Maalla on ihana(mpa)a?

Vierailija

Et -lehden kirjoituskilpailun otsikossa todetaan: "Hurmaava nuoruus
Ihanat kuumat kesät. Hiekat, meri ja tanssilavojen pikkutiet. Maatilan aamut, kaupunkilaisserkut ja haikeat hyvästit. Kerro meille nuoruuden kesistä!"

On tämä veikeää. Aika usein, kun tavalla tai toisella kaipaillaan onnellista elämää, puhutaan maalaismaisemasta! Tässäkin on "pikkuteitä" ja "kaupunkilaisserkkuja". Maalla asumista pidetään hyvin yleisesti onnellisempana tapana elää kuin kaupungissa asumista. On myös ihan hyväksyttävää elää "keskellä ei mitään", perhekokoon nähden liian isossa talossa (maksaa suuria lämmitys- ym. asumiskuluja) ja lähteä sieltä aina autolla (ja usein kahdella) joka rientoon ihmisten ilmoille.Suomalainen kun arvostaa niin kovin omaa rauhaa ja yksityisyyttä. Palveluja pitäisi kuitenkin saada samaan tapaan kuin taajamissa.

Olen maalta lähtöisin, mutta nyt asun kaupungissa. Olen oikein onnellinen enkä kaipaa maalle asumaan. Voin liikkua useinmiten jalkaisin ja pyörällä ja asunto on varsin kohtuukokoinen perheen tarpeisiin.

En tahdo sanoa, että maalla ei saisi asua, enkä etenkään mestaroida kenenkään kokemusta, mutta minusta voitaisiin jo vähitellen lopettaa maalaiselämän yksipuolinen ihannointi ja pohtia myös kiihkottomasti sitä, mitä omakotiasuminen kaukana taajamista maksaa.

Kommentit (2)

Vierailija

Voi hyvä ystävä, miksi pitäisi lopettaa mitään. Minäkin asun kaupungissa ja kun minulla on jotain kirjoitettavaa, minä kirjoitan. Sinäkin voit sen tehdä.

Vierailija

Onkohan sitä koskaan tullut ajatelleeksi , jos asut kaupungissa vuokralla , niin kuinka paljon vuodessa menee vuokraan ? Maksat sen vaan pelkistä seinistä. Ei isonkaan talon lämmitykseen maalla mene kuin murto osa siitä raha määrästä, mitä vuokrana maksat. Tässä pieni esimerkki. Kaksio pääkaupunkiseudulla 700 euroa, Taitaa vuodessa tehdä melko suuren summan. Tuolla rahasummalla sentään meillä lämmitetään koko pitkään
Ja jos puut on vielä omasta metsästä, niin sanoisinpa jotta meillä aika halpaa asumista, vaikka talokin olis suuri
Eihän matka ole mikään ongelma, meillä täällä pysyy ajotaito aina tallella, oli keli mikä vaan, ja eikä meitä ei koskaan talvi yllätä, kuten pääkaupunki seudulla oikein radiossa kerrotaan suurena uutisena.

Eipä silti,tartteehan sitä väliin täältäkin kipasta kaupungissa sivistystä hakamassa, ja ruokaa, eikös se siellä olekkin se sivisytksen kehto ? ja ihmisten ilmoilla, ettei ihan metsittyisi. Ja jos ei pitkään aikaan näe ketään , alkaa vielä pelkäämään ihmisiä. Kaupungissa sit näkeekin hyvin koreesti pukeutuvia kukkahattuja , ainaskin kesäisin.
Meillä täällä vaan röntöstäävät multaisissa saappaissaan, ja suttuisissa haalareissaan

Mikäköhän se vetää sit aina viikonloppuisin kaupunkilaiset sankoin joukoin tänne maalle, mitä ne sit täältä ylipäätään hakee, ettei vaan sitä luonnon rauhaa, hiljaisuutta ja melutonta ympäristöä, ja tietty paljon muutakin
Kova kiire tänne ainaskin näyttää olevan, jo perjantaina tullaan, jotta kerkii mahdollisimman pitkään olemaan, ja sunnuntaina myöhään palaillaan kotia. Täällä käydään niinkuin akkuja lataamassa, kuten he itse sanovat ja täällä onkin niin hyvät virrat, jotta akut latautuukin normaalia nopeammin

Jotta kyllä meillä maalla on sentään mukavaa , kaikesta huolimatta .

minä meiltä

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat