Kommentit (5)

Vierailija

No,ensimmäisen kerran joku puhuu tällaisesta asiasta jossain julkisesti.
Olen kaksoiskuvien kanssa elänyt 2-vuotiaasta asti.Äitini kertoi jo ammoin,että minulla on piilokarsastus,niin lääkäri oli sanonut.
Vasta n.n.pari vuotta sitten,silmälääkäri sanoi,että minulla silmälihashalvaus ja pitäisi olla alle 13vuotias,jotta se leikkaamalla voitaisiin korjata.
Minulla on ollut prismalasit,mutta ne olivat vaikeat käyttää..kaksikin eri kertaa ostin sellaiset kalliit,mutta kun otin lasit pois silmiltäni näin kauan vain kaksoiskuvia toinen silmä ylhäällä toinen alhaalla;)Tosi hankalaa,eikä auttanut näkemisessä mitään.
Nyt viimeksi lääkäri sanoi,että voin käyttää vaikka Tiimarin laseja ,hän ei ala korjailemaan silmiäni,siihen tarvitaan joku muu ,erikoistunut.
Siispä edelleen kuljen pää vähän vinossa näen silloin horisontin normaalina(kai) ja luen ja kirjoitan Tiimarin lasit päässä,muuten en käytä laseja.
Olen nyt n.60 vuotias,mutta lapsesta asti olen esim.lukenut toinen silmä kiinni.
Jos olisi ollut pelättävää se olisi jo tullut varmasti ilmi.
Hyvää jatkoa kaikella tavalla;)

Vierailija

Kun kelaat etusivun alalaitaan, tulee vastaan
Uusimmat artikkelit
Sieltä löytyy allaoleva lainaus:
------------------------------------------------------

Terveys

Auttavatko prismalasit?

Olen 78-vuotias nainen ja kärsin kaksoiskuvista. Haluaisin tietoa prismalaseista. Auttavatko ne kaksoiskuviin? Onko pelkoa muusta sairaudesta?
Aurinko

Vastaus

Prismalasit on kehitetty korjaamaan lähinnä karsastuksesta johtuvaa kaksoiskuvataipumusta. Silmälasin linssi on hiottu siten, että se siirtää katsottavaa kuvaa optisesti ja näkökeskus aivoissa tulkitsee molempien silmien kuvat yhdeksi.
Suurensuuria siirtoja prismalinsseillä ei voi tehdä, joten jos sinulla on vaikka silmälihaksen hermon halvaus ja siitä johtuvat kaksoiskuvat, prismalasit eivät auta.
Yksittäisten silmälihashermojen halvaukset ovat melko tavallisia ja onneksi ohimeneviäkin, mutta ennen tällaista taudinmääritystä suljetaan tutkimusten avulla pois kaksoiskuvien vakavat syyt. Näitä on ikävä kyllä aivokasvaimista alkaen.

Asiantuntijana

Risto Laitila
Lääketieteen lisensiaatti

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat