Asta jaVeera,raivottaret

Vierailija

tekivät pahaa jälkeä kesällä.Miten on onko kaikki saaneet jo sähköt takaisin?
Olen kuullut kaikenlaista juttua ,millaista onkaan asua ilman sähköä ja kaivossakin
jos on sähköpumppu, niin mistäs vesi?
Sukulaismies kuulema tekee metsurin töitä iltavuorossakin,
kun korjaavat niitä kaatuneita puita pois .

Kommentit (2)

Vierailija

Ilmeisesti tänne kirjoittavat eivät asu sillä alueella, jossa mainitsemasi myrskyt tekivät tuhojaan. Minä asun ja kokemusta on.

Sähköt saimme melko pian eli alle neljässä vuorokaudessa Astan jälkeen, Veeran jälkeen oli vajaan vuorokauden katkos. Viime perjantaina oli noin 5 tunnin katkos jakelussa, kun silloinen navakka tuuli puhalsi nurin edellisten myrskyjen vaurioittamia puita linjoille. Korjausten aikaan on aina määrittelemättömän pituisia katkoja. Ei oikein uskalla leipomaan ruveta, ties vaikka olisi huoltokatko.
Pahimmillaan sähkölinjoja jouduttiin rakentamaan uudelleen ja haja-asutusalueella oli yksittäisiä taloja ja kesämökkejä sähköä vailla jopa kuukauden.

Meillä on onneksi vesiosuuskunnan liittymä, johon pumpattiin vettä varavoimalan turvin. Pelottavinta oli puhelinmastojen toimimattomuus. Niissä ei ollut varavoimaa ja niinpä kännykät hiljenivät useiksi vuorokausiksi.

Ärsyttävintä oli taas oli se, ettei sähköyhtiöllä tai muullakaan taholla ollut lainkaan tiedotusta vahinkojen laajuudesta. Radiossa mainittiin myrskytuhoista, mutta alueradiolla oli kiire selostamaan Jyväskylän rallia.
Silloisissa oloissa moottoriurheilu ei olisi voinut vähempää kiinnostaa!

Tuhon määrä selvisi sitten vasta, kun lähdimme kotoa kauppaan. (Kaupatkin olivat muutaman tunnin kiinni keskellä päivää.) Tiet olivat silloin jo auki, mutta maisemat olivat lohduttoman näköisiä. Nyt entiset metsät ovat pinoissa teitten varsilla. Kaikkia kaatuneita puita ei ole vieläkään korjattu, vaikka motojen ääniä kuuluu ympäri vuorokauden.

Meillä ei ollut hätää, koska pystyimme laittamaan ruokaa puuliedellä ja kaasukeittimellä. Oma aggregaatti tuotti sähköä niin paljon, että jääkaappi ja pakastimet saatiin toimimaan. Kunnon otsalampun ostin lukemista varten ja rantasaunalla peseydyttiin. Kaikilla ei kyllä ollut niin onnellisesti asiat.

Toivottavasti virkavalta otti opikseen ja seuraavan - jota ei toivottavasti tule - myrskyn jälkeen tiedotustoiminta saadaan toimimaan.

Vierailija

Puuliesi olisi hyvä olla olemassa uudemmissakin taloissa.Itse asun talossa,jossa on pystyuuni olohuoneessa-talvella siinä on hyvä lämmönlähde sähkölämmityksen ohessa.
Nuohooja kertoi käydessään hyviä uuniruokaniksejä;
hauduttaa kuulema hernerokankin uunissa talvisaikaan.
Lähistöltä kaadettiin isoja puita viime syksynä syistä joita en tiedä, mutta kyllä sydäntä riipaisi kun isoja riippakoivuja,joita olin katsellut vuosikaudet,ei enää ollutkaan...
Varmasti tuntuu pahalta kun tuho on ollut niin totaalinen kuin sielläpäin.
Toivottavasti nämä myrskyt riittivät tälle vuodelle-
vaikka onhan niitä ollut syysmyrskyjäkin

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat