Vanhat leikkikalut

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Löysin taas uudelleen komeroita siivotessani vanhan nukkeni,jonka äitini on tehnyt minulle,kun olin pikkuinen tyttö.
Nukke on melkein 60 vuotta vanha.Kuvassa hänellä on tyttäreni ensi-vaatteet,kun tyttäreni haettiin laitokselta kotiin.Tyttäreni on nyt 26v.
Nuken nimi on Maija.
Minä pidin Maijasta kovasti,hän oli mukanani joka paikassa.
Maijalla oli silmät,jotka sulkeutuivat,kun hän kävi nukkumaan ja äidin tekemiä vaatteita.
Kerran olin menossa serkkuni luokse leikkimään Maija kainalossani,niin naapurin mies tuli hevosella vastaan ja minä pelkäsin ihan vietävästi hevosia,koska ne olivat niin isoja.
Seisoin jähmettyneenä paikallani niin kauan aikaa,kun he olivat menneet ohitse,mutta varmaankin pelosta olin työntänyt sormeni nuken silmiin,jotka rikkoutuivat ja minun sormeni jäi niihin silmiin kiinni.
Itku ja parku oli kauhea,kun menin kotiin.Äiti laittoi sormiini sideharsotuput ja nuken silmät sai pysymään paikallaan,kun hän laittoi nuken pään täyteen trasselia.
Nukke on kestävää tekoa,sillä se on kestänyt minun ja tyttäreni leikit.Vartalo onkin ommeltu paksusta lakanakankaasta ja täytetty vanhalla vanulla.
Kuinka minä olen voinutkin Maijan unohtaa komeron hyllylle.No,nyt hän pääsee pois komerosta sohvalle istumaan.

Kommentit (10)

Vierailija

Minullakin on lähes samanlainen nukke vuosikymmenten takaa.
Hänen nimensä on Sinikka ja on unohtunut vinttikomeroon.
Joskus komeroa siivotessa olen kyllä ajatellut, että Sinikka täytyisi
ehkä viedä "nukketohtorille", kun hänessäkin olisi jo vähän
entisöimistä niin kuin alkuperäisessä omistajassaankin :)

Karpalo

Vierailija

ET:n uuden kuvagallerian aiheeksi on näköjään ehdotettu
vanhoja leikkikaluja. Siitä aiheesta on Marjutti avannut
keskustelun 08.09.2010. Silloin aihe ei ilmeisesti kiinnostanut,
kun ketju jäi näinkin lyhyeksi :-)
-Karpalo-

Vierailija

Hei....tässä kuvassa on Unelma,nukkuva nukke,kuten silloin sanottiin nukesta joka osasi sulkea silmänsä.
Unelma on hieman uudistunut,fiksu tyttö kun on ja on saanut olla kanssani kymmeniä vuosia...pian täyttää Unelma
60 vuotta,joten samanikäisiä Maijojen kanssa ollaan.
Unelma on kulkenut muutosta muuttoon mukanani ja ehkä siksi säilynyt,kun varjelin sisarentyttäriltäni ja omat pojat
eivät Umpasta välittäneet.Kuva on kuitenkin olemassa,kun pojat ovat samankokoisia Umpan kanssa.
Vuodet vierivät ja sellaiset muovikumikädet ja jalat murenivat nukketytön vartalossa,joka muuten on kangasta.
Umppa oli välillä kädetön ja jalaton,kunnes vihdoin kirpputorilla huomasin aloitetun räsynuken käsineen ja jalkoineen.
Ostin kolmella ekulla ja vaihdoin Unelmalle taas jäsenet ja ostin irtohiulisäkkeitä ja niin sai Unelma vanhan pumpulitukkansakin
uudeksi ja nyt on ihan intiaanitytön letit.
Hän istuu ystävänsä Nallen ja Birgitan ,heistä myöhemmin,parhaimmalla paikalla.
Tuli mieleen ihan näin,että sellaisia vanhoja tavaroita,ei nyt antiikkisia astioita,mutta kaikkea mitä muistaa ja mikä on ollut lapsena,olisi kiva nähdä ja kertoilla tuntemuksia..jos vaikka....mielelläni itse lukisin tarinoita,vaikkei edes kuvaa olisi.
Toivon mukaan tämä sivu herää:))

Vierailija

Kiitos Aprilrose, sie kyllä onnistuit tehokkaasti herättämään keskustelun
ja sehän oli miunkin toive :-) t. Karpalo :-)
Ihan ääneen täällä nauran tällä hetkellä, tosi hauska juttu, päivän ilopilleri :-)

Vierailija

APUA----------------------------------------------
SE OLI JOKU MUU.......16 Unelmaa.....!!!!!!!!

Tulin katsomaan NYT.......mitä on tapahtunut.......????????Olen nolo.Mutta olen vaan ;)
Minua ärsytti kun kone ei ottanut Unelmaa,on uusi kone ja tälläsin tähän hipaisuun muutaman kerran kiukulla...
en kyllä huomannut näitä kuin yhden......Kääääääääääääääääääääääääääääääääääk----
Mutta kaikesta huolimatta jatkan toisella nukella,katsotaan mitä tapahtuu.Ja syy ei ole minun vaan persoonani toisen osan.
Hiukan mua nolottaa ja naurattaa vielä enemmän.I am sorry kuitenkin;=D

ps.Karpalot on herkku ja harvinainen sittenkin.Nauretaan vaan!

Vierailija

Tämä on vanha Rakas Nalleni joka on vanhempi minua kahdeksan vuotta.
Sisareni ensiksi omistama,josta vielä on kiistaa kumman se on,mutta se on minun,koska olen rakastanut sitä vierelläni ensin n.10 vuotta,sen jälkeen hoitanut hellästi muut kymmenet.Nyt hänet oli pakko vaatettaa kun oma karva on kulunut pois kokonaan ja jaloista valuu sahanpuru ilman sormikkaan päästä tehtyjä sukkia.
Olen itkenyt yhden koko yön,kun Nalle unohtui moottoriveneeseen,enkä saanut isopappaa herättää,hänellä oli veneen avain.Olin ihan varma,että Nalle palelee ja itkee ja näkee nälkää.Nalle oli aina kainalossani,kun katson lapsuuskuviani,siinä kainalossa se aina tököttää.
Nyt vanhoilla päivillään hän saa soittaa ja kuunnella musiikkia.Kukaan ei riepota.
Usein kyllä silitän ja suukotan vieläkin ,siis Nalleakin.
Katsotaan montako Häntä=Nallea nyt tulee.Painan hieman rauhallisemmin nappeja;)
Karpalo,varo!

Vierailija

Älä sure Aprilrose, saat ylimääräiset Unelmat poistettua kun olet kirjautuneena ne laittanut.. ;)

Muokkaa-toiminto,siitä: poista kuva, ja poistat myös tekstin ja tallennat sitten "tyhjän viestin...
hihi..hihii ...15 kertaa...ehkä kiltti Sari-toimittaja tekee sen huomenna puolestasi...
Minullakin on sellanen "hipaisuherkkä" tämä läppäri,
kerran sain jopa 5 samanlaista tekstiä kuvineen
palstalle, vähän nolotti--ja nauratti..

Tekemällä oppii, nykyisin on tullut "vain" 2, sillointällöin, onneksi en ole ainut "Monistaja"...
Oikeesti voitkin olla innoissasi, taatusti olet eka joka onnistui laittamaan 16 Unelmaa esiin ;D

Välillä näkyy joku onnistuneen saamaan monta kuvaa samaan kirjoitukseen,
mikä tekniikan ihme sitten lie se"tripla"-kuva....

Enpä olisi uskonut 50-luvulla, että nyt mummona juttelen omien lastenlasteni kanssa
"on-line" Facebookissa, kyllä meillä on nyt "hienot lelut."....
5-vuotiaalla nuorimmalla lapsenlapsella on oma huone täynnä leluja, muttei ne kiinnosta....

Mummolassa hän onkii Kipukoukulla sohvan alta "valaskaloja"
ja piirtelee vanhoilla- äitinsä- puuväreillä äitinsä vanhojen piirustusten takapuolelle ;D
Mummolan leikit on kuulema kivempia kuin kotona...
Ja mummolan hernekeitto on parempaa kuin kotona vaikka ihan sama perustölkki on ;)

Mutta mummo antaa hänen toimia maustajana,
olemme saaneet aika erikoisiakin makuelämyksiä viime aikoina sillä saralla..hihi...

Onneksi on aikaa antaa lapselle,
ei siinä kalliita leluja kaivata...toki tietsikalta sitten etsitään kaikenlaista "lasten juttuja",
mummostakin on kiva katsoa Eemelin metkuja ja Saltkråkanin touhuja....

Vierailija

Huhheijaa...kiitos ymmärtämyksestänne......
Tämä toisten hauskuttaminen itsensä likoon laittamisella(hah)(hah) on mulle kyllä luonteenpiirre.
Olikohan täällä jossain sivu sille möhläys-asiollekin? Sinne voisin myös laittaa tarinaa,mikä on tosi,mutta se ei liity leluihin eikä vanhoihin tavaroihin....mutta noloihin tilanteisiin kyllä.?????Onko?
Jos tällä herätin tämän sivun niin on se kuulkaa 16 unelman väärti;))
Nyt en laita valokuvaa,(pidän munaustauon)mutta omien poikien leikit tuli mieleen tuosta mummolajutusta.
Omilla lapsilla kun ei ole mummoja eikä pappoja ollut omassa lapsuudessaan enää elossa,niin otin omat muistoni leikeistä käyttöön.
Oma äitini oli hyvin mielikuvitusrikas ja lapsenmielinen, joten oli mistä ammentaa omilleen.Kipukoukusta tuli mieleen myös meri ja snorklaaja,meri oli iso sininen makuupussi ja siinä pieni mies keppi sidottunaliinalla pään ympäri ja silmikkona uimalasit ja niin sinisellä makuupussilla snorklattiin ja keihästettiin kaloja.
Toisinaan sama makuupussi oli krokotiili jota Tarzan pehmitti.
Pestyt maitopurkit pohja auki leikattuna käsissä ja jaloissa,laatikko vyötärön ympäri sekä pieni laatikko päässä, neliömäisine silmäreikineen ja kas,siinä selvä robotti,joka käveli ja toimi kuten robotin kuuluukin.Kuvakin olis,mutta onneksi albumissa;=D
Seuraavan kerran kun laitan lelusta kuvan,menen pojan luo sitä tekemään ja samalla matkalla ostan tähän koneeseen kyllä hiiren.
Pitääkin olla näin hieno vehje,mutta unelmilla se täyttyy.
Kaivakaa nyt leikkimuistoja esiin.....vai onko tämä vanha teema?

Unelmoikaa ja nauttikaa!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat