Kommentit (2)

Vierailija

En saanut aivan selvää siitä, jos 1948 syntynyt esimerkin mukaan jatkaa työtään sen kuukauden, jotta saavuttaa sen aiemmin luvatun eläkkeen, niin nouseeko se eläke heti siihen luvattuun summaan, vai vasta 68 täytettyään ? Aiemmin
olen saanut kuvan, että 63-68 välillä ansaittu korotus tulee voimaan vasta 68 iässä. Hans

Anneli Koivunen
Seuraa 
Liittynyt26.7.2015

Minulla joka jäin nyt 60 vuotiaana (tänä keväänä) työkyvyttömyyseläkkeelle, eläkepäätös tehty viime vuoden marraskuusta, en tiedä mikä leikkaisi mutta leikkasi aika rajusti.

Minullakin eläke jää alle 1000,00 verojen jälkeen, joten ei sillä paljoa palveluja osta. Sitten vielä kun hallitus on pienentämässä lääkekorvauksia sekä sairausmatkakorvauksia. Ja lisäksi vielä eläkeläisten asumistukea, on tilanne taloudellisesti tosi huonolla tolalla monella eläkeläisellä. 

Yksityisyrittäjänä olen kyllä maksanut viimeisen yrityksen aikana tuntuvasti paremman YEL:lin kuin nuorempana tein, mutta en ottanut huomioon että joudun jäämään ennen aikaisesti työkyvyttömyyseläkkeelle. Laskin aikoinani että jään eläkkeelle 2020 ja saan silloin n. 2000,00/kk eläkettä. Toisin kävi... 

Senpä takia olenkin nyt tekemässä Kansalaisaloitetta Arvokas vanhuus. Se ei todellakaan ole mikään nimienkeruu paperi vaan tähtää suoraan lakialoitteeseen, jolla pyritään muuttamaan hoitoon pääsemistä myös siinä tapauksessa että omat varat ei riitä. Se tarvitsee 50 000 kannatusta taakseen, joten ei ole mikään pikku juttu. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1282

Et-Lehden tilaaja Anneli Koivunen

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat