Mitä on avoimuus?

Vierailija

Mitä sinun tulee mieleen siitä, kun joku kertoo jonkun olevan avoin ihminen? Tai siitä, että joku itse määrittelee itsensä avoimeksi luonteeltaan?
Usein tämä avoimmuus yhdistetään suorapuheisuuteen ja se taas (minusta) liian usein ilkeämieliseen suorasukaisuuteen, tietynlaiseen hienotunteisuuden puutteeseen.
Minulla oli työkaveri, jolla oli tapana töräytellä rumasti ajatuksiaan ja tölviä toisia ja jos siihen puuttui, kuuli toteamuksen: "Minäkö vain tässä joukossa uskallan olla avoin?"
Itse ajattelen ettei oikea avoimuus ja selkeys (suoruus) vaadi toteutuakseen pahansuopaisuutta, tai jotenkin ikävästä käyttäytymisestä voiman ja rohkeuden ottamista. Ystävällisellä, sekeällä ja konkreettisella minä-viestinnällä ollaan minusta oikeasti avoimia.

Kommentit (12)

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Erittäi hyvä aihe. On minullakin kokemusta samanlaisista työkavereista. He sanovat sanansa ja aina pitäisi olla samaa mieltä, jos ei ole, suuttuvat. Ylpeilevät aina suoruudellaan, ovat usei hyvin puheliaita. Moni menee siihen mukaan mieliksi ja vielä kehuu, koska ei halua tulla nujerretuksi.
Puheliaisuus, jota joskus avoimmuudeksi luullaan voi olla suojamuuri jonka avulla peitellään todellisuutta. Näin psykologit sitä ovat selittäneet.
En ole koskaan kuulunut mihinkään kuppikuntiin, en ole halunnut.
Eivät puheliaat aina ole sellaisia, tarkoitin vain, että puheliaisuus ei välttämättä ole avoimmuutta, eikä se "suorapuheisuus" vaan sillä voidaan peitellä jotain.

Ennenkuin joku kysyy, että olenko joku psykologi olevinani, sanon, että en ole.

Vierailija

Minua hämmästyttää se avoimuus, jolla ihmiset nykyään julkisuudessa kertovat
yksityiselämänsä asioista.
Naiset pukeutuvat niin avoimesti että napakin näkyy.
Kaikkituodaan niin avoimesti minun silmieni eteen,että minua yököttää.
Ei ole kiva kun katunäkymissäkin on liki alastomia kehoja.Epänormaalia se on.
Suomalainen olen, ja sauna-alastomuuteen tottunut,
mutta kyllä tämä uus-avoimuus suorastaan sylettää.

Vierailija

Lainaus:

Minua hämmästyttää se avoimuus, jolla ihmiset nykyään julkisuudessa kertovat
yksityiselämänsä asioista.
Naiset pukeutuvat niin avoimesti että napakin näkyy.
Kaikkituodaan niin avoimesti minun silmieni eteen,että minua yököttää.
Ei ole kiva kun katunäkymissäkin on liki alastomia kehoja.Epänormaalia se on.
Suomalainen olen, ja sauna-alastomuuteen tottunut,
mutta kyllä tämä uus-avoimuus suorastaan sylettää.

Tämä on ehkä hiukan alkuperäisen asian vierestä, mutta täytyy sanoa että yhdyn tähän mielipiteeseen. Ylen paljastava pukeutuminen on mielestäni itsensä tyrkyttelyä - liika on liikaa. Enkä edes uimarannalla ihaile editseni pompahtelevia pallonpuolikkaita (tarkoitan niitä bikinejä, joissa vähintään puolet pakaroista näkyy). En minä mielestäni niitä moraalisesti paheksu, en vain pidä pakaranpuolikkaita niin kauniina. Hiukan peittävämpi uima-asu, joka jättää sijaa mielikuvituksellekin, on mielestäni seksikkäämpi. Seksikkyyteenhän kuuluu salaperäisyys, vai mitä? En sentään kaapuja enkä isoäidin aikuisia uima-asuja ole vaatimassa.

Vierailija

Usein se silmiemme eteen pompahdellen tuotu näkymä on paranneltu vielä silikonilla.
Luonnolliset, kauniit ihmiset eivät yleensä tuo tyrkyttäen esiin kehonosiaan.

Toiset koristelevat tatuoinnella kaiken mahdollisen ihoalan....
Mahtava näky sitten vanhempana,kun iho ei ole enää elastinen.
Uimahallin saunassa voi naurunremahdusten saattamana arvuutella toisiltaan,
mitä tatska on alunperin esittänyt...
Samalla voi aivan avoimesti kertoa ,mitä kaikkea on ehtinytkään elämässään kokeilla...

Vierailija

Kävin kesällä kaupassa jossa myytiin rauta-lauta ja puutarhatuotteita. Kassakuopassa istui tyttö jolla oli niin avonainen hellepaita että juuri ja juuri nännit peittyivät. Säälin sitä tyttöä kun huomasin nuorten myyjäpoikien naureskelevan hyllyjen välissä. Ehkä hän oppi pukeutumaan sen kesän aikana vähän asiallisemmin.
Onneksi meillä on täällä ainakin yksi kauppa jossa kassatytöt eivät saa istua tissit paljaina.

Se suorapuheisuus ja ns.avoimuus on joskus ihan peloittavaa.

Vierailija

Ei tarvitse vaivautua uimahallin saunaan asti.
BB-talon porukat kertovat kaiken elämästään.
Suorasti ja avoimesti.
Onneksi kaikki ihmiset eivät ole yhtä avoimia yksityisasioistaan.
nim."Umpimielinen vanha jäärä"

Vierailija

Nuoret papit kertovat avoimesti sukupuolisesta suuntautuneisuudestaan.
Kertoisivatpa yhtä ahkerasti tälle uuslukutaidottomalle kansalle,
mitä Raamatussa on kirjoitettu samasta asiasta......avoimesti.Eikä vähätellen.
Lukutaitoinen Takahikiältä

Vierailija

Lainaus:

Tässä nyt on sekoitettu kaksi käsitettä henkinen avoimuus ja fyysinen paljastavuus.

Niin, mutta enemmänkin leikillään kai. Sallittakoon tämä pieni sivujuoni.

Vierailija

Tervehdys.....en nyt lankea sivujuoniin,en paljasta pintaa enkä muitten asioita vaan kerron mitä itse pidän avoimmuutena.
Avoimmuus ei ole mielestäni itsensä paljastamista omien asioittensakaan puolesta,ei suorasukaisuutta sellaisenaan,suoraan päin naamaa pläjäyttäminen epämiellyttäviä asoita ei voi olla avoimmuutta.
Vaikka kaikissa meissä on omat puutteemme ,niistä ei tarvitse toitottaa eikä huomauttaa.
Avoin ihminen on rohkea mielipiteissään,uskaltaa sanoa ajatuksensa,mutta huolehtii siitä ettei tahallaan loukkaa.
Avoin ihminen ottaa toiset huomioon,kuuntelee,uskaltaa laittaa itsensä likoon,eli vastata itsestään.
Avoin ihminen on ennakkoluuloton ja ystävällinen kaikenlaisille ihmisille,käsittäisin,että hän on sosiaalinen ja hänellä on sydän paikallaan.Hän kuulee,näkee ja tuntee toisen ihmisenkin tunteet.
Avoin ihminen uskaltaa olla ihminen.

Vierailija
usvalintunen

Tervehdys.....en nyt lankea sivujuoniin,en paljasta pintaa enkä muitten asioita vaan kerron mitä itse pidän avoimmuutena.
Avoimmuus ei ole mielestäni itsensä paljastamista omien asioittensakaan puolesta,ei suorasukaisuutta sellaisenaan,suoraan päin naamaa pläjäyttäminen epämiellyttäviä asoita ei voi olla avoimmuutta.
Vaikka kaikissa meissä on omat puutteemme ,niistä ei tarvitse toitottaa eikä huomauttaa.
Avoin ihminen on rohkea mielipiteissään,uskaltaa sanoa ajatuksensa,mutta huolehtii siitä ettei tahallaan loukkaa.
Avoin ihminen ottaa toiset huomioon,kuuntelee,uskaltaa laittaa itsensä likoon,eli vastata itsestään.
Avoin ihminen on ennakkoluuloton ja ystävällinen kaikenlaisille ihmisille,käsittäisin,että hän on sosiaalinen ja hänellä on sydän paikallaan.Hän kuulee,näkee ja tuntee toisen ihmisenkin tunteet.
Avoin ihminen uskaltaa olla ihminen.

Tämä oli hyvä analyysi. Eipä ole paljon lisättävää.
Jos jotakin lisäisi .... avoin ihminen on vaikutteille avoin. Ei niin, että kääntää takkia joka virtauksen mukana, mutta kuuntelee toisenlaisiakin mielipiteitä, ei kaivaudu poteroonsa ja jankkaa kädet korvilla omaa mantraansa, vaan osallistuu keskusteluun puhekumppaneita arvostaen.
Avoin ihminen uskaltaa tunnustaa olevansa joskus väärässäkin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat