pimeyden torjujat ja nauttijat

Vierailija

Syksyn pimeys alkaa taas. Toiset vihaavat sitä ja muutamat rakastavat. Pimeydestä tykkäävät kertovat polttelevansa kynttilöitä ja nauttivansa tunnelmasta. En oikein tiedä vieläkään, kumpaan ryhmään kuuluisin. Mitä te tykkäätte pimeydestä ja syksystä?

Kommentit (11)

Vierailija

Minä pidän syksystä ja pimeydestäkin. Koska tunnen olevani osa luontoa, myös keho tietää yhteenkuuluvuuden. Kun luonto syksyllä vetäytyy itseensä, hoitaa itseään tällä tavoin, samoin minäkin kaivaudun sieluni kaikkein perimmäiseen sopukkaan mietiskelemään kuin kynttilän valoon ja takkatulen ääreen. Minusta pimeys on myös turvaamisen ja huolehtimisen aikaa ja tuntuu hyvältä kerätä ystäviäkin ympärilleen.Koska kuljen paljon metsissä, minusta hämärä ja pimeä metsä on kuin kohtu,joka kätkee suojaansa eläimet ja vaeltajat, herkistää mielikuvituksen ja aistit , luo ajatuksille tilan.

Vierailija

Rakastan syksyn mukanaan tuomaa tummuutta.
Katselen ikkunasta hämärtyvään iltaan ja tunnen silloin jotakin hyvin lohdullista ja rauhoittavaa sielussani. Koen samoin kuin edelläoleva anonyymi, että olen osa luontoa joka kesänkirkkauden, vilkkauden ja hyörinän jälkeen alan pikkuhiljaa kääriä itseni syksyn villavaan harmaaseen ja annan luvan itselleni olla vaan ilman pakottavaa vireyttä. Olen vapauttanut itseni säilömiseltä, pakastamiselta sekä käsitöiltä, koska en ole niissä mitenkään erinomainen. Annan syksyn vallata minut ilman noita ulkoisia arvomerkkejä.
Valo jonka kynttilä luo huoneeseen on pehmeää, mieltä hyväilevää tunnetta. Kaunis, hiljainen taustamusiikki, syksy ikkunan takana, kirja polvilla tai vanhoja valokuvia selatessa muistojen parissa. Kohta on se vuodenaika kun yönpimeys antaa kättä aamun hämärälle ja aurinko on kaukana kehdossaan.

Terveisin; Hyvämieli

Vierailija

Syksy saapuu synkkä kolkko
pikkulinnut lensi pois
kylmä heillä täällä ois.
Pilvet tummat pilvet päivän peittää maan
kas jo sataa, sataa vaan
valuu aivan virtanaan.
Minä pieni paimentyttö
lentohon en pääsekkään
tänne, tänne jäädä täytyy
syksyhyn ja ikävään.

(laulun sanat vanhasta koulukirjasta)

Tunnen olevani tuo paimentyttö

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Vaikka tykkäänkin pimeistä illoista ja kynttilänvalosta, niin tänään täällä Helsingissä ilmassa ei ole moitteen sijaa.
20-astetta ja aurinkopaistaa!

Vierailija

En enää uskalla pitää "eläviä" kynttilöitä palamassa, koska olen välillä käsistäni ja jaloistani kömpelö.
Lisäksi kissat ja kynttilät ovat vaarallinen yhdistelmä minun huushollissa.
Led-kynttilät eivät ole oikein mieleeni.
Mutta ah sitä onnea, kun joku ehtii avukseni ja sytyttää tulen pystyuuniin, jota voi lämmittää!
Pimeinä iltoina on mukava tuijotella liekkeihin välillä-
ja lopuksi vaikka paistaa makkaraa hiilloksella lapsenlapsen kanssa!
Yksi kissoistakin istuu mielellään katselemassa liekkejä-tai sitten se vaan tykkää siitä lämmöstä ;)

Vierailija

Lainaus:

Syksyn pimeys alkaa taas. Toiset vihaavat sitä ja muutamat rakastavat. Pimeydestä tykkäävät kertovat polttelevansa kynttilöitä ja nauttivansa tunnelmasta. En oikein tiedä vieläkään, kumpaan ryhmään kuuluisin. Mitä te tykkäätte pimeydestä ja syksystä?

Miusta se tua syksy on syvältä. ja poikittain. Mitä pitemäle se etenöö sen ankeemaks käyp olo. Ja talavi eiku pahentaa tilanetta. Van annaha olla. Tuloo kevät. Jo vain se alakaa mielalahi kohenemaa. Se ikäänko piäsöö talaven kahleista irtipois niinko luontohi. Miusta on nii somoo se ko linnut kisakehtaat keskenää ja sirkutteloot nii raikkaasti ja luonto alakaa vihertee. Se jos mikä on palsamii sielulen.

T:suapisti

Vierailija

Muistan kun koulussa oli jonkinlainen näytelmä vuodenajoista. Minun piti esittää syksyä ja lukea seuraavanlainen runo
"Minä syksy sydenmusta saavun jo,
vilua ja ahdistusta kylvän mieliin ihmislasten
olen suven onnellisin kalmisto,
keltalehdet puista revin
kuljen päivin lyhenevin"

Ei niitä sanoja silloin niin ajatellut, kunhan osasi ulkoa, mutta nyt olen kyllä ajatellut, että onhan syksyssä paljon hyvääkin.

terv. syystuuli

Vierailija

Viime syksynä oli taloyhtiön pihavalot "juntturassa" pitkään,
ja ne valot paloivat vain sellaiseen aikaan kun asukkaat olivat unten mailla.
Valitettuani monta kertaa turhaan , sisuuntuneena laitoin ulkovaraston seinustalle
ulkovalokoristeet,ns jääpuikkomallia.
Toiset ensin naureskeli, mutta pian oli muillakin koristevalot pihassaan jo lokakuun alussa.
Näki lapsenlapsetkin leikkiä pihalla sen valossa...
Nyt on pihavalot kunnossa, mutta koristevalot laitetaan silti taas ainakin minun pihaan
lokakuun alussa.
Hauskaa oli, kun naapuri ihmetteli, miksi on joulukoristeet niin aikasin.
Ei kaikki ulkokoristeet ole joulukoristeita !!!!
Olen nähnyt kun joissakin paikoissa on koristevalot pihapuussa, eikä vaikuta yhtään jouluiselta,
mutta ovat erittäin kauniit syksyn pimeydessä!

Vierailija

Kyllä se tähtitaivas on paljon paremman näköinen ilman katuvaloja,
eihän nykyajan nuoret edes tiedä minkälainen on Otavan tähtikuvio ellei netistä katso
ja ne revontulet niiden katselusta kyllä minä ainakin nautin!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat