terveys

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Miten pidätte huolte terveydestänne, itse olen kovia kokenut sydänleikkaukset ym.tehty vielä kuitenkin hengissä ollaan.En tupakoi enkä juo, se kai lie pelastukseni avain?

Kommentit (15)

Vierailija

Vielä olisin kiitollinen jos jollain on ollut mahdottoman kova kuume esim.+40C.eli onko saatu selvyyttä kuumeen syystä

Vierailija
järjestysmies

Miten pidätte huolte terveydestänne, itse olen kovia kokenut sydänleikkaukset ym.tehty vielä kuitenkin hengissä ollaan.En tupakoi enkä juo, se kai lie pelastukseni avain?

Se, että et tupakoi etkä liiemmin käytä alkoholia, on varmaan paljonkin
auttanut sydänleikkausten yhteydessä ja jälkeen.

Itse olen myös raittiuslinjalla ja muutenkin elämäntapani ovat
terveellisiä. Ulkoilen, vältän ns. "roskaruokaa", pääpiirteissään
noudatan vähähiilihydraattista ruokavaliota. Antti Heikkilän
keittokirjat ohjenuorana. Täytyy kyllä myöntää, että silloin tällöin
periaatteet unohtuvat, kun pidän kovasti leipomisesta ja täytyyhän
niitä maistella saadakseen selville voiko vieraille tarjota :)

Uskon myös, että positiivinen elämänkatsomus on hyväksi ja
iloinen mieli sekä se, että tuntee itsensä tarpeelliseksi ja voi
olla avuksi rakkaille ihmisille (ja monelle muullekin = auttamistehtäviä).

t. Grandmother

ps. Tervetuloa mukaan palstoille!

Vierailija

Viime talvena olin 40-asteen kuumeessa. Se oli sikainfulensa-aikaa, mutta en käynyt lääkärissä koska sanottiin, että pysykää kotona ettei tartuta muita. Vuorokauden makasin "horroksessa" mutta sitten kuume laski yhtä nopeasti kuin nousikin. Olo oli aika hutera vielä paripäivää.

Kysyit myös miten hoidatte terveyttänne, voin kertoa, että syön kasvisruokaa, laktoosittomia maitotuotteita, leipää. Kävelen paljon eikä minulla mitään muita erikoisterveysjuttuja olekkaan.
Olen turvautunut Arvo Ylpön ohjeeseen, että "mikään ei ole vahingollista kohtuudella nautittuna".

Toivon sinulle jäjestysmies hyvää kesää, terveyttä ja mukavaa kun olet löytänyt näille sivuille.

Vierailija

Kaikkea voi syödä,kun muistaa kohtuuden.Olen pikkuhiljaa vähentänyt nauttimiani annoksia,sillä en tarvitse enää mitään kukkuralautasellisia ruokaa.Kaikkea olen vähentänyt pikkuhiljaa,esim.suolaa,sokeria,rasvaa.
Kesällä on helppoa,kun on paljon tuoreita kasviksia ja marjoja.
Lihapatojakin voi edelleen syödä,jos tekee mieli.Vähentää vaan lihan määrää ja lisää sinne kasviksia enemmän.

Ruoan määrästä puheen ollen,äidilläni oli keittiössään sellainen kirjoitus,jossa luki:
Syö aamulla,kuin kuningas
päivällä,kuin talonpoika ja
illalla,kuin kerjäläinen.

Lähdenpä tässä keittelemään aamun kaurapuuro-annosta.Viikonloppuisin olen alkanut totuttelemaan tähän aamu-puuro syöntiin ja täytyy sanoa,ettei se nyt niin hassummalle maistukkaan.Siitä saa puhtia pitkälle aamupäivään.

Vierailija

Järjestysmies, sinulla on ihan hyvät eväät viettää terveellistä elämää
leikkauksesta toipuneena. Aamupuuro antaa päivälle hyvän perustan mikäli
se on sinulle mieluista, meillä keitellään vaihtelevasti erilaisista hiutaleista puurot.
Kastikkeista saa rasvan jääkaapissa jäähdyttämisen jälkeen kuorittua pois.
Liikkumista vointisi mukaan minkä tunnet sinulle sopivaksi. Iloinen ja elämänmyönteinen
asenne ja uteliaisuus uuteen päivään on hyvä. Kuumehuippuja on joillain meistä joskus,
eikö elimistömme silloin juuri puolustaudu jotain "terveyshaittaa"vastaan. Voi hyvin ja
iloa elämääsi, myös kaikille palstalle kirjoittaville.

Vierailija

Täytyy vielä lisätä eiliseen kirjoitukseeni kirja, joka kaikkien
sydämestään huolehtivien kannattaa ehdottomasti lukea:

Valittujen Palojen v. 2009 julkaisema

Puoli tuntia päivässä sydämen terveydeksi

Asiantuntijoina suuri joukko suomalaisia lääkäreitä ja professoreita
ja kirjoittajina Anja Schone, Maarit Huovinen, Timo Elo, Maarit Erämetsä,
Pentti Huovinen, Helinä Keskinen, Pirjo Muurinen, Juha Pekkanen.

Lainaus alkulehdeltä:
Puoli tuntia päivässä sydämen terveydeksi
sisältää runsaasti tietoa terveyteen ja sairauteen liittyvissä
kysymyksissä. Kirjan ohjeita ei ole tarkoitettu korvaamaan
lääkärin tekemää tutkimusta. Tarkan, omaa terveydentilaa
koskevan tiedon saamiseksi tulee aina kääntyä lääkärin puoleen.[/i

Itse hankin tämän kirjan siksi, että äidin sekä isän puolelta luulisin
itselläni olevan "perintötekijöitä" sydänsairauksiin.

Kirjaa voi lukea vähän kerrallaan ja on mukava myöhemminkin
kertailla sieltä täältä "muistin virkistämiseksi".

t. Grandmother

Vierailija

Kiitosta vaan, tällä hetkeelä vaivaa niin mystinen sairaus, ettei edes lääkarit tiedä mistä johtuu, joten eivät voi määrätä lääkkeitäkään.Outo kuume mikä sahaa edes takaisin 36,8-41,4C välillä, kuumetilasta normaalilämpöön vaihtuminen voi tapahtua 2 tunnissa, ainostaan myyräkuume on pois suljettu tällä hetkellä.
viikon aikana olen joutunut 3 kertaa sairaalaan+TK-käynnit päälle alkais jo riittää, huomenna taas labraan.
(ns.kuumelääkkeillä ei ole mitään merkitystä, kun kuume sahaa edestakas niistä huolimatta, tämä onkin elämää suurempi kysymys, nyt on 37,6c kuumetta)

Vierailija

Olen 82 ja risat. Olen ollut yksin 6 vuotta mieheni kuoleman jälkeen. olen tyytyväisenä asunut omassa kodissani, Nyt sattui kurja onnettomuus,jonka seuraus on polvileikkaus. Kunnalliseen sellaiseen pääsisin lääkärin mukaan aikaisintaan syksyllä tai ehkä talvella.Yksityisoperaatio tapahtuu 22.6 ja todennäköisesti kuntoudun talveksi.asun puulämmitteisessä talössa,joten hommia piisaa.Raha on ongelma. Säästänyt olen pienenstä eläkkeestäni ,joten siellä on nyt 1900 euroa ja saan eläkkeeni 20.6 Se on noi 1000 euroa.Kysyn,olisiko Suomen päättäjissä joku niin fiksu,että esiitäisi pohdittavaksi,voiko ehkä tulla halvemmaksi auttaa tällaisessa kiipelissä olevaa vanhusta saamaan kutonsa omanarvontuntonsa ja elämänhalunsa takaisin? Lääkäri kyllä näkee.onko ko. henkiö itse toimeentuleva vai ei .Kelakorvauksena niinkuin kunnankin lähetteellä saataisiin ihmeitä aikaan ja vanhus asuisi itsenäisenä ja onnellisena tutussa kodissaan vielä kenties 5-15 vuotta ilman suurempia yhteiskunnan tukia.Yksityisleikkaus maksaa minulle 2100 euroa + matkat ja saattaja. Minulla on neljä tytärtä,joista lähin yli300 km:n päässä. En haluaisi heidän joutuvan luopumaan työstään tai vaikeuksiin lomia pyydellen,he ovat kaikki vaativissa töissä ja kiireisiä.mutta auttavat aina pyydettäessä,työpaikan menetyksenkin uhalla.Tiedän .että laki on olemassa mutta eikö sitä voisi tulevia vastaavanlaisia tapauksia ajatellen rukata?Valtio saattaisi säästää pitkän pennin. Yksi pikku-mummoista.

Vierailija

Pääasia, että sinut saadaan kuntoon eiköhän siihen rahapuoleen joku järkevä ratkaisu loytyne.
Hyvää vointia ja pikaista paranemista, terveys on kaiken A ja O.

Vierailija

Palasin katsomaan täältä osiosta tämän aloittajan mietteitä.
Miten voit nyt, oletko saanut oloasi kohentumaan lenkkeilyllä.
Joskus menee todella kauan ennenkuin olotila kohentuu sairauden
kohdatessa. Miehellänikin oli kolmen vuoden "hoitorumba" joka päivä
tk-keskuksessa. Sairaalasta pääsyn jälkeen oli ensin kotihoito. Nyt on
kulunut kymmenkunta vuotta ja vakavasta sairaudesta toipunut. Minulla
on ollut myös vakava sairaus mutta olen myös tervehtynyt. Tulevastahan
emme tiedä mutta luottakaamme tähän hetkeen ja huomiseen. Terveys
on kaiken A ja O. Terveyttä ja hyvää vointia kaikille. Terv. toinen mummo.

Vierailija

Niin tuo kiinnostaisi, mikä se oli järjestysmiehen kuumeen lopullinen diagnoosi? -joku tulehdus jossain?
Samaten kiinnostaisi tietää miten nimimerkki "Yksi pikku-mummo" polvileikkauksen jälkeinen tervehtyminen sujunut?
Tässä nyt näitä sairaus-asioita utelen, mutta myöskin muista elämäntapahtumista/kriiseistä yms. jos kuka mitä kirjoittanut, niin mielenkiintoista olisi tietää miten elämäntilanteenne muuttunut ajan myötä.
Toisten kokemusten myötä, voisimme muutkin oppia jotain uutta.
Itse olen monien sairauksien kanssa kamppaileva, mutta muutoin suuremmilta elämänkriiseiltä välttynyt.
Ehkäpä nämä sairaudet on Luoja katsonut riittävän minun taakakseni tässä elämässä, sillä paljon ne ovat elämääni
rajoittaneetkin.
Hyvää Syksyn jatkoa ja terveyttä Kaikille. Pidetään ainakin flunssa loitolla.
terv. Kaisu

Vierailija

Minua alkoi reumaatikkona kiinnostaa toteamus jonka kuulin toiselta
reumaatikolta:huonot hiilihydraatit ylläpitävät tulehduksia elimistössä.

Olen alkanut tutkia netistä aineistoa, ja sitähän riittää.......
Kuulin jo aikaisemmin kuntoutuksessa vertaiskeskustelussa,kun yksi potilas kertoi voineensa paremmin kun vähensi perunan syöntiä, ja laittoi tilalle muita kasviksia,jotka eivät ole niin h-hydr.-pitoisia.
Maanantaina siis perunoitten tilalle muuta ostoslistalle.
Ajattelin katsoa ja kuunnella vointia kuukauden ihan ruokapäiväkirjan kanssa.
Olen ollut monellakin dieetillä ennen, ja inhosin ruokapäiväkirjan pitoa...

Vaakaa en ole ostanut uutta, kun entinen meni rikki.
Mutta nyt onkin motiivina parempi terveys, ei laihtuminen ulkonäköseikkojen vuoksi,
enkä osta vaakaa.
Punnitkoon terveyskeskuksessa kun siellä seuraavan kerran asioin..
Haastavaa varmaan tulee olla keksiä uusia ruokia .
Perunaa on ollut kaikissa mieliruuissani, ja perunamuussi on ollut tosi hyvää....
lanttua...naurista....
Eikös peruna muuten ole aika "uusi"tulokas oloissamme, söivät ennen nauriita yms...
Katsotaan mitä tulehdusarvot sanovat,kun tulee uusi komento keittiössä......;)

Vierailija

Reumaatikko, hiilihydraatit kyllä saattavat ylläpitää tulehdustilaa elimistössä, mutta näiden tutkimusten ja ihmisten omien havaintojen mukaan niistä hh:sta pahimpia ovat viljat. Näistä eri viljojen erilaisista gluteiineista ja myös lektiineista löytyvät ne pahikset, tulehdusta aiheuttavat aineet.

Vierailija

Olen alkanut ihan tässä lähiaikana kiinnittää huomiota juuri "hiilareitten"
käyttöön. On kulunut lyhyt aika ei oikein tiedä vielä kertoa miten se vaikuttaa
olooni. Kananmunan syömisellä olen havainnut kyllä olevan nälkää hillitsevän
vaikutuksen. Siinähän kolesterolit ovat sittenkin ns. hyviä eikä ole syytä olla
käyttämättä ruokavaliossa. Maitotuotteita jukurttien muodossa käytän myös.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat