasan ja enemmän
omistanut puoliso joutuu maksamaan tasinkoa.

- mutta, jos Sinulla on avioehto, ja teille tulisi ero, Sinä säilytät avioehdon mukaisen
omaisuutesi ja molemmat lapsesi perivät Sinut aikanaan, tasapuolisesti.

- testamenttiakaan ei em.tapauksessa edes tarvita, koska lapset perivät vanhempansa
automaattisesti, mikäli testamentilla ei ole sitä lakiosan puolikasta 'vähennetty' tai
mikäli et halua antaa joillekin henkilöille erityslegaattia.

Toivottavasti sait nyt jotain selvää..;)

-tmaria-

Vierailija

Ymmärsin kysyjän viestin siten, että ko. testamentti on olemassa ja laadittu ennen yhteisen lapsen syntymää.
Eikö avioeron jälkeen tapahdu omaisuuden ositus ja siten testamentti menettää merkityksensä? Kysyjä ei maininnut mitään avioehdosta. Eikö testamentti kannattaisi olosuhteiden muuttuessa hävittää?

Kysyjän kuoleman jälkeen hänen molemmat lapsensa perivät hänet. Yhteinen lapsi perii myös isänsä. Tämä oletus perustuu tietysti siihen, ettei perittävä ole rajoittanut testamentillaan perijän perimisoikeutta. Lakiosa kuitenkin kuuluu rintaperilliselle, jollei tämä ole tehnyt jotakin erityisen moitittavaa ja loukkaavaa.

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Niin,
ehkäpä Kysyjä selventää tilannetta. Minä en tuosta huomannut, että milloin testamentti on
laadittu, mutta nykyisissä olosuhteissa se on syytä hävittää ja tehdä tarvittaessa uusi.
Varsinkin, jos avioero tulossa. Kyllä.

Tässä on tosiaan tuolla mahdollisella avioehdolla iso merkitys.

Onkohan laki muuttunut viime aikoina (?), kun testamentilla pystyy/pystyi puolittamaan
rintaperillisen lakiosan. Silloin jos rintaperillinen on tehnyt jotain moitittavaa ja loukkaavaa,
kuten sanoit; silloin rintaperillinen voidaan syrjäyttää lakiosastaan kokonaan.
(esim.yrittänyt tappaa vanhempansa).

Tiedätkö, onko tullut muutosta?

Mutta tämähän selviää,kun katsoo tämänhetken tilanteen.

Mutta muuten oltais samoilla linjoilla täällä nettineuvonnassa;)

-tmaria-

Vierailija

Onko uusi mies ottanut virallisesti lapsekseen kysyjän lapsen? Jos näin on tapahtunut niin mielestäni
testamenttia ei silloin tarvita perintöä tasan jaettaessa vaan poika perii puolet otto-isänsä osuudesta.
Jos tasajaosta halutaan poiketa niin silloin pitää tehdä testamentti.

t.metsänpoika

Vierailija

tmaria,

Mikäli meillä kuitenkin on myöhemmin yhteisiä lapsia, niin tahdomme viimeisenä tahtonamme ja testamenttinamme silloin olevan, että omaisuutemme on jaettava kullekkin yhtä suurin osin tasan pääluvun mukaan.

Tästä aloittajan lauseesta päättelin, että kysymyksessä on aiemmin laadittu testamentti, kirjoittaahan aloittaja nyt olevasta yhteisestä lapsesta.

Laki ei ole muuttunut perinnöttömäksi jättämisen suhteen, jos nyt ei aivan viime päivinä ole tapahtunut mitään.

Tässä on avoimia kysymyksiä:
- avioehto?
- toisen puolison lapsen asema?
- avioero ja ositus?

Jos virallinen ero tulee, tehdään omaisuuden ositus ja näin ollen ei entisen puolison asumisoikeutta pidä mainita testamentissa.
Mielestäni vanha testamentti on syytä hävittää olosuhteiden muuttuessa. Testamenttejähän voi laatia niin kauan kuin on oikeustoimikelpoinen! :-)

Vierailija

Metsänpoika
Onko uusi mies ottanut virallisesti lapsekseen kysyjän lapsen?

Emme tiedä kysyjän sukupuolta. Voihan kysyjä olla mies, jolla on aiemmasta liitosta poika.
Joka tapauksessa poika perii oman vanhempansa ja tytär molemmat, mikäli perheen sisällä ei ole tehty adoptiota (poika) tai mikäli testamentilla toisin määrätä.

Varminta olisi kysyä oikeusaputoimistosta tai vaikkapa pankin lakineuvonnasta ohjeita testamentin tekoon. Avioero näet saattaa mutkistaa tilannetta ja meillä nettineuvojilla ei ole tietoa pojan oikeudellisesta asemasta perhessä.

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Jep,

nämä viimeiset viestit ovat hyviä täsmennyksiä. Siksi en oikein alkanutkaan kaikkia mahdollisia
tapauksia ruotia, kun tietoa ei ollut riittävästi..;). Eikä kysyjän sukupuoli ole selvillä;
jotenkin minä(kin)...;) ajattelin naiseksi.

avioero ja avioehto...totta, mutkistavat, ja muuttavat tilannetta, niinkuin ollaan tässä puhuttukin.

Näinhän se on, että vanhat testamentit pitääkin hävittää olosuhteiden muuttuessa,
etteivät vahingossa jää voimaan, mikäli uutta ei ole tehty. Uusihan kumoaa aina
vanhan.

-tmaria-

Vierailija

Meillä on omistusoikeustestamentti, lakimiehen tekemä. 32 vuotta sitten yhteen mennessämme molemmilla oli kaksi lasta. Miehen lapset muuttivat luoksemme, koska eivät tulleet toimeen äitinsä uuden miehen kanssa. Minulla oli tontti, johon sitten yhdessä rakensimme omakotitalon. Koska mieheni teki suuren osan rakentamisesta, ja kuitenkin talo oli minun nimissäni, kysyin lakimieheltä, miten olisi parasta edetä, sillä olimme silloin avoliitossa. Hän ehdotti, menkää naimisiin ja hän tekee teille tuon testamentin. Teimme niin ja myös testamentti tehtiin silloin heti.Sen mukaan omistusoikeus menee puolisolle ja lesken kuoltua jaetaan omaisuus neljään osaan, siis molempien lasten kesken.

Nyt vuosien jälkeen kun mieheni oli pienellä eläkkeellä, sairastanut 19 vuotta ja nyt jo hoitokodissa on moni asia muuttunut. Itse sain pienen perinnön, minkä sijoitin ja siitä olen tehnyt testamentit omille pojilleni. Olen rahallisesti auttanut paljon mieheni tytärtä ja jonkin verran myös poikaa. Tyttären kanssa on velkakirjakin hänen asumisoikeusasuntonsa hankinnasta ja se raha on pantattuna ja nimissäni, sillä tytär avioitui miehen kanssa joka sekoitti kaikki hänen raha-ja muut asiansa ennen kuin sai eron. Mieheni tyttären perheen puhelin- ja nettiliittymät ovat nimissäni, koska luottotietojen puuttumisen takia hän ei niitä muuten saisi.
Omat poikani, 51v ja 50v eivät rahallista apua ole tarvinneet ja nuorin on tehnyt remontit ja auttaa nytkin minua kaikessa mahdollisessa, koska asuu lähimpänä. Olen hänelle kulut työstä korvannut, muuta hän ei ole halunnut vastaanottaa.

Nyt olen miettinyt, miten pitäisi menetellä. Maksan kaikki kulut mieheni kanssa yhteisestä asunnosta, koska mieheni eläke menee hoitokotiin. Aikoinaan maksoin omakotitalosta velat, koska olen koko ajan ollut suurempituloisin. Kun se talo miehen sairastuttua myytiin, tarvittiin mieheltäni vain suostumus myyntiin, koska lainhuudatus oli nimissäni.Mieheni mieliksi ostamani rivitalo-osakkeen halusinkin puoliksi mieheni kanssa, siis molempien nimiin. Se myytiin vajaa kolme vuotta sitten, koska halusin muuttaa kerrostaloon yksin jäätyäni. Siksi nyt myös tämäkin asunto on molempien nimissä. Pystyn säästämään jonkin verran nykyisistäkin tuloistani ja säästöjä varten olen avannut oman tuottotilin, minne ne laitan. Nyt vain olisin halukas kuulemaan, mitä mieltä te olette tästä minun tapauksestani. Meneekö minun omaisuuteni kuitenkin tasajakoon, mikäli minä kuolen ennen miestäni??? (Mies on liikuntakyvytön ja dementoitunut, käyn päivittäin häntä syöttämässä hoitokodissa)

Vierailija

Näin maallikkona en uskalla sanoa tietäväni lakikiemuroita, mutta jos alkuperäinen testamentti on voimassa, uskoisin tasajaon tulevan eteen siinä tapauksessa, että satut kuolemaan ennen miestäsi.

Olet testamentannut osan omaisuuttasi pojillesi erillisellä testamentilla. Ymmärtääkseni tämä on mahdollista ja alkuperäinen testamentti ei kumoa tahtoasi. Elämäntilanteet muuttuvat, mutta jos testamentti ei muutu, se pannaan toimeen alkuperäisessä muodossaan. Ilmeisesti et enää voi tarkentaa yhteistä testamenttia miehesi dementoitumisen vuoksi.

Sinun asemassani jo oman mielenrauhani vuoksi ottaisin yhteyttä lakimieheen ja sopisin konsultaatiosta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat