Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Vatsa sekaisin!
Olen olut sappirakon poistoleikkauksessa toukokuussa ja vatsa on siitä asti ollut sekaisin.Mielestäni ennen poistettiin
vain kivet mutta ei rakkoa,oisikohan tällä jotain osuutta tähän vaivaan.Löytyykö muita tästä ongelmasta kärsiviä?
nim.ansku

Vierailija

Lainaus:

Vatsa sekaisin!
Olen olut sappirakon poistoleikkauksessa toukokuussa ja vatsa on siitä asti ollut sekaisin.Mielestäni ennen poistettiin
vain kivet mutta ei rakkoa,oisikohan tällä jotain osuutta tähän vaivaan.Löytyykö muita tästä ongelmasta kärsiviä?
nim.ansku

Olen kuullut, että se on kovin yleinen vaiva sappirakon poiston jälkeen, että vatsa on ns. kuralla. Aikaa myöden vaiva kyllä tokenee. Joten yritä kärsivällisesti odottaa tilanteen rauhoittumista.

Vierailija

Minulta poistettiin sappirakko 11 / 08. Siitä asti olen kärsinyt ripulista ja muista vatsavaivoista. Vessassa joudun käymään 5-10 kertaa päivässä. Aina ruokailun jälkeen on kiire vessaan. Ulosteen mukana tulee runsaasti keltaista sappinestettä. Vatsakivut ovat ajoittain erittäin kovat. Ennen leikkausta ei lääkärin kanssa ollut mitään puhetta mahdollisista ongelmista, joita sappirakon poiston jälkeen voi ilmetä, annettiin vain olettaa, että leikkauksella sappiongelmista pääsee helposti eroon. Nyt kaduttaa koko leikkaus!!

Vierailija

Tuolla terveys osiossa on keskustelua ilmavaivoista.
Sieltä saattaa saada hyviä neuvojakin, mutta huumoria ei sieltä ainakaan puutu.
Kannattaa lukea koko ketju niin tietää mistä puhutaan.

Vierailija

Alkuperäiselle kysyjälle:
Viime ET:n lääkäripalstalla vastattiin samaa asiaa kysyneelle. Lue Risto Laitilan vastaus ET 11/2010 sivu 55.

Vierailija

Lainaus:

Alkuperäiselle kysyjälle:
Viime ET:n lääkäripalstalla vastattiin samaa asiaa kysyneelle. Lue Risto Laitilan vastaus ET 11/2010 sivu 55.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Hyvä, että palautit keskustelun asialinjalle, kysyjälle tämä asia
on kuitenkin kiusallinen terveysongelma, eikä mikään vitsi.

t. Karpalo

Vierailija

Risto Laitilan vastaus sappileikkauspotilaalle on luettavissa täällä nettiet:ssä Uusimmat artikkelit -osiossa.

Vierailija

Olin sappirakon tähystysleikkauksessa 2006 ja siitähän tämä vuosia kestänyt ripulointi alkoi! Olen juossut lääkäriltä toiselle kun tuntuu että vaiva vain pahenee. Lääkkeenä on kokeiltu monenlaisia, Questrania söin pari vuotta kunnes se alkoi tekemään sivuoireita mm järkyttäviä ilmavaivoja,lääke vaihdettiin nestemäiseen Antepsiniin jolla ei niin hyvää vaikutusta saatu aikaiseksi kuin questranilla joten se vaihdettiin sitten Nexiumiin joka on pirun kallis kun ei ole kela korvattava!!!
Uskomatonta on tämä wc;ssä istuminen,aamut ja aamupäivät on pahimpia,vatsa polttaa ja sitten saakin juosta pytylle ja uloste tulee keltaisena vetenä läpi ja useita kertoja päivässä! Sama mitä suusta pistää alas tulos on sama. En olisi leikkaukseen mennyt jos olisin tiennyt tämän elinikäisen vaivan saavani...

Vierailija

Olin marraskuussa 2010 sappirakon tähystysleikkauksessa. Siitä lähtien myös saanut käydä 2-10 kertaa päivässä isolla hädällä. Aina tulee keltaista nestettä ja vaahtoa mukana, sillon tällöin saattaa vatsa toimia normaalisti. Jos olisin tästä tiennyt ennen leikkausta en varmasti olisi mennyt! Pysty edes töitä tekemään normaalisti tämän vatsan kanssa. Ompa kivaa! Osaako kukaan neuvoa mitä voisi tehdä että saisi vatsan tasapainotettua ettei tarvisi kokoajan vessassa ravata.

Vierailija

Vaikka sappirakko on poistettu, on silti noudatettava ns. sappipotilaan ruokavaliota, eli samat asiat, jotka saivat aikaan sappikivut, voivat edelleen aiheuttaa ongelmia. Eli ei voi syödä mitä tahansa. Ja toisaalta, kyllä kai löysä vatsa on mukavampi kuin ummetus. Itseltäni poistettiin sappirakko rapiat kymmenen vuotta sitten ja kivut ( erittäin aggressiiviset siihen asti dieetistä huolimatta) jäivät sille tielleen. En tosin tahallani ärsytäkään eli rasvaiset, mausteiset, kurkku, omena, sipuli yms. pois tai ainakin vähiin.

Vierailija

se mitä syö/tai jättää syömättä vaikuttaa siihen mitä tulee ulos .....
eli sappipotilaan ruokavalioo knnattaa noudattaa..

Vierailija

Kokeilkaapa vaikka vähähiilihydraattista ruokavaliota, siitä kun täällä niin kiivaasti keskutellaan.
Niin tai jättäkää aluksi ainakin kotimaiset viljat pois!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat