Elokuvat

Vierailija

ovat olleet ilo elämässäni.Mikä elokuva on tehnyt teihin suuren
-ehkä lähtemättömän vaikutuksen?
Onko elokuvia joka on aiheuttanut painajaisia?
Mikä on elokuva jonka muistat lapsuudestasi?
Minkä filmin tahtoisit nähdä yhä uudestaan?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Lainaus:

ovat olleet ilo elämässäni.Mikä elokuva on tehnyt teihin suuren
-ehkä lähtemättömän vaikutuksen?
Onko elokuvia joka on aiheuttanut painajaisia?
Mikä on elokuva jonka muistat lapsuudestasi?
Minkä filmin tahtoisit nähdä yhä uudestaan?

En tiiä onko mikää elokuva tehnä semmosta vaikutusta tahikka näyttäännä painajaisiikaa. Van nuita Aku Korhos (ei kaikki, ainakaa lapatossut) ym elokuvat on semmosii joita katon mieluusti useempaannii kertaa vielä nyttennii. Oun ikäänko keräny niitä. Ja mitä en ou suana itelen hankittuu nii käyn esmerkiks lainastosta hakemasa katottavaks. On niitä näitäi uuempii kuvii joiton tullu katottuu useinnii van nua vanahat kotmaiset niinko me tulemme taas ja on lautalla pienoinen kahvila tahikka asessorin naishuolet jne. ne on lähelä syväntä.

T:suapisti

Vierailija

Opri ja Oleksi on jäänyt mieleen. Se Opri piti niin hyvää huolta muista mummoista. Huru-ukotkin olivat hellyttävän mieleenjääviä.....

Vierailija

Mieleen jäi aikoinaan joku elokuva,ohjaaja Sam Peckinpah tms.
Karhunraudat kummittelivat painajaisissani enkä koskaan ole katsonut
sen ohjaajan muita kuvia :(

Vierailija

Olen katsonut paljon Alfred Hitchcockin filmejä, esim. Takaikkuna, Vertigo, Psyko ja Linnut. Nämä elokuvat on klassikkoja ja hyvintehtyjä, myös näyttelijät jäivät mieleen, esim. Grace Kelly, Anthony Perkins, Gary Grant ja erityisesti Kim Novak ja James Stewart filmissä Vertigo-punainen kyynel.
Myös elokuva Aamiainen Tiffanylla, jossa näytteli ihana Audrey Hepburn, on suosikkeja.
Lapsena katsoin mielelläni kotimaisia elokuvia, kuten Helena soittaa, Niskavuori-filmit yms. Meillä ei ollut kotona TV:tä, joten menimme siskon kanssa naapuriin katsomaan ja ne oli juhlahetkiä.
Nuorisoseuralla näytettiin joskus elokuvia, kuten Pekkaa ja Pätkää, sekin oli mieleenpainuvaa.

Vierailija

Saariston lapset on mahtava!
Koira Båtsman ehdoton suosikkini,kuin myös ne lapset.
Viihdyttävää.Ilman nykyajan hömpötyksiä...

Vierailija

Kun olin lapsi,enoni vei minut ja kaksi veljeäni katsomaan aina Pekka ja Pätkä elokuvia.Ne ajat olivat hauskoja ja elokuvat tietenkin.
Kun joskus tulee tv:stä vanhoja Pekka ja Pätkä elokuvia,ne antavat saman hauskuuden tunteen ja tuovat muutenkin mukavia muistoja mieleen lapsuus-ajalta.

XBrinna
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kun näin ensimmäisen kerran Psykon ja Linnut tuntuivat ne kihelmöivän jännittäviltä ja herättivät pelottavia ajatuksia. Siitähuolimatta pidän vieläkin sellaisista ärsyttävän jännittävistä elokuvista. En sellaisista räiskintä kuvista.

Pidin valtavasti Poika ja ilves kuvasta(suomalainen). Tietysti Talvisota ja Tuntematon sotilas on aina pakko katsoa vaikka niissä ammutaan, se oli silloin sellaista.
Sademies, Naisen tuoksu, Hiljaiset sillat sekä Uneton Seatlessa (onkohan oikein kirjoitettu) ovat mielestäni niitä oikeita elokuvia.
Varmaan muitakin ,mutta nämä nyt lähinnä tulee mieleen.
Muuten se Saariston lapset on ihana, tyttäreni katsoi sitä pienenä kun asuimme Ruotsissa.

Vierailija

Nykyään katselen paljon vanhoja elokuvia. Juuri tulin kaupungilta parahiksi, kun "Niskavuori taistelee" alkoi TV2:ssa.
Tosin vieläkin mieluummin katselen Emma Väänästä niissä aikaisemmissa Niskavuorissa. Melkein kaikki vanhat suomalaiset mulle käy, paitsi kaikkein hömöimmät. Katselen vanhoja kaupunkikuvia, vaatteita, autoja, hyviä näyttelijöitä. Kiinnostavaa löytyy, vaikkei itse elokuva olisi kovin kummoinen. Usein veivaan esim. "Rykmentin murheenkryyniä", "HIlman päivät", Suomisen perheitä, ja monia muita. Ulkomaisista suosikeista tulee mieleen esim. "Sound of Music", "Blue Hawaii", "Psycho", "Jättiläinen", "Niagara", ja monet monet muut.

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

- Olen katsonut aikoinaan, vanhan telkkarin aikaan, enimmäkseen kotimaisia elokuvia.

Nyt enää harvoin mitään, kun minulla ei ole enää TV:ta.
En halua, eikä olis varaakaan kaikkeen mikä siinä maksaa. Paljon enemmän saan iloa tietokoneesta ja voin senkin aikaa kuunnella radiota, tai kun teen käsitöitä.

Joskus joudun kuuntelemaan;;; miten harmillisia ne uudet laitteet on;
Ei Toimi digiboksi eikä näy tekstitystä.. y m s .

- Elokuvateatterissa, omalla kylällä, olen viimeksi katsonut Päätalo- elokuvan ja Tykkäsin !!!
Pidän luonnonläheisistä dokumenteista.

Ulkolaisista on jäänyt mieleeni kans tuo " Soynd of music", - mikä voima ystävällisyydellä onkaan !

- Vuorovetten prinssi, kaikessa kauheudessaan.

En tykkää kauhuleffoista ollenkaan. "Linnut" kin oli jo liikaa mulle, jäi epätietoisuus............ ?

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

hmmn...täällähän on avattu mielenkiintoinen kanava.

Näin elokuvafriiikkinä mulla on paljonkin elokuvia, jotka ovat jääneet mieleen
ja joitakin niistä katson aina jonkin ajan kuluttua uudelleen. Itse tykkään
pääosin draama -leffoista ja sitä kai tämä minun listani edustaakin. Monet
elokuvathan on tehty kirjan perusteella ja silloin, kun kirja ja leffa puhuvat
'samaa kieltä', on nautinto niitä katsoa.

Mutta tässä näin alkuun..;)

Espanjalaisista leffoista tulee ekaksi mieleen Pedro Almodovar;
Puhu Hänelle, Sido minut, ota Minut, Kaikki Äidistäni

Ranskalaisista Isä Amaron Rikos, Jeanne d'Arch
ja tietysti leffat, joissa on Gerard Depardieu, Juliette Binoche ja
tietysti Brigitte Bardot. Niitä on paljon..

Puolalaisista ihan ehdottomia ovat Roman Polanskin ja Krzysztof Kieslowskin
leffat. Kuten Kolme väriä, Sininen, Valkoinen[/i], Punainen ja Veronikan Kaksoiselämä.

Ja entäpä Ingmar Bergman; Loistavia elokuvia, kuten Kuiskauksia ja Huutoja, Kohtauksia
Eräästä Avioliitosta, Kesä Monikan Kanssa..

Milan Kunderan kirjan mukaan tehty leffa Olemisen Sietämätön Keveys on ihana!

Ja entäpä venäläinen versio Anna Kareninasta; hieno!

Ja saksalainen Peltirumpu (Gunther Grass -romaani).

Amerikkalaisiin leffoihin suhtaudun hyvin kriittisesti, mutta kyllähän sieltäkin hyviä
kuvia tulee. Jos pääosassa on esim. Meryl Streep, Jack Nicholson, Emma Thomson, Al Core,
Robert de Niro, Jane Fonda...kiinnitän enemmän huomiota elokuvaan. Clint Eastwoodilla
on joitakin hyviä, kuten Hiljaiset Sillat, mutta en hänen aikaisemmasta tuotannostaan
juurikaan välitä.
Mutta USA'laiset, esim. Kummisetä Trilogia, Yksi Lensi Yli Käenpesän, Paistetut Vihreät Tomaatit,
Blue Velvet, Häivähdys Purppuraa ovat hienoja ja mieleenpainuvia.

Ja entäpä Anthony Hopkinsin esittämät Punainen Lohikäärme, Uhrilampaat, Hannibal, Nuori
Hannibal......ihan jäykistävää jännitystä!

Sitten muistan 70-80 -luvun mieleenpainuvat leffat; Korppi Sylissä (esp), Mustalaisleiri Muuttaa
Taivaaseen (ven) ja Tähtikirkas Yö (ita).

Ja sitten suomalaiset klassikot; Täällä Pohjantähden Alla, Tuntematon Sotilas, Solveigin Laulu,
Mikko Niskasen elokuvat, kuten Pojat, Käpy Selän Alla, Kahdeksan Surmanluotia, Ajolähtö..
Ja Åke Lindmanin Myrskyluodon Maija ja Fanny ja Alexander.

Uusimmista hyvistä suomalaista tulee mieleen Tummien Perhosten Koti, Simpauttaja,
Kalle Päätalo -leffat, Havukka-ahon Ajattelija, Levottomat 1...

Ja kohta tulee Vesku -leffa ja Kellokosken Prinsessa.

Mutta en nyt teitä enempää rasita, mutta nauttikaahan leffoista!!

-tmaria-

Vierailija

Palmu-elokuvista tulee mieleen Leo Jokela ja lauluesitys Tummat silmät" !!!!!
Leo Jokela on ollut aina mieluista katsottavaa,vaikkapa "Rautatie"-filmissäkin.
Ja ;papukaija G.Pula-aho oli suosikkini yhteen aikaan,vaikkei se leffoissa ollutkaan-----

Vierailija

Vaikea on valita elokuvien joukosta sellaisia,
jotka ovat tehneet lähtemättömän vaikutuksen tai jotka haluaa
katsoa uudelleen. Koetan tässä nyt muistella sellaisia. Nyt on pakko
jättää lapsuuden aikaiset elokuvat pois tai luettelosta tulee liian
pitkä :)

Iki-ihania rakkauselokuvia ovat mielestäni "Sumujen silta", "Niin paljon
kuuluu rakkauteen" ja "Hiljaiset sillat"
Sitten on lueteltava osittain samoja elokuvia, joita Tmaria on jo
näköjään maininnut: Kolme väriä, Sininen, Valkoinen, Punainen, Anna
Karenina, Kummisetä, Yksi lensi yli käenpesän.
Minulle hyvin merkityksellinen elokuva on Milan Kunderan romaanin
Olemisen sietämätön keveysmukaan tehty saman niminen elokuva.
Siinähän tapahtumapaikkana on Prahan kaupunki "Prahan kevään jälkeen"
vuonna 1968. Tämä siksi, että Prahassa asuvan tsekkiläisen ystäväni elämä
muuttui täydellisesti noiden tapahtumien jälkeen.

Kotimaisista ovat useaan kertaan katsottuja Tuntematon sotilas ja
Hylätyt talot, autiot pihat.

Tämä saa nyt riittää ainakin tälle päivälle t. Grandmother :)

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Niin,

tulikin mieleen tuosta Grandmotherin elokuvalistasta, että
olen katsonut monta kertaa tuon Hylätyt talot, autiot pihat.

Ja Rukajärven tie oli vaikuttava.

Muistui mieleen myös nuo Komisario Palmu ja Leo Jokela sekä uusimmista
Irwin, Rauli Badding ja Tapio Rautavaara/Repe Helismaa -leffat. Ne on tosi
viihdyttäviä.

Ja kyllähän Tauno Palon, Ansa Ikosen ja Regina Linnanheimon elokuvia
on tullut katsottua, vaikka eivät ihan suosikkilistan kärjessä olekaan,
mutta ihan mukavia, viihteellisiä leffoja.

-tmaria-

Vierailija
valmatar

- Olen katsonut aikoinaan, vanhan telkkarin aikaan, enimmäkseen kotimaisia elokuvia.

Nyt enää harvoin mitään, kun minulla ei ole enää TV:ta.
En halua, eikä olis varaakaan kaikkeen mikä siinä maksaa. Paljon enemmän saan iloa tietokoneesta ja voin senkin aikaa kuunnella radiota, tai kun teen käsitöitä.

Joskus joudun kuuntelemaan;;; miten harmillisia ne uudet laitteet on;
Ei Toimi digiboksi eikä näy tekstitystä.. y m s .

- Elokuvateatterissa, omalla kylällä, olen viimeksi katsonut Päätalo- elokuvan ja Tykkäsin !!!
Pidän luonnonläheisistä dokumenteista.

Ulkolaisista on jäänyt mieleeni kans tuo " Soynd of music", - mikä voima ystävällisyydellä onkaan !

- Vuorovetten prinssi, kaikessa kauheudessaan.

En tykkää kauhuleffoista ollenkaan. "Linnut" kin oli jo liikaa mulle, jäi epätietoisuus............ ?

Miekii sanouvuin irti tuosta teevee hömpästä siihe aikaa ko analookiset lähetykset loppu ja ois pitännä alakoo hommoomaa jos jonniimoista tikilootikkoo. Mie tuumasin notta. olokoo. siihennii asti katoin töllötintä semmoset 5 - 10 tuntii vuuesa. kalliita tuntija ol ne. Ko jakaa sen lupamaksun tuntii kohe. Mintähe mie oisin vielä lisee käynä makselemaa ja hommailemaa kaikemualima lisäaparaatija jokka ei kuitenkaa toimi kunnola. Kaver tuop miule teeveeteelä aina joskus jonnii kotmaise vanahan elokuvan jonka se on tallennellu tikilootikollaa ja joskus tuop jonnii ajankohtas ohjelman katottavaks notta. suahaa keskustelun aihetta. Lähinnä esmerkiks näihin kipulihin liittyvii. Vuan oun huomanna notta ei oo kuvaluatu läheskää semmone ko enne tikiaikoja. Nykyjää kuvat pikselöityy ja häiriöitä on enempi ko enne vaik sitä suuree iänee toitotettii notta. nyt sitä piästää onkelmista ja häiriöistä irtipois. Kansa mitä. mainosmieste ja polliitikkoje vouhotusta koko tikitöllötin. Miuston paljo mukavampi kahtoo siitä samasta vanahasta töllöttimestä vitejon tahikka teeveetee soittimen kautta justii niitä elokuvii mitä ite haluun. Eikä joutavan päiväsii ja valamiiks naurettuja ameriikkalaisii hapatuksii jotka tuloo uusintoina neljä - viiskertoo päiväsä.

T:suapisti

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat