parisuhteen päättyminen

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Miten käsitellä asioita kun pitkä parisuhde päättyy ?

Kommentit (10)

Vierailija

Jos tuntuu ettei tällaista suhdetta kestä erkkikään niin eikö olekin ihan hyvä
että se päättyy?

Vierailija
mimmi55

Eiköhän ne ole jo käsitelty loppuun jos jo ero on tullut , mitä niitä enään kässittelemään.

Vierailija

Hei, olen kyllä samassa liemessä. Ollut 38 vuotta naimisissa. Koko ajan mättää, kolme kertaa yritetty erilleen eikä mitään tullut. Taas on ukko kännissä toista iltaa kun joutu työntekijöille lomautuslaput antamaan. Oikeuttaa se loukkaamaan vaimoa kun hyvin tietää että riita tulee. Mistä saan voimia aloittaa elämän yksin.

Vierailija

Pitkän parisuhteen päättyessä;siinä on kaksi osapuolta,
eikä toinen osapuoli ehkä sitä eroa tahtoisikaan?
Toinen voi tahtoa nuoremman /rikkaamman kumppanin, onhan niitä syitä.
Jätetty osapuoli sitten "murehtii ja märehtii", mitä olisi voinut tehdä toisin....

Itsellä pitkä parisuhde päättyi toisen kuolemaan:ei ole enää mahdollisuutta
pyydellä anteeksi pahoja sanoja ja tekoja.
Koittakaa elää sovinnossa, yrittäkää sopia erimielisyydet....

Jos toinen pahoinpitelee fyysisesti/henkisesti, on parempi muuttaa erilleen.
Silti voi olla ikävä ja kaipaus niitä hyviä hetkiä kohtaan, mutta kyllä elämä
yksin on parempi kuin huonon kaverin kanssa!
nimim."Aika multaa muistot"

Vierailija

Erosin viisi vuotta sitten. Olin eron hakijana. Mies olisi tahtonut jatkaa ja sovitella. Minulla oli katse jo muualle, enkä halunnut muuta kuin eropaperit. Nyt jälkeenpäin kaduttaa! Miksi en voinut vielä yrittää ja pelastaa 20 vuotinen avioliitto. Löysin silloin toisen miehen ja suhde on ollut melko karu ja yksipuolinen. Ex-mies ei anna enää anteeksi, eikä halua minkäänlaista yhteyttä. Siinäpä minulle opetus. Mutta vaikka ero tulisi ja vaikka molemmat sitä hakee tai hakekoon vaikka vain toinen, TÄRKEINTÄ on erota mielet puhtaina niin, ettei asioita jää selvittämättä. Jos ollaan ulos kasvettu liitosta, on parempi erota, mutta silloinkin pitää muistaa käsitellä asiat yhdessä. Mikä mielenkaaos tuleekaan käsittelemättömistä asioista. Sitä ei silloin tunnekuohussa ymmärrä kaikkea. Jälkeenpäin ihminen on niin viisas. Mieti kaksi kertaa ennenkuin teet mitään. Ja puhu toisen kanssa!!! Paras sanonta minun mielestä on tässäkin tapauksessa "aika muuttaa ja korjaa". Olen joskus kuullut ystäviltä sellaisiakin, että "elämä jää elämättä" jos nyhjöttää paikallaan, eikä ota hetkestä kiinni. No joo, siinä kohdin tuli heti entinen mies mieleen ja hänen ehdotuksensa uudelleen yrittämisestä. Tuosta tapahtumasta on siis 5 vuotta ja yhä edelleen mielessä, vaikka ei enää valvota. Pääsin sinuksi asian kanssa. Ja yksi ystävä oli vankasti sitä mieltä, etten enää exxän kanssa lähtisi jos pyytäisi, niin erilaiseksi me muutumme ja elämä muuttaa. Sinulle, joka kysyt, mitä tekisit: puhu miehesi kanssa, älä jätä asioita roikkumaan, anna ajan vaikuttaa, jätä takaovi raolleen, ole ystävällinen, vaikka vihastuttaisi, sen saat takaisin, pidä yhteyttä ystäviin, älä jää yksin! Asiat pitää murehtia, puhua ja puhua. Mieli kevenee koko ajan ja kuinka ollakaan, tulee se ihana päivä, kun olet VAPAA.

Vierailija
mimmi55

Itse olen eronnut jo yli 12 vuotta sitten ja olen huomannut että
"Yksineläenkin" voi päästä erosta eheänä eteenpäin.

1) Riidellä ei kannata koska ainoa joka rikastuu on juristi!
2) Aika parantaa "haavat"
3) Ja vielä jos pystyy pitämään "välimatkaa" x:ään.
4) Muistaakseni Eläkeliitolla on jotain kursseja tai jokin "opus" tekeillä
rikkoutuneita parisuhteita ajatellen.

Vierailija

Olen itse samassa tilanteessa.. lähes 30v yhdessä. Neuvoa en luultavasti osaa, enkä halua. Itse toivon, että pystyisin säilyttämään puhevälit ex-kumppaniin, lasten takia. Omani ovat 12- ja 15-vuotiaat.

Vaikealta tuntuu, kun minä äitinä olen se, joka lähtee yhteisestä kodista.. ihan taloudellisista syistä; miehellä paremmat mahdollisuudet kustantaa lasten harrastus- ym.rumba

Elämää ei kuitenkaan voi jättää elämättä.

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minulle oli apua erossa ja paljon sen jälkeenkin eräästä kirjasta:

Matti J. Kuronen: Erokirja

Asioita on käsitelty monelta kantilta ja lempeästi huumoria viljellen.

Kohdallani ero oli ainoa oikea ratkaisu !

Vierailija

Lainaus:

Ero on aina epäonnistumista ja periksi antamista.En kannata.

Jos elämä on mennyt siihen, että oletettavasti normaaliin liittoon kuuluva toisen ihmisen koskettaminen ja edes joskus hyväksynnän ilmaisu puuttuu kokonaan, niin luulen että ero on parempi.
Kun toinen yrittää jotakin kosketusta, tai hellyyttä , niin toinen väistää ja katsoo kuin vihaisena, että mitä se nyt siinä.
Onko tässä tapauksessa toisen vain annettava kaiken olla ja kärsittävä hiljaa, kun pappi on heidät joskus yhteen liittänyt.
Tällainenko liitto on vain kärsittävä. Ilman toisen kosketusta, ilman hellyyttä ja ilman hyväksyntää.
Sekö on tarkoitus, avioliiton kulissin pystyssä pitämiseksi.
Onko jaksettava vuosikymmeniä? Vai kuinka?
Joku vastaa nyt, että puhukaa.
Kun toinen ei suostu puhumaan, vaan lähtee tilanteesta aina karkuun syyttelyn ja panettelun säestelemänä.
Mitäs sitten?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat