Onko iällä väliä?

Vierailija

Hei kaverit!Kertokaa kokemuksia iän merkityksestä arkeen ja meno jalkaan.Onko kuinka suuri ero kun täytit 50 ja n yt ehkä jo 60 tai 70?Tekemisen hitaudesta,sairastelusta,ehkä myös ystävä suhteissa,sinkkuna olosta ja myös parisuhteen muutokset.Jokainen ikähän tuo omat remppansa,mutta mitä neuvoja niiden kohtaamiseen.Aihehan on monelle ajankohtainen täällä kohtaavalle.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Olen oppinut pitämään eläkkeellä olosta ja sinkun vapaudesta.
Sairaus toi ennenaikaisen eläkkeen, sitten kuoli puoliso , mutta nyt
olen oppinut tyytymään siihen mitä minulla on.
Lapset ja lapsenlapset tuovat välillä piristystä elämääni, mutta muuten
olen suorastaan erakko.
Täytyy myöntää että olen ollut syrjäänvetäytyvä luonne lapsesta saakka,
sitten oli perhe jossa 5 lasta ja ajoittain erittäin hankala puoliso.....
Nyt voin kupsehtia omissa oloissani eikä kukaan komentele--
no, nelijalkaiset ystävät vaativat oman huomionsa mutta eivät kiellä katsomasta ohjelmia
joita tahdon, laulamasta keskellä yötä jos laulattaa,arvostele "aina nenä kirjassa"-olemustani
ja ulkomuotoni huonoja puolia tms.

Olihan puolisossa hyviäkin puolia, mutta suoraan sanottuna olen paljon onnellisempi ollessani
yksin, eikä tulisi mieleenikään enää sotkeutua parisuhteen solmuihin.
Vaihdevuodet vapauttivat hormonien kiusoista ja tunnen olevani tyyni ja rauhallinen,
kun en ole enää hormonien heiteltävänä ;)
Kaunis luonto ympärillä, leipää ja lämmintä,
eläinkaverit ---näin on hyvä.

Vierailija

Lainaus:

Hei kaverit!Kertokaa kokemuksia iän merkityksestä arkeen ja meno jalkaan.Onko kuinka suuri ero kun täytit 50 ja n yt ehkä jo 60 tai 70?Tekemisen hitaudesta,sairastelusta,ehkä myös ystävä suhteissa,sinkkuna olosta ja myös parisuhteen muutokset.Jokainen ikähän tuo omat remppansa,mutta mitä neuvoja niiden kohtaamiseen.Aihehan on monelle ajankohtainen täällä kohtaavalle.

Mielestäni 50,60,70 ovat vain lukuja koska tunnen edelleen olevani keski-ikäinen - onneksi sairasteluja ei ole ja melkein uskaltaisin ehdottaa että nuo luvut voisi unohtaa ja elää vain tätä päivää. Harrastuksia pitää olla jotta liikkuminen (mm. tanssiharrastus , uimahallit) ja ajatustoiminta (vaikkapa opiskelu ja ristisanojen ratkominen ) pysyvät kunnossa. Osallistuminen eläkeläisjärjestöjen, kirkon ym. toimintaan sekä niiden lisäksi lenkkeily ja luonnossa liikkuminen ovat hyväksi.Toisin sanoen ikä on sellainen millaiseksi itse sen tunnet!
73v. nuori eläkeläinen

Vierailija

Katselin eilen netistä "Neljän tähden illallinen"-ohjelmaa jossa oli
Aira Samulin emäntänä.
Olen itse alle 60-v ja "kateeksi" käy Airan jalannousun kepeys...
Moni ihminen näyttää fyysistä ikäänsä vanhemmalta omien epäterveellisten
elämäntapojen vuoksi, toiset sairauksien vuoksi...itse näytän mielestäni paljon
ikäistäni vanhemmalta peiliin katsoessani...

Mutta ;mikähän on sitten ihmisen "henkinen ikä"?
Monet aikuisen kropassa olevat eivät ole koskaan kasvaneet
henkisesti aikuisiksi....Se on surullista.
Eivät osaa olla vanhempina omille lapsilleenkaan...
Siinä mielessä iällä ei ole väliä, etteikö saisi esim. tanssia, päinvastoin, tanssi on hyvää liikuntaa yli 100-vuotiaanakin, jos vain jalka nousee.. ;)
On sitä tullut katseltua pyörätuolitanssiakin, ja kauniilta näytti.
"Asenne ratkaisee"

Vierailija

Hyvä fyysinen kunto on tärkeä, silloin vanhanakin jaksaa paremmin kiinnostua asioista. Aira Samulin on elävä esimerkki siitä, miten liikunnan harrastaminen on pitänyt hänen olemuksensa vetreänä, vaikka ikää hänellä yli 80 v. Aira on myös ihmisenä hyvin viisas ja ymmärtäväinen, ei mitenkään kalkkis ja kaavoihin kangistunut.

Jotkut ovat jo 6-kymppisinä vanhuksia, on kaikenlaista remppaa, liikakiloja, väärät ruokailutottumukset, liikunnan puute, apaattinen luonteen laatu. Nuo kaikki em. seikat on omiaan vanhentamaan ihmisen ennen aikojaan.

Vierailija

Parasta seuraa minulle on tällä viikolla ollut 4-v tyttärenpoika,
joka omaa hyvän mielikuvituksen.
Vierailun jäljiltä jäi kävelykeppini , sellainen koukkupää, olohuoneeseen ilahduttamaan minua
uudella vaatetuksellaan.

Olen kyllä kuullut että jotkut virkkaavat/neulovat suojuksia kepeille,
mutta tämä pikkukaveri puki kepille minun uimapukuni, päälle esiliina,
"päähän" villalapanen, ja koko komeuden päälle pitsinen kaitaliina.
Aikuisten apua välillä tarvittiin jotta saatiin vaatetus pysymään yllä.

Tuleekohan hänestä vaatesuunnittelija, ehkäpä......
"Mummo"-keppi odottelee seuraavaa vierailua, jospa sitten on uusi vaatetus toteutettavana.
Onneksi en keppiä tarvitse ottaa käyttöön, kun on muut apuvälineet tällä hetkellä.
Asenteiltaan ihanan ennakkoluuloton tämä poika.
Pitsistä pöytäliinaa päähän kepille asetellessaan hän kertoi nähneensä tv;stä naisia ulkomailla
pitsinen pöytäliina päässä..."Siekii voisit mummo laittaa, se on muotii..."
Asenne ratkaisee....Reippaasti vaan pöytäliina päähän, hihhih ....

Vierailija

No eipä sitten muuta kuin nauti sitten viimeisen päälle elämästäsi kun ei tämä puolisoksesi valitsemasi henkilö ole enää häiritsemäsä sinun uutta onnellista elämää. Kiitos rakkaalleni kun kuolit ja annoit minulle vapauden ja onnellisemman elämän. Toivottavasti vältyt jatkossa parisuhteen ongelmista niin olet paljon onnellisempi. PS Parisuhteessa on myös hyvin paljon mukaviakin puolia.

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:
"Asenne ratkaisee"

Olen kanssasi samaa mieltä !

* Kiitos tämän keskustelun avaajalle ! *

** Kyllähän ikä on vain numeroita. Mieli ja asenne ne on jotka ratkaisee. OLen reilusti mummo ja eläkeläinen !

Asun yksin !!!

- - Mulla on yksi tuttu, joka aikoinaan 30-vuotisjuhlissaan kertoi olevansa vanha ???. No, kuinka ollakaan; hän löysi aviomiehen ja nyt heillä on kaksi kouluikäistä tytärtä. On hänkin elämässä lujasti mukana !

Minulla on kremppoja, jotka hieman hidastaa, mutta kun pysyn liikkeellä niin jaksan aina paremmin. * * Äskettäin olimme ystävien luona porukalla illanvietossa, niin tottakai mekin tanssimme. (vaikka seuraavana päivänä kyllä kintut ilmootti siitä) ** periksi en anna !
Ja mieli: se on kuin rippikoulutytöllä aianaskii . . . . Kaikenlaista hauskaa keksin läheisilleni !

Tänään oli huikaisevan ihana ilma, taivas kirkas sininen ja ajoittain paistoi aurinkoinen; - ei ku menoksi - sauvakävelemään. Saattaa näyttää könyämiseltä, vaan mie menenkii omaan tyyliin ja - tahtiin !

Löysin kaapista avaamattoman hehkuviinipullon, otin siitä tilkan pieneen pikariin, ihan juhlan kunniaksi, kun en ole kenenkään ihmisen kanssa tänään puhunut, nokakkain.
- Tytär soitti ja kertoi kotiutuneensa isänsä luota. Pikku kulta oli ollut vallan esimerkillisen hyvällä tuulella papan luona kyläillessään !

Olivat kolme yötä ja mulla on kauhee ikävä heitä. Menen kuitenkin vasta huomenna KÄVELLEN käymään ! Reppuun tarpeelliset ja mäki ylös ja toista alas, matkaa tulee suoraan vain kolmisen km !

Vierailija

Lainaus:

No eipä sitten muuta kuin nauti sitten viimeisen päälle elämästäsi kun ei tämä puolisoksesi valitsemasi henkilö ole enää häiritsemäsä sinun uutta onnellista elämää. Kiitos rakkaalleni kun kuolit ja annoit minulle vapauden ja onnellisemman elämän. Toivottavasti vältyt jatkossa parisuhteen ongelmista niin olet paljon onnellisempi. PS Parisuhteessa on myös hyvin paljon mukaviakin puolia.

Puolisoksi valittu henkilö voi olla ihana ihminen , mutta muuttua esim sairauksien vuoksi
vähemmän ihanaksi.
Parisuhteessa on todellakin paljon hyviä puolia.

Siis ilman sairauksia.Kaikki eivät jaksa loppuun asti sen sairaan puolisonsa kanssa,
vaan hylkäävät hänet ja lähtevät valitsemaan uutta rinnalleen.
Toiset jaksavat loppuun asti uskollisina puolisolleen, mutta eivät uskalla enää uuteen suhteeseen.
Enkä yhtään ihmettele.Kokemusta on.......
.

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ohhoh - mikä asenne. Kyllä meitä epämukavassa parisuhteessa pitkään eläneitä on paljon.
En enää ala ketään urospuolista hoivaamaan ja pokkuroimaan ! Sinkkuna on oma vapaus !

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Puolisoksi valittu henkilö voi olla ihana ihminen , mutta muuttua esim sairauksien vuoksi
vähemmän ihanaksi.
Parisuhteessa on todellakin paljon hyviä puolia.

Siis ilman sairauksia.Kaikki eivät jaksa loppuun asti sen sairaan puolisonsa kanssa,
vaan hylkäävät hänet ja lähtevät valitsemaan uutta rinnalleen.
Toiset jaksavat loppuun asti uskollisina puolisolleen, mutta eivät uskalla enää uuteen suhteeseen.
Enkä yhtään ihmettele.Kokemusta on.......
.

Meidän pihalla sattui takavuosina järkyttävä tapaus: vanha mies surmasi vaimonsa, kun ei jaksanut enää aggressiivista dementikkoa hoitaa. Parempi on erota tai toimittaa vaikeasti sairas läheinen hoitoon kuin koettaa selviytyä hoitotehtävästä joka käy yli voimien.

Vierailija

Tuollaiset tapaukset ovat äärimmäsiä, eikä aina iäkäs omaishoitajakaan ole järjissään, että ymmärtäisi hankkia apua tilanteeseen.

Vierailija

Lainaus:

Ohhoh - mikä asenne. Kyllä meitä epämukavassa parisuhteessa pitkään eläneitä on paljon.
En enää ala ketään urospuolista hoivaamaan ja pokkuroimaan ! Sinkkuna on oma vapaus !

Kyllä hyvä parisuhde on parempi kuin yksin eläminen. Ei sitä silti tarvitse ruveta passailemaan ja pokkuroimaan, kun on aitoa välittämistä ja rakkautta, niin molemmat ovat tyytyväisiä. Nainen voi syyttää itseään, jos antaa miehen alistaa itseään. Tasa-arvoisessa suhteessa ei kumpikaan alista toistaan.

Vierailija

Valitettavasti niitä tasa-arvoiseen suhteeseen valmiita olevia miehiä on niin kovin vähän,
joten lopetin jo etsiskelynkin.
Mihin minä miestä tarvitsen?

Pyyteetöntä rakkautta saan muualta kuin parisuhteesta .
Äitini totesi kerran kysyttyäni, miksei hän koskaan avioitunut uudestaan eronsa jälkeen:
-Vanha kettu ei syö toista kertaa myrkkyä.
Itsesyytöksiä siis naiselle, jos mies alistaa? Kiitos vaan, mutta syytän sitä miestä joka on
alistanut....
Raiskauksestakin pitäisi ed."logiikan" mukaan syyttää uhria?
Monet miehet teeskentelevät olevansa muuta kuin ovat, ja vihkimisen jälkeen on
karu totuus paljastunut.
Kellä on tasa-arvoa vaaliva puoliso, on onnekas.Kaikki eivät sitä ole.
Nyt en syyttele ketään ja olen tyytyväinen yksinolooni.
Meitä on paljon....

Vierailija

Menneisyys ei vainoa
eikä tulevaisuus huolestuta,
on tullut aika elää tässä hetkessä.
Nähdä omat lapset uudessa valossa,
iloita lastenlapsista, ystävistä,
asioista, jotka aiemmin ovat jääneet huomaamatta
ja että ylipäätään on saanut kokea elämän mysteerin.

Vierailija

Sain alla olevan viestin sähköpostiini, se on varmaan aika laajassa
jakelussa, eikä siis ole henkilökohtainen, liittyy kuitenkin kysymykseen
Onko iällä väliä?

Joukko 4-kymppisiä naisystäviä keskusteli, missä tavata yhteisen lounaan
merkeissä. Vihdoin päättivät tavata Ocean View ravintolassa, koska
miestarjoilijoilla siellä oli tiukat housut ja upeat takamukset.

10 vuotta myöhemmin, 5-kymppisinä, joukko taas keskusteli, missä tavata yhteisen lounaan merkeissä. Vihdoin päättivät tavata Ocean View ravintolassa, koska siellä oli tosihyvä ruoka ja fantastisia viinejä.

10 vuotta myöhemmin, 6-kymppisinä, joukko taas keskusteli, missä tavata yhteisen lounaan merkeissä. Vihdoin päättivät tavata Ocean View ravintolassa, koska siellä sai syödä rauhassa ja sieltä oli upea näköala merelle päin.

10 vuotta myöhemmin, 7-kymppisinä, joukko taas keskusteli, missä tavata yhteisen lounaan merkeissä. Vihdoin päättivät tavata Ocean View ravintolassa, koska se oli pyörätuoliystävällinen ja siellä oli hissi.

10 vuotta myöhemmin, 8-kymppisinä, joukko taas keskusteli, missä tavata yhteisen lounaan merkeissä. Vihdoin päättivät tavata Ocean View ravintolassa, koska eivät ikinä olleet käyneet siellä aikaisemmin.

Malja sille, että he yhä muistivat olevansa ystäviä!

Sehän on kuitenkin tärkeintä :)
Grandmother

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat