Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

ET-lehden numerossa 11/2010 oli asiaa perinnön jakamisesta ja testamentin teosta. Testamentti kannattaa tehdä, jos ei ole omia läheisiä.

Oletko Sinä pohtinut perintöasioita tai jo mahdollisesti tehnyt testamentin?

Jaa oma tilanteesi muiden keskustelijoidemme kanssa!

Vierailija

Olen pohtinut tilannetta, koska jonkin verran on tullut omaisuutta hankittua. Minulla on neljä lasta, enkä ole enää naimisissa, joten tiedän, että lapseni jakavat omaisuuteni, kun lähden täältä.

Vierailija

Lukekaapa Kaisu Pato-ojan runo Pielisen palladi.

"Ei niin pientä perintöä,
ettei riiaksi repeisi.
Meiän lapsi-kultasihin
sananlasku ei sopine."

Vierailija

Voi voi - tuntuu kuin Viikatemies rupeaisi hiiviskelemään nurkissa, kun tuommoisia asioita puhutaan.
"Kuolema ei liikuta meitä. Kun me elämme, ei ole kuolemaa. Kun kuolema on, ei ole meitä." Tai jotenkin noin
muistan lukeneeni.
Tietysti testamentti-asiakin pitää hoitaa, mutta juuri tänä iltana en viitsi sellaisia ajatella.
Olen minäkin huomannut, että vaatimattomista vaatimattominkin perintö saattaa riitauttaa jälkeenjäävät. Raadollista ja murheellista, mutta totta!

Vierailija

Mahtaakohan perintönä siirtyä myös riita omaisuuden jaosta?
Omien vanhempieni perinnönjaot ainakin meni riitaisasti.
Toisen vanhemman omaisuutta jaettiin vuosia ja siinä lakinainenkin hyötyi mukavasti!

Vanhempani ovat jo mieltyneet osaan lapsista ja lapsenlapsista niin, että heille mukamas jää sitä ja tätä ja tuota.
Testamenttia ei tehdä ihan vaan sen vuoksi, että tapelkaa sitten heidän jälkeensä!

Oikeudenmukaisuuden ja tasavertaisuuden pohjalta kun asiaa ajattelen niin jäänköhän minä jalkoihin, kun röyhkeyden omaavat sisarukset hyökkäävät,,,,,, niin nämä vanhempieni suosikit.

Vierailija

Minua on aina surettanut, kun ei ole yhtään sisarusta. Nyt aikuisenakin olisi mukavaa, kun voisi siskolle/veljelle soittaa tai pistäytyä käymään. Lapsillanikin olisi setiä, tätejä, serkkuja. - Mutta ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin: ei tarvitse kenenkään kanssa riidellä. Silti surkuttelen itseäni, kun olen vailla sisaruksia. Vaikka enimmäkseen kyllä olen olooni tyytyväinen, niin jotain perheen ainokaiselta jää puuttumaan.

Vierailija

Kyllä olen tehnyt testamentin ja suosittelen sen tekemistä jokaiselle.
Erityisesti, jos ei ole rintaperillisiä.

Sittenhän perintö menee ensin vanhemmille, sitten sisaruksille ja
sitten sisarusten lapsille. Ja viime kädessä sedille ja täteille.
Halautko niin menevän?

Sillä välttää turhat riidat ja jos ei olekaan niin sitä maallista mammonaa,
niin jostain rakkaasta taulusta tai muusta ihanasta esineestä voi tulla muhkea riita.

Ja sitäpaitsi testamentissa voi määrätä, kuka/ketkä selvittävät henk.kohtaiset
asiat, kuten kirjeet. Jos ei ole niitä ehtinyt tuhota eläessään.
Minut perivät ystäväni ja selvittävät myös kuolemani jälkeiset asiat.
Ja testamentti ei ole edes vaikea tehdä, kunhan vähän miettii..

Luin kerran kahdesta veljekseksestä, jotka perivät maat, mannut ja ison
talon. Mutta sitten tuli käsittämätön riita vanhempien makuuhuoneessa
olevasta raanusta. Veljekset eivät päässet siitä sopuun ja lopulta lakimies
vetäisi sen puukolla kahtia..ja tämän kertoi lakimies itse.

Vierailija

Niin, jäi vielä sanomatta, että jos ei ole tätiä eikä setiäkään enää,
niin valtio vie eikä edes kiitä!

Vierailija

Haluan tehdä testamentin sen tähden, koska meillä ei ole rintaperillisä ja näin säästän suvulta yhden riidanaiheuttavan tapahtuman.
Haluan myös nimetä henkilön, joka saa tulla kotiimme huolehtimaan pesän tyhjentämisen ja henkilökohtaisten tavaroiden hävittämisen mitä jää jäljelle.
Tuntuisi tosi pahalta, että sukulaiset tonkisivat tavaroitamme ja jakelisivat niitä keskenään.

t. Hiiru

Vierailija

Varmasti tiedätkin jo, ettei valtio todellakaan vie, jos teet testamentin. Luulisi kiinnostavan, että voi päättää itse omaisuudestaan.
Paperi ei ole vaikea tehdä. Netistä mm. löytyy paljon tietoa.

Vierailija

Lainaus:

Haluan tehdä testamentin sen tähden, koska meillä ei ole rintaperillisä ja näin säästän suvulta yhden riidanaiheuttavan tapahtuman.
Haluan myös nimetä henkilön, joka saa tulla kotiimme huolehtimaan pesän tyhjentämisen ja henkilökohtaisten tavaroiden hävittämisen mitä jää jäljelle.
Tuntuisi tosi pahalta, että sukulaiset tonkisivat tavaroitamme ja jakelisivat niitä keskenään.

t. Hiiru

Ei kuolleista tunnu enää miltään. Mitä luulet sukulaisten sinusta ajattelevan ja puhuvan kun menee
miljoonat sisu suun?

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

t. Hiiru

Ei kuolleista tunnu enää miltään. Mitä luulet sukulaisten sinusta ajattelevan ja puhuvan kun menee
miljoonat sivu suun?

Vierailija

Ole onnellinen. Sisaruksista ei ole muuta kuin harmia. Aina kilpailemassa ja vanhempien poismenon jälkeen pahenee vain. Minä olen ainakin jäänyt vanhempien sisarusteni jalkoihin, eivätkä he ole olleet koskaan kavereitani vaan jotain herra/rouva ylhäisyyksiä. Ja vielä kimpassa ovat kuopusta vastaan tms. Minulle tämä on ollut suuri pettymys elämässäni.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat