muistisairaudet uusi "kansansairaus"???

Vierailija

Lehdessä niin luki.Minnuu on sylettäny jo pitemmän aikaa kun pelotellaan millon milläkin tauvilla
_ viime syksynä olin varma että saan sikaflunssan ja kuolen.Enkä kuollu, nöf, nöf.
Puuttuu ruoasta sitä ja tätä -sairastut siihen ja siihen.

Ihan myhäillen luin ku kerrottiin että kahvinjuonti suojeleekin tietyiltä tauveilta......
Ja voitakin saapi taas syyvä jos tahtoo...ja uskaltaa kun on seurannu tätä "ravintoaine-sirkusta"..?
Äitimuori sano ennen että se on totta mikä on lehteen räntätty.

Luotinhan mie aikuisiin ja poliitikkoihinkin -ennen...
heijän hyvään arviointikykkyynkin?
Otaksuin että eihän ne viina ja tupakka voi olla mitenkään vaarallisia
kun niitä kerran laillisesti kaupassa myyvvään.
Eikä niitten käyttökään oo laissa rangaistava rikos,ei ;
on vaan moni tuttu nyt kuollunna tupakkiin ja viinaan, olkoot mite laillisia tahasa!
Muistitautisia tuntuu olevan politiikot, nuoretkin...Lupauksia annetaa, mutta ne unohettaa hävyttömä äkkiä.
Vanhuuvenhöperyys voi kyllä olla joskus jopa ihan armollista ,
jos voi unohtaa elämässä koetut kauheuet ja vääryyvet.

Itellä on joka päivä ajatuksissa monta asiaa jotka mieeluusti unohtasin.
Lääketehtaat taas rikastuu ku saavat myyvä muistitautisten lääkkeitää.

Miulle niitä ei oo määrätty- mutta en kyllä muista aina ottaa niitäkää mitä on määrätty muuten
-tai sitte otan väärää aikaa.Joo, dosetti on keksitty ja kännyssä on muistutus ja jääkaapin oves kysytää:"Lääkkeet otettu"? No, otan kun otan.
Mihi sitä voi luottaa ku ei ennää voi ihmisten lupauksiikaa luottaa -eikä ees ommaan muistiin?
nimim"muisti palailee pätkittäin"

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Ka kehvel! Oon sammoo mielipuolta siun kanssa. Nii, mihin sitä voip luottoo ennee. Itekkii männöö niin epäluotettavaks, kun ee muista kohta missee sitä on ja kuka on. Mutta naaru sikseen, kun vakavia puhutaan. Muistisairauvet lisääntyy sitä mukkoo, ku immeiset vanahenoo nykyjään meinoon. Vanahoja immeisiä on kohta liikoo, ku kässiin räjähtää suurikäluokka, juu nou. Immeisten ikähuarukka nousoo ja sairauvet lissääntyy sitä kaatta. Eletää pitempää, mutta sepäs tuoppii mukanaa kaikenlaiset koijaukset, niinku sanoit kirjotuksen alottaja. Ja ketkäs tästä hyötyy muut ku lääkevirmat. Ja vaekka kuinnii piät itestäs fyysisesti huolta, jos on miärätty että suat sen tementian, nii siinä ee aata mikkää. Muisti männöö nii se männöö. Mutta ku sulla on se hyvä fysiikka jo, nii kovvoo suat männä eekä tunnu jaloissakaa. Ylleensä tementikot ovattii vikkeliä jaloistaa. Mutta viärinhä se olissii, jos siulta vielä vietäs jalattii. Jos muisti männöö, ja jalat toemii, ee vielä hättee, ku hoetajat hoetaa eli käsköövät mittee suat tehä ja mitä et. Ee tarvii muuta ku männä eesuntaa. Ja lopuks: vaekka näen huumorilla kirjotettaa, tämä ee naarata.

Vierailija

Voi minnuu raukkaa - minulla on varmasti malaria sairaus - tuli kooklesta katottua sairauksien oireita ja siellä luki ihan selevästi että malaria on täysin oireeton kuukauven. Minullakkaa ei ole ollu kolomeen viikkoon mittään oireita joten malarianha sen täytyy olla?

Sairaaksi saa ittensä ku lukkee noita lääkärin kirijoja ja kohta ei tiijä onko se edam vai atsalea ko vaivaa - taikka dementiaksikin oon kuullu kututtavan ja toisaalta sehän olisi hyvä jos voisi soveltaa "valikoivaa" muistia ihan virallisesti - voisi aamulla ku tullee kottiin sanua vaimolle että olipa se kiltti täti illalla joka otti yöksi sisälle ku en muistanu misä asun.

Vierailija

Jestas kun oli hyvä mielipide anonyymillä kyseisestä asiasta!! Olen täysin samaa mieltä. En minäkään ymmärrä miksi pitää joka kolotusta ja "romuskaa" kuunnella ja miettiä mikä mua nyt vaivaa.
Sanompahan tähän sen pohojalaas miehen hyvän olon tunteen:"Mikä ristus ny on ku ei mistään kolota."

Minusta on mukavaa kun omistaa valikoivan muistin, näön ja kuulon.

Sitäpaitsi dementiassa on se hyvä puoli, että joka päivä tapaa uusia ystäviä.

Vierailija

Oliko tämä keskustelu tarkoitettu ihan huumoriksi ja
vitseiksi muistisairauksista? Siksi vaan kyselen, että jos niin on,
niin ei sitten kannata kirjoittaa tänne mitään oikeaa asiaa esim.
Alzheimeria ja dementiaa sairastavien omaishoitajien työn
raskaudesta. Näitä omaishoitajia on joukossamme luultavasti
useitakin ja he osaisivat kertoa parhaiten näistä asioista ja myös
siitä miten taudin eteneminen vaikuttaa itse sairastuneeseen.
Alzheimerin tautihan on aivoja rappeuttava, etenevä ja dementiaa
aiheuttava muistisairaus.

Niin kuin uutisissa vähän aikaa sitten kuulimme muistisairaudet
ovat lisääntymään päin maassamme ja se on kyllä huolestuttavaa.

Vierailija

Olen samaa mieltä Grandmotherin kanssa, että ei ole sopivaa "heittää"
huumoria muistisairaudesta. Ikääntyminen tuo muistisairauksia ja tänä
päivänä diaknoosi osataan tehdä jo melko aikaisessa vaiheessa. Lääkkeitäkin
jo on kehitetty ja niiden aloittaminen aikaisessa vaiheessa antaa elämänlaatua vuosiin.
Mutta uskallammeko mennä itse arvioittamaan muistimme kun se tuppaa joskus kyllä
ihan normaalistikin pätkimään jo ikääntymisen vuoksi. Mutta jatkuva "ns. muistamattomuus"
on varmaan hyvä huomioida ja saada apua ajoissa. Toivon kaikille kuitenkin hyvää muistia
ja iloista ikääntyvyyttä. Huumori on paikallaan, mutta onhan jo sivusto avattu missä voimme
"huumoroida" sydämen kyllyydestä.

Vierailija

Ajatus dementiasta pelottaa minua.Työelämässä ollessani tapasin paljonkin siihen sairastuneita.
Siis ajatus siitä etten enää tunnistaisi lapsiani, lapsenlapsiani..voivoi...
Omassa kotikaupungissani on paljon omaishoitajia jotka eivät saa tarvitsemaansa tukea.Vaikka olisi miten lakisääteistä niin voi olla että kunnan kukkaro on tyhjä..... :(
Jo se että saa välillä omaisensa hoitoon pariksi päiväksi välillä- tai hoitajat kotiin ja itse parin päivän reissulle,tuo uusia voimia jaksamiseen .Joillakin on ihania sukulaisia ja ystäviä jotka osaavat auttaa hoitavaa jaksamaan, mutta kyllä on
sitten paljon heitä jotka pinnistelevät jaksamisensa äärirajoilla-kenenkään auttamatta.
Jotkut dementikot voivat olla tyytyväisiä muistamattomuudessaan,mutta;
--mieleeni tulee kyllä vanhainkodista eräs vanhus jolla oli usein hätä siitä että kello on jo paljon ja on mentävä hakemaan lapset hoitopaikasta ;"Siellä ne itkee kun ei tuu äiti hakemaan".Hänellä oli tämä äidin hätä lapsistaan aika usein, ja vaikeaa oli saada tyynnyteltyä....
Monet omaishoitajat ovat sen ikäisiä että omakaan terveys ei ole hyvä.
Kylläpä olisi ihanaa jos osattaisiin arvostaa vanhuksia ja omaishoitajia satsaamalla heidän hyvinvointiinsa enemmän veromarkkoja...
Kaikenmaailman kummallisiin asioihin niitä käytetään välillä--On arvomaailma sellainen.
Omaishoitaja tekee töitä; 24 h vuorokaudessa oltava valmis auttamaan tarvittaessa.
Rakkaudestahan he sitä tekevätkin.Fyysisesti raskasta -ja henkisesti.
On surullista seurata kun oma rakas läheinen taantuu .
Jos muistisairaudet ovat jo "kansantauti" niin voisikohan nykyisellä ravinnolla olla siihen syy-yhteys?
Teollisesti tuotettua ja pitkälle "jalostettua" = köyhdytettyä ruokaa.
Vitamiinipurkin pillereistä sitten korvausta;eivät taida tehota elimistössä niin hyvin kuin ruuassa olevat ravinteet.
Parasta "superfoodia" ovat kotimaiset marjat ja hedelmät ja vihannekset. :D

Vierailija

Lainaus:

Olen samaa mieltä Grandmotherin kanssa, että ei ole sopivaa "heittää"
huumoria muistisairaudesta. Ikääntyminen tuo muistisairauksia ja tänä
päivänä diaknoosi osataan tehdä jo melko aikaisessa vaiheessa. Lääkkeitäkin
jo on kehitetty ja niiden aloittaminen aikaisessa vaiheessa antaa elämänlaatua vuosiin.
Mutta uskallammeko mennä itse arvioittamaan muistimme kun se tuppaa joskus kyllä
ihan normaalistikin pätkimään jo ikääntymisen vuoksi. Mutta jatkuva "ns. muistamattomuus"
on varmaan hyvä huomioida ja saada apua ajoissa. Toivon kaikille kuitenkin hyvää muistia
ja iloista ikääntyvyyttä. Huumori on paikallaan, mutta onhan jo sivusto avattu missä voimme
"huumoroida" sydämen kyllyydestä.

En kyllä ymmärrä tätä kritiikkiä koska palstan nimenä on muistisairaudet uusi "kansansairaus" (heittomerkein varustettu) ja ensimmäinen kirjoittaja alkoi ja toinen jatkoi leikkisellä tekstillä.
Itselläni on kolarin seurauksena kallonpohan murtuma ja myös muistikatkoksia ja ajattelin hieman naureskella itselleni ja sekin näyttää olevan kielletty?
En mielestäni väheksyny omaishoitajien työtä enkä muistisairaita mutta tämä palsta ei varmaan ollu tarkoitettu heidän asioiden käsittelyyn.

Vierailija
Grandmother

Hienoa Granmother, kun otit esiin kirjoituksen muodon, joka ei sovi muistisairauksiin.
Varsin harmillista ja surullistakin ilveillä äärimmäisen vaikean sairauden nimissä.

Näin oman kokemuksen tiedon pohjalta, kun tein työtä vaikeasti muistisairaiden ja heidän omaistensa kanssa.

Vierailija

Relatkaa ihmiset, eihän huumorilla ollut tarkoitus millään lailla ilveillä itse sairauden kustannuksella. Minä ainakin koin murteella kirjoitetut humoristiset tekstit ihan positiivisiksi ja virkistäviksi. Uskon, etteivät vaikeudet ainakaan tosikkomaisuudella parane, huumorilla pääsee monasti aika pitkälle vaikeissakin tilanteissa.

Vierailija

Lainaus:

Relatkaa ihmiset, eihän huumorilla ollut tarkoitus millään lailla ilveillä itse sairauden kustannuksella. Minä ainakin koin murteella kirjoitetut humoristiset tekstit ihan positiivisiksi ja virkistäviksi. Uskon, etteivät vaikeudet ainakaan tosikkomaisuudella parane, huumorilla pääsee monasti aika pitkälle vaikeissakin tilanteissa.

Tosi on! Ja eihän edes otsikossa lue mitään omaishoitajista eikä nimetä Alzheimeriä erikseen. Olisiko heidän perustettava oma palsta ja antaa tämä jo aloitettu vaikka "tosikoille ja veitikoille" ja ei se pieni pilke silmänkulmassa ei ole pahitteeksi kenellekään? Omaishoitajista tuskin kukaan haluaa tehdä ilveilyä eikä myöskään sairauksista ilveillä.

Vierailija
Grandmother

niin ei sitten kannata kirjoittaa tänne mitään oikeaa asiaa.

Tässähän on esitetty kysymys, että onko tämä keskustelu... jne. Jos kenestä sille tuntuu, että haluaa jatkaa keskustelun aloittajan linjalla, niin siitä vaan.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että huumorijutut kuuluisivat ehkä paremmin tuonne "elämäniloa huumorista"-osioon, kuten eräs edellinen kirjoittaja mainitsi.

Karpalo

Vierailija
Grandmother

Niin isoäiti, eiköhän jokainen meidän ikäinen jo tiedä mikä Alzheimerin tauti on. Elämä on nykyään niin tietorikasta, kiitos tietokoneitten, että varmaan suurin osa suomalaisista tietää muistisairauksista jo tosi paljon. Tunnen omaishoitajia sekä läheisissä ja tuttavissa, että työn kautta, ja jokainen heistä uskoo silti huumorin voimaan. Vitsiä voi veistää mistä sairaudesta tahansa, jos siihen kaikki asianosaiset suostuu ja ovat mukana.

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

No, kyllä olen samaa mieltä Grandmotherin, Karpalon, Kukan, Helmetin ja Anonyymin kanssa;
tuo huumoripalsta on olemassa tästäkin aiheesta vitsailuun.

Ei tämä varmasti naurata niitä, joilla on pahoja muistihäiriöitä tai omaisia, jotka siitä kärsivät.

Toki omasta sairaudestaan voi ja saakin vitsailla, mutta ei tässä pilailussa 'kaikki asianomaiset' ole mukana.

Tuo otsikko saisi olla vaikkapa 'lääkkeiden syönti uusi kansansairaus', tai 'luulosairaus uusi kansansairaus'
niin vastais enemmän näitä juttuja..

-tmaria-

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat