"Ottaa itseään niskasta kiinni"

Vierailija

on julma kehoitus masentuneelle.
Onnistuminen yhtä mahdollista kuin paroni Muncshausenin kertomus kuinka hän veti itsensä ylös tukasta
kun oli uppoamaisillaan suohon.

Kommentit (5)

Vierailija

Totta - neuvoja on helppo antaa sen, joka ei ole samassa asemassa eikä ymmärrä kuinka lamauttavaa masennus voi olla.
Kyllä maar meistä jokainen reipastuisi ja vaikka seisoisi päällään, jos senhetkiset kyvyt riittäisivät. Varmaan usein hyväätarkoittavakin neuvo tuo "ota vaan itseäsi niskasta kiinni", mutta ei ihan oikeaan osuva. Myötätuntoa kaivataan, ja paneutumista toisen ongelmiin.
Muistan kun äitini aikanaan sairasti syöpää ja joskus puhelimessa mainitsi ystävälleen kivuista. Tämä puhelias ihminen langan toisessa päässä sitten aloitti pitkän litanian omista "ihan samanlaisista" vaivoistaan, jotka eivät mistään vakavasta sairaudesta johtuneet. Kaikki eivät osaa kuunnella, kun oma ääni on se kaikista kaunein ja oma elämä kiinnostavin aihe. Puhun valitettavasti myös itsestäni tässä.

Vierailija

Monet ihmiset ovat hemmetin itsekeskeisiä. Minullakin on sellainen tuttava, kun juttelen hänen kanssaan esim. puhelimessa, niin hän ei osaa kuunnella, nostaa äänensä volyymia puheeni päälle, kun hänen asiansa on aina ykkösjuttu. Sitten keskustelu menee siihen suuntaan, että hän vuodattaa urakalla asioitaan minulle ja minä kuuntelen. Kun hän on saanut tyhjennettyä sanaisen arkkunsa, niin ei hänellä tule mieleenkään kysyä mitä minä olisin halunnut sanoa. Kiireellä vaan lopettaa puhelun: "soitellaan taas". Arvatkaa huvittaako sellaiselle soitella?

Vierailija

Lainaus:

Monet ihmiset ovat hemmetin itsekeskeisiä. Minullakin on sellainen tuttava, kun juttelen hänen kanssaan esim. puhelimessa, niin hän ei osaa kuunnella, nostaa äänensä volyymia puheeni päälle, kun hänen asiansa on aina ykkösjuttu. Sitten keskustelu menee siihen suuntaan, että hän vuodattaa urakalla asioitaan minulle ja minä kuuntelen. Kun hän on saanut tyhjennettyä sanaisen arkkunsa, niin ei hänellä tule mieleenkään kysyä mitä minä olisin halunnut sanoa. Kiireellä vaan lopettaa puhelun: "soitellaan taas". Arvatkaa huvittaako sellaiselle soitella?

Varmaan jokaisella on ainakin yksi sellainen tuttava.
Oikeat ystävät osaavat kyllä kuunnellakin ja muistavat
kysyä "mitä sinulle nyt kuuluu?"

Vierailija

No,sinun pitää nyt seuraavaksi ns."ottaa itseäsi niskasta kiinni" ja korottaa omaa ääntäsi niin,että hänenkin on kuunneltava sinua,sittenhän sinä koet sen,että oletko hänelle vain joku,jolle hän purkaa pahaa oloaan,vai kiinnostatko sinä ja sinun asiasi aidosti häntä.
Minullakin oli tälläinen ns.ystävä,vaan eipä ole enää,sen jälkeen,kun tein niin,että melkein pakotin hänet vuorostaan kuuntelemaan minua.
Eikä minua harmita ollenkaan se,ettei hän enää soittele.

Vierailija

Lainaus:

Kylläpäs tää sinun kuvaus osui hyvin minunkin "ystäviin". Minulla ja pari tällaista ystävää, jotka eivät jaksa koskaan kuunnella josko minullakin olis jotain sanottavaa, ja kun minä yleenäsä heille soitan, niin kai heidän pitäs tajuta , jotta minäkin haluaisin jotain sanoa, koska minä otin häneen yhteyttä. Vaan ei onnistu, heti alkaa kiireellä jutua tulemaan ja sitä riittää. Minusta tuollainen käytös on todella epäkohteliasta , väliin tuntuu, jotta hän ei kai arvosta koko ystävyyttä. Kyllä minä osaan kuunnellakkin , jos toisella on sanottavaa, ja keskustella asiallisesti, vaan ei se saa mennä koko aika yksin puheluksi .

Ei todella huvita usein ainaskaan tuollaisille ystäville soitella.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat