Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Samantapainen kipu tai juiliminen pakarassa. Tuntuis enemmänkin kun se olisi luussa, niin syvällä se tuntuu. Tuntuu kyllä pitkin reiden takaosaa. Eikä se tunnu iskias vaivalta, kunsenkin tunnen,olen kokenut sen ihanuuden.Kun noita muitakin niveliä rassaa niin ajattelin sen olevan nivelrikkoa. Toivottavasti tutkitaan , menen TK lääkärille torstaina. Jospa se selvittäis sitten jotain. Voimia sinulle kipujesi kanssa ja jakselemisia loppusyksyyn,

Vierailija

toivottavasti syy selviää ja saat tarvitsemasi hoidon.kipu on tuttu minullekkin,kymmenen vuotta sitä on kestänyt.joskus särkee enempi ja joskus vähempi,täysin kivutonta päivää ei ole.minulla ne on polvissa.nyt on ollut niin sietämättömät kivut,että kävin tänään lääkärissä.polvet kuvattiin ja muutoksiahan sieltä löytyi.nyt aloitetaan pistos hoidot,lääkäri puhui jostain hain rustosta tehdystä,piikkien nimi meni ohi.jospa siittä sais apua ja sais välillä nauttia kivuttomastakin elämästä. vanhuus ei näköjään tule yksin

Vierailija

Lukekaapa Antti Heikkilän kirja Siunattu kipu.
Itse kärsin selkä ym. vaivoista ja juuri hankalasta pakarakivusta.
Kaikilta osin en ole Heikkilän kanssa samaa mieltä, mutta paljon sain ideoita ja ajattelemisen aihetta.
Ihan kivuton en tulevaisuudessa varmaankaan ole, kuitenkin kivun kanssa oppii elämään.
Terveisin Kukka

Vierailija
jospajoskus

niinpä.ja kipukynnys kyllä kasvaa ja pakko on ollut oppia sen kanssa toimeen tulemaan

Katso googlesta haulla "nestemäinen hainrustouute" tai "Angiobalans"

En tiedä laitetaanko sitä myös pistoksina, siitä on kyllä apua nivelvaivoissakin,
itse otan sitä muuhun tarkoitukseen, mutta siinä samalla se hoitaa myös
polvikulumia.

Vierailija
Grandmother

jospajoskus

niinpä.ja kipukynnys kyllä kasvaa ja pakko on ollut oppia sen kanssa toimeen tulemaan

Katso googlesta haulla "nestemäinen hainrustouute" tai "Angiobalans"

En tiedä laitetaanko sitä myös pistoksina, siitä on kyllä apua nivelvaivoissakin,
itse otan sitä muuhun tarkoitukseen, mutta siinä samalla se hoitaa myös
polvikulumia.

Polviin ruiskutetaan kukonhelttauutteeksi nimitettyä ainetta, tuotenimet ovat Artzal ja Hyalgan. Tämän vuoden alusta niiden kela-korvattavuus lopetettiin. Hoito on kallista, mutta noin puolet potilaista kokevat hyötyvänsä hoidosta. Monet ovat voineet ruiskeiden avulla lykätä keinonivelleikkausta vuosilla.
Tarvitaan resepti.

Vierailija

Lainaus:

Polviin ruiskutetaan kukonhelttauutteeksi nimitettyä ainetta, tuotenimet ovat Artzal ja Hyalgan. Tämän vuoden alusta niiden kela-korvattavuus lopetettiin. Hoito on kallista, mutta noin puolet potilaista kokevat hyötyvänsä hoidosta. Monet ovat voineet ruiskeiden avulla lykätä keinonivelleikkausta vuosilla.
Tarvitaan resepti.

------------------------------------------------------------------------------------------
Jospajoskus mainitsi hainruston, niin siksi otin sen asian esille:
"lääkäri puhui jostain hain rustosta tehdystä,piikkien nimi meni ohi."
------------------------------------------------------------------------------------------
Hyvä, että mainitsit Artzal´n, olin unohtanut sen nimen. Sain sitä vuosia sitten
pariinkin otteeseen polvivaivoihin, mutta nyt olen pärjäillyt ilman sitä,
ehkä juuri tuon nestemäisen hainrustouutteen ansiosta, jota otan kylläkin
muusta syystä, niin kuin jo edellä sanoinkin :)

Vierailija
jospajoskus

toivottavasti syy selviää ja saat tarvitsemasi hoidon.kipu on tuttu minullekkin,kymmenen vuotta sitä on kestänyt.joskus särkee enempi ja joskus vähempi,täysin kivutonta päivää ei ole.minulla ne on polvissa.nyt on ollut niin sietämättömät kivut,että kävin tänään lääkärissä.polvet kuvattiin ja muutoksiahan sieltä löytyi.nyt aloitetaan pistos hoidot,lääkäri puhui jostain hain rustosta tehdystä,piikkien nimi meni ohi.jospa siittä sais apua ja sais välillä nauttia kivuttomastakin elämästä. vanhuus ei näköjään tule yksin

Terveyskirjastosta lainattua:
"Hyaluronaatti
Nivelensisäisen glukokortikoidihoidon rinnalla käytettävissä on polviniveleen pistettävä hyaluronaatti (ks. 7). Se on haarautumaton polysakkaridi, jota nivelessä syntetisoivat nivelpussin sisäkerroksen solut (synoviosyytit) ja rustosolut (kondrosyytit). Hyaluronaatin lääkinnällistä käyttöä perustellaan sillä, että nivelrikossa nivelnesteen ja nivelruston hyaluronaatin pitoisuudet pienenevät ja nivelnesteen viskoelastiset ominaisuudet huononevat. Hyaluronaatti voisi normalisoida olosuhteita nivelessä. Hyaluronaatin on osoitettu lievittävän polven nivelrikkokipua, parantavan polven toimintakykyä sekä lisäävän potilaan kykyä selviytyä päivittäisistä toiminnoista usean kuukauden ajaksi. Myös negatiivisia tutkimustuloksia hyaluronaatin tehosta on julkaistu. Hyaluronaatin kipua vähentävä vaikutus voisi perustua aineen tulehdusta ja kipua lievittäviin ominaisuuksiin sekä suoriin vaikutuksiin nivelkapselin ja rustokudoksen soluihin.

Hyaluronaattia suositetaan käytettäväksi polven lievän ja keskivaikean nivelrikon hoidossa 3–5 injektion sarjana muun lääkehoidon osoittauduttua riittämättömäksi tai sopimattomaksi. Laajemman käytön esteeksi voidaan katsoa melko epäedullinen tehon ja hoitokustannusten välinen suhde."

Vierailija

jospajoskus

Terveyskirjastosta lainattua:
"Hyaluronaatti
Nivelensisäisen glukokortikoidihoidon rinnalla käytettävissä on polviniveleen pistettävä hyaluronaatti (ks. 7). Se on haarautumaton polysakkaridi, jota nivelessä syntetisoivat nivelpussin sisäkerroksen solut (synoviosyytit) ja rustosolut (kondrosyytit). Hyaluronaatin lääkinnällistä käyttöä perustellaan sillä, että nivelrikossa nivelnesteen ja nivelruston hyaluronaatin pitoisuudet pienenevät ja nivelnesteen viskoelastiset ominaisuudet huononevat. Hyaluronaatti voisi normalisoida olosuhteita nivelessä. Hyaluronaatin on osoitettu lievittävän polven nivelrikkokipua, parantavan polven toimintakykyä sekä lisäävän potilaan kykyä selviytyä päivittäisistä toiminnoista usean kuukauden ajaksi. Myös negatiivisia tutkimustuloksia hyaluronaatin tehosta on julkaistu. Hyaluronaatin kipua vähentävä vaikutus voisi perustua aineen tulehdusta ja kipua lievittäviin ominaisuuksiin sekä suoriin vaikutuksiin nivelkapselin ja rustokudoksen soluihin.

Hyaluronaattia suositetaan käytettäväksi polven lievän ja keskivaikean nivelrikon hoidossa 3–5 injektion sarjana muun lääkehoidon osoittauduttua riittämättömäksi tai sopimattomaksi. Laajemman käytön esteeksi voidaan katsoa melko epäedullinen tehon ja hoitokustannusten välinen suhde."

Vielä selitykseksi:
Natriumhyaluronaatti (Artzal, Hyalgan) Nivelrikon aiheuttamiin vaivoihin tarkoitettu lääke, jonka lääkäri ruiskuttaa niveleen. Yleensä annetaan 3 - 5 ruiskeen sarja, minkä jälkeen kivut usein lievittyvät. Natriumhyaluronaatti on tehty kukonhelttauutteesta.

Vierailija

Kipuilijat. Harrastatteko paljon liikuntaa, esim. kävelyä, pyöräilyä? Lihasten venyttelystä on apua kipuiluun liikuntasuorituksen jälkeen, kun muistaa sen tehdä joka kerta. Ikääntyessä tulee myös kulumia, erityisesti polvet ovat vaaravyöhykkeessä. Kulumiin ei venyttelykään auta.

XBrinna
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Vuosia sitten sain suurremmoisen avun tästä ns. kukonhelttauutteesta.
Vasen polveni kipeytyi ja olikin kovasti kipeä. Se "putsattiin" päiväkirurgissa ja sain kolmen kuukauden annoksen tätä kukonheltta jauhetta. Se oli pusseissa kuin samariini, ei maistunut miltään ja tuntui tyhjänpäiväiseltä. Otin uskollisesti joka päivä koko kuurin, kuulin monen lopettaneen kesken. Kesä oli kuuma ja lähdimme Helsinkiin useaksi päiväksi. Kävelimme lähes aamusta iltaan joka päivä. Minä olin ainoa jolla jalat eivät turvonneet eivätkä kipeytynee.Nyt vasta ymmärsin lääkkeen auttaneen.
Seuraavana kesänä lähdimme "eurooppaan" ja tiesin että paljon tulee kävely hetkiä, pitkiäkin. Uusin reseptin kolmekuukautta ennen matkaa, ja tosiaan otin joka päivä. Taas se olin minä jonka ei tarvinnut valittaa turvotuksia tai kipuja.
Hyvä lääke on kukonhelttauute, mutta se on otettava koko kuuri. Kun uusin reseptin,apteekissa kysyivät ihmetellem. auttaako se?
Nyt käytän hainrustokapselleja ja ei sekään ole haitaksi ollut.Sitten on myös sellainen kuin Nokkos-Kalkki inkivääri+vihersimpukka. Ei paha sekään, ainakin kivut ovat vuosia pysyneet poissa.

Vierailija
Brinna

Vuosia sitten sain suurremmoisen avun tästä ns. kukonhelttauutteesta.
Vasen polveni kipeytyi ja olikin kovasti kipeä. Se "putsattiin" päiväkirurgissa ja sain kolmen kuukauden annoksen tätä kukonheltta jauhetta. Se oli pusseissa kuin samariini, ei maistunut miltään ja tuntui tyhjänpäiväiseltä. Otin uskollisesti joka päivä koko kuurin, kuulin monen lopettaneen kesken. Kesä oli kuuma ja lähdimme Helsinkiin useaksi päiväksi. Kävelimme lähes aamusta iltaan joka päivä. Minä olin ainoa jolla jalat eivät turvonneet eivätkä kipeytynee.Nyt vasta ymmärsin lääkkeen auttaneen.
Seuraavana kesänä lähdimme "eurooppaan" ja tiesin että paljon tulee kävely hetkiä, pitkiäkin. Uusin reseptin kolmekuukautta ennen matkaa, ja tosiaan otin joka päivä. Taas se olin minä jonka ei tarvinnut valittaa turvotuksia tai kipuja.
Hyvä lääke on kukonhelttauute, mutta se on otettava koko kuuri. Kun uusin reseptin,apteekissa kysyivät ihmetellem. auttaako se?
Nyt käytän hainrustokapselleja ja ei sekään ole haitaksi ollut.Sitten on myös sellainen kuin Nokkos-Kalkki inkivääri+vihersimpukka. Ei paha sekään, ainakin kivut ovat vuosia pysyneet poissa.

Brinna, annas kun arvaan: käytit glukosamiinia, et kukonhelttauutetta. Glukosamiinia on kauppanimellä Arthyl ja se on jauhemaisena pienissä pusseissa. Pussin sisältö sekoietaan veteen ja hörpätään. Toinen glukosamiinivalmiste on eri lääketehtaan ja se nautitaan tabletteina, nimi ei nyt tule mieleen. Kummastakin lääkkestä on vuosien henk. koht. kokemus. Glukosamiinivalmisteiden korvattavuus loppui näytön puutteen vuoksi, tosin taustalla lienee Kelan rahojen niukkuus. (?) Tosi pahaan nivelrikkoon ei auta muu kuin keinonivel. Kokemusta on.

Kukonhelttauutteeksi sanotaan ruiskeena annettavaa lääkettä.

Vierailija

Juuri noin. Lääkkeen nimi oli Arthyl, mietin jotta mikä se oli, mutta kun näin kirjoitettuna muistin heti.
Jotkut käyttivät siitä nimitystä kukonheltta jauhe. No, pääasia että auttoi vaivaan.

t. Brinna

Vierailija

Niveltieto.net -löytyy monenlaisista lääkkeistä käyttäjäkokemuksia.
Kukonhelttauutetta saa injektioina, glukosamiinia suun kautta otettavana...... ;)

Toisille sopii, toisille ei.
Ruokavalion perusteellinen tutkailu auttaa myös monasti.
Omia tulehduksia sain hillittyä karsimalla nopeita hiilihydraatteja, ja lisäämällä
kotimaisten marjojen sekä vihannesten käyttöä.
Lähiruuassa on vitamiinit ja hivenaineet tallella :)

Lisäksi luontaistuotteita;nokkos-kalkki-inkivääri-vihersimpukka.
- saan nykyuisin yöt nukuttua suht. hyvin.
Verrattuna edeltäneisiin yökipuiluihin ; olo on valtavan paljon parempi!

Johtunee sitten ravinnosta, lisäaineista vaiko stressin vähentymisestä(henkiset asiat),
niin olo on niin hyvä että tarvitsen kipulääkettä vain harvoin.
Ihminen on kokonaisuus:kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Stressistäkin voi saada infarktiin johtavan sepelvaltimotaudin, on tutkimuksissa todettu.

Vierailija

Lainaus:

Juuri noin. Lääkkeen nimi oli Arthyl, mietin jotta mikä se oli, mutta kun näin kirjoitettuna muistin heti.
Jotkut käyttivät siitä nimitystä kukonheltta jauhe. No, pääasia että auttoi vaivaan.

t. Brinna

Viilataan vielä kirjoitusasua Arthryl ... jokohan meni oikein? On kuin puolaa konsonanttirykemineen ;-)
Oikein tai väärin, mutta samasta suun kautta nautittavasta glukosamiinisulfaatista puhutaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat