Energian tuhlausta

Vierailija

on monenlaista.Voi tuhlata omaa tai toisten, siis ihmisenergiaa, hukkaan.
Itse aloin pohdiskella, miksi ihmeessä minun piti ennen silittää ja mankeloida
jopa yöpaitani.Enää ei ole siihen voimiakaan."Silittämättä siisti" tekstiilit
ovat nyt mieluisia minulle.

Muitakin esimerkkejä olisi, mutta kertokaa te, armaat nettiläiset, minkä koette turhaksi
tai energiantuhlaukseksi?
Kaikenlaisia mielipiteitä kuunnellaan, tosikkoja ja leikkimielisiä, ;D
Kertokaa myös energiansäästövinkkejä?
Sähkön, lämmön,liikkumisen,
ihmisenergian....

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

"Vie männessäs, tuo tullessas" on hyvä ohje edelleenkin.

Tulee mieleen kun oli asunto toisessa kerroksessa vanhassa puutalossa.
Ensimmäinen nuorenparina asunto.Talvella oppi että kannattaa esim.likavesiämpärin viedessään ottaa myös tyhjä juomavesiämpäri ja käydä kaivolla.
Ja tietenkin, jos meni ulkohuussiin, vei samantien likavedet, vaikkei ämpäri olisi vielä täysi ollutkaan.
Entisajalta on montakin "niksiä" mielessä.....

Vierailija

Ennen oli talvella aina kunnon pakkaset.Anoppilassa ei ollut pakastinta, mutta hän
silti käytti pakasteita, ja "pakasti".
Ulkoaitassa säilyi pakasteet ja jäätelöt talvipakkasella kauppareissun jälkeen.
Pienet jauheliha-annokset ja makkarapötköt hän "pakasti" ulkopakkasessa....

Miniät ottivat asiakseen ostaa anopille oikean pakastimen kun talvet muuttuivat epävakaiksi...
Saatiin sitten olla nauttimassa kaikenlaisista Mummon herkuista kesälläkin.......
Ikinä en ole saanut niin hyvää hernerokkaa kuin Anoppi teki.

Mies kertoi että naapurin poikakin kävi sitä usein syömässä,ja piti sitä parempana kuin oman äitinsä tekemää.
Naapurin nainen oli kotitalousopettaja, Anoppi tavallinen kiertokoulua käynyt nainen.
Pohdimme usein sitä miten Anopin tekemä arkiruokakin oli niin herkullista.
Olen ymmärtänyt, että koska hän teki ruuan "Rakkaudella", siitä tuli niin maukasta.
Joillakin on se taito.......

Vierailija

Sanonpahan vaan, että höpö, höpö! Hyvää ruokaa tehdään taidolla. Katsokaapas vaikka tv:n kokkiohjelmia.

Vierailija

Kyllä jää monen ammattikokin ruuan maku toiselle sijalle,
olkoot vaikka minkä kokkikoulun käyneet.
Pelkkä "Taito" ei riitä maukkaan ruuan tekemiseen, olen maistamalla sen
huomannut.
Miten voit sanoa että tv:n kokkiohjelman ruuat ovat hyvänmakuisia?
Minkälainen vastaanotin sinulla on kun se tuo maut myös esiin?

Vierailija

Kävin koulussa kotitaloustunnit, ja pari kokkauskurssia.
Taisi olla ihan energian tuhlausta ne kurssit, koska olen huono
ruuanlaittaja.
Lapsetkin sanoivat jo pieninä, että "iskä tekee parempaa ruokaa
kuin äiti"
Hulluinta asiassa on se, ettei hän ole käynyt mitään kokkauskursseja,
vaan oppi ruuanlaiton alkeet minun ohjauksessani :D
Kyllä hän ihan sydämellään ruuanlaittoon paneutuukin, ja tulokset ovat maittavia.
Ja minulla on siis kokkikurssitkin käyty, hyvin arvosanoin...Nyyh.....
"Maku ratkaisee"

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Meillä ei ole enää kyläkauppaa, joten lähin kauppa on nyt 9 kilometrin päässä. Käymme kaupassa vain kerran viikossa silloin, kun on muutakin asiointia kaupunkiin. En tiedä, onko se säästöä, kun on neljä pakastinta marjoja ja mehuja ja ruokaa täynnä.
Terveisin Aluisa

Vierailija

Tokihan se säästöä on kun käy harvemmin kaupassa.
ja sekin on säästöä kun hommaa aggrekaatin siltä varalta että
tulee Astan tai Verushkan kaltaiset raivottaret kylään
ja menee sähköt poikki viikkokausiksi :(

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Aggrekaatti olisi kyllä hyvä investointi tulevaisuuden varalle. Itken jos kaikki pakasteeni sulavat! Meillä onneksi Asta ja Veera
veivät sähköt vain 14 tunniksi kerrallaan. Mutta aamukahvitta jäätiin kyllä Astan jälkimainingeissa.
Aluisa

Vierailija

Lainaus:

Kyllä jää monen ammattikokin ruuan maku toiselle sijalle,
olkoot vaikka minkä kokkikoulun käyneet.
Pelkkä "Taito" ei riitä maukkaan ruuan tekemiseen, olen maistamalla sen
huomannut.
Miten voit sanoa että tv:n kokkiohjelman ruuat ovat hyvänmakuisia?
Minkälainen vastaanotin sinulla on kun se tuo maut myös esiin?

Oletko tyhmä? Ja siksi yrität viisastella. Luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, miten ruuan maun voi maistaa. Ruoka tehdään ohjeiden mukaan. Olen kokeillut niitä reseptejä ja hyvää on tullut, suorastaan GOURMEETA.

Vierailija

Onhan niitä moniakin tapoja säästää energiaa.
Usein lämmitän leivinuunin ja paistan siellä leivonnaiset, ja lopuksi laitan iltapäivän ruuan sinne, ei tarvitse sähköuunilla paistella. Samoin voi tehdä sinne isoon uuniin suuremman erän ruokia,,kaalikääryleet...karjalanpaisti..jne ja pakastaa ne
Puukesuslämmitys, oma puu, tarvittaessa sähkö, jota hyvin harvoin käytetään
meillä ja matkaa kauppoihin, ostan suurissa erissä tavarat, ja pakastan.
Tulee edullisemmaksi käyttää pakkasia, ja säilöä sinne marjat , sun muut metsän ja puutarhan antimet, kuin käydä kaupassa usein , säästää bensakuluissa
Kyllähän tuo sähkösauna on energian tuhlausta, kun vois lämmittää puusaunan, vaan kun on niin helppo kääntää sitä vippua, se puusaunan lämmitys vaati enemmän töitä. Laiskuus on hyvä lahja, kun sitä osaa oikein käyttää
Kotivakuutushan korvaa, jos sähköt poikki pitkän aikaa , ja pakkaset pääsee sulamaan

Vierailija

Lakanoiden mankelointi voi olla mukavaa puuhaa,
jos on aikaa mielinmäärin tuhlattavaksi.......toisaalta arveluttaa se,
millä tavoin tekstiilit käsitellään, jotta niistä tulisi "rypistymättömiä".
Tietääkö kukaan, mihin se perustuu?

Mankeloidusta tekstiilistä ei irtoa kangaspölyä paljon,
eikä lika tartu siihen niin helposti kuin mankeloimattomaan.
Astmaatikko arvostaa pölyämättömyyttä, mutta lähteekö näistä tekstiileistä jtkn kemikaalihuuruja?

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 16.11.2010 18.17

Oletko tyhmä? Ja siksi yrität viisastella. Luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, miten ruuan maun voi maistaa. Ruoka tehdään ohjeiden mukaan. Olen kokeillut niitä reseptejä ja hyvää on tullut, suorastaan GOURMEETA.

Miksi anonyyminä nimittelet toista tyhmäksi?
Et varmaan puhuisi näin, jos olisit kasvokkain jonkun kanssa keskustelemassa.
Te kaksi ajattelette eritavalla, mutta se ei tarkoita, että kumpikaan on tyhmä.

Vierailija

Minä en tuhlaa aikaani ja energiaani kaikenlaisiin gallupeihin ja testeihin ja tutkimuksiin.
Näkyy tulokset olevan sen mukaiset, kuka on tutkimuksen tilaaja...

Vierailija

Heitänpä mielipiteeni minäkin tähän soppaan,olenko sitten tyhmä vai tyhmempi,kuin joku toinen.Luulenpa että
me täällä keskustelijat olemme jo sen ikäistä porukkaa,että kukin on saanut jo kotoa lähtiessään tästäkin säästämis
asiasta jonkinlaisen opetuksen ja elämä on opettanut lisää.Jokaisella on omat tapansa,jotka katsoo itselleen sopivaksi.Joten eiköhän ole vaikea mennä puuttumaan,läheisensä menettelytapoihin mutta jos on ,niin virheetön ja omahyväinen senkin kai voi tehdä.Säästövinkkejä on nykyään tarjolla,tiedotusvälineet ja lehdet täynnä,josta jokaiselle luulisi sopivia löytyvän,samoin nuo ruoka asiat,eiköhän niissäkin ole jokaisella omat mieltymyksensä ja syödä saa mitä itse kukin tykkää,oli sitten ohjeet omat tai kokkien.Kaikki tavat ovat sallittuja,mutta keskusteluja on toki mukava käydä,reseptejä vaihdella ja uusia makuja kokeilla,samoin kuin säästö vinkeissäkin joten maalaisjärki kai tässäkään ei ole kiellettyä joten tsemppiä näihin asioihin kaikille !!!

Vierailija

en osta enää mehujuomia,vaan tiivisteitä.
Turha kantaa vettä kaupasta kotiin, kun sitä saa hanasta halvemmalla....

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat