Käsittämätöntä matkamyyntiä Arealta

Vierailija

Varasin netin kautta 23.9. Arealta kaksi Vilnan matkaa ajaksi 21. - 23.10 ja maksoin Master Cardilla matkan hinnan 494 ? ohjeen mukaisesti. Vaihtoehtona oli maksu pankin kautta saman tien. Näin asian ymmärsin. Sattui kuitenkin niin, että matkatoverini, iäkäs eläkeläinen, huomasi toisella matkanjärjestäjällä inhimillisempään aikaan lähtevät lennot ja muutenkin paremman matkavaihtoehdon. Niinpä yritin peruuttaa Arean matkan menemällä heidän toimistoonsa ma 27.9. Siellä vahtimestari sanoi, ettei asiaa voi hoitaa kasvotusten, vaan se on hoidettava joko puhelimitse (1,97 €/min + pvm/vastattu puhelu) tai netin kautta. Netissä ei ollut mitään kohtaa, jonka kautta peruutuksen olisi voinut tehdä tai kysyä asiasta. Palaute-kohdassa peruutusta ei voinut tehdä, mutta laitoin sinne 29.9. aamulla kyselyn, miten asian voisi hoitaa ilman, että asiakas joutuu maksamaan puh.kuluja. Minulle soitettiin samana iltapäivänä ja kerrottiin, että matkan hintaa ei palauteta, koska kyseessä oli omatoiminen valmismatka. Vain n. 30 € palautettaisiin ja minua pyydettiin lukemaan tarkemmin hyväksytyksi ruksaamani matkaehdot.

Kuluttaja-asiamies oli ymmällään, koska yleisten matkaehtojen mukaan yli 14 pv ennen matkaa sen voi peruuttaa maksamalla vain varausmaksun. Vaikeaselkoisista Arean erikoismatkaehdoista (yht. 8 tulostettua sivua) päädyimme kuitenkin siihen, että olen mennyt allekirjoittamaan ymmärtämättömyyksissäni sopimuksen, jonka mukaan matkan hintaa ei palauteta. Tilatessani matkaa en huomannut missään mainintaa yksilöllisesti koottavasta omatoimisesta valmismatkasta, joita tämä yleisistä matkaehdoista poikkeava käytäntö koski. Myöskään sitä vaihtoehtoa, että matkasta voisi maksaa vain pienen varausmaksun etukäteen, en missään ollut havainnut. Se mainittiin vain puhelussa, joka tuli tuntemattomasta numerosta joten en voinut sieltäkään tarkistaa asiaa jälkikäteen. Lisäksi matkaostosta oli mahdotonta käydä läpi henkilökohtaisesti kasvokkain virkailijan kanssa, jolloin nämä kysymykset olisi voitu ottaa esille.

Aivan varmaa on, etten koskaan tule käyttämään Area-nimistä matkatoimistoa, mutta se ei varmasti kaipaakaan tällaista eläkeläisrupusakkia, joka vielä haikailee vanhan ajan reilun kaupankäynnin perään. Siinä kumpikin osapuoli tiesi ja yleensä myös ymmärsi, mistä käydään kauppaa ja millaisilla ehdoilla.

Nimimerkki Pöllämystynyt reissumummu

Kommentit (6)

Vierailija

No, kyllä on käsittämätöntä toimintaa!
Hyvä, että toit esille; kyllä minäkin jätän heiltä matkat ostamatta.
Tästä kannattaisi laittaa sinne Arean palautesivuille, että 'katsokaapa
Et-nettikeskustelua'

Vierailija

Minulla ei ole varaa matkustaa, mutta uteliaisuuttani vilkaisin Arean sivuja.
Minusta on käsittämätöntä, että ihmiset matksavat hetken kestävästä
avaruusreissustaan niin käsittämättömiä summia :(

Toivottavasti Pöllämystynyt reissumummu saa asian peruttua,
ettei muitten mummujen tarvitse ruveta uhkaamaan Areaa Boikotilla?

Vierailija

Kiitos palautteestanne.

Matkatoimisto Arean puolesta pahoittelen, että kokemuksenne palvelustamme ei ole tyydyttänyt teitä.

Area tarjoaa laajan valikoiman vapaa-ajanmatkoja. Lento+hotelli-matkan varaaja voi itse määritellä laajasta reittilentojen ja hotellien valikoimasta itselleen sopivimmat matkavaihtoehdot. Lähtö- ja paluupäivät, lentoreitti ja hotelli ovat kaikki matkustajan itsensä vapaasti päätettävissä.

Toisin kuin seuramatkoilla, joissa käytetään tilauslentoja, Arean lento+hotelli-matkat perustuvat tavallisiin reittilentoihin, joiden mukaan matkan muutos- ja peruutuskulut määräytyvät. Matka maksetaan kokonaisuudessaan ja lentoliput kirjoitetaan heti varauksen yhteydessä. Varattua ja maksettua matkaa ei yleensä voi muuttaa tai perua lentoyhtiön tiukkojen sääntöjen vuoksi.

Pahoittelen, että koitte matkaehtomme monimutkaisiksi. Matkan varaajan tulee tutustua ja hyväksyä matkaehdot ennen matkan maksamista. Olemme halunneet kertoa ehdoissamme matkustajillemme kaiken mahdollisen omatoimimatkan varaukseen sekä matkan käytännön asioihin liittyen. Tästä syystä ehdot voivat tuntua pitkiltä, mutta ne kannattaa kuitenkin lukea huolellisesti.

Toivon kaikesta huolimatta, että valitsemanne matka toteutuu. Mikäli haluatte keskustella vielä asiasta kanssamme, pyydän teitä ystävällisesti ottamaan yhteyttä osoitteeseen asiakaspalaute@area.fi. Palvelemme teitä mielellämme.

Ystävällisin terveisin
Jari Ahjoharju
johtaja, vapaa-ajan matkustus

Vierailija

Lainaus:

Varasin netin kautta 23.9. Arealta kaksi Vilnan matkaa ajaksi 21. - 23.10 ja maksoin Master Cardilla matkan hinnan 494 ? ohjeen mukaisesti. Vaihtoehtona oli maksu pankin kautta saman tien. Näin asian ymmärsin. Sattui kuitenkin niin, että matkatoverini, iäkäs eläkeläinen, huomasi toisella matkanjärjestäjällä inhimillisempään aikaan lähtevät lennot ja muutenkin paremman matkavaihtoehdon. Niinpä yritin peruuttaa Arean matkan menemällä heidän toimistoonsa ma 27.9. Siellä vahtimestari sanoi, ettei asiaa voi hoitaa kasvotusten, vaan se on hoidettava joko puhelimitse (1,97 €/min + pvm/vastattu puhelu) tai netin kautta. Netissä ei ollut mitään kohtaa, jonka kautta peruutuksen olisi voinut tehdä tai kysyä asiasta. Palaute-kohdassa peruutusta ei voinut tehdä, mutta laitoin sinne 29.9. aamulla kyselyn, miten asian voisi hoitaa ilman, että asiakas joutuu maksamaan puh.kuluja. Minulle soitettiin samana iltapäivänä ja kerrottiin, että matkan hintaa ei palauteta, koska kyseessä oli omatoiminen valmismatka. Vain n. 30 € palautettaisiin ja minua pyydettiin lukemaan tarkemmin hyväksytyksi ruksaamani matkaehdot.

Kuluttaja-asiamies oli ymmällään, koska yleisten matkaehtojen mukaan yli 14 pv ennen matkaa sen voi peruuttaa maksamalla vain varausmaksun. Vaikeaselkoisista Arean erikoismatkaehdoista (yht. 8 tulostettua sivua) päädyimme kuitenkin siihen, että olen mennyt allekirjoittamaan ymmärtämättömyyksissäni sopimuksen, jonka mukaan matkan hintaa ei palauteta. Tilatessani matkaa en huomannut missään mainintaa yksilöllisesti koottavasta omatoimisesta valmismatkasta, joita tämä yleisistä matkaehdoista poikkeava käytäntö koski. Myöskään sitä vaihtoehtoa, että matkasta voisi maksaa vain pienen varausmaksun etukäteen, en missään ollut havainnut. Se mainittiin vain puhelussa, joka tuli tuntemattomasta numerosta joten en voinut sieltäkään tarkistaa asiaa jälkikäteen. Lisäksi matkaostosta oli mahdotonta käydä läpi henkilökohtaisesti kasvokkain virkailijan kanssa, jolloin nämä kysymykset olisi voitu ottaa esille.

Aivan varmaa on, etten koskaan tule käyttämään Area-nimistä matkatoimistoa, mutta se ei varmasti kaipaakaan tällaista eläkeläisrupusakkia, joka vielä haikailee vanhan ajan reilun kaupankäynnin perään. Siinä kumpikin osapuoli tiesi ja yleensä myös ymmärsi, mistä käydään kauppaa ja millaisilla ehdoilla.

Nimimerkki Pöllämystynyt reissumummu

Niin se vaan on reissumummu, että matkaehdot kannattaa lukea kunnolla. Jos ei huomaa tai havaitse asioita, ei se ole mikään syy mustamaalata matkatoimistoa.

Vierailija

Nettimatkoissa ei useinkaan ole peruutusmahdollisuutta, muuten kuin matkavakuutuksen kautta sairastuessaan. Varaukset toimivat jotenkin varausrobottien avulla. Hinnat ovatkin sen vuoksi hyvinkin edulliset, paitsi Arealla. Turhaa maksaa välikäsille. Itse olen käyttänyt ebookersia, hostels.comia ja Killroyta. Ebookers veloittaa rahat etukäteen, se on haittapuoli. Killroylla usein majoitus maksetaan vasta perille saapuessa, pieni takuumaksu varattaessa. Lennot yleensä heti, peruminen mahdotonta paitsi vakuutuksen kautta. Näistä kolmesta paikasta olen saanut todella laadukkaita ja edullisia majoituksia, eikä lennoissakaan mitään vikaa ole ollut. Nykyään joutuu tekemään ns. chek innin lentokentällä itse hyvien monien lentoyhtiöiden lennoilla. On siellä auttajiakin saatavilla, mutta englantia on osattava. Lennot ovat yleensä halvemmat, mitä aikaisemmin ne varaa. Poikkeuksiakin on esim. sesonkiaika tietyissä kaupungeissa (festarit ym) Netissä voi tehdä erilaisia vertailuja eri aikoina ennen kuin vahvistaa varauksen. Se on hyvä puoli. Sitten kannattaa esim. majoituksesta hankkia tietoa googlella eri paikoista ennen matkavarausta sekä lukea käyttäjien arvostelut. Ne ovat olleet todella valaisevia ja tarpeeseen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat