Asunnottomien yötä

Vierailija

vietetään tänään eri puolilla Suomea.
Miten teilläpäin?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Imatralla ei ilmeisesti mitenkään;en löytänyt paikallislehdestä mitään asiasta.
Meillä ei siis kanneta huolta asunnottomista.

Vierailija

Jotkut asuu teltassa talvellakin.
Tulis vaan paljon lunta:se on hyvä eriste.
Kysy vaikka riekoilta :)

Vierailija

Maahanmuuttajat saavat paremmin asunnon,kuin suomalaiset asunnottomat.Suututtaa asunnottomien puolesta.
Vaikka sanotaankin,että moni asunnoton on itse itsensä siihen jamaan saanut,silti pitäisi samanlaiset mahdollisuudet olla kaikilla asuntoon,joka on meidän leveysasteilla välttämättömyys.

Vierailija

Vailla vakinaista asuntoa ry. kertoo että yhä useampi
pienipalkkainen yksineläjä ja nuori joutuvat asunnottomiksi.
Mukavaa joulunodotusta kaikille!

Vierailija

Jokainen voisi ajatella vaikka nyt juuri,että minkälaiselta tuntuisi käpertyä telttaan peitteen sisään hengitys huuruten ja varpaita palellen.
Vailla peseytymismahdollisuuksia,pyykinpesusta ja kahvinkeitosta nyt puhumattakaan!

Vierailija

Jotkut asunnottomat eivät edes halua asuntoa, kun ovat tottuneita roskalaatikoissa ja porraskäytävissä majailemaan.

Vierailija

Tästä aioin juuri kirjoittaa,mutta siinähän se on
Todellakin.On ihmisiä,jotka eivät halua mihinkään asuntoloihin, tai asumaan johonkin,jossa on jotkut määräykset.
Heille se on jotain muuta.Joku asuu hylätyssä autossa paksujen roskiksista kaivettujen peittojen alla.Jotkut kyhäävät kaupungin liepeille ns.liekkimajat.
Asunnottomilla saattaa olla esim.löytökissa kaverinaan ja "kierrätetyt"lenkinpalat tasataan.
Nyt viimekertaisen ensikäden tietoni mukaan ,viime viikolla eräs n.40 v mies sai asua psykiatrisella viikon verran kun oli tilaa.
Hakeutui itse hetkeksi ja sai varmaan sen avun minkä* sinä hetkenä *tarvitsi.
Asunottomia on paljon.Mutta montako henkilökohtaisesti tunnette?

Vierailija

Itse jouduin asunnottomaksi puolisoni kanssa 8 v sitten kun vuokraisäntä myi asunnon altamme.
Yli 30 v;n aikana kerätyt huonekalut ja tavarat kaupungin varastoon(maksu perittiin)
Pääsimme tilapäismajoitukseen "hotelliin", joka sijaitsi kaupungin laidalla.
Huoneen alapuolella oli ravintola, josta möykkä kuului valomerkkiin asti.Joka ikinen yö.
Meille tuli uusi aikataulu;vasta valomerkin jälkeen nukkumaan...
Parvekkeelta oli mukava seurata paikallisen "punaisen torin" toimintaa.
Myytävänä näkyi olevan ainakin alkoholia, tupakkaa....
Majatalossamme oli asiakkaina komennusmiehiä yms. matkalaisia, ja muutamia asunnottomiksi syystä t. toisesta joutuneita.
Hissiä ei ollut,jäykän polven kanssa ei tehnyt mieli paljon rappusissa rampata, vaikka ulos olisi mieli tehnytkin.
Kahden viikon asuntokyselyjen jälkeen as.toimiston isännöitsijä" henkilökohtaisesti paneutui ongelmaamme."
Pääsimme asumaan omakotitalon yläkertaan huoneeseen johon mahtui sohva ja pöytä.Se oli ns. hellahuone, josta hella purettu pois, sähköliesi tilalla.Myös tiskipöytä ja jääkaappi oli.
Wc oli käytävässä. Alakerrassa asui alkoholisteja, joita ei voitu kuulema kerrostaloon enää laittaa, aiheuttamansa häiriön vuoksi.Kaupungin omistama talo.
Pyykin pesutilat ja suihku ja sauna olivat talon kellarissa, jonne johti tosi jyrkät raput.
Kepin ja jäykän polven kanssa liian vaaralliset minulle.
Onneksi saunaan pääsi ulkokautta, kiertämällä talo ja menemällä autotallin ovesta.
Kepin kanssa kulkevalle reumaatikolle erittäin terapauttista.
"Siunailin" isännöitsijää joka kerta saunaan tai pyykille mennessäni ,
etenkin kun tiesin, että kaupungissamme olisi ollut
fyysiseen kuntooni katsoen inhimillisempiäkin asuntoja...
Meteli oli omaa luokkaansa, mutta sammuttuaan porukat saattoivat hiljetä jo alkuillasta.
Ravintolahan hiljeni vasta valomerkin jälkeen aamuyöstä.
Poliisi vieraili usein ,kun ulkopuoliset "vierailijat" aiheuttivat häiriötä.
Vartioliikkeen vartjat kävivät iltapäivällä leimaamassa kellokorttinsa ja hätistämässä ulkopuolisia ulos.
Heidän lähdettyään lähistöllä luuranneet vierailijat saapuivat takaisin, ja osa heistä yöpyikin.
Kovasti asuntoa kyseltiin ja yksityiselle ei enää uskallettu lähteä, kun ne voivat myydä kämpän alta.
Mieheni kuoli sitten sydänkohtaukseen.
Hautajaisissa eräs sukulainen lupasi vuokrata omistamansa yksiön minulle väliaikaiseksi turvapaikaksi, kun
kuuli olosuhteista joissa asun.
Sitä ei kuitenkaan tarvittu.
Kävin asuntotoimistossa "iskemässä nyrkkiä pöytään" -ja itkemässäkin...
Eihän se sentään sopinut että naisleski asui miesten kansoittamassa talossa, turvanaan vain kissanpentu-
kolli sekin.
Sain kaksion rivitalosta.Heti.
Asunto oli ollut tyhjillään kuukausitolkulla naapureitten kertoman mukaan.
ja meillä asuntohakemus koko ajan vetämässä.
Mieheni olisi varmasti viihtynyt tässä asunnossa, jossa on pieni takapihakin.
Välillä mietin, olisiko hän saanut sydänkohtausta , jos olisimme päässeet pois stressaavista olosuhteista aikaisemmin?
Miksi asuntoja on tyhjillään, eikä niitä vuokrata tarvitseville?

Vierailija

Anonyymi klo 10.07

Oma kokemuksesi asunnottomuudesta oli tosi riipaisevaa luettavaa.
Ei tuota voi mitenkään ymmärtää, miksi teitä noin epäoikeudenmukaisesti
kohdeltiin asuntoasiassa.

Vierailija

Vuokranantaja ei mielellään ota työttömiä vuokralaiseksi.
Minun vuokraisäntäni puolestaan ei koe sitä ongelmaksi.
Kertoi hyvin avomielisesti, kenen vuokrat "sossu" maksaa.
Tulee kuulema asumistuet ja sossun maksut säännöllisesti;
pätkätyöläiset ovat epäsäännöllisempiä maksuissaan.
Minä eläkeläisenä tietenkin olen säännöllinen.
Ongelmana on sitten, kun tyhjentyviin asuntoihin otetaan nuorisoa asumaan.
Alussa oli ongelmia, kun "koeajalla" oleva nuorimies sai koko yhteisön kuohuksiin
"jympsyttävällä" musiikillaan.
Ja sitä riitti.Valituksia myös.
Nyt on nuorimies oppinut vääntämään toosansa pienemmälle.
Ihan mukava tyyppi, kun häneen oon tutustunut.
Kiinteistövälityksen auto näkyi olevan parkissa ja isäntä niin kätteli...

Saattaa olla että meikäläiseltäkin lähtee kämppä alta jos ukko myydä paukkasee asunnot?
Hänellä näitä kuuluu olevan ympäri kaupunkia, sijoitusmielessä tietysti.
Keväällä tehty ikkunaremonttikin taisi olla "tuunausta",saa paremmin kaupaksi......
Minä kun ajattelin että asukkaitten hyvinvointia ja sähkölaskuja ajatellen...
Onpahan sitä aina pieni stressinpoikanen vaanimassa ,kun yksityisellä asuu.....

Vierailija

Täälläkin on ollut sellainen ilmiö, että joku on ostanut vuokra-asuntoja, laittanut remonttiin.
sitten on pannut myyntiin;vuokralaisella on "etuosto-oikeus"
Mistä eläkeläiset tai työttömät saavat rahaa asuntonsa omaksi ostamiseksi?????
Aluksi omistaja oli YH-rakennus, joka möi Suholayhtiölle, joka puolestaan yksityisille...
Yh-rakennus koettiin ennen "turvalliseksi" vuokranantajaksi, mutta he kuulema keskittyvä nyt rakentamiseen ja myyvät remonttia vaativat mökkinsä eteenpäin.....
Bisnes on bisnes...
Joitakin asuntoja kaupunki pitää tyhjillään,että joku hätätilanteessa oleva sen saa väliaikaiseksi kodikseen...
Jotkut asunnot taas ovat niin isoja,ettei sinkuilla ole varaa niitten vuokraan....

Vierailija

Tässä kaupungissa on seurakunnilla paljon vuokrattavia asuntoja,pienistä yksiöistä ,suurempiin.Niissä on se hieno etu,että niitä voi hakea kuka vaan ja niistä ei pois laiteta,ellei nyt sitten ole jotain ihan outoa ja häiritsevää käytöstä.
Uskon,että monissa suuremmissa kaupungeissa on sama tilanne.Kannattaa laittaa "korvan taakse".Tällaisessakin asiassa käydä srkn "kimppuun";)

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minulla on aina ollut hyvä asunto.
Mutta olen majoittanut väliaikaisesti jonkun asuntoa vailla olleen omaan asuntooni.
Kerran eräs ystäväni menetti asuntonsa yllättäin.
Kun ei silloin ollut työpaikkaa, ei saanut heti asuntoakaan.
Kuukauden verran hän majaili yksiössäni, nukkui lattialla.
Hän sai sitten kunnan asunnon, koska pääsi varmaan jonon ohi !
Sai hän sinä aikana työtäkin !
Samoin olen toiminut "turvakotina" joillekin, kun miehensä riehui juovuksissa.
Akuutin vaiheen jälkeen palaili lapsensa kanssa kotiin.
Itse kuljin töissä ja kun oli luotettavia ihmisiä.
-- En kuitenkaan uskaltaisi ketään vierasta majoittaa.

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Jos jollakin on mahdollisuus, niin käykääpä katsomassa Kiasmassa asunnottomien
oma valokuvanäyttely. Siihen on Hesari antanut/lainannut kamerat ja asunnottomat
ovat käyneet kuvaamassa omia majapaikkojaan.

Siellä on mm. Meiken ja Sergein tarina. Mitä tähän kirjoitan, on ihan julkista
tietoa, he olivat pari viikkoa sitten sunnuntai-hesarissa ja jossain uutisten yhteydessä.
No, olen jokatapauksessa saanut tutustua heihin hyvän ystäväni, diakonin, kautta, joka
auttoi heitä aktiivisesti asunnon hankkimisessa. Suuri kiitos kirkon diakoniatyölle jälleen!,
vaikka olen sitä ennenkin kiitellyt.

No, Meike ja Sergei asuivat kadulla; rappukäytävissä, yleisissä vessoissa, asemalla...
8-10 vuotta. Eivät itsekään muista, miten kauan. He olivat asunnottomia alkoholisteja
silloin, mutta tänä vuonna he saivat asunnon ja lyhyehkön asuntolakämpän jakson
jälkeen he asuvat nyt ihan 'normaalissa' vuokra-asunnossa.Ja ovat ikionnnellisia, kun
he ovat kuin kuka tahansa meistä. he olivat päättäneet, että kun asunnon saavat,
juominen loppuu siihen. ja niin tapahtui.

Nyt heillä on ollut vähän aikaa pieni kissanpentu. Eläinrakkaita kun ovat, mutta eihän
kukaan voi kadulla asuessa eläintä pitää. Eilen just kuulin, että kissanpennun on aamulla
saatava kaurapuuroa isäntäväen kanssa, muuten ei syö koko päivänä mitään..;)

Niin, surullista on asunnottomuus, mitä täältäkin äsken lueskelin. Ja paljon erilaisia
tapauksia, miten siihen tilanteeseen voi joutua.

On myös totta, että kaikki eivät haluakaan asuntoa. Ja varsinkin, jos se on asuntola-
paikka..(?) luulisin. Meike ja Sergei kertoivat, että ei niissä ole inhimillistä asua vaikka ns.katto
onkin pään päällä. Meteliä ja möykkää, kaikki irtoneva varastetaan, jopa oleskelu-
tilan telkkari.

Itse olen myös majoittanut väliaikaisen asunnon tarvitsijoita, mutta minunkin tapauksessani
he ovat olleet tuttuja.

-tmaria-

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat