"Yksinäinen arki paljastuu

Vierailija

vanhusten valokuvissa"-uutinen veti mielen apeaksi.

Kommentit (6)

Vierailija

Jos minulla olisi kamera, kuvissani näkyisi kissoja ja keittiön kärpäset.
Onhan niistäkin seuraa....

Vierailija

Lainaus:

vanhusten valokuvissa"-uutinen veti mielen apeaksi.

En tosin ole itse lukenut tuota uutista, mutta kuulin sentään aamulla TV:stä, että nyt vietetään vanhusten viikkoa.
Mahdankohan kelvata tuohon kategoriaan, kun olen 62-vuotias? Ainakaan en käytä itsestäni "vanhus"-sanaa, enkä mielelläni kuule muidenkaan juttelevan minusta vanhuksena. - Mutta nimitykset sikseen - ikääntyneen väestönosan hyvinvoinnissa on varmaan paljon parantamisen varaa. Yksinäisyys on niitä ikävimpiä varjopuolia. Ja kuitenkin sille
voitaisiin usein tehdä jotakin. Vapaaehtoiset tekevät arvokasta työtä, kunhan vain kaikki avun tarvitsijat löydettäisiin. Yksinäiseksi itsensä tuntevat voisivat mennä seurakunnan tilaisuuksiin ja soittaa diakonissalle, jonka tehtäviin juuri yksinäisyyden lievittäminen kuuluu. - Meidän kaupunkiin on tullut kohtauspaikka Poiju, jonne voi poiketa kahville, juttelemaan muiden kanssa ja saamaan neuvoja käytännön ongelmiin. Enemmän tallaista! Tuo Poiju on ollut hyvin suosittu paikka. - Ei tarvitse olla yksin, vaikkei sukulaisia olisikaan lähellä. Omassakin kaupungissani on yksin asuvia erittäin paljon. Tällaisissa kohtaamispaikoissa he voivat luontevasti olla tekemisissä muiden kanssa. Tietysti myös työväen- ja kansalaisopistot tarjoavat mahdollisuuden tutustua hengenheimolaisiin yhteisten harrastusten ja opintojen parissa. - Etenkin kesäisin voi kerrostalonkin pihalla tutustua naapureihin. Meidänkin pihalla kokoontui koko kesän pihaparlamentti puutarhatuoleille parantamaan maailmaa.

Vierailija

Oudoksun sitä, kuinka harvoin sukulaiset" ehtivät" vanhuksiaan tapaamaan.
Oli tosi surullista olla vanhainkodissa juhlapäivinä töissä, kun laitettiin mummojen tukat ja papoille krakat, eikä sitten tullutkaan kaivattuja ja odotettuja vierailijoita.

Jotkut pelkäävät tuoda pieniä lapsia vanhainkotiin/palvelutaloon vieraisille;vanhojen ja raihnaisten näkeminen taitaa jotenkin kammoksuttaa aikuisia.
-tulee ehkä oma tulevaisuus mieleen?

Eräs pikkutyttö oli kuitenkin suorastaan hurmioitunut;
-kato äiti miten ihanan paljon vanhoja mummoja!

Kuulin kerran Heli Laaksosen haastattelun, jossa hän kertoi kokemuksistaan mummojen pesijänä.
Hän oli kyllä myös hurmaantunut vanhuksista. :)

Vierailija

Niin, Heli Laaksonen vaikuttaa hyvin mukavalta ja sydämelliseltä ihmiseltä. Viisaita ajatuksia on hänen runoissaan.
- Sitten kun minun on itse pakko muuttaa palvelutaloon, tulen pitämään yhteyttä sukulaisiin ja tuttaviin ainakin
sähköpostitse. Jos eivät ihmiset kerkiä minua katsomaan, niin tietokoneeseeni voin aina luottaa. Se opettaa ja
viihdyttää. En aio jäädä riutumaan ikävästä, vaikka vierailijoita ei niin lappaisikaan.
- Mutta sittenhän sen vasta varmasti tietää, kun tulee oikeasti itselle ajankohtaiseksi.

Vierailija

Jotkut pelkäävät tuoda pieniä lapsia vanhainkotiin/palvelutaloon vieraisille;vanhojen ja raihnaisten näkeminen taitaa jotenkin kammoksuttaa aikuisia.
-tulee ehkä oma tulevaisuus mieleen?

Näin varmaan on.
Olen iloinen että saimme tänä kesänä ja syksynä vierailla palvelutalossa asuvan äitini luona porukalla tyttäreni ja 2v tyttärentyttäreni kanssa kaksi kertaa (lapseni perhe asuu ulkomailla ja vierailee täällä siksi aika harvoin). Äitini on aika vanha ja vanhan näköinen - voisi kuvitella, että 2v olisi saattanut jopa peltätä häntä, mutta eipä mitään! Pienen tutustelun jälkeen nämä kaksi -joilla on 88 v ikäero - keskustelivat luontevasti ja pikkuinen kapusi isomummun syliin.Uskon vakaasti että tällaiset tilanteet rikastuttavat molempien elämää!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat