Kommentit (8)

Vierailija

Valitsin automaattivaihteen, kun vaihdoin vanhan jo täysin palvelleen autoni uuteen. Eläkkeellä jäätyäni olen ajanut paljon vähemmän kuin ennen ja välillä huomasin jyristeleväni turhan pienillä vaihteilla, kun se viimeinen vaihtaminen oli unohtunut keskittyessäni johonkin liikennetilanteeseen erityisesti kaupungissa käydessäni. Automaattiautolla on huolettomampaa ja aion ajaa sillä lopun autoiluaikani. En enää rupea heiluttelemaan vaihdekeppiä.

Vierailija

Automaattivaihteista kiinnostuneet, kannattaa lukea myös
7.10.2010 aloitettu keskustelu
Automaattivaihteet: helppoa vai ei?

Vierailija
Sari Alho

Oletko ajanut automaattivaihteisella autolla? Onko se mukavampaa tai helpompaa kuin käsivaihteisella ajo? Kumman valitset seuraavaan autoosi?

Miula on nyt kolomas automuatti vaihteine pirssi mänösä. Se ku on pakko olla. Käsvaihteisela ajaisa ku kytkintä polokasoo ja samasa lävähtää kipinät silimii välisä ni eipä siinä paljo vaihtoehtoja jiä. Ja ohan tuo muutennii mukavampi ja helepompi ajela automuatila. Vieläku löytäsin automuatti vaihteise suapin ni vot. Nii lähtis ko hauk rannasta tuo tenavatähti tuolta miu ovpielestä.

T:suapisti

Vierailija

En vaihtaisi automaattivaihteista autoani manuaalipeliin, niin paljon helpompi ajettavuus sillä on, mäki ja-liikkeelle lähdöt onnistuu kuin rasvattu. Minulla on neljäs automaatti "alla".

Vierailija

kyllä tuo koeajoauto, 7,7 l/100 km on paljon. 

aion ostaa juuri automaatin, jossa momenttimuunninkytkin, se ei hajoa, se kestää.

Silti automaatti

Jos on tosi liukasta esim soratie minkä pinta on roudassa, jäinen ja päälle sataa vielä vettä kuten kävi keskisuomessa 19.12.2015 voi takavetoinen automaatti olla todella vaikea ajettava. Liukkaalla kaltevalla pinnalla kävelyvauhdilla sai automaatin veto ilman kaasuakin  auton kääntymään poikittain vaikka ajonvakautus oli toiminnassa ja autoa ei pystynyt ohjaamalla oikaisemaan, jos painoi jarrua auto liukui kylkimyyryssä tien reunaan. Auton sai oikastua vain peruuttamalla. Alla oli uudet Hakkapelita 8 renkaat. Kävin kokeilemassa toisella autollani missä automaatti ja neliveto nyt ei ollut mitään ongelmia pitää auto suunnassa. Jarruttaessa auto luisui tien reunaan, mutta piti suuntansa. Tässäkin autossa uudet Hakkapelita 8 alla.   Molemmat autot olivat suunnilleen saman painoisia Mersu c 200 vm 2009 ja Volvo v70 vm 2007 AWD. Vastaavilla teillä olen kerran tullut liukumalla alas n 50 metriä, kun veto loppui juuri ennen mäen harjaa ja kun jarrutti tultiin koko mäki takaperin alas.       

hmmmmn

Se on täysin tottumiskysymys ajaako manuaalilla vai automaatilla. Jos vaihteiden vaihto tuottaa päänvaivaa, on sitten automaatti varmasti oikea vaihtoehto.

Ennakoiva ajotapa helpottaa kummasti manuaalilla ajoa, kun esim. ennakoi ajoissa saapuessa risteykseen ja antaa vaan kierrosten laskea ja vaihtaa aina tarpeeksi pienen vaihteen, eikä yritä jurnuttaa isolla vaihteella tai aja kytkin painettuna pohjaan vapaalla. Kun on oikea vaihde valmiina pykälässä, ei tarvitse jatkuvasti luistattaa kytkintä. Se myös säästää polttoainetta ja samalla voi keskittyä liikenteeseen kun on vaihtanut vaihteen ajoissa. Enkä nyt tarkoita, että vaihteella pitäisi jarruttaa siten, että kone kiljuu... ehei..  Omat huonot ajotavat varmasti on yksi syy, miksi manuaalilla ei pärjää.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat