Vanhustenviikolla

Vierailija

ajankohtaisia kysymyksiä;
Mikä vanhusten elämässä on nykyisin huonosti?
Entäs hienosti?

Millaisiin asioihin pitäisi saada parannusta välittömästi?

"Meitä on moneksi"

Kommentit (12)

Vierailija

Nykyisin oletetaan, että vanhuksilla olisi nettiyhteydet.
Vaikka olisi varaakin, toiset eivät osaa käyttää tietokoneita.

Vierailija

Yksinäisyys on niin suuri ongelma, että se ajaa monen vanhuksen
itsemurhaan.
Olikos se niin että joka toinen pv joku yli 65-vuotias luopuu elämästään, ei jaksa elää, ei ole ketään.....

Vierailija

Aivan samat aatokset minulla tästä "vanhus"-sanasta. Jos kuulen itsestäni sellaista nimitystä käytettävän, välittömästi tunnen vanhenevani monta vuotta ja painuvani kumaraan, mieliala muuttuu apeaksi. Olen mieluummin "senior (citizen)" tai vaikka sitten puumanainen - kuin surkea avuton ressukka. Seurakuntakin tekee paljon ansiokasta "vanhustyötä", ja siitä ansaitsee suuret kiitokset. Mutta kun kieli kaiken aikaa muuttuu, niin eikö vanhus-sanaakin voisi jättää pois käytöstä pikku hiljaa ja korvata jollain muilla vaihtoehdoilla. - Se tietenkin käyttää, joka haluaa. Mutta minä en sano koskaan: "Onpas täällä paljon vanhuksia."

Vierailija

Niin, mikä on huonosti - ainakin se on huono juttu, että osa eläkeläisistä ja jopa sotaveteraaneista on niin pienituloisia etteivät pysty syömään kunnolla. Näin etenkin silloin, kun sairauden hoito tulee kalliiksi. Ikään kuin siinä ei olisi kylliksi murheen aihetta, että on sairastunut. Mutta lisäksi tulee usein se taakka, että on mietittävä ostaako tarpeelliset lääkkeet/lääkärikäynnit vaiko ravitsevaa ruokaa ja lämpimät vaatteet ja jalkineet talveksi. Monet ikääntyneet eivät jaksa juosta ympäri kaupunkia tarjousten perässä tai ruokajakeluissa. Ne joilla ei ole lähisukulaisia toimittamassa asioita ja huolehtimassa, heillä ainoa omainen on viranomainen. Ja kovasti pitäisi jaksaa pitää puoliaan ja vaatia lakisääteisiä palveluja. Kaikki kunnatkaan eivät hoida velvoitteitaan kunnolla.
Tietokone pitäisi olla jokaisen saatavilla - jos ei omana, niin ainakin lainassa. Ikäihminenkin oppii konetta käyttämään, kun vain saa opetusta. Jos eivät sukulaiset ehdi apuun, voisi kunnasta tulla tukihenkilöitä kotiin
opettamaan kädestä pitäen. Liikuntakykyisille senioreille onkin kursseja jo järjestetty, meidän kunnassa viimeksi
kai kirjaston tiloissa.

Vierailija

Monessa vanhainkodissa vanhukset eivät pääse ulkoilemaan henkilökunnan vähyyden vuoksi.
Myöskään monet kotona asuvat vanhukset eivät pääse ulos raittiiseen ilmaan kuin hyvin harvoin.
on olemassa EU- säädöksiä tuotantokarjan ulkoiluttamisesta, mutta ihmiset eivät saa olla ulkoilmassa?

Vierailija

Koska enää harvoin kykenen kotini ulkopuolelle, kaipaisin palvelua,
joka toisi ruokakaupan ostokset kotiin soittamalla tilaus kauppaan.

Nyt on kerjättävä naapureilta ja sukulaisilta, josko he joskus joutaisivat minulle ostokset tekemään.
tosi turhauttava, kun ei aina löydy ostoksille halukasta.

Bensarahat ja ylimääräistä vaivanpalkkaa olen aina maksanut,
ilmaiseksi en ole pyytänyt.....
"Ruokahalu vielä tallella"

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat