Elatusapu vaimolle erotilanteessa?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hävettää niiiin, olen joutun siihen klassiseen tilanteeseen; kotiäiti heitetään pihalle 35 vuoden jälkeen. Tilanne on pikkuhiljaa muuttunut ja nyt räjähti.

Olin töissä avioliiton alkuaikoina ja tienasin enemmän mieheni opiskellessä.
Olen käytännöllisempi ja sovittiin yhteisesti että minä jään hoitivapaille.
Hoitovapaiden jälkeen 90-luvun laman aikana työpaikka myytiin ja lopetettiin. En saanut koulutusta vastaavaa työtä joten otin siivoustöitä ym. Olin työtön työnhakija mutta en saanut työttömyyskorvausta miehen suurien tulojen takia. Kävin kursseja ja aukko CVssa vain suureni. Rakensin taloa ja kyyditin lapsia kun koulukyytejä ei kuulunut lukiolapsille. Lopuksi kroppa ei kestänyt...

Olen etsinyt tietoa elatusavusta mutta en löytänyt muuta kuin lastenelatusavusta. Onko kellään tietoa? Mieheni tulot on yli 100.000,-/v, minkäläinen summa minulle kuukaudessa voisi olla sopiva eron jälkeen. Jossain oli puhetta että elatusapusopimus täytyy kirjata sosiaalilautakunnassa? muuten miehen mahdollisen kuolemantapauksen johdosta elatusmaksut loppuvat.
Olen mielestäni oikeutettu johonkin summaan koska olen tehnyt niin monen vuoden aikana niin paljon perheen ja mieheni vanhempien hyväksi...

Eläkkeeni tulee olemaan n 300,-/k ja olen yrittänyt selvittää minkäläisilla summilla elää kuukaudessa niin että jää eloon, mutta käytännön tietoa on vaikea löytää. Tämä tietämättömyys talodellisesta tilanteestani rasittaa kovasti kaiken muun pettämisen lisäksi...Asiallisia kommentteja kiitos.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija
Molla-Maija

Hävettää niiiin, olen joutun siihen klassiseen tilanteeseen; kotiäiti heitetään pihalle 35 vuoden jälkeen. Tilanne on pikkuhiljaa muuttunut ja nyt räjähti.

Olin töissä avioliiton alkuaikoina ja tienasin enemmän mieheni opiskellessä.
Olen käytännöllisempi ja sovittiin yhteisesti että minä jään hoitivapaille.
Hoitovapaiden jälkeen 90-luvun laman aikana työpaikka myytiin ja lopetettiin. En saanut koulutusta vastaavaa työtä joten otin siivoustöitä ym. Olin työtön työnhakija mutta en saanut työttömyyskorvausta miehen suurien tulojen takia. Kävin kursseja ja aukko CVssa vain suureni. Rakensin taloa ja kyyditin lapsia kun koulukyytejä ei kuulunut lukiolapsille. Lopuksi kroppa ei kestänyt...

Olen etsinyt tietoa elatusavusta mutta en löytänyt muuta kuin lastenelatusavusta. Onko kellään tietoa? Mieheni tulot on yli 100.000,-/v, minkäläinen summa minulle kuukaudessa voisi olla sopiva eron jälkeen. Jossain oli puhetta että elatusapusopimus täytyy kirjata sosiaalilautakunnassa? muuten miehen mahdollisen kuolemantapauksen johdosta elatusmaksut loppuvat.
Olen mielestäni oikeutettu johonkin summaan koska olen tehnyt niin monen vuoden aikana niin paljon perheen ja mieheni vanhempien hyväksi...

Eläkkeeni tulee olemaan n 300,-/k ja olen yrittänyt selvittää minkäläisilla summilla elää kuukaudessa niin että jää eloon, mutta käytännön tietoa on vaikea löytää. Tämä tietämättömyys talodellisesta tilanteestani rasittaa kovasti kaiken muun pettämisen lisäksi...Asiallisia kommentteja kiitos.

Mielestäni tarvitset nyt kunnallista oikeusaputoimistoa.
Avioeron jälkeen pääsääntöisesti jokainen vastaa omasta elatuksestaan, mutta avioliittolaissa on mahdollistettu puolison elatusapu.

" Avioliittolain 48 §:n 1 momentin mukaan, kun tuomitaan avioeroon ja puolison katsotaan tarvitsevan elatusapua, tuomioistuin voi velvoittaa toisen puolison suorittamaan elatusapua sen mukaan kuin hänen kykyynsä ja muihin seikkoihin nähden harkitaan kohtuulliseksi.

Arvioitaessa mainitun säännöksen perusteella puolison velvollisuutta suorittaa toiselle puolisolle elatusapua avioliiton päättymisen jälkeen on lähtökohtana se, että toinen puoliso on elatusavun tarpeessa. Jos elatusavun tarvetta ei ole, ei puolisolla ole elatusvelvollisuutta, vaikka hän taloudellisen asemansa perusteella kykenisikin elatusta suorittamaan. Toiseksi asiassa on arvioitava puolison elatuskykyä. Vielä on harkittava, liittyykö käsiteltävänä olevaan asiaan muita syitä, joiden johdosta elatusavun suoritusvelvollisuutta voidaan pitää kohtuullisena."

Mielestäni et tule toimeen eläkkeelläsi ja on muita syitä kuten kirjoitit. Tässä tuntuu mahdolliselta, että voisit saada elatusapua.
Onko talo kummankin nimissä ja onko teillä avioehto? Avioerossa voit saada tasinkoa varakkaammalta puolisolta, jos avioehdolla ei ole sitä suljettu pois.

Pidä puolesi, mene oikeusaputoimistoon ja sekä sosiaalitoimistoon ja ota selvää asumistuesta, toimeentulotuesta jne. Nyt on tulossa takuueläke, miten se vaikuttaa kohdallasi?

Vierailija

Tee elatusapuvaatimus käräjäoikeuteen: Tarkka lainkohta jonka nojalla esität
vaatimuksesi ja mukaan selvitys puolisoiden tuloista ja varallisuudesta.
Henkilötiedot!
Jos käräjäoikeus hyväksyy vaatimuksesi joutuu ex-miehesi maksamaan myös
hakemiseen liittyvät kulut. Ruikutus pois ja jämäkkä mutta asiallinen ote tilalle!

Elatusavun voi saada myös kertakorvauksena.

Mutta jos kuitenkin epäröit omatoimisuuttasi niin käytä ammattiapua.
Joudut ehkä "taistelemaan" mutta muista että myönteisiä päätöksiä on tehty.

Vierailija

Hyvä kysymys, toivotaan, että auttaa monia samassa tilanteessa olevia. Nainen on hoitanut kodin ja lapset, hänelle kuuluu kunnon eläke arvokkaasta kotityöstä, vähintään 2000 €/kk miehen tililtä joka kuukausi, jos ei muuten niin ulosoton kautta.Jokainen on työstään eläkkeensä ansainnut, myös kotiäiti.

Vierailija

Lainaus:

Kaikkee sitä näilläkin palstoilla kysellään, huh huh.

Kysymys on asiallinen ja asiallisia vastauksia saanut (paitsi sinun).
Niin kauan kuin meillä on kotiäitejä, tämä tilanne on mahdollinen. Joissakin maissa joissa on paljon kotirouvia kuuluu miehen eläke myös vaimolle. Meillä lähdetään itse itsensä elättämisen periaatteesta, mutta onneksi laki mahdollistaa naiselle elatusavun erinäisissä tilanteissa. Lasten kasvattaminen kotona on täyttä työtä ja siitä kuuluu saada eläkettä.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Niin kauan kuin meillä on kotiäitejä, tämä tilanne on mahdollinen. Joissakin maissa joissa on paljon kotirouvia kuuluu miehen eläke myös vaimolle. Meillä lähdetään itse itsensä elättämisen periaatteesta, mutta onneksi laki mahdollistaa naiselle elatusavun erinäisissä tilanteissa. Lasten kasvattaminen kotona on täyttä työtä ja siitä kuuluu saada eläkettä.

Ymmärsit aivan väärin, varmaan avun tarve on oikea, mutta foorumi mistä apua haetaan ei mielestäni ole oikea!
Kuten joku jo neuvoikin ihan oikein kääntymään lakimiehen tai naisen puoleen.
Täällähän voi joku trolli antaa jos minkälaisia neuvoja!
Kerrakin eräällä palstalla joku kysyi ohjetta erään laitteen korjaamiseksi, joku antoi ohjeet, ja tiesin jos niiden mukaan kysyjä toimii hajoo laite totaalisesti.
Eli aina asian tuntijalta apua kun on noinkin tärkee asia kyseessä.

Vierailija

Lainaus:

Minun on pakko kertoa tarina miehestä joka oli ulkomaan matkalla.
Hän vuokrasi kamelin ja sai käyttöohjeet: Kameli kävelee huh-komennolla
ja juoksee huh huh-komennolla. Pysäyttäminen tapahtuu aamen-komennolla.

Mies kipuaa kamelin selkään ja sanoo huh ja kameli lähtee kävelemään.
Koska maasto oli tasaista mies päätti lisätä vauhtia. Hän sanoi huh huh ja
kameli lähti juoksemaan hirmuista vauhtia. Yhtäkkiä mies huomasi että
he lähestyvät syvää rotkoa. Mies ei muistanut pysäytys- komentoa.
Mies kokeili monenlaisia vaihtoehtoja mutta kameli juoksi juoksemistaan.

Viimein mies tavoistaan poiketen päätti rukoilla. Nopeasti hän luki
isä meidän-rukouksen ja sanoi lopuksi aamen. Kameli pysähtyi aivan
rotkon reunalle.
Mies katsoi kauhuissaan rotkon pohjalle. Pyyhki tuskanhikeä otsaltaan
ja sanoi huh huh.....

Anteeksi että häiritsin.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Ymmärsit aivan väärin, varmaan avun tarve on oikea, mutta foorumi mistä apua haetaan ei mielestäni ole oikea!
Kuten joku jo neuvoikin ihan oikein kääntymään lakimiehen tai naisen puoleen.
Täällähän voi joku trolli antaa jos minkälaisia neuvoja!
Kerrakin eräällä palstalla joku kysyi ohjetta erään laitteen korjaamiseksi, joku antoi ohjeet, ja tiesin jos niiden mukaan kysyjä toimii hajoo laite totaalisesti.
Eli aina asian tuntijalta apua kun on noinkin tärkee asia kyseessä.

Huh huh -viestisi voi ymmärtää väärin kuten minä teinkin. Kannattaisi olla monisanaisempi niin sulkisi pois väärinymmärtämisen mahdollisuuden. Arvostelit siis palstaa, et aloittajaa. Miksi et sitä sanonut?
Mielestäni me kirjoittajat voimme korjata trollaajien neuvoja ja ohjata hakemaan apua oikeista lähteistä.

Vierailija

Esim.terveyttä ja lääkkeitä koskevia neuvoja olen saanut ns.vertaistukipalstoilta.
Olen niistä keskustellut lääkärin kanssa, ja hän on sanonut monia neuvoja hyviksi
ja löytyipä eräs minulle sopiva lääkekin nettipalstan avulla.Siis sellainen, jota ko.lääkäri
"ei ollut tullut ajatelleeksikaan" minun kohdallani, mutta kirjoitti resptin, ja se toimi hyvin joten jäi pysyväksi.
Useimmat lääkärit eivät kuitenkaan pidä siitä jos potilas ehdottelee ylenpalttisen paljon netistä lukemiaan juttuja ;)
Neuvot ovat tervetulleita, mutta harkintaa on käytettävä- ja kysyttävä tietysti "ammattilaisen" neuvoja ennen päätöksiä.

Vierailija

Totta, jos ihmisellä on hätä, eikä hän osaa ottaa selvää, mistä tietoa saa, niin onhan se lähimmäisen rakkautta opastaa sellaista, varsinkin kun on petetty ja jätetty, niin ei hänellä ehkäpä ole voimiakaan surunsa keskellä itsenäisesti selvittää asiaa.

Vierailija

Kiitos vastauksista!

Yritän siis selvittää olenko elatusavun tarpeessa. Millä summalla pärjää kuukaudessa. Miehelläni on kyky maksaa ja on ilmoittanut että on myös halukas maksamaan. (Minulla ei ollut tarkoitus ruikuttaa, Anonyymi 17.10.2010 9.44)
Yritän kerätä asiallista tietoa:

- millä rahsasummalla jotenkuten pärjää (en ole kynimässa miestäni, toivon vain saavani oman osuuden elämämme ponnistuksita)
- mikä olisi kohtuullinen summa pyytää kuukaudessa

Minulla on akateeminen koulutus ja ei ollut tarkoitus jäädä työelämästa pois. Ajat ja olosuhteet vain olivat sellaiset että ajauduin kotiäidiksi ja tein myös raskaita siivoustöitä. En karttanut työntekoa. Minulla on lievä neurologinen haitta joka estää minua tekemään mitä töitä tahansa. Elin myös siirtymäaikaa. Kaikki suvun naiset molemmilla puolilla ovat olleet kotiäitejä. Perinne oli olla kodin henki joka levittää pullan tuoksua ympäriinsä. Äidilläni oli jopa lastenhoitaja ja siivooja apuna, mutta kotityöt olivat raskaimpia ja ei konellistettuja siihen aikaan. Olen myös ollut "äitinä" kylän lapsille kun heidän vanhemmat ovat keräneet mammonaa.

Jos miheni olisi ollut luonteeltaan kätevämpi ja ei aina asettaisi omat intressit (golf, yhdistystoiminta, tietokone, sanomalehdet...) etusijalle niin kodin-, lasten- ja kiinteistön hoito olisi jakautunut tasammin ja minulla olisi ehkä ollut mahdollisuus johonkin paremman palkattuun työhön...

Lopuksi vähän lisätietoja:
Talomme on molempien nimissä ja meillä ei ole avioehtoa, joten talorahat jaetaan tasan. Omalla osuudella ajattelin hankkia pienen kerrostalo-osakkeen.
Olen hahmottanut tällaisen kuukausibudjetin tulevalle elämälleni:

Yhtiövastike 250,-
Vesimaksu 15,-
Sähkö 18,-
Puhelin kuukausimaksu 2,- ja muutama puhelu 8,-
Adsl 25,- (Nettiyhteys nykyään välttämätön kun virastot ovat vähentäneet asiakaspalvelua voimakkaasti)
Tv-lupa 19,25
Pesuaine ( 2 pyykkiä/viikko) 1,40
Astianpesuaine, schampoo 1,60
Tukanleikkuu (5 kertaa/vuosi a 30,-=) 12,50
Ruoka 100,- (kotitekoista, 1 puuro/pv, kalliita hedelmiä ja vihanneksia, 4 levänpalaa/pv, kananmuna)
Kuukausi bussikortti 43,-
Terveysasema 3,40
Lääkkeet 9,20
Kotivakuutus 9,50
Ylimääräistä 12,15 ( ihovoiteeseen, WC paperiin...)

Loppusumma: 530,-/ kk ( puuttuuko joku tärkeä summa?)

Silloin en pysty vierailemaan lasteni luona jos asuvat eri paikkakunnalla tai jos joku kone menee rikki niin uutta en hanki. Ja jos taloyhtiö päättää uusista korjauksista minun on myytävä koti ja etsiä taas edullisempi...Gynekologi ja hammaslääkärikäynnit ja uudet silmälasit jäävät pois ja vaatteet on hankittava UFFilta.

Tietysti yritän hankkia työtä uudella paikkakunnalla mutta työvoimatoimiston työntekijät ovat jo tyrmänneet työnsaanti mahdollisuuteni tässä iässa ja koulutukseen ei ole asiaa. Saan siis ehkä työmarkkinatukea joka vielä verotetaan (20%). Kun jään eläkkeelle (65 v.) saan pienenettyä kansaneläkkettä + oma työeläke n 300,-.

Olisin kiitollinen tiedoista miten toiset pienillä tuloilla selviävät.

Sillä aikaa kun olen kirjoitellut tätä niin on tullut uusia vastauksia:

Olen kyllä menossa asianajajalle saamaan oikeata tietoa, mutta kerään ennen sitä taustatietoa muualta ja yritän valmistella ettei asianajajalla mene turhan paljon aikaa ja että osaan esitellä oikeat kysymykset.

En ole löytänyt muuta asiallista keskustelufoorumia minun ikäisille. 24 h on aivan mahdoton paikka! Onko teillä ehdotuksia, luulin että ET (eläkeläisten ja vanhemman väen lehti) lukijoiden joukossa olisi henkilöitä jotka ovat itse joutuneet tai kuulleet vastaavista tapauksista...

Vierailija

Joo, sinne vaan kunnalliseen oikeusavustajaan yhteyksiä, siitä se lähtee.
Nämä oikeus jutut kun tuppaa olemaan niin erilaisia, lakimiehenkin on vaikee extemore neuvoo antaa ennen kuin tutustuu tapaukseen syvemmin!

Vierailija

anonyymi 15.55 terhakkaan tapaansa ohjeistaa lähimmäisiään? ;)

Oikeusaputoimisto sekä sos.toimisto ovat oikeita paikkoja.
Minä yritän itsekin hahmotella listan avulla , mihin rahani riittävät.
Listat ovat erittäin hyvä tapa hahmottaatilanteita ja rahojen riittävyyttä.
Lakimiehet arvostavat myös, jos puheille mennessä on tilanne selvillä, eikä ala vasta siellä miettimään.

Vierailija

Hei Molla-Maija!
Kun kirjoitin ruikuttamisesta oli tarkoitukseni kannustaa:)
Jos ex-miehesi on valmis maksamaan niin teidän kannattaa yrittää neuvotella asia yhdessä.
Jos ja kun molempia osapuolia tyydyttävä maksuohjelma löytyy niin kirjaatte sen
viralliselle asikirjalle allekirjoituksineen ja todistajineen. Molemmille oma kappale.

Sovussa kannattaa ensin yrittää!

Vierailija

Lainaus:

anonyymi 15.55 terhakkaan tapaansa ohjeistaa lähimmäisiään? ;)

Oikeusaputoimisto sekä sos.toimisto ovat oikeita paikkoja.
Minä yritän itsekin hahmotella listan avulla , mihin rahani riittävät.
Listat ovat erittäin hyvä tapa hahmottaatilanteita ja rahojen riittävyyttä.
Lakimiehet arvostavat myös, jos puheille mennessä on tilanne selvillä, eikä ala vasta siellä miettimään.

Hei Molla-Maija,
katselin listaasi ja pidän ruokamenojasi liian pieninä. Satasella kuussa on vaikea tulla toimeen, varsinkin kun hinnat lähtevät taas nousuun.
Pian nostetaan välillistä verotusta, se tulee tuntumaan palveluiden ja ruoan hinnassa. Jos ei ole nirso, voi tietysti käyttää hyväkseen EU:n ruokakasseja ja muita ilmaisen ruoan jakeluita, mutta budjettisi on silti suunniteltu tiukaksi. Vaatteita ja kenkiäkin saa kirpparilta, mutta riittävätkö nykyiset liivit, pikkuhousut ja sukat/sukkahousut pitkälle?

Älä vedä budjettiasi hirveän tiukaksi. On ihan varmaa, että kun alamme maksaa laman laskua, kaikki kallistuu.

Olen itse onnellisessa asemassa toistaiseksi (taloudellisesti ja parisuhteessa), joten en osaa neuvoa tarkemmin. Ex-miehesi ei ilmeisesti kieltäydy elatusavusta ja hyvä niin. Tunnut järkevältä naiselta, selviydyt varmasti!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat