Joulupukki

Vierailija

on pakanallinen hahmo.
Sitä mieltä oli ainakin Ior Bock,
joka vasta murhattiin.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Lainaus:

on pakanallinen hahmo.
Sitä mieltä oli ainakin Ior Bock,
joka vasta murhattiin.

Bock harrasti suomalaista muinaisuskoa. Sen valossa kristillisperäinen joulupukki on pakanallinen. Lahjoja antavan joulupukin varhainen malli oli pyhimys, joka jakeli lapsille lahjoja joulun edellä. Suomalainen joulupukki on yhdistelmä tästä hahmosta ja paikallisesta lahjoja jakamattomasta pukista. Tästä on jäänne nuuttipukkiperinteessä.

Vierailija

Amerikkalainen lihava Ho-Ho-Ho -ääniä päästelevä Joulupukki on minusta
karsea .
Suomalainen joulupukki myös yhtä typerä kuin pääsiäisnoidat ja suklaamunia jakeleva Pääsiäispupukin.
Kaikki tämä krääsä ja muovitilpehööri.....
Tulossa luurangot ja hirviöt soittamaan ovikelloja Halloween -merkeissä.
Olin aika tuohtunut kun lapsenlapsen päiväkodissa pidettiin oikein mörköjuhlat
Halloweenin merkeissä viime vuonna.
Kaikkeen sitä ihmiset rahojaan laittavatkin!Omiaanhan kuluttavat mutta olisi niille
taatusti järkevämpiäkin kohteita.
Kertakäyttökamaa, ei hyvää esimerkkiä lapsille.
Kaikenlaista spiritismiä tyrkyllä muutenkin,pienimmät näkee jo painajaisia ja Halloweenit päälle.
Jouluörvellyksiä odotellessa,
Äksyilijä

Vierailija

Odotan kovasti leppeästi jutustelevaa joulupukkia joka toisi minulle vaikka yhden paketin jossa olisi jotakin oikein kätevää ja tarpeellista. Villasukatkin olisivat aika kivat.

terveisin: Nyyti

Vierailija

Lainaus:

Odotan kovasti leppeästi jutustelevaa joulupukkia joka toisi minulle vaikka yhden paketin jossa olisi jotakin oikein kätevää ja tarpeellista. Villasukatkin olisivat aika kivat.

Varsinkin kirjakaupan kautta kulkenut pukki on tervetullut!
.......

Toinen kirjoittaja mainitsi Halloweenin. Se tuntuu kovasti tuontitavaralta. Lapsuudessani vietettiin kekrijuhlia satokauden päättymisen kunniaksi. Sitten pyhäinpäivän tapa käydä hautausmaalla yleistyi. Mieluummin käynkin kynttilätervehdyksellä hiljaisella hautausmaalla.

Lapset elävät toisenlaisessa maailmassa, sillä vaikutteet ulkomailta leviävät mediassa. Kauppakin on innokkaasti esittelemässä Halloween-krääsää. Lapset nauttivat naamiaisasuihin pukeutumisesta ja ihanankamalasta Halloween-tunnelmasta. En usko, että siitä koituu heille vahinkoa.

......
Tämä meni nyt ohi joulupukista. ;-)

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

En ole koskaan tykännyt joulupukki touhotuksesta.
Lapsuudessa se pelotti ja kun itsellä oli lapset,
niin annoimme lahjoja muuten.
Ei meillä käynyt "joulupukki" kuin yhden kerran. .
ja sekin oli täysi fiasko koko juttu !
Tärkeämpää kuin lahjat on hyvä mieli jouluna.

Vierailija

Muistan miten valtava pettymys se olikaan kun sain tietää ettei joulupukkia oikeasti olekkaan.

Vierailija

Lainaus:

Hei Nyyti - elä menetä uskoa sillä olin näkevinäni että tontut teki pakettia Nyytille (tietysti vanhat silmäni voi pettääkin).

Olen ollut lahjoja jakamassa jo niin kauan etten edes muista (liekö se jo Dementiaa?) ja eräällä reisulla löysin vanhan pullon. Avattuani korkin sieltä lehahti ihan oikea henki ja minä heti toivomaan hengeltä apua lahjojen jakamiseen että pääsisi helpommalla (ainahan tarinoissa kerrotaan että pullon henki täyttää toiveet).
Hengeltähän ei kuitenkaan apua tullut vaan se tokaisi " luuletko sinä pukki että olisin viihtynyt pullossa
liki 500 vuotta jos osaisin taikoa" ja samalla se lensi pois.
Edelleen saan siis jakaa lahjat itse ja ei se hullummalta tunnukaan sillä harvoin saa nähdä niin paljon kilttejä lapsia!

nähdään Nyyti jouluna!

Vierailija

Tuhannen ja yhdenyön tarinoissahan se "pullon henki" teki taikojaan,
tuttu satukirja lapsuuden ajalta. Meille on joulupukki tervetullut aina
ollut lapsuuden kotiini. Jollain tavalla siinä konkretisoitui hyvän tekemisen
ja antamisen ilo. Nykyisin joulupukki kyllä tuo lahjoja, "ohikulkiessaan" on
jättänyt lahjasäkin oven pieleen. Saa nähdä miten tänävuonna käy. Ei tätä
lapsenlasten riemua voi pois viedä, kyllä he tietävät jo "joulupukin"tarinan.
Näin meillä. Terv. Toinen mummo.

Vierailija

Kustaa Vilkunan mukaan vanhasta suomalaisesta kotitontusta tiedetään, että se ainakin jo keskiaikana asusti riihessä ja jyväaitassa. Se toimitti monenlaista hyvää, mutta jos sitä loukattiin, se rupesi meluamaan. Jouluun tontun liitti tapa viedä sille jouluyönä puuroa tai muuta ruokaa riiheen, talliin,ullakolle, saunaan tai muualle pimeään tilaan ,jossa tontun uskottiin asuvan. Se kuviteltiin vanhaksi ukonkäppänäksi.
Joululahjoja jakeleva tonttu sai alkunsa tanskalaisesta kuvalehdestä v.1871 ja samana vuonna Ruotsista, kun Viktor Rydberg kirjoitti joulukertomuksen ja neljä vuotta myöhemmin Jenny Nyström kuvitti sen. Suomenkielisissä lastenkirjoissa joulutonttu on esitetty ainakin jo v.1890. V.1927 Korvatunturi tuli joulupukin ja tonttujen asuinpaikaksi.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Hei Nyyti - elä menetä uskoa sillä olin näkevinäni että tontut teki pakettia Nyytille (tietysti vanhat silmäni voi pettääkin).

Olen ollut lahjoja jakamassa jo niin kauan etten edes muista (liekö se jo Dementiaa?) ja eräällä reisulla löysin vanhan pullon. Avattuani korkin sieltä lehahti ihan oikea henki ja minä heti toivomaan hengeltä apua lahjojen jakamiseen että pääsisi helpommalla (ainahan tarinoissa kerrotaan että pullon henki täyttää toiveet).
Hengeltähän ei kuitenkaan apua tullut vaan se tokaisi " luuletko sinä pukki että olisin viihtynyt pullossa
liki 500 vuotta jos osaisin taikoa" ja samalla se lensi pois.
Edelleen saan siis jakaa lahjat itse ja ei se hullummalta tunnukaan sillä harvoin saa nähdä niin paljon kilttejä lapsia!

nähdään Nyyti jouluna!

Tottakai me nähdään jouluna kun olemme samanhenkisiä.
Mutta kyllä se on kiva pukki joka jakaa lahjat, vaikka sillä olisi kuinka ostetut pukin vermeet päällä. Hauskaahan se on.
t.Nyyti

Vierailija

Minulle lapsena oli kova pala se, että aikuiset valehtelivat tontuista
ja joulupukista.
Nyt olen oppinut että kaikki aikuiset valehtelevat,
vaikkeivät joulupukista enää toisille aikuisille.
Sanovat sitä kaupankäynniksi ja politiikaksi.
"Valhetta, valhetta kaikki on vaan"

Vierailija

On turhan monasti huomattu,että pukki on tutustunut "pullon henkeen".Niin vahvasti vaikuttava tapaus on, että pukki haisee" konjakkiliköörikarkeille" ja jopa hieman horjahtelee....

Vierailija

Lainaus:

ja joulupukista.

Arvoisa anonyymi!
Otan osaa saamastasi lapsuuden ajan traumasta mutta kumminkin pitäisi erottaa satu ja valhe toisistaan eikä yleistää siten että kaikki valehtelevat. Valheellakin on tosin eri muotoja esim. valkoinen valhe, hätävalhe, muunneltu totuus (ts. väritetään tai jätetään jotain pois) ja tilasto ja miksei gallupitkin pyri muuttamaan mielikuvaa.
Satu (mm. joulupukki, punahilkka ym.) sillä pyritään vain viihdyttämään mm. lapsia (eri asia jos vaimo kertoo satuja esim. tyllessaan kotiin yomyohään). Kaikki ei kuitenkaan aina kerro valheita kuten arvoisa anonyymi väittää, en minäkään valehtele koska ei ole tarvetta eikä aihetta. Kyllä mielestäni edelleen voidaan kertoa leikkimielisiä satuja lapsille eikä pitää niitä valheina. Mitähän tästä maailmasta tulisikaan jos ei usko kehenkää ?
nimim. "Joulupukki"
(jo yli 30 vuotta pukkina ollut)

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

ja joulupukista.

Arvoisa anonyymi!
Otan osaa saamastasi lapsuuden ajan traumasta mutta kumminkin pitäisi erottaa satu ja valhe toisistaan eikä yleistää siten että kaikki valehtelevat. Valheellakin on tosin eri muotoja esim. valkoinen valhe, hätävalhe, muunneltu totuus (ts. väritetään tai jätetään jotain pois) ja tilasto ja miksei gallupitkin pyri muuttamaan mielikuvaa.
Satu (mm. joulupukki, punahilkka ym.) sillä pyritään vain viihdyttämään mm. lapsia (eri asia jos vaimo kertoo satuja esim. tyllessaan kotiin yomyohään). Kaikki ei kuitenkaan aina kerro valheita kuten arvoisa anonyymi väittää, en minäkään valehtele koska ei ole tarvetta eikä aihetta. Kyllä mielestäni edelleen voidaan kertoa leikkimielisiä satuja lapsille eikä pitää niitä valheina. Mitähän tästä maailmasta tulisikaan jos ei usko kehenkää ?
nimim. "Joulupukki"
(jo yli 30 vuotta pukkina ollut)

Jotakin leikkimielistä täytyy tässä maailmassa säilyttää, olkoonpa se sitten vaikka joulupukki.

Vierailija

Lääketehtaisiinkaan ei kannata uskoa.
Aikuiset ihmiset syöttävät toisille satuja kolesterolista , ja tappavat
statiinilääkkeisiin......
Kehen tässä maailmassa todellakaan voi enää uskoa?
Aikuisten oikeesti?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat