Pyhäinpäivä

Vierailija

on tänään.Miten sinä "vietät" sitä- jos vietät?

Kommentit (7)

Vierailija

En vietä "kirkollisia" pyhiä mitenkään.Arkipäivä mulle-
paitsi et on kaupat kiinni...
En kyllä vietä Halloweeniakaan, ei sen puoleen.
Elämä tarpeeksi pelottavaa näillä kulmilla ilman
"henkimaailman" juttujakin!

Vierailija

Tänään on 6.11 .Näkyy olevan lippu salossa-Juu, "Svenska dagen " elikä ruotsalaisuuden päivä .
Enpä liputtas sen takia...
Saunapäivä monilla....
Olisi kiva jos kaverit muistaisi tänään, eikä sit joskus "vainajien päivänä" viemällä
kukkia haudalle....
Kivampi olisi kun toisivat tuoreita kukkia minulle tuoksuteltavaksi. ;)

Vierailija

Vietämme usein pyhäinpäivää lastenlasten kanssa yhdessä. Viemme kynttilän isoisän haudalle . Sytymmämme myös kynttilän muualla haudattujen muistomerkille. Usein puhumme ukeista ja mummuista näillä kynnttilän vienti reissuilamme jotka teemme jalan..hautausmaa on juuri sillä ra joilla ,että lähdemmekö autolla vai reippilemmeko jalan ja silloin juuri keskustellaan näistä mummoista ja ukeista.

Vierailija

Moni vanhempi henkilö näkyy ostavan ennen pyhäinpäivää useita hautakynttilöitä,
joten arvelen heidän menevän haudoille silloin.
Minun lähipiirissäni ei sellaista tapaa ole ollut.
Pyhäinpäivänä on kaupat kiinni, joten se on minulle vapaapäivä.
"Kassarouva"

Vierailija

Vaikuttaa jotenkin "vainajien palvonnalta" koko touhu.
Kauppamaailma lietsoo sitä hautakynttilöineen ja -koristeineen.
Kuten Halloween-juhlaakin.

Vierailija

Eihän pyhäinpäivää voi verrata Halloweeniin. Nehän ovat aivan eri asioita. Pyhäinpäivänä muistetaan vainajia kirkoissakin sytyttämällä kynttilät edesmenneille. Kaunis tapa viedä haudallekin kynttilä, jollei muuten tule pahemmin hautausmaalla käytyä. Onhan se tietynlaista terapiaa, kun voi muistella poisnukkuneita rakkaitaan.

Vierailija

Mielestäni juhlapyhien merkitys on muuttunut vuosien myötä.Äidilleni (pois nukkunut)oli tämä pyhäinpäivä tärkeä juuri muistella vainajia ja hiljentyä.Nyky ihmisille on ehkä merkitys vähäisempi.Samoin ,kun tuon Joulun kaupallistumisenkin myötä muutos tapahtunut.Nyky nuorilta jos kysyt,miksi esim. tätä päivää vietetään,tuskimpa moni tietää.Kokevat vaan,hitsi kun kaupatkin kiinni.Hämmennys oli suuri,kun moni ei viime Pääsiäisenä edes tiennyt,miksi on Pääsiäinen.Sanottiin vaan ,että virpomisen takia...no ,hyvä sekin.
Itse muistelen edesmenneitä vanhempiani eri toten.
Vielä siitäkin,että ravintola maailmahan ei kunnioita mitään kirkollisia juhlia.Nurkkabaariin voi mennä jo jopa jouluaattona.Kyllä isäni kääntys haudassaan ,jos tietäis.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat