HALLOWEEN

Vierailija

on rantautunut myös Suomeen.
Tänään monet suunnistavat naamioituneina Halloween -juhliin.
Aiotteko osallistua?
Miten?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Lainaus:

Se on pakanallinen juhla johon kristityn ei pidä osallistua!

No niin, tulihan se sieltä taas.
Itse en edes tiedä minkälainen on halloween juhla. Taitaa olla enempi nuorten ja krääsäkauppiaiden juttu.
Onneksi näin eläkeläisen ei enää tarvitse olla kaikista juhlista kiinnostunut.

Vierailija

Soittelevat noidiksi ja kummituksiksi pukeutuneina ihmisten ovikelloja:
"Karkki tai kepponen!"Jos ei ole karkkia annettavaksi, vaativat euroja.

Jos kieltäydyt, saattavat räkiä oveesi, kun olet sen sulkenut.eivät kaikki.
Samaa perua kuin keväällä kiertelevät pääsiäisnoidat.
Amerikkalaista oppia, kummitusjuttuja.Kuulema kuun vaihteessa vainajahenget vaeltaa...
On niitä paholaisiksikin pukeutuneita, hiilihankoineen.
Aikuisilla riettaammat asusteet öisissä juhlissaan.
Näkee niitä kerrostalon käytävillä alkuillasta.
Ja kuuluu ......
Ratkiriemukasta juhlijoiden mielestä, mutta sivustaseuraavien ,selvin päin olevien mielestä
kurjaa rellestystä.
Halloween on yksi ryyppyjuhla lisää suomalaiseen kulttuuriin,
niitähän ei vielä ollut tarpeeksi?

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Se on pakanallinen juhla johon kristityn ei pidä osallistua!

No niin, tulihan se sieltä taas.
Itse en edes tiedä minkälainen on halloween juhla. Taitaa olla enempi nuorten ja krääsäkauppiaiden juttu.
Onneksi näin eläkeläisen ei enää tarvitse olla kaikista juhlista kiinnostunut.

Tulee tulee,,, aina tulee. Minulle on tullut ajatusharha,,,, olen eksynyt vahingossa uskonnollisen lahkon sivuille.
Tuleeko sinullekin tämä ajatus?

Vierailija

Halloween(All Hallows Eve) on muinaisten kelttien talven alku-ja sadonkorjuujuhla ja sitä vietetään kelttien perinteen vaikutuksesta Englannissa, Irlannissa, Skotlannissa ja näiden maiden siirtolaiset veivät juhlan Yhdysvaltoihin, jossa muodossa sitä vietetään meillä.
Vainajien henkien kuviteltiin houkuttelevan ihmisiä tuonpuoleiseen ja siksi poltettiin kokkoja, joiden uskottiin karkottavan henget. Suomessa vastaava juhla oli kekri. Vainajille tarjottiin juhlaruokaa ja heidän odotettiin kylpevän saunassa. Etelä-Amerikassa juhla on noitien yö.
Varsinkin katolinen-ja ortodoksinen kirkko suhtautuu torjuvasti juhlaan sen pakanallisen luonteen vuoksi ja moni muukin uskonnollinen yhteisö.

Vierailija

Halloween on täälläpäin nuorison ryyppyjuhla.
Ei tartte olla uskonnollinen ihminen jos vieroksuu räkä poskella
juhlivaa karnevaalipukimissa olevaa nuorisoa.

Toiset on juovuksissa ja toiset pilvessä.
Kuseksivat talojen rappukäytäviinkin.
Sietämätöntä menoa tuollainen örvellys on.

Vierailija

Näkyy vaikuttavan Halloween jo Farmerama-pelissäkin.
Peliin on ilmestynyt kurpitsakuvake josta klikkaamalla tapahtuu kaikenlaista
siihen juhlaan liittyvää.
Eläinten rehuvalikoimaan on ilmestynyt
lepakon rehu.Mistähän saisi lepakoita.......?
"Lepakoita vintilläkin-kö ?"

Vierailija

Vietkö ehkä dildon muotoisia kynttilöitä, kun kuva senlaatuiseen jotenkin viittaa?
Pyhäinpäivää.....

Vierailija

Eehän nää matamit tunne ies kirkollissii pyhäpäevii ku
nii innokkaana tutkiit" kummituskuvvii."
Haamu se on miunnii seksielämä, kuollu, ei aata loitsu eikä rukkous....
Otan ossoo........
R.I.P.

Vierailija

Lepakoita vintillä sellasella joka törkykuvia katselee.....
Vielä enemmän sillä joka niitä tänne lähettelee!
Seura tekee kaltaisekseen,
ja paha tarttuu.

Vierailija

Varsinainen suomalainen Kekrijuhla on jäänyt halloweenin jalkoihin.
Eipä ole perinteet kulkeneet eteenpäin. Itse en edes muista milloin olisin tätä ennen kuullut mainittavan Kekrijuhlasta. Voisiko joku valaista asiaa ja kertoa miten sitä ennen vietettiin, miksi ja miten kekrin viettämisen voisi sulauttaa 2000-luvulle?

Vierailija
pikku puutarhuri

Varsinainen suomalainen Kekrijuhla on jäänyt halloweenin jalkoihin.
Eipä ole perinteet kulkeneet eteenpäin. Itse en edes muista milloin olisin tätä ennen kuullut mainittavan Kekrijuhlasta. Voisiko joku valaista asiaa ja kertoa miten sitä ennen vietettiin, miksi ja miten kekrin viettämisen voisi sulauttaa 2000-luvulle?

Tässä tuhti paketti kekristä. Vasemman laidan valikosta löytyy kaikki merkittävä mitä kekristä voidaan sanoa.

http://www.finlit.fi/juhlat/kekri/kekri.html

Lapsuuteni maaseudulla kekrijuhlat olivat poliittisia eli silloisen maalaisliiton syysjuhlia.

Nykyinen kekri sulautuu globaaliin halloweeniin ja kirkolliseen pyhäinpäivään. Vainajien muistaminen marraskuun alussa (marras=kuollut) on ajallisestikin sopivaa.
Miten tämän vuosituhannen ihminen voisi juhlia kekriä... vaikkapa valmistaa perinneruokaa kotimaisesta sadosta kiitollisena siitä, että ruokaa on, hiljentyen, kynttilöitä sytyttäen?

Vierailija

Ihan juuri noin kuin edellinen anonyymi kirjoittaa, voisi kekriä viettää. Minusta olisi paikallaan elvyttää kekri nimenomaan suomalaisena juhlana tähän pimeään aikaan. Koska muinoin puhuttiin "kekrirauhasta", joka kesti Vilkunan mukaan Simon päivästä 28.10.-Marttiin 10.11, voisi hyvinkin soveltaa kekrin niin, ettei se olisi pyhäinpäivänä eikä myöskään halloween aikaan. Minun mielestäni tosin halloween voisi korvata kekrillä, mutta lapset ovat jo ehkä omineet sen jännittäväksi "kummittelupäiväkseen".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat