Lukupiirissä: Lenita Airisto: Eläköön 100 vuotta!

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

”Pelkäättekö vanhenemista? Minä en pelkää, sillä toiveeni on elää 100-vuotiaaksi”, aloittaa iätön Lenita Airisto 300-sivuisen puheenvuoronsa. Miksikähän kirjaa nimittäisi? Elämäkerta se ei ole, tietokirjaksikaan se ei yllä. Onneksi! Sen verran voimallinen on kirjoittajan ääni.

Lenita Airisto: Eläköön 100 vuotta! Otava.

Lenita Airisto pohtii ikääntymistä maailmanlaajuisesti. Hän kulkee erilaisten yli 60-vuotiaiden joukossa, kohtaa eri aloilla työskennelleiden ajatuksia ikääntymisestä ja kiteyttää väliin tutkimustietoakin. Lohdullista on kuulla hänen sanovan, kuinka me todella olemme uusi sukupolvi. Me vanhenemme (sitten joskus) eri tavalla kuin ennen.

Tuota pelkoa vain mietin. Eikö sen tunnustaminen olisi rohkeaa? Vai antaisiko se vallan luopumiselle? Mitä mieltä olette?

Leena Tanskanen
Toimittaja

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Lenita on melkoinen persoonallisuus.
Oikein välillä ihmettelen, kuinka toisilla riittää "virtaa" ja energiaa
touhuta ties mitä, kun meikäläinen ei jaksa oikein mitään....
edes vanhuuttakaan pelätä.....
Kertooko Lenita kirjassaan ruokavaliostaan?
Olen ollut ymmärtävinäni, ettei hän itse kokkaisi.....

Vierailija

Lenita ei kuulu ihailemiini naisiin enkä aio lukea tätäkään kirjaa. Joistakin haastatteluista olen saanut käsityksen, että hän muuttaa luonnollisen vanhenemisen tehokkuudeksi ja korostaa ihmisen hyöty-ja suoritearvoa. Hän ilmentää näin ajan arvomaailmaa. Halua tehdä kaikkea mitä miehetkin, jolloin tasa-arvokin ymmärretään samanlaisuutena.

Vierailija

Sanotaan, että kaikki pelko johtuu kuolemanpelosta. Toivottavasti osaamme vanheta viisaasti, intohimoinen sydän on aina nuori.
Runoilija sanoo näin: Pitäköön sielun valo sinusta huolen/häipyköön kaikki vanhentumisesi synnyttämä huoli ja levottomuus/niin että näkisit viisaasti sielusi silmin/tämän kauniin elonkorjuun ajan/Olkoon sinulla rohkeutta käydä lävitse elämääsi/parantaa se mikä on sinua satuttanut/sallia sen tulla lähemmäksi ja olla kanssasi yhtä./Olkoon sinulla omanarvontuntoa ja tieto siitä/ kuinka vapaa olet/ niin että ennen kaikkea saisit kohdata ikuisen valon/ja kauneuden joka sisintäsi asuttaa/ Ole siunattu/ niin että löytäisit sisimmästäsi ihanan rakkauden itseäsi kohtaan.

J.O`Donohue

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Luulen, että Lenitallakin on omat kipupisteensä elämässään, mutta tavoilleen uskollisena hän ei tuo niitä julkisuuteen. Tahdonlujuus hänessä on kuin voimalaitos joka tuottaa uusiutuvaa energiaa vuosi vuodelta.
Ehkä hänellä on luontainen kyky nähdä surkeatkin asiat jo voitettuina kun joku toinen olisi jo jäänyt tuleen makaamaan. Lenitalla tuntuu olevan elämisen vimma, johon hän on takertunut kaksin käsin. Hän purkaa energiaansa tulivuoren lailla tarviten meitä ihan tavallisia tallaajia yleisökseen. Tarkka havainnoitsija hän kieltämättä on ja piikkikorkojen alle jää muutakin kuin katukivetystä, sen ovat monet saaneet kokea.
Ihminen Lenitakin on, eikä hänkään ole varmaankaan syntynyt ilman tunnetta, nimeltä pelko. Silloin kun ihminen on yksin ja kun ikää alkaa karttumaan ei ole mikään häpeä tunnustaa, että joskus jossakin mielensopukoissa häivähtää pieni pelontunne ja senhän voi synnyttää sairaus tai vaikka äkillinen yllättävä kipu. Ei normaalia pelontunnetta kannata oudoksua, sillä tunne se on muiden tunteiden joukossa.

Vierailija

En pelkää vanhuutta enkä kuolemaa.
Kipuja minä pelkään, ja sitä että joutuisin vihanneksena
makaamaan sängyssä pystymättä puhumaan, toisten kuivitettavana ja käänneltävänä..
Niin voi käydä nuorellekin, esim . autokolarin seurauksena.
Olla vankina omassa ruumiissaan, sitä siis pelkään.

Vanheneminenhan on ihan mukava juttu.
Ei tarvitse päteä niinkuin nuorempana.
Seksielämäkään ei vie enää aikaa ja energiaa, joten pystyy
elämään avarakatseisempaa elämää kuin nuorena, jolloin seksi hallitsi elämää
kaikkine lapsentekoineen ja hoitamisineen.
Ei ihmissuhdedraamoja enää sillä saralla,ihanaa.

Vierailija

Lenita on aina halunnut päteä ja olla vähän "päällepäsmärinä".Sanoillaan ja teoillaan hän on halunnut aina vähän näpäyttää.Muistan aina,kun hän suomi miehiä,jotka käyttävät valkoisia tennissukkia.Pikkuisen ylemmyydentuntoinen nainen.

Vierailija

Kuullessani Lenitan haastattelun radiossa kiinnitin huomiota siihen mitä hän ääni värähdellen kertoi sota-ajasta.
Lämpimästi hän puhui myös vanhemmistaan.
Kiroilemisesta en pitänyt.
Esitti kovista siinä vaiheessa.
En usko ainakaan itse ostavani kirjaa.

Vierailija

Siinä Lenitan haastattelussa hänen huudahduksensa:"Money talks! " kertoi
hänestä paljon.
Ainakaan minä en osta hänen kirjojaan, varmaan hän kyllä tulee toimeen ilman minun eurojanikin.

Vierailija

Vanhenemisessa eiole mitään pelkäämistä.
Kaikki ihmiset vanhenevat.
Tosin kaikki eivät osaa tehdä sitä arvokkaasti.

Vierailija

Lainaus:

Lenita on aina halunnut päteä ja olla vähän "päällepäsmärinä".Sanoillaan ja teoillaan hän on halunnut aina vähän näpäyttää.Muistan aina,kun hän suomi miehiä,jotka käyttävät valkoisia tennissukkia.Pikkuisen ylemmyydentuntoinen nainen.

Kyllä Suomeen yksi Lenita mahtuu. Hän on räväkkä, itsellinen nainen, uransa luonut, opiskellut, ei tyytynyt pelkkään missin ja julkimon rooliin. Harmaita mummon hissukoita on kylliksi, sallitaan toki väriläiskä Rouva Suorasuu.

Vierailija

Miksi hän rajoittaa elinaikansa juuri 100 vuoteen, voihan tuurilla mennä pari vuotta ylikin?
Kummastuttaa myös koska kertoo olevansa iätön?

Vierailija

Suomi on täynnä harmaita ja happamia mummoja jotka inhoaa Lenitan ja Aira Samulinin tapaisia hienoja naisia. Kateutta,sanon minä!! Tehkää perässä jos pystytte!

Vierailija
nykyaikainen

Suomi on täynnä harmaita ja happamia mummoja jotka inhoaa Lenitan ja Aira Samulinin tapaisia hienoja naisia. Kateutta,sanon minä!! Tehkää perässä jos pystytte!

Täsmennä hiukan mitä täytyis tehdä perässä ja miksi, pitäisikö esim. puhella joutavia TV:ssä (Jatkoaika muinoin) vai mitä?

Vierailija

Lainaus:

Miksi hän rajoittaa elinaikansa juuri 100 vuoteen, voihan tuurilla mennä pari vuotta ylikin?
Kummastuttaa myös koska kertoo olevansa iätön?

Minusta iättömyys tarkoittaa sitä, että Lenita ja hänen tapaisensa naiset - heitä on muitakin - eivät anna iän vaikuttaa tekemisiinsä. He eivät ajattele "jestas sentään, olen yli 70, en voi olla töissä, en käyttää korkokenkiä, en mitään sellaista jota tein 50 vuotta sitten, minun pitää olla mummo kuten muutkin ikäiseni..." Lenita on ollut Lenitana julkisuudessa niin kauan kuin muistan. Miksi hänen pitäisi lopettaa?
Iätön on mielestäni ihminen, jonka kohdalla ei ajattele ensimmäisenä ikää, ei sitä miltä hän näyttää, vaan sitä mitä hän tekee, mitä hän on.

Vierailija

Lenitalla on varmaan varallisuutta sen verran, että saa hyvää hoitoa vanhuksena.
Itseäni vähän vihlaisi, kun luin päivän lehdestä selvitystä:

Vain kymmenesosa laitoksista hoitaa vanhukset hyvin.
Liian pitkä aika ilman ravintoa iltaruuan ja aamupalan välillä.
Puutteita henkilökunnan määrässä/pätevyydessä.
Puutteita lääkityksessä.
Yksityisellä puolella hoito parempaa.

Voi se diabeetikkovanhusta vähän huipata vessaan mennessä,
jos iltaruuan ja aamupalan väli on 12 tuntia, kuten on kuultu.
Ilmankos kaatuilevat ja särkevät luunsa...
Kyllä vanhuus pelottaa, jos on niin vähävarainen, ettei saa kunnon hoitoa vanhuksena laitoksessa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat