Sivut

Kommentit (444)

Kiitos kommenteista Anonyymi ja Kirsikankukka.Laitan tähän pikkutauluja jotka on tehty tilkuista ns.paper piecing tekniikalla.En tiedä onko täällä sellaisia jotka ovat sitä harrastaneet.Hirsimökkimalli on varmaan joillekin tuttu.Näissähän tekotapa on samanlainen paitsi apuna on käytetty läpinäkyvää paperia.Minä käytin valkoista Höyhensaari-kertakäyttölakanasta leikattuja paloja.Tein niitä kerran yksiin seurakunnan myyjäisiin.Kuvassa ne ovat pöydän päällä ja niissä on maalatut puukehykset.Paljon on tullut tehtyä mutta kaikkia ei ole tullut kuvattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Heippa taas,kylläpä onkin hienoja nuo liinat ja nuo JuneA.n työt.

http://www.nettiet.fi/forum/harrastukset/161--kaden-taidot.html?page=2&t...

Löysin tuon vanhan ketjun ja muitakin käsitöihin liittyvää, jopa tupsunteko ohjeet sekä isoäidin-neliöt.

JuneA sinä teet varmasti paljon ja taidolla noita tilkkutöitä. Laitan tähän kuvan samantyylisestä plokista joita sinä olet tehnyt. Innostuin tuosta mallista ja mulla on niitä nyt valmiina useampia, mutta joudun tekemään niistä yksittäisiä joko tauluja tai tyynynpäällisiä,ovat senverran isoja.
Annoin innoissani työlleni nimen "kuusi pusikossa" koska tuo "viiva"kangas on Marimekon kangasta, löysin tarjouskopasta tyynyliinan jonka ratkoin.

Sinun työsi on eri tekniikalla jota en tunne. Innostuimme tuolla kerhossa ompeleen tilkkutöitä ja hauskinta oli se kun meidän opettaja ei ollut koskaan tehnyt tilkuista mitään.Hän on ammattitaitoinen käsityönopettaja, mutta niin me vaan porukalla alotetettiin hirsimökin teolla.

Muuten, onko tuo ihana "sokeripala" sylissäsi Bison?? Ehkä en kirjottanut oikein.

Brinna

Hei Brinna.Ehdinpäs vielä tänne.Olin seurustelemassa naapurin naisten kanssa.Tuohan on hieno tuo "kuusi pusikossa".Olen kuullut sen nimenkin mutta eihän niitä muista.Tuo tekniikka millä tein nuo taulutkin on myös löydettävissä täältä netistä. Kun pistät hakuun Tilkkutyö paperitekniikalla niin siellä on jotain suomalaista.Ohjeetkin oli jossain.Enemmän löytyy haulla Paper piecing.Siellä on kuvia paljon ja kaavakuviakin mitä voi vaikka tulostaa.Ja sivuthan voi kääntää suomeksikin.Yhteen aikaa tein paljonkin sillä tekniikalla.Niitä voi käyttää tyynyihin yhdistelemällä tai yksinään,tuollaisiin tauluihin,liinoihin,pöytätabletteihin,seinävaatteisiin jne.Pienimpiä kuvia voi käyttää vaikka kortteihinkin.Systeemi on samanlainen kuin hirsimökeissäkin paitsi että kaava on paperilla jonka läpi ommellaan nurjalta puolelta viivoja pitkinKangaspalat on toisella puolen vastakkain.Lopuksi revitään paperi pois.Vaikea näin selittää.
Huomasin että olen ottanut enemmmän kuvia applikoinneista kuin sillä paperitekniikalla tehdyistä.Vaikka innostuinkin applikoinnista niin tein kuitenkin niitäkin aina johonkin väliin.Nyt niitä ei voi enää kuvata kun ovat jo missä lie maailmalla.
Kiitos myös Emmastiinalle kommentista ja Brinna kyllä tuo "sokeripala" on jotain sellaista kuin Bison Frisee.Ei ole minun koiranpentuni valitettavasti vaan tuttavan.Minulla ei ole muita koiria kuin villakoiria nurkissa ja sängyn alla varmaan.Tuo on minusta söötti koira.
Tässä nyt kuitenkin yksi tyynynpäällinen jossa on ruukku sillä systeemillä ja kukat applikoitu.

Minä olen värjännyt munakennoja punajuuren säilöntä nesteessä.Ja liimana olen käyttänyt kynttilänpätkistä sulattamalla steariiniä.

Lainaus:

Minä olen värjännyt munakennoja punajuuren säilöntä nesteessä.Ja liimana olen käyttänyt kynttilänpätkistä sulattamalla steariiniä.

Siis mitä olet niistä valmistanut? Uteliaisuus heräsi, kun en ymmärtänyt!

Vierailija

Tänään oli niin sateinen päivä, että teki mieli näperrellä jotain.Huomenna tulee harvinainen vieras, niinpä värkkäsin hänelle vuorillisen kauppakassin, ihan vetoketjullisella sisätaskulla, päälle aplikoin hänen ja miehensä etukirjaimet, sekä vihkivuoden. Kelle tahansa ei voi antaa itse tehtyä, mutta tässä tapauksessa uskallan yllättää.Joku toinen voisi tykätä iloisemman värisestä, mutta tämä on saajan tyylinen.
Jostain syystä kassi näyttää siniseltä, vaikka se on musta/valkoinen, aplikointilanka tummaviininpunainen.

Tulin kurkistelemaan ja mitä näenkään.Liekko on väsännyt tosi hienon kassin päivän aikana.Tuosta vieraasi varmasti ilahtuu.Tein minäkin jonkin aikaa ristipistotyötä nyt iltapäivällä.

Tässä tekemäni enkeli ns,lasinmaalaustekniikalla.Kohtahan on joulu ja tämän tein jouluksi.Josko joku innostuisi myös tekemään.Tuo ei ollut kovin vaikea.

Heippa käsityöihmiset.
Voi Junea miten hieno tuo tiffanytyö on. Onko nuo kankaat sinun itsesi värjäämiä? Siskoni yritti saada minut mukaan tuon tyylin tekemiseen, mutta en silloin alkanu ja nyt se opetus on myöhäistä. Täällä on kyllä kurssi tuohonkin jos oikein innostuu.

Minunkin mielestä parhaimpia lahjoja ovat myös nuo kassit. Liekkon ompelema on upea. Niissä on hienoa se jotta just samanlaista ei löydy toista, se on niin henkilökohtainen. Itsekin olen ommellut noita kasseja ja antanut lahjaksi.. Jotkut ovat ihan pyytäneet sellaista jota voi pitää laukussa varakassina ja toiset haluavat vuorillisen ja taskuilla.

Tuolla murteissa on nitä pyyheliinanpeitteitä jotka ovat varmasti kirjottu käsin. Olin kurssilla jossa kirjottiin vanhalla poljettavalla ompelukoneella. Laitan kuvan pienestä seinä vaatteesta jonka ole kirjonu siten. Siinä on myös itsevärjättyä kangasta.Työ on 27x27, mutta tuossa ehkä näkee parhaiten tuon ompelun.

Nyt minun pitäis tehdä farkku-tilkuista keinutuolinmatto.

Vierailija

Yritin etsiä vähän tietoa June Aan lasinmaalaustekniikasta, ei vielä valjennut, pitää paneutua ajan kanssa, kaunista ainakin on.
Että tuo Brinnan neliö on tehty koneella ! ? Näyttäisi , että näppityönä.

Minun varakassiprojektini on ollut tämmöistä, kassi avautuu 45x50cm kokoiseksi. Itse pidän sellaisen aina "käsveskan" pohjalla. Aplikoin pussiin esim. nimikirjaimet, sydämen tai onnenapilan, saajan mukaan.
Tilkkutyöt ovat olleet joka vuosi jollain tavalla askartelun alla, kymmenen vuotta sitten en olisi malttanut nukkumaan mennä. Brinnalla oli joskus tilkkutyö profiilikuvassa....muistan, muistan.

On sinulla Brinna kauniita nuo kukat.On siinä ollut tarkkana oltava.Kävin äsken murteissa ja tulin vartavasten katsomaan mitä laitoit tänne kun mainitsit kirjoituksessasi tästä.

Nuo kankaat tuossa Enkeli-seinävaatteessa on ostokankaita.Tilasin ne vielä täältä netistä joko Tilkkutexistä tai Poppanavakasta.Kuvan otin jostain (en muista mistä) ja suurensin tuolla kopiokoneella.Muistaakseni vielä neljässä osassa jotka teippasin yhteen.Yksi kopiopaperi kun on niin pieni.Sitten jäljensin siitä kokonaiseksi.Sitten tilkuista osat ja liimaharson kanssa palapeliä kokoomaan taustakankaalle.Lopuksi nauhaa reunojen päälle ompelin.
Kuviahan otin vaikka mistä.Korteista,lehdistä,netistä ja lasten värityskirjoista.Alkoi jo kaikkia lehtiäkin katsomaan sillä silmällä onko applikoitavaksi sopivaa kuvaa.Pingviinin kuvankin otin siitä jäätelöstä ja tein lapselle tyynyn.

Tässä yksi tiffanytyö myös.En ole sitä muistaakseni tänne laittanut.

Sinulle hyvää viikonloppua ja mukavia ompeluhetkiä sekä onnistumisen iloa.
Liekolle myös kun näkyy hänen uudet hienot työt ilmestyneen sillä aikaa kun kirjoitin.

Minun pitää heti kysyä JuneA:lta , teetkö itse sen nauhan noihin tiffany tyyppisiin töihin ,vai ostako valmista nauhaa. En muista minkälaista siskolla oli , mutta jokatapauksessa se taitaa olla non 1sm.levyistä???
Ole myös ottanut malleja lasten värityskirjoista kun olen tehnyt lapsille tarhaan ns. "kumisaapaskasseja". Kuvan olen ommellut sitte sillä "poljettavalla".

Liekko2 on tehny myös kivoja varakasseja, niitä aina tarvitaan. Itse vältän muovikassin ostoa niin pitkälle kuin suinkin.

Laitan nyt kuvan siitä farkkupaloista tehdystä työstä. Tarkoitin tämän keinutuolinmatoksi tai yleensä tuolin suojaksi, mutta kait tuota vois käyttää mattonakin.
Ompelin 20x20 palat yhteen. Toisessa päässä on pari taskupalaa, ajattelin kaukosäädintä tai puhelinta varten, jos sattuu jotta "joutuu" istumaan tuolissa pitemmän ajan. Koska täydellisyys on tylsää niin tein omanlaisia palaliitännäisiä tilkuista. Farkut ostin seurakunnan kirppikseltä 3paria 5€, valitsin mahdollisimman isoja !

"Kontrolantti" ilmestyi tietysti myös paikalle.

Hei Brinna.Hyvä tuo tilkkutyösi.Tulin vain kurkistamaan kun kohta on lenkkitreffit mutta ehdin nyt vastaamaan sinulle kuitenkin.Tuossa enkelissä sekä tässä toisessa työssä on Tilkkutexistä tilattua valmista 6 mm levyistä nauhaa jossa on liima toisella puolen.Olen silittänyt sen kiinni ja sitten ommellut.Tässä mikä on seinällämme on tavallista mustaa nauhaa joka on 1cm levyistä.Siinä ei ollut liimaa ja oli tietysti hiukan hankalampi kenties saada paikallaan pysymään.Tuo valmis liimanauha on aika arvokasta.Sitä on monen väristä ja kiiltävääkin.Tuossa enkelin pään yläpuolella sädekehässä on kullanväristä liimanauhaa.

Nyt on mentävä.Tarkoitin tätä itse värjättyäkin seinävaatetta missä on tavallista jotain mustaa nauhaa.En muista mitä nauhaa se oli semmoisella muovikiekolla.Hyvähän siitäkin tuli.Voi varmaan käytttää itse tehtyäkin vinonauhaa.Heippa!

Vierailija

En ole ollut joutavinani,mutta antaa nyt välillä koneen jäähtyä, jäi nimittäin vaivaamaan, kun ei tullut heti kirjoitettua mitä ajattelin Brinnan matosta.... että tosi kiva idea ne taskut siellä toisessa päässä. Samaan tapaan olen soveltanut kauppakassiin.
Kauniita ja isotöisen näköisiä myös JuneAan työt.
Murteissa oli myös mustanperunan hyvä ratkaisu käyttämättä jääneelle villapaidalle.
Nyt liekko hommiin !

Heips. Täällähän on tosi kauniita käsitöitä. nuo kaikki taulut ja Brinnan varkkupeite, liekon kassipussit ja kaikki.

niin, tein villapaidasta tyynyn ja nukelle villatakin, sitten jäi vielä pala niin tein kotelon kaukosäätimelle, siellä on pieni laatikko sisällä, kaukosäädinhän on sellainen että jos sitä pitää kädessä se vaeltelee ympäri taloa, jos se nyt pysyisi kolossaan.

Brinna

Tässä se matto on,kylläpä oli takkuista ennenkuin löysin tämän täältä koneelta.

Vau! Itse en osaa tämmöisiä tehdä, mutta tykkään näiden ulkonäöstä sitäkin enemmän :) vähän samantyylisestä mummon tekemästä otin järkkärilläni kuvan ja tein siitä kännykänsuojan tuolla www.designskins.fi - palvelussa. :D

Lasten kanssa tulee lähinnä käsitöitä harrasteltua (kaksi kouluikäistä) muutamaan otteeseen viikossa, mutta uusin ehkä 'oma' juttu mitä voi kutsua ihan harrastukseksi on origamit!

Viimeksi opettelin kissan: http://www.youtube.com/watch?v=ukzFwRoFj4k

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat