Automaattivaihteet: helppoa vai ei?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Uusimmassa ET-lehdessä senioriautoilija Ulla testaa automaattivaihteista autoa. Ja tykkäsi!

Onko keskustelijoissa kokemusta automaatilla ajamisesta?

Kyselee
Sari Alho
nettiET:n verkkotoimittaja

Kommentit (4)

Vierailija

On mutta en tykännyt, Ameriikassahan ei juurikaan muunlaisia olekkaan, tai on mutta suhde suomeen on päinvastainen makuasia, ei voi kinata.

Vierailija

Moi!

Minä olen ajanut autom.vaihteista autoa aika paljonkin sekä Suomessa että
muualla. Ennen tätä nykyistä manuaalista Pikku-Friidua, mulla oli itsellä noin
8 vuotta autom.vaihteinen auto.

Pienen totuttelun jälkeen ei ole mukavampaa ajettavampaa; ruuhkaisissa
kaupungeissa, joissa pääsee pätkän kerrallaan eteenpäin, ja ikkunaa joutuu
avaamaan vähän väliä, minusta automaatti
on erittäin näppärä. Ja varsinkin Suomen olosuhteissa, jos sattuu jäämään
ylämäkeen talvikelillä ja ruuhkassa, ei tarvii jännittää, luisuuko taaksepäin.
Samoin pidemmillä matkoilla automaatti ei rasita niin paljon, puhumattakaan,
jos jollakin on ongelmia jalkojen tai käsien kanssa.

-tmaria-

Vierailija

Minulla on ollut yksi automaattivaihteinen auto ja tykästyin sellaiseen ikihyviksi. Nyttemmin olen ajanut tavallisella, mutta jos olisi vara valita, ottaisin taas automaatin.

Vierailija

Olen ajanut 50-luvulta lähtien kaikenlaisia autoja raskaisiin yhdistelmiin asti. Ajaessani tilapäisesti kesätyössäni ison firman pitkää mustaa amerikkalaista tajusin, kuinka kätevä keksintö automaattivaihde on. Siitä asti olen hankkinut perheeni käyttöön tulevat autot automaattivaihteisina aina, kun se on ollut mahdollista. Perinteinen turbiinilla vetävä on aivan ylivoimainen esim. liukkaalta lähtiessä mihin tahansa kytkiautoon verrattuna, koke-
musta on myös robottivaihteesta kovine kytkimineen. Liikennevaloista lähtiessä pääsee vaivattomasti liikkeelle muita nopeammin toisten haeskellessa vaihteita. Se tosin tuntuu joitakin kovasti ärsyttävän, kun Hiace jättää jälkeensä: seurauksena joskus yltiöpäisiä ohituksia ylinopeudella. Automaattilaatikko kestää normaalisti käytettynä auton iän ja kulutus riippuu jalasta. Ihmisiksi ajaen kulutus on aivan sama kuin vastaavalla kytkinautollakin, uusissa kuulemma jopa pienempi. Hyviä kilometrejä vain kaikille!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat