Kolesteroliriesa

Vierailija

Hei

Onko kenelläkään kokemusta korkean kolesteriroliarvon alentamisesta kotikonstein? Mahdollisesti kalaöljykapseleista? Esim. punariisi ei minulle munaistaudin vuoksi sovi. Olen jo yrittänyt karsia ruokavaliostani kovan rasvan, ruoanvalmistukseen käytän rypsiöljyä. Muutenkin katsoisin syöväni suht' kevyesti, monipuolisesti ja terveellisesti ainakin arkipäivisin mm. täysruista suosien, mutta kokonaiskolesteroliarvo sen kuin nousee. Apua ei ole ollut päivittäisestä kolesterolia alentavasta jogurtistakaan. Onneksi HDL-arvo on hyvä ja vähän korjaamassa tilannetta. Mutta haluaisin välttää varsinaisia lääkkeitä niin pitkään kuin mahdollista.

Kommentit (14)

Vierailija

Olen saanut kolesteroliarvot kohdalleen ruokavalion avulla, siitä
kerroin punariisi-keskustelussa 04.03.10 klo 18.50, jos olet
kiinnostunut asiasta. Tahdonvoimaa se tietenkin vaatii :)

t. Grandmother

Vierailija

Kiitos Grandmother vinkistä. Tilasin Antti Heikkilän kirjan kirjastosta ja aion tutustua hänen ohjeisiinsa. Kummalta vaan tuntuu kirjoituksessasi yhden kananmunan syöminen päivittäin, kun keltuaisessahan on runsaasti kolesterolia. Ehkäpä Heikkilän ohjeet kääntävät koko syömispuolen ihan ylösalaisin. Mutta tutkitaan ennenkuin hutkitaan... Tahdonvoimaa minulta kyllä löytyy.

Vierailija

Lainaus:

Kiitos Grandmother vinkistä. Tilasin Antti Heikkilän kirjan kirjastosta ja aion tutustua hänen ohjeisiinsa. Kummalta vaan tuntuu kirjoituksessasi yhden kananmunan syöminen päivittäin, kun keltuaisessahan on runsaasti kolesterolia. Ehkäpä Heikkilän ohjeet kääntävät koko syömispuolen ihan ylösalaisin. Mutta tutkitaan ennenkuin hutkitaan... Tahdonvoimaa minulta kyllä löytyy.

--------------------------------------------------------------------------------------
Niinhän se ensin tuntuu, että monet aikaisemmin kielletyt jutut muuttuvat
sallituiksi. Kunhan nyt ensin luet kirjan, niin tiedät miksi :)
En ole ainut, joka on päässyt hyviin tuloksiin noilla ohjeilla ja ruokavaliosta
on paljon muutakin apua terveysasioissa.
Itse halusin eroon pitkäaikaisesta kolesterolilääkkeiden käytöstä, erilaisten
sivuvaikutusten takia ja siksi ihan oma-aloitteisesti lopetin ne, ja kun olin
kolme kuukautta noudattanut Heikkilän ohjeita ja menin kol.kokeisiin, niin
tulokset kyllä hämmästyttivät hoitohenkilökuntaa. Kerroin kyllä
mistä kaikki johtui :) ja samalla minusta tuli Antti Heikkilä fani :)

Vierailija

Niinhän se ensin tuntuu, että monet aikaisemmin kielletyt jutut muuttuvat
sallituiksi. Kunhan nyt ensin luet kirjan, niin tiedät miksi :)
En ole ainut, joka on päässyt hyviin tuloksiin noilla ohjeilla ja ruokavaliosta
on paljon muutakin apua terveysasioissa.
Itse halusin eroon pitkäaikaisesta kolesterolilääkkeiden käytöstä, erilaisten
sivuvaikutusten takia ja siksi ihan oma-aloitteisesti lopetin ne, ja kun olin
kolme kuukautta noudattanut Heikkilän ohjeita ja menin kol.kokeisiin, niin
tulokset kyllä hämmästyttivät hoitohenkilökuntaa. Kerroin kyllä
mistä kaikki johtui :) ja samalla minusta tuli Antti Heikkilä fani :)

Toivottavasti minulle käy yhtä hyvin Heikkilän ohjeilla ja voin liittyä ihailijakaartiin.
;-))

Vierailija

Tiedättehän, että suurimman veressämme olevasta osan kolesteroolista valmistaa maksa, osuus oli yli puolet, olisiko ollut jotakin 70 %? Ruoasta tuleva osuus on todella pieni. Jos sitten sotkee aineenvaihduntansa noudattaen nykyisiä virallisia ruokasuosituksia tai syömällä roskaruokaa, niin myllyhän pyörii. Todistuksena on lähipiirin silloin yli 80 kymppinen terve mummo, jolla terkkarissa saatin kol.lukemaksi 6,6. Mummo noudatti pilkuntarkasti puoli vuotta rasvan välttämistä ja kaikkea muuta ohjeen mukaista, laihtui surkean näköiseksi. Tuloksena oli sitten lukema 8,4. Tosi on!

Vierailija

Taitaa Heikkilä kärjistää monia asioita, tahallaan vai tahattomasti?
Paljon hänellä on mielenkiintoisia asioita kerrottavanaan lääketieteestä ja ravinnosta, mutta en ihan kaikkia väittämiä allekirjoita.
Tämän aamuinen Studio 55 ohjelma oli kyllä hyvä kun ottivat aluksi aiheeksi sika-infulenssarokotukset ja mahdolliset seuraamukset.
Siinä Heikkilä toi mielestäni hyvin asian esiin suomen rokotusten kannalta.

Vierailija

Lainaus:

Hei

Onko kenelläkään kokemusta korkean kolesteriroliarvon alentamisesta kotikonstein? Mahdollisesti kalaöljykapseleista? Esim. punariisi ei minulle munaistaudin vuoksi sovi. Olen jo yrittänyt karsia ruokavaliostani kovan rasvan, ruoanvalmistukseen käytän rypsiöljyä. Muutenkin katsoisin syöväni suht' kevyesti, monipuolisesti ja terveellisesti ainakin arkipäivisin mm. täysruista suosien, mutta kokonaiskolesteroliarvo sen kuin nousee. Apua ei ole ollut päivittäisestä kolesterolia alentavasta jogurtistakaan. Onneksi HDL-arvo on hyvä ja vähän korjaamassa tilannetta. Mutta haluaisin välttää varsinaisia lääkkeitä niin pitkään kuin mahdollista.

Ihan ensteks..., tämän päivän tietämyksen mukaan näytät syövän tosi epäterveelisesti eli syöt kevyttuotteita jotka ovat pahasta kehollemme (rypsiöljy, täysruis, makeutettu jugurtti, jne.). Ja toiseksi, ei kolestroli ole mikään pahis, mikäli se ei nyt ole yli arvon 9.0.

Alla uunituore Leino Utriaisen kirjoitus A. Heikkilän blogista lainattuna:
MOT-ohjelma esitti 25.10.2010 ohjelman kolesterolipommi. Niihin aikoihin arvioin täysin arvaamalla, että Suomessa ehkä noin 100.000 ihmistä syö aivan turhaan statiinilääkettä, koska heille lääkitys on määrätty pelkän kolesteroliarvon perusteella. He voisivat turvallisesti lopettaa lääkityksen. Tammikuun lopulla raportoitiin Kelan tutkimus, että statiinia syövistä 700.000:sta suomalaisesta noin 27 % on pienen riskin potilaita eli Suomessa noin 200.000 statiinia nauttivaa. Kohtalaisen riskin potilaita 43 % eli noin 300.000 tuhatta.

Olin siis liian vaatimaton. Ainakin 200.000 ihmistä voisi lopettaa statiinin nautiskelun ja sen lisäksi vielä ehkä puolet kohtalaisen riskin potilaista. Siis yhteensä 200.000 + 150.000 = 350.000 ihmistä voisi lopettaa turvallisesti lääkityksen. Tämän väitteen esitin suuressa statiinikeskustelussa Jyväskylässä 9.3.2011. Väitteelleni vähän hymyiltiin.

Alla on uutinen tänään Suomen Lääkärilehdessä. Sekin nyt kertoo, että pienen riskin potilaat voivat saada enemmän haittaa kuin hyötyä statiinilääkkeistä. Siis 9.3.2011 arvioimani haarukka taisi osua kohdalleen.

Syksyllä aloittamani statiinikapina näyttää osuneen oikeaan kohtaan ja jatkuu.
Leino Utriainen

---------------------
Suomen Lääkärilehden uutisia
Kenelle ei statiineja?
Julkaistu 17.03.2011 08.52
The Cochrane Library korjasi äskettäin tiedotetta, jonka se antoi tammikuussa statiinien käytöstä vähäisen sydäntautiriskin potilailla. Tiedotteessa todetaan, että statiineista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä niille henkilöille, joiden sydän- ja verisuonitautien riski on pieni. Näyttö statiinien hyödyistä on vähäisempi niillä, joilla ei ole todettu sydän- ja verisuonitautia.
Keiden kohdalla statiineja pitäisi välttää, Dyslipidemioiden Käypä hoito -työryhmän jäsen, dosentti Hannu Vanhanen?

– Jos potilaalla ei ole muuta riskitekijää kuin kolesteroli, pitää olla tarkkana. Jos kokonaiskolesteroli on kuitenkin yli 8 mmol/l tai LDL-kolesteroli yli 6 mmol/l, sitä voidaan pitää jo yksinään perusteena statiinihoidolle. Naisten sydäntautiriski kasvaa merkittävästi vasta postmenopausaalisesti, miehillä jo 40 ikävuoden jälkeen. Riskiä ei kuitenkaan pidä vähätellä nuoremmissakaan ikäryhmissä. Heillä hoidossa avainasemassa ovat ruokavalio, liikunta, tupakoimattomuus ja painonhallinta.

Miten sydäntautiriskiä arvioidaan?
– Dyslipidemian lisäksi valtimotautien kokonaisriskiin vaikuttavat ikä, sukupuoli, tupakointi, verenpaine, ylipaino ja sukurasitus. Käypä hoito -suosituksen mu-kaan suuren riskin ryhmään kuuluvat oireettomat henkilöt, joilla on riskitekijä-kasauma, perinnöllinen dyslipidemia, hyvin korkea kolesteroli ja valtimotautien sukurasitus. Kokonaisriskin arvioinnin apuna voi käyttää SCORE-taulukoita tai FINRISKI-laskuria.

Mitä kuuluu dyslipidemioiden Käypä hoito -suositukselle?
– Käypä hoito -suosituksen uudistustyö on käynnissä.
Tiina Lautala

Vierailija

Lue myös Terveyshymy/kolesteroli. Monen tutkijan mielestä arvo alle 7 saa ollakin, ei vaarallista.
Minulla auttaa kalaöljy. En söisi simvastatiinia maksustakaan.
Eräs valitti että ei pysty nukkumaan enää kunnolla. Lopetti statiinit ja on nyt melkein kunnossa.

Hulluin huhu liikkui, kun sanottiin että jotkut tahot yrittää saada reseptivapaaksi statiinit.

Vierailija

Kalaöljyt ja kasvisvoittoinen ruokavalio sekä päivittäinen liikunta, vähintään puoli tuntia esim. kävelyä pitää kolesteroliarvot normaaleina. Liian alhainen kolesteroliarvo ennustaa syöpää. Kolesteroli on siis hyvin tärkeää elimistön hyvinvoinnille.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat