Kommentit (7)

Vierailija

Heips! Mielenkiintoinen aihe tämä edunvalvonta.Oma äitini sairastaa Alzheimer muistisairautta, ei käy yksin kaupassa eikä pankissa eikä paljon muualla kuin naapurissa tai meillä.Olen laittanut maisraattiin kyselyn edunvalvonnasta, josko saisin äidille ulkopuolisen sellaisen.Itse hoidan häntä niin paljon kuin työltäni ja perheeltäni kykenen, mutta raha asiat haluaisin antaa muiden hoidettavaksi, kun hänen muistinsa vielä heikkenee koko ajan.Onko muilla kokemuksia asiasta, olisi mukava kuulla!!!??? T: KUUKKELI

Vierailija

Iäkäs äitini on valtuuttanut minut hoitamaan raha-asiansa. Äiti ei ole muistisairas, mutta liikkuu hieman huonosti ja on silmän rappeumaa, joten näkö on melkolailla heikentynyt. Mielelläni hoidan äidin asioita ja saan siitä hyvää mieltä, kun voin olla rakkaalle äidilleni avuksi. Kotipalvelu hoitaa siivoukset ym. tarvittavat muut palvelut hänelle.

Vierailija

Varmaankin yksityinen kotipalvelu hoitaa siivoukset ym,palvelut, koska
kunnalliset ei sitä taatusti tee?
Ei riitä aika kun on niin vähän työntekijöitä.

Minulla raha-asiat hoitaa virallinen edunvalvoja.Laskut hoituu ajallaan,
minulle tulee käyttötilille "ruokakaraha"yms.
Apteekissa on nimelläni lääketili.
Eläke menee toiselle tilille, josta maksetaan vuokra, sähkö, lämmitys, vesi ja muut laskut.
Lapset ovat kiireisiä eivätkä jouda minun asioitani hoitamaan.

Näin on parempi, laskut hoituvat ajalleen ilman muistutuksia , eikä lapset pääse
riitelemään rahankäytöstä keskenään.
He eivät myöskään tiedä, paljonko tililläni on rahaa, joten eivät lainaa pyydä kymppiä isompaa,
ja sitäkin vain hätätilanteessa ;)
eikä siellä iso summa olekaan,arkkurahaksi ja hautajaiskuluihin riittävät ;D
Elämiseen menee vähän kun en missään käy,ei ole telkkaria, en juo enkä polta.
Vaatetta on varmaan lopuiäksi....
"Pienet kulut, pieni eläke"

Vierailija

Oma, iäkäs äitini on valtuuttanut minut ja sisareni laajalla valtakirjalla hoitamaan kaikkia "juoksevia" asioitaan. Vuokra-,kotihoito-, apteekki-, sähkö-ym. laskut ovat suoravelotuksessa, mutta muut laitan maksuun minä tai sisareni -useinmiten minä. Äiti ei näe enää edes nimeään kirjoittaa, mutta pää pelaa. Siksi voimme toimia valtuutuksella. Äiti luottaa satasella ja me toimimme luotettavasti.Muut sisarukset pääsevät vähällä, voivat soitella äidille ja käydä kun ehtivät. -Ei ole vastuun vaivoja. Onhan tässä hommaa (veroilmoitukset, Kela-asiat, kuntoushakemukset ja yhteydenpito hoitavaan lääkäriin ym ym), mutta ajattelen että näin kuuluu toimia, pitää huolta vanhemmastaan. Hoivapalvelua tulee kunnan kotihoidosta ja siivousta ostamme yksityiseltä. Kunhan vaan olisi äiti lähempänä; nyt menee aina 120 km matkaa ja monta tuntia aikaa kun käyn äidin luona. Työelämässä olevalle se on haasteellista. Mutta harkitsemme äidin kanssa hoivapaikan ja asuinpaikkakunnan vaihtoa nyt vuoden vaihteessa, kun kotikuntalain muutos tulee voimaan.

Vierailija

Hoidan omat raha-asiani itse,ja aina olen ne hoitanut.Pienenä taisin saada 100mk viikkorahaa per viikko ja siitä alkoi säästämiseni.Muistaakseni säästin näin itselleni rannekellon,ensimmäiseni.Myöhemmin kun menin naimisiin hoidin myös mieheni raha-asiat,hyvin pärjäsimme,vaikka aluksi tiukkaa olikin.Äiti hoiti itse omat raha-asiansa loppuun asti,toivon että pystyn samaan.

Kärsivä

Miehelläni on Alzheimer ja muistiyhdistys on tehnyt meille edunvalvontavaltuutuksen, mutta en ole vielä vahvistanut sitä maistraatissa, koska jos olen hoitanut meidän asiat jo viisi vuotta( Mieheni ei ole koskaan käyttänyt tietokonetta), miksi minun nyt yhtäkkiä pitäisi antaa maistraatille tiedot varoista ja veloista ja maksaa vuodessa jotain siitä, että jomu muu syynää tapamme käyttää omia rahojamme. Kertokaa miksi?????

Vierailija

Itse en antaisi vastaavanlaisessa tilanteessa maistraatille edunvalvontaoikeutta. Valtakirjan raha-asioiden hoitoon jatkossa voi tietojeni mukaan antaa lapselle  mikäli ei enää itse pysty niitä hoitamaan. Tuttavani oli hiljattain tehnyt pankissa valtakirjan ja valtuuttanut tyttärensä hoitamaan raha-asiat jos tulee tilanne ettei hän itse pysty. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat