Muistan mie ajan mokoman

Vierailija

Yllättänen naapurit piipahti tuossa päiväkahveelle ja siinä tuli puheenaiheeksi vanhat unholaan jääneet ammatit

Muistelimme, miten ennen oli niitä polkupyörillä kulkevia kulkukauppiaita, avasivat sellaisen puisen matkalaukun , minkä sisältä ilmestyi mitä ihmeellisipiä tavaroita , meidän kersojen ihmeeksi, vaikkakin näin nykypäivän valossa ei ne sittenkään mitään kovin suurta tainneet olla.
Sitten oli ne tinurit, mitkä niitä kahvipannuja huolsivat. Meilläkin, muistan yksi kävi useammankin kerran, ja yöpyi saunassa.
Me kersat kun oltiin tietysti uteliaita, niin pitihän sitä mennä sinne ovelle kurkkimaan, ja lasista muka salaa kattelemaan.Lasi taisi olla useinmiten musta ja nokinen, niinkuin siitä mitään olis nähnytkään

Se tinuri tais olla yhtä musta , kuin ne saunan seinät, ehkä hiukan pelottavakin meidän lasten mielestä
Ja sit kierteli niitä lumppukauppiata jotka keräili kaikki lumput talteen
Ja eikä taida enää kierrellä eläinten ostajakaan, sekin hoidetaan jo muulla tapaa
Niin ja ei pidä unohtaa niitä hieruli mummeleita, ja kuppareita , jotka kiertelivät talosta taloon, ja olivat joskun pitkiäkin aikoja talossa, jos ei kiirettä ollut
Ja eihän yhsi hieronta tee kuin vihaiseksi, sitähän pitää hoidella kunnolla, jos jotain vaikutusta meinaa saada aikaiseksi
Ja kyllähän nyt tänäkin päivänä tuo hieronta on jos sanois "muodissa, ja ihan hyvää tekeekin kipeille hartioille ja muillekkin paikoille.

Ihanpas meinasin unohtaa ne " reppulaiset "keväällä tulivat uitolle sankoin joukoin, ja taloihin pyrkivät kortteeriin
Meilläkin niitä oli useana vuonna, ja tais väliin meidänkin porukoita olla siellä uitossa mukana.
Ja sit talvella oli niitä "savottalaisia hevosineen , niillekkin piti taloista löytyä yöpaikka ja hevoselle yösijaa
Eräskin mies oli meillä nukkunt höyläpenkillä, reppu pään alla, ei kelvannut sänkykään nukkumapaikaksi

Voi meille tulla kokeilemaan vieläkin , olisko siinä penkillä mukavaa nukkua, vois se muutaman kerran yössä, meinaan kylkee ainaskin käännättää.. reppukin vielä löytyis, sitä en tiedä, mitä se reppu silloin sisälsi, lie ollut siellä vaikka lihakukko päänalla, mut penkki ei ole enää meillä sisällä, valitettavasti

Kaikki loppuu aikanaan, niin tääkin juttu
Koettakaahan pärjäillä

Ei Roomeo vaan Juulia

Kommentit (4)

Vierailija

Lienee sinulla ikää 80-90 vuotta, kun tuollaisia muistoja on. Olen kuullut yli 90 vuotiaalta äidiltäni samanlaisia kertomuksia lapsuudesta.

Vierailija

[quote]
Lienee sinulla ikää 80-90 vuotta, kun tuollaisia muistoja on. Olen kuullut yli 90 vuotiaalta äidiltäni samanlaisia kertomuksia lapsuudesta.

No, ei nyt tartte noinkaan iäskäs olla??kyllä 6-kymppiselläkin noita muistoja löytyy..
hienoja muistoja Aloittajalla!

Vierailija

<br /> [quote kirjoitti:

No, ei nyt tartte noinkaan iäskäs olla??kyllä 6-kymppiselläkin noita muistoja löytyy..
hienoja muistoja Aloittajalla!

Niin - mukavia olivat muistot, vaikkei meidän kaupungin pihalla kaikkia noita vierailijoita käynytkään. Omatekoisten luutien kauppaajat muistan, sekä veitsenteroittajan, joka tuli masinoineen kerrostalojen ja puutalojen yhteiselle umpipihalle huutaen suureen ääneen: "Veitsiä teroitetaan!" Sinne sitten kokoontui koko väki, saksineen ja veitsineen, lapsiakin tietysti kiinnosti tuollainen puuha.
Toisen kauppiaan muistan, joka kävi säännöllisesti: vanhempi nainen kävi myymässä itse askartelemiaan isoja paperiperhosia. Ne olivat jotain kreppipaperia, kauniita erilaisia värejä. Joka kerta äiti osti sellaisen minulle, ja
sain valita värin. Perhonen kiinnitettiin sitten ikkunaverhoon koristeeksi.
Imatran Mummi kertoi oman lapsuutensa aikaisista venäläisistä jäätelön myyjistä, jotka ennen sotaa kauppasivat kotijäätelöä huutaen "Maroshii!", tai sinnepäin.

Vierailija

Minun lapsuudessani eräs mies kiersi talosta taloon myymässä Saimaasta juuri pyydystämiään kaloja.
Joka vikko.
Kalat olivat todellakin tuoreita.
Nykyisin pyyntituoretta kalaa ei ostamalla täällä saa, ja kauppojen tiskeistä muutenkaan vaikea
saada kotimaista kalaa.
Liekkö kalastajiakaan enää paljon?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat