Erikoisin tapasi jouluna?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Joulusauna, käynti haudalla, joulupuuro, kuusen koristelu kuuluvat useimpien jouluaaton perinteisiin.

Mutta mitä muuta kuuluu jouluaattoosi? Kerro omasta aatostasi s-postilla et-lehti@sanomamagazines.fi. Julkaisemme tarinoita täällä nettiET:ssä ennen joulua.

Kaikkien tarinan lähettäneiden kesken arvon 5 kpl ET-huomioliivejä. Muistathan yhteystietosi ja kerro, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Terveisin
Sari Alho
nettiET:n verkkotoimittaja

Kommentit (14)

Vierailija

"Hyvää Joulua ...Hyvää joulua... onkohan talossa kilttejä lapsia......" Siinä kysymys joka on tullu esitettyä jo
n. 30 kertaa jouluaattoina ja aina on tullu vastauksena "kyllä on". Milloinkaan muullonhan ei näy kilttejä lapsia niin paljon kuin aattoiltana kun kiertelee talosta taloon. Tärkeää tässä ammatissa vielä on että osallistuu aatto iltaan vaikka laulattamalla lapsia tai leikkimällä piirileikkiä ts. osallistumalla lasten riemuihin. Kiirettä ei saisi olla joten itse aina varasin riittävästi aikaa ja jaoin mm. kaikki lahjat itse. Saunat ym.kuuluu kyllä muuhun normaaliin Jouluun kirkossa käytiä myöten mutta varoituksen sana poikamiehille. "Joulu puurossa" voi olla manteli !
Joulun odotusta t. Pukki!

Vierailija

Tähän piti tulla kuva pukista mutta ei vain onnistunu vielä!
joten laitan aikaisemmin , heinäkuussa, esillä olleen kuvan
ja kyllä ne helteet oavt jo hieman hellittäneetkin!
t. pukki

Vierailija

Jouluaaton aamiaisella syödään joulupuuroa. Joulurauhan julistus katsotaan tv:stä ja sen jälkeen piparikahvit. Vaikka lapset ovat aikuisia ja lapsenlapsiakin jo on, on minun aattotapoihini jäänyt Joulupukin kuuma linja -tv-ohjelman seurailu ja etenkin Lumiukko -filmin katsominen.
Illan kuluessa soittelemme lapsille ja hyvän joulun toivotuksia sisältäviä tekstiviestejä "lentelee" meille ja meiltä monille läheisille.
Iltamassa saunotaan ja käydään iltakirkossa. Sen jälkeen kokoonnumme mieheni kanssa (useinmiten vain) kaksin aattoillan aterialle; se aloitetaan niin, että mieheni lukee vanhasta sukuraamatusta jouluevankeliumin.
Syömme rauhassa, useinmiten aattona vain lipeäkalaa hyvän kastikkeen ja laatikoiden kera. Joulupäivänä sitten kinkkua ja muuta...
Illan mittaa konjakkia, kahvia ja joulutorttuja.... Lahjapaketit avataan jossain välissä.

Vierailija

Tähän mennessä ei ole tullut mitään erikoista ...
Tuota rataahan ne kaikki pruukaa jouluna touhuta?

Vaikka kylpisi juhannuksena tehdyllä pakastevastalla eli Juhannusvastalla?
Erikoisuuksia kehiin?
"Tavisjoulu"

Vierailija

Erikoisin tapasi jouluna?
Laitan infrapunalämmittimen päälle parvekkeella ja
katselen uimapuvussa kun muut painaa ulkona turkit päällä.
;D

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

En tiedä onko se erikoista,
mutta en ole moniin vuosiin enää jouluaattona halunnut
mennä mihinkään kauppoihin tai toreille, ihmisvilinään.

Nautin siitä rauhasta, joka kodissani vallitsee !

Herään silloin aikaisin, keittelen riisipuuron ja väskynäsopan.....
siitä se päivä hiljalleen lähtee perinteiseen tapaan soljumaan.

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Mitä aineita sisältää väskynäsoppa? En ole koskaan aiemmin kuullut tuollaista sanaa.

Jaa, väskynäsopaksi sanotaan meillä sekahedelmäsoppaa.
Siihen laitetaan kuivattuja sekahedelmiä ja ehkä lisäksi rusinoitakin.
Tarjoillaan sellaisenaan tai riisipuuron kanssa .

Vierailija

[quote author="valmatar"]

Tuo ei varmaan ole mitään erikoista, en itsekään ole
lähtenyt enää jouluaattona mihinkään, mitään ostelemaan.
Rauhaa päälle maan...

Vierailija

[quote author="valmatar"]
----------------------------------------------------------------------------------
Uusinta edellisestä, vähän erotettuna Valmattaren kirjoituksesta :)

Tuo ei varmaan ole mitään erikoista, en itsekään ole
lähtenyt enää jouluaattona mihinkään, mitään ostelemaan.
Rauhaa päälle maan...

....ja vielä vähän jatkan
Eivät nuo meidät nuoret perheetkään enää aattona ryntäile kauppoihin,
kaikki tarpeellinen on jo aikaisemmin hankittu. Rauhoitutaan joulun
viettoon...

Vierailija

Mikä se "Joulu" siis loppujen lopuksi onkaan?
Kaupallinen joulu/tavarajuhla
Pakanallinen juhla voittamattoman auringon kunniaksi-ryyppyjuhla
"Kristillinen "joulu

No, nykyaikainen ihminen on "shoppailija" ja ottaa kaikesta "jotain"
-omien "mieltymyksiensä" mukaan.
_ Huoh :(
"Maailmanlopun edellä", sanoisi mummoni!Onneksi hänen ei tätä vanhustenhoidon
alennustilaa tarvinnut nähdä, vaan pääsi pois.
Joulurahaa vaan kaikille ihmisille!

Vierailija

Minun erikoisin tapani koskee ruokailua.Ihan ensiksi otan lautaselleni vain porkkanalaatikkoa ja kuorrutan sen sinapilla,
että osaakin olla hyvää.
Näin olen tehnyt lapsesta asti ja nyt kuusikymppisenäkin se tapa on mulla ja maistuu hyvin.
Perhe ei ole oikein tästä ruokavalinnasta samaa mieltä,mutta on tottunut jo siihen,että minä teen niin.

Vierailija

Teen jouluksi-ja muulloinkin kotikaljan korvaajaksi simaa.
Sima ei ole minulle vappujuoma, vaan en voi allergian vuoksi kotikaljaa juoda.
"Keliaakikko"

Vierailija

Kun lapsenlapset olivat pienempiä ,että joulupukki kävi oikein sisällä, niin kaikkien joulu "hommien" sovittaminen vähän aikaisempaan iltaan oli mahdoton tehtävä.
Kun joulupöytään aina pukeudeutaan ja meikataankin (valokuvia varten ja juhlan kunniaksi) olemme siirtäneet joulu saunan myöhä iltaan .Kaiken hässäkän jälkeen kun lapset pienenä ollessaan leikkivät leluillaan niin aikuiset saivat käydä rauhassa saunassa.
Niinpä tämä tapa on jäänyt ja jatkuu. Vaikka lapset ovatjo isompia hekin haluavat käydä saunassa myöhemmin. Saunan jälkeen pukeudutaan enää oloasuihintai pyjamiin ja pelataan pukin joka joulu tuomaa jotain uutta peliä glögiäkin saatetaan siinä pelatessa sitten nauttia. Joskus pelatessa menee myöhään, niin ollaan jo valmiina yöpukeissa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat