Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Hormonihoito 75-vuotiaalla

Äidiltäni poistettiin noin 40 vuotta sitten kohtu ja munasarjat. Siitä lähtien hän on käyttänyt hormonikorvaushoitoa. Olisiko jo aika lopettaa ja antaa vaihdevuosien tulla?

"menopaussi"

Vierailija

Luin otsakkeen ja tulin katsomaan,että miten se hormonikorvaushoito lopetetaan.No,miten se nyt sitten lopetetaan?

Vierailija

Nämä ovat kovin yksilöllisiä aiheita. Toiselle käy toinen tapa, kun toiselle se ei käy sitten millään. Itse lopetin heti alkuunsa, kun huomasin, ettei ne minulle käy. Ehdin syödä pillereitä vuoden verran. Rupesin liikkumaan ahkerasti, vaihdoin ruokavaliota kokonaan eli syön vain kasvisruokaa ja soijaa. Otan vitamiineja kerran päivässä. Oireet ovat niin paljon lieventyneet, että voin elää normaalia elämää ilman hikoilua ja tunnepuuskia. Mieskin ihmettelee, olenko enää sama nainen! Liikunta sisältää kerran viikossa vesijumppaa, pyöräilyä sekä kävelyä. Kasvisruuan aloitin pikkuhiljaa, jotta elimistö sai tottua. Lihan tilalle otin soijan. Ruoka on hyvää, en olisi uskonut! Syön joka päivä hedelmiä, juureksia ja pähkinäsekoitusta. Pähkinä säännöllisesti syötynä on tuonut unta. Se pistää myös vatsan kuntoon. Tämä on ollut niin hyvä kokemus, että soisin sen kaikille naisille, jotta saisimme elää normaalimpaa elämää. Seksi on muuttunut tyydyttäväksi, koska koko elämäni on muuttunut. Mielenlaatu paranee ja uskon pääsyyksi ruokavalion muutoksen.

Vierailija

Minä olen parikymmentä vuotta käyttänyt hormonikorvaushoitoa.Aloitin aikoinaan sen,kun minulta poistettiin toinen munasarja.Kävin tänään gynekologilla ja siellä minulla todettiin korkea verenpaine.
Lääkäri kertoi,että käyttämäni lääke on sellainen,joka nostaa verenpainetta.Minulle vaihdettiin uusi lääke,joka (hormonilääke),jolla on verenpainetta alentava vaikutus.
Sitä kokeillaan puolisen vuotta ja jos siitä on apua verenpaineen alentamisessa,niin jatkan sillä.
Jos ei ole,niin sitten rinnalle aloitetaan verenpainelääkitys.
Hän kyllä tosin ehdotti myös,että voisin kokeilla koko hormonikorvaushoidon lopettamista,mutta en ollut vielä valmis siihen.
Olen kuullut muutamalta ystävältäni,että he ovat kokeilleet hormonilääkkeiden lopettamista ja olo tuli niin tukalaksi,että he aloittivat hoidon uudelleen.
Onko täällä sellaisia,jotka ovat lopettaneet hoidon? Minkälaisia tuntemuksia olette kokeneet sen jälkeen?
Oletteko kenties mahdollisesti aloittaneet lääkityksen uudelleen?

Vierailija

Olen käyttänyt hormonihoitoa alle 10 v ja lopettanut, koska riskit (kuten rintasyöpä) kasvaa ymmärtääkseni pitkäaikaisella käytöllä. Lisäksi minullakin oli lievästi verenpaine koholla, mutta nykyään ei ole enää. Olen kyllä laihtunut myös vähän.
Mitä haittavaikutuksia / tuntemuksia tuli ? No melko pian alkoi limakalvojen kuivumisesta ym. johtuen kutina, kirvely.. jonka johdosta joudun käyttämään Vagifem emätinpuikkoja. Tällä valmisteella asia on ok.
Toinen tuntemus on ollut selvästi unihäiriöt. Olen aiemmin nukkunut yöni hyvin, nykyään heräilen joskus useammankin kerran yössä. Mielestäni alkoi hormonihoidon jälkeen. Kolmas vaikutus oli alussa ns. kuumat aallot, jotka tuli alussa takaisin. Tämä vaiva on vähitellen hävinnyt.
Summa summarum; olen tyytyväinen nykytilanteeseen, kerran vuodessa gynekologikäynti ja Vagifem-resepti.
Toivottavasti tästä on jotain sinulle. Tosin olemme kaikki erilaisia, mutta voisin suositella kuten lääkärisi kokeilla lopettamista. Mitkä on haitat ja mitkä on hyödyt - sen joudut itse pohtimaan tykönäsi !

Vierailija

Helppo lopettaa kun ei aloitakaan. Turhaa vouhotusta koko hormonihoito. Ovat vielä niin pahuksen kalliitakin, eikä kela-korvausta saa. Ilmeisesti sitäkin asiaa päättämässä on ollut joku harmaantunut mieskööri.

Vierailija

Kyllä kela-korvauksen olen ainakin minä saanut hormoneihin, mutta loptein kuin seinään ja vaihdevuosioireet siitä tulivat.

Vierailija

Lainaus:

Helppo lopettaa kun ei aloitakaan. Turhaa vouhotusta koko hormonihoito. Ovat vielä niin pahuksen kalliitakin, eikä kela-korvausta saa. Ilmeisesti sitäkin asiaa päättämässä on ollut joku harmaantunut mieskööri.

Kyllä minä ainakin olen saanut KELA-korvauksen. Ei pidä puhua ja levittää sellaista, josta ei tiedä mitään - mututuntumaa. Oli aikanaan aivan hyvä ratkaisu, kun olin työelämässä. Nyt menee kyllä ilman lääkettä ja melkein ilman oireita. Sinänsä vaihdevuosioireisiin ei kuole mutta syöpään vielä usein kuolee.

Vierailija

Minä olen tuo 10.2 kirjoittaja.Päätin kokeilla vielä tuon verenpainetta alentavan hormonilääkityksen,jos se ei toimi,niin sitten minäkin harkitsen lopettamista.
Kaikki on ainakin tähän asti toiminut kohdallani hyvin.Lääke on auttanut "järkyttäviin" hikoiluihin ja lehahduksiin tosi tehokkaasti.
Lääkäri kertoi,että jos kokee hoidon lopettamisen jälkeen,että vaivat palaavat takaisin,niin lääkityksen voi myös aloittaa uudestaan,
mutta lopettamisen ja uuudelleen aloittamisen välillä ei saisi olla kuukausia.

Vierailija

Mutu tuntumaa senverran:aloitin korvaushoidon siis pelkkä Estrogeeni heti kohdun ja munasarjojen poiston jälkeen.Olin n.53v. söin 5v. ja lopettelin harventaen pillereiden ottoa ja onnistuikin hyvin.Ei tullut mitään hurjaa,ainoastaan juuri nuo uni ongelmat.Mutta ,kun en ole työ elämässä enää,niin nukkuu silloin kun nukuttaa.
Tutkimuksissa mielestäni on niin ,että yhdistelmä hoitoa saavat, ovat enempi rintasyöpä riskissä,kun pelkästään Estrogeenia saavat.Kokeilin myös laastaria ja siitä hyvät kokemukset.Ei tarvitse muistella pillerin ottoa,vaan joka kolmas pvä vaihtaa.Kela kyllä korvaa.

Vierailija

Onko täällä ketään sellaista,joka on joutunut aloittamaan hormonikorvaushoidon uudestaan,eli ei ole yksinkertaisesti kestänyt vaivojensa kanssa?

Vierailija

On täällä ainakin yksi sellainen.
Käytin aluksi noin viisi vuotta ja kaikki oireet loppuivat. Siis hikoilu, kuumat aallot jne.
Päätin sitten lopettaa vähentäen annostusta pikkuhiljaa. Rajustihhan ei saisikaan lopettaa koskaan. Siinä oli kait veritulpan riski, muistelen varoitetun.
Pärjäsin joten kuten parisen vuotta, mutta unettomuus tuli ja vain vähäinen hikoilu.
Unettomuus oli pahinta, heräilin sata kertaa yössä.
Aloitin sitten uudelleen ja tosi pienellä annoksella, puolitan viellä lääkärin määräämän tabun ja pärjään sillä nykyisin.
Unet ovat kylläkin ihan hakusassa, mutta eläkkeellä ollessa pärjään siinäkin. Aina se sitten välillä nukuttaakin, kun tarpeeksi valvoo. Pelkään niitä riskejä minäkin, siksi en syö täysiä annoksia enää.
Jos kellä olisi unettomuuteen antaa vinkkejä hyviä, niin kiitos jo etukäteen
Terv. mummo 60v.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat