Omia juuria etsimässä

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Kuka oikein olen ja mistä tulen? Miksi olen tällainen - onko taitoni ja rajoitteeni, ehkäpä sairautenikin, perittyä? Vastauksien äärelle opastaa Sukututkimuksen käsikirja. Yli 300 sivuinen teos on suunnattu sukututkimuksen vasta-alkajalle mutta kirjan vinkeistä ja esimerkeistä on hyötyä rutinoituneemmalle harrastajallekin.

Teoksessa esitellään kattavasti keskeisimmät arkistot ja lähdetahot yhteystietoineen, myös uusimmat sähköiset asiakirjat. Käsikirjaa voi lukea myös yleissivistykseksi - yhteiskuntamme kehityskuvauksena 1500-luvulta aina nyky-Suomeen. Teos tempaa mukaansa vaikkei omat juuret vielä kiinnostaisikaan, siksi elävästi ja kiinnostavasti esitellään esimerkkisuvun vaiheet.

Sukututkimuksen käsikirja
Marja Huovila - Pirkko Liskola - Kari-Matti Piilahti
WSOY 2009

Oletko jo tutkinut sukusi vaiheita? Mistä kannattaa aloittaa? Mitä kirjoja voit suositella? Oletko käynyt sukututkimuskurssin vai oppinut omin päin? Mitä käytännön vinkkejä voit antaa aloittelevalle harrastajalle? Löysitkö omista juuristasi jotain yllättävää tai erikoista?

Kommentit (4)

Vierailija

Kyllähän tuo sukututkimus on alkanut kypsemmällä iällä kiinnostaa mutta kun ei tiedä mistä aloittaa. Josko tääktä löytyisi asiantuntevia neuvojia?

Vierailija

Katsohan myös aikaisempaa keskustelua sukututkimuksesta. Se löytyy harrastus-osiosta.

Alla oleva Et-toimituksen mainitsema kirja on oman kokemukseni mukaan hyvä vasta-alkajallekin. Työväenopiston sukututkimuskurssilla käytettiin täälläpäin oppikirjana Sirkka Karskelan "Sukututkijan tietokirja"-nimistä kirjaa.

Minun käymästäni kurssista on kyllä aikaa jo 15 vuotta ja uudistuksia tähän asiaan on jo tietenkin tullut, ainakin sukututkimuksen tietokone-ohjelmista on suurta apua.

Sukututkimuksen käsikirja
Marja Huovila - Pirkko Liskola - Kari-Matti Piilahti
WSOY 2009

Kaikki vaan mahdollisuuksien mukaan omia juuria etsimään! Mielenkiintoista :)

Grandmother

Vierailija

Kun taas tuli kesällä kokoonnuttua enempikin oman suvun kanssa, heräsi kiinnostus edesmenneiden tekemisiin ja vaiheisiin hiukan kauemmaskin ajassa. Liian usein vanhojen sukulaisten tieto ja tarinat menevät mukana hautaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat