Liikuntarajoitteiset rakennukset?

Vierailija

Vain ne paikat ovat olemassa,minne pääsee
myöskin ;
pyörätuolilla, lastenrattaita työntävät, liikuntarajoitteiset yleensä.
Minusta se rakennuson liikuntarajoitteinen, jos ihmiset ei sinne pääse!
Vammaisen ihmisten eurojen luulisi olevan samanarvoisia kuin vammattomienkin?
Mitä jos "äänestän jaloillani"-heh-heh- eli ajankin invataksilla naapurikaupunkiin
vastaavaan putiikkiin,johon pääsee pyörätuolilla ,kun omassa kaupungissa ei pääse?
Kyllä ne asiakkaat kaikkoaa, jos ei huolehdita asioinnin esteettömyydestä!
Vihje;Suomen kansan iäkkäät ihmiset ovat ostovoimaisiakin!
Miten teidän paikkakunnallanne ?

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Omalla paikkakunnalla on opittava " kantapään kautta". onko ko. rakennus
liikuntarajoitteinen vai ei.
Kaipailisinkin sellaista esitettä, josta voisi netissä katsoa,
millainen kohde on.
Niinkuin esim. Tornio.fi n sivuilta löytyy "Liiku esteettömämmin Torniossa".
Turulkii taitaa olla....Meilläpä ei.

Vierailija

Lainaus:

Vain ne paikat ovat olemassa,minne pääsee
myöskin ;
pyörätuolilla, lastenrattaita työntävät, liikuntarajoitteiset yleensä.
Minusta se rakennuson liikuntarajoitteinen, jos ihmiset ei sinne pääse!
Vammaisen ihmisten eurojen luulisi olevan samanarvoisia kuin vammattomienkin?
Mitä jos "äänestän jaloillani"-heh-heh- eli ajankin invataksilla naapurikaupunkiin
vastaavaan putiikkiin,johon pääsee pyörätuolilla ,kun omassa kaupungissa ei pääse?
Kyllä ne asiakkaat kaikkoaa, jos ei huolehdita asioinnin esteettömyydestä!
Vihje;Suomen kansan iäkkäät ihmiset ovat ostovoimaisiakin!
Miten teidän paikkakunnallanne ?

Minen ymmärä minkätähen ku tehään uusia rakennuksia tahikka korjataan / luajennetaan entisii ni ei oteta meitä liikuntarajoitteisii huomioo ensinkää. Esmerkiks tiälä itäsuomesa on sairaloo luajennettu vähä monee otteesee van liikuntarajoitteisile ei ou tult yhtää parkkipaikkoo lisee. Tuloo väkisinnii mielee notta. meitä ei haluta asiakkaiks sinne. Kyllä tervejalakasile taksisuhariloile on paikat ihan ovpielesä ja monta. Ja annaha olla josko semmosele paikale erehyt autos pistämää ni jopa het o lappu ikkunasa ja maksoo pitää ei auta valitukset. Vaikka ois kuin pyörätuol lappu ikkunasa. Ja samate tul muutamale miun käyttämäle kaupale lisee pysäköintitiloo ni päsäättivät puomit etee nottet piäse maksamati ja kun tuola pyörätuol lapula ei tarvii maksoo. Noo ohan ne selitely notta neuvonnasta suap sittä semmoset laput joila piäsöö pois maksamati van siinon kaks haittapuolta. Ku liikkuu muutennii huonosti nii ei sitä enee ylmiäräsii kehtoo kuleksii ja ehtii sitä neuvontoo lipun suamiseks. Ja josko sittä etittii nii pitäs kaiketi olla se invalupa totisteeks ja samaa aikaa sen lupalapun pitäs olla autosa nottei parkkipirkko pistä maksulappuu lasile. Vejä tai työnnä. vaikeeta on. Ja sempä takii mie ounnii "iänestännä" jaloillan ( on niitä kaks, vaikkei toine kunnola toimikkaa) ja kiertännä moiset kaupat. Samate joutuu kiertämää nää isot super vaiko hyper marketittii ko niison nii pal liänii nottei siä jaksa tämmöne kunttura enee kuleksii. Ja pienemistä ei sua kaikkee tarpeellista ja on kalliimpoohi.

T:suapisti

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

- Liikuntarajoitteisuuttakin on erilaista.
Luiskan olisi oltava jo ihan pakollinen;
yleisiin toimistoihin ja laitoksiin !

Minulla on vaan polvet kipeet, mutta rappuset on melkeimpä ylivoimaisia kavuta, ainakin alaspäin tullessa.
- Joihinkin paikkoihin menon olen jättänyt sovinnolla, kun en pysty.
- Mutta esimerkiksi Kolille olen kavunnut, hissiltä eteenpäin, kun mennään omaa tahtia. Oliskoos se sitte sitä sisua ?
Mutta aahh, se näkymä , joka sieltä avautuu !
* * Se korvasi vaivat moninkertaisesti !

- Tässä kotitalossani on hissi, en muuten olisi tähän voinut muuttaakaan. Parvekkeella usein nautin luonnon kauneudesta ja raittiista ilmasta.

Vierailija
valmatar

- Liikuntarajoitteisuuttakin on erilaista.
Luiskan olisi oltava jo ihan pakollinen;
yleisiin toimistoihin ja laitoksiin !

Minulla on vaan polvet kipeet, mutta rappuset on melkeimpä ylivoimaisia kavuta, ainakin alaspäin tullessa.
- Joihinkin paikkoihin menon olen jättänyt sovinnolla, kun en pysty.
- Mutta esimerkiksi Kolille olen kavunnut, hissiltä eteenpäin, kun mennään omaa tahtia. Oliskoos se sitte sitä sisua ?
Mutta aahh, se näkymä , joka sieltä avautuu !
* * Se korvasi vaivat moninkertaisesti !

- Tässä kotitalossani on hissi, en muuten olisi tähän voinut muuttaakaan. Parvekkeella usein nautin luonnon kauneudesta ja raittiista ilmasta.

Niihän sitä on. Monenlaista. Niinko meitä imeisiiki. En enee lähtis kolile kiipeilemää. Enkä muualekan. Miula ko on käytänösä vuan puoltoista jalakoo. Se tua vasen polin ei toimi kunnola. Van se siitä. Se mikä pisti silimää tuassa viestisäs ol se kuva. Tahikka siinä ne raput. Tul mielee Mårtesonin kipale rikas mies jos oisin (ja tänää ol jostaki reppanasta tult rikas ko lotos män 7,2 milj. yhele). Siinä laulusaha laulettii jotenii tällee: yhet portaat veis ylöspäi ja yhet tois alaspäi ja yhet huvi vuoks ei minnekää. Ja nua kuvasa olevat raput ei miu mielest näytä vievä mihinkää (oikesti ne voip olla semmoset korokkeet joita lämmitysöljyn tuoja käyttää notta. yltää paree täyttöputkele).

T:suapisti

Vierailija

Olkoot mun puolesta ,kaupat ja rakennukset, joihin ei pääse liikuntarajoitteiset.
Täytyy käydä vain siinä kaupassa johon pääsee ja tilattava loput netistä.
Ähä!
Viikolla piti tehdä poikkeus, pyytää kaveri mattokauppaan ostaa matto, joka oli niin edullinen, että se oli pakko saada
eteiseen-kuramatto johon ei kompastu....Siin mattokaupas on sellaset pari rappuu sisääntulos, mist ei rämpylät pääse.
Kyl paikallisii kauppoi potuttas jos ne tietäs miten paljon tilaan netistä...
Menkööt sit konkkaan asiakkaiden puutteessa, kun ei hoida hommaa.
Vammasen eurokin on ostovoimainen!

Vierailija

Sama ongelma on niin sanotuilla lyhytkasvuisilla, kaupoissa eivät ylety kuin keskivaiheille hyllykköä, ja hyvin lyhyet eivät tahdo ylettyä pankkiautomaatillekkaan.
Kai tässä on kyse pelkästään siitä, että pienelle käyttäjäryhmälle rakentaminen ei kannata.
Siinä oliskin markkinarako jollekkin tehdä kauppa juuri heitä varten, vaan ei saattaais sekään kannattaa, koska yhdellä paikkakunnalla olis kuitenkin liian vähän käyttäjiä.
Ongelma on tosi vaikea.

Vierailija

Kaupat saisi lisätä henkilökuntaansa "avustajan" ?
Nyt kun esim .pyörätuolissa istuvana asiakkaana tarvitsen ylähyllystä jotain, ei aina ole lähellä muita asiakkaita, joilta voisi pyytää apua.Eikä kaikilta uskallakkaan.....

Kelaa siinä sitten ympäri kauppaa etsimässä myyjää, joka jossain täyttelee hyllyjä, ja saattaa tulla avuksesi-kun ehtii.
Siis samoja ongelmia kuin lyhytkasvuisillakin.
Asiakaskunta ikääntyy ja liikuntarajoitteiset asiakkaat lisääntyy.
Kauppias, joka huomioi tämän asian, menestyy taatusti!

Vierailija

Rakas sukulaiseni kommentoi minulle tästä kauppa-asiasta:Laita joku asialle kauppaan puolestasi!
siis istu kotona ja odottele "valmista"
Kyllä minulla käykin eräs ihminen ostamassa kerran, pari kuussa isommat ja painavat satsit kaupasta.
Pyörätuolilla ei oikein onnistu roudaamaan kissan ruokia ja kissanhiekkaa,etc, joita myös kolmella katilla kuluu
jonnii verran .
Mutta kun minä tahdon kulkea kaupassa itsekin, ja minulla ymmärtääkseni on siihen oikeuskin?
Olen jo aika erakoitunut , entisistä harrastuksista luopunut-pakosta!-,
niin kyllä sitä mielellään ihmisten ilmoilla kävisi edes ostoksilla.
Vaatteenikin ostaisin ihan itse, kiitos, vaikken niitä aina sovittaisikaan.On väri sitten oma valinta-
epämieluisia on tullut, kun olen laittanut "toisen asialle".Eläke on pieni-siksi virheostokset tuntuu pahalle,
vaikkei se toisen mieltä kuohuttaisikaan.
Terveelle ihmiselle on monet asiat itsestään selviä- minulle ne saattavatkin olla mahdottomia.
Netti on hyvä olemassa, mutta mieluiten asioisin ihka elävien ihmisten kanssa.
Eläkeeurojani aion kuluttaa ostoksiini vielä montakymmentä vuotta.
"Yks Rämpylä ja kolme kissanronttia"

Vierailija

Todella kirjoitatte tärkeästä asiasta. Kyllä meillä liikuntarajoitteisilla on
ihan samanlainen tarve päästä tekemään ostoksiamme ja muita arkipäivän
ja juhlankin valmisteluja kauppaan ja virastoihin. Emme kuitenkaan monesti
pääse ko. paikkaan juuri portaiden tai muuten hankalien kulkureittien vuoksi.
Kotona pitää tarkkaan harkita miten/minne menee, pääseeko yksin vai pitääkö
olla avustaja mukana. Nykyisin tarvitsen "auttajan" mukaani asioimisiin. Haluan
olla mukana kauppareissulla ja muissa "riennoissa" vaikka liikuntarajoitteinen
olenkin. Kirjoitellaan tähän palstalle, nyt hyvää päivän jatkoa kaikille.

Vierailija

Lainaus:

Olkoot mun puolesta ,kaupat ja rakennukset, joihin ei pääse liikuntarajoitteiset.
Täytyy käydä vain siinä kaupassa johon pääsee ja tilattava loput netistä.
Ähä!
Viikolla piti tehdä poikkeus, pyytää kaveri mattokauppaan ostaa matto, joka oli niin edullinen, että se oli pakko saada
eteiseen-kuramatto johon ei kompastu....Siin mattokaupas on sellaset pari rappuu sisääntulos, mist ei rämpylät pääse.
Kyl paikallisii kauppoi potuttas jos ne tietäs miten paljon tilaan netistä...
Menkööt sit konkkaan asiakkaiden puutteessa, kun ei hoida hommaa.
Vammasen eurokin on ostovoimainen!

Nettikauppa on mielissään toinen vähemmän mielissään, keskimäärin siis ihan hyvä.

Vierailija

Lainaus:

Kaupat saisi lisätä henkilökuntaansa "avustajan" ?
Nyt kun esim .pyörätuolissa istuvana asiakkaana tarvitsen ylähyllystä jotain, ei aina ole lähellä muita asiakkaita, joilta voisi pyytää apua.Eikä kaikilta uskallakkaan.....

Kelaa siinä sitten ympäri kauppaa etsimässä myyjää, joka jossain täyttelee hyllyjä, ja saattaa tulla avuksesi-kun ehtii.
Siis samoja ongelmia kuin lyhytkasvuisillakin.
Asiakaskunta ikääntyy ja liikuntarajoitteiset asiakkaat lisääntyy.
Kauppias, joka huomioi tämän asian, menestyy taatusti!

Ainakin maaseudulla pienissä kaupoissa palvellaan vielä tarvittaessa asiakasta, supermarketit onkin ihan peestä en niissä usein käykkään, eihän sieltä osaa, eikä jaksa tulla edes pois, ovat niin mahdottoman suuria.

Vierailija

Tasa-arvoa ei ole tässäkään asiassa.
Tervekroppasilla on paremmat palvelut.
Pitäskö perustaa ryhmä Facebookiin, ja mennä "yleislakkoon" niinkuin se yx ryhmä?
Hihih, vitsi ja sarkasmia päälle.

On se niin väärin kun joihinkin mukaviin putiikkeihin ei pääse ostoksille.
Pienellä suunnittelulla olisi moni epäkohta korjattu...
Ihmiset on päässyt kuuhun, mutta minua lähinnä olevaan ruokakauppaan ei pääse pyörätuolilla,eikä rollaattorin varassa olevat henkilöt.
Meitä kuitenkin asuu lähistöllä paljon ja väestö vanhenee.
Pitää vaan tilata invataxi ja mennä keskustaan...
Bensaa palaa ja ilmasto pelastuu ;)

Vierailija

Niinhän nämä asiat näyttää olevan että meitä kiukustuttaa monesti ettemme
pääse siis mihinkäänkö. Onhan myös monia ihmisiä, jotka koko elämän ajan
on auttajien varassa olevia, eivätkä pääse "ihmisten ilmoille" niin sanoakseni.
Yhteiskunnalla on paljon tehtävää vanhusväestön keskuuteen tuomilla parannuksilla.
Liikkumisen esteitä poistamalla ja huomioimalla meidät jo ikääntyneet ihmiset ja nuorem-
matkin jotka eivät voi liikkua omin voimin. Esteettömyyteen tuskin koskaan päästään
kaikkien paikkojen kohdalla. Invataxi onkin monen vammaisen apu kauppareisulla ja asiointien
hoitamiseksi virastoissa, jos niihin edes pääsee ensin. Olen saanut asiallista palvelua invataxien
kuljettajilta "kauppakassien" kotiinkin asti tuomisessa ja muussa auttamisessa. Kiitos heille.

Vierailija

Invataxin käyttöoikeus "asiointiin ja virkistykseen" on todella huippujuttu.
Olen kuullut, että käytäntö eri kunnissa olisi erilainen?
Meillä saa 18 reissua/kk bussilipun hintaan.
Tarkottaa siis kauppaan=yksi reissu, kaupasta kotiin=toinen reissu.
Ruhtinaalliset 9 krt.pääsee siis pois kotiseinien sisältä kuukaudessa.
Miten teillä?

Vierailija

Sama 18 reissua/kk:ssa on minullakin. Tosin minulla on mahdollisuus päästä
läheisteni avulla pois kotoa useamminkin. Käyn täällä palstoilla katsomassa, mitä
juuri nyt kirjoitellaan ja
joskus myös kirjoitankin. Tällä kertaa huomasin että on tullut tämä palsta jonka
"tunnot" koskevat myös omia kokemuksia ja on hyvä "purkaa" ajatuksia tännekin.
Voisiko joku läheisesi tai tuttava sinulle antaa "reissukyytiä" asioihin tai virkistyksiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat