Sain" tuhannen taalan "paikan.Pääsin kaupungin järjestämään kuntoutukseen kuntouskeskukseen.Olin pitänyt itseäni suhteellisen hyvässä kunnossa:Kävelin ja pyöräilin paljon ja söin terveellisesti.
Siksi minulle oli yllätys se,että lihakset on rapakunnossa.Minulle oli kehittynyt virhe-asentoja,niin pieniä tosin vielä,mutta en ollut tiedostanut niitä,muuta kuin ,että vähän kolottaa sieltä sun täältä.
Puristusvoima oli tosi huono.Ilmankos niitä purkkeja onkin niin vaikeaa avata.Selkä- ja vatsalihakset on heikoissa kantimissa.
Kun niitä testejä käytiin siellä läpi,niin päätin,että nyt se on meikäläisellä kuntoremontin paikka kertakaikkiaan.
Meille kerrottiin,että moni ikääntyvä karttaa lihaskuntoa vahvistavia lajeja,koska kroppa vastaa niihin liikkeisiin kivulla ,jos ei ole aikaisemmin harrastanut voimallisempaa liikuntaa.
Sitten moni luulee,että sellainen liikunta ei sovi,koska se tuntuu kivuliaalta ja jatkaa turvallisemman tuntuisessa lajissa esim.kävelyssä.
Vanheneva kroppa nimenomaan vaatiikin sitä voimaa niihin lihaksiin.Minulle suositeltiin omien painojen hankkimista ja minä ne myös hommasin ja olen käyttänyt niitä.
Eikä siinä vielä kaikki.Menin kaikkine testituloksineni paikalliseen kuntosaliin ja siellä tehtiin minulle lihaksia vahvistava ohjelma ja käyn siellä kerran pari viikossa.Kukaan ei ole katsonut pitkään,tai antanut ymmärtää,että paikkani olisi keinutuolissa.
Päin vastoin,kannustusta on tullut,enkä ole edes vanhin siellä.Aluksi oli sellainen tunne,että minun on pakko tehdä tätä oman terveyteni eteen,mutta nyt minä nautin siitä.Kroppakin kiinteytyy ja olo on tosi hyvä.Nukunkin paremmin.Suosittelen.

Sivut

Kommentit (45)

Minä kävin hierojalla ja hän myös suositteli minulle menoa kuntosalille,jossa voisin vahvistaa voimattomien käsieni lihaksia.
Ei olisi tullut itselle mieleenkään,vaan päinvastoin,etsin vaan sellaisia liikkeitä,jotka ei sattuisi.
Kun rohkaisin itseni , menin sinne kuntosalille,jossa minäkin sain itseäni varten tehdyn ohjelman.Täytyy sanoa,että lihakset ovat vahvistuneet ja kiinteytyneet ja olo on paljon pirteämpi.
Minäkin luulin ensin,että siellä käy vain muskelimiehet painoja nostelemassa,mutta siellä käy paljon myös keski-ikäisiä,eräskin rouva oli sillä hetkellä siellä,hän kertoi,että hän käy leikkauksen jälkeen voimistuttamassa lihaksiaan.
Siellä ei rehkitä,vaan edetään maltillisesti kunnon mukaan .Alussa kävin kaksi kertaa viikossa,nyt kerta viikossa riittää.
Suosittelen kyllä lämpimästi muillekin.Pelkkä sauvakävely ei kyllä pidä lihaskuntoa yllä.

Minä olen käynyt mieheni kanssa kuntosalilla jo keväästä lähtien.Ortopedi suositteli miehelleni jalkalihaksia vahvistavia liikkeitä .
Minä häntä sinne aina kyyditsin ja odottelin,kunnes mieheni sanoi,että mikset sinäkin tule sinne,siellä on muitakin "vanhoja".
Menin sitten kokeilemaan kremppa-hartioilleni liikkeitä ja täytyy sanoa,että avun olen kyllä saanut ja siellä on mukavaa tehdä liikkeitä,kun vielä opastetaankin tekemään ne oikein.
Niinhän se on,että vanhetessa ne lihakset jäykistyy ja kipeytyy ja sitten niitä ei enää uskalleta kunnolla käyttää.
Mutta ei kyllä olisi tullut mieleenkään lähteä tässä iässä vielä kunto-salille,nyt olen tyytyväinen,että lähdin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Säännöllisellä jalkojen lihasvoimaharjoittelulla,sekä tasapainoharjoittelulla on saavutettu kannustavia tuloksia kotona asumisen tukemiseksi.
Sänky on vaarallinen paikka.Yhden viikon vuoteessa olo on luuston kannalta huono asia.
Samoin lihasvoima heikkenee varsin nopeasti niin,ettei reisilihasvoima enää riitä sängystä ylösnousemiseen.
Mitä vanhempi ihminen on,sitä enemmän harjoittelu auttaa lihasvoiman kasvuun.Lihasvoiman kehittämisessä ei ole ylä-ikä rajaa.Mitä myöhemmin liikkumisen aloittaa,sitä varovaisemmin on kuitenkin lähdettävä liikkeelle.
Jokainen tarvitsee liikuntaa läpi elämän.Liikkuminen tuo vapautta,hyvää oloa ja tervettä itsetuntoa.
Liikunnalla ja lihasvoimaharjoittelulla on ratkaiseva merkitys kaatumisten aiheuttamien murtumien ehkäisyssä.

Millasia lihasvoimaharjotteita voisi kotona tehdä?
Onko ihan kirjallisia ohjeita olemassa esim vanhuksille/toipilaille?
Lähimpään kuntosaliin satoja kilometrejä nääs.....

Peruskyykky on hyvä harjoitus reisilihaksille. Hartianlevyisessä tai leveämmässä haara-asennossa mennään kyykkyyn sen verran kuin pystytään, kuin istuttaisi tuolille. Tärkeää on tarkistaa, että polvet ja varpaat osoittavat samaan suuntaan, siis joko suoraan eteen tai vähä sivuille. Toistetaan liikettä sarjana kunnon mukaan.
Etunojapunnerrukset hartioille ja käsivarsille. Varmaan netistä löytyy ohje jos ei tiedä mitä tarkoittaa. Vatsalihakset ovat tärkeät selänkin kunnon takia. Vatsalihaksia voi harjoittaa monenlaisilla liikkeillä, mutta luulen, ettei tässä kannata yrittää selostaa. Eri tapauksiin sopii niin erilainen harjoittelu, joskus voi tulla väärin tehtyä liikkeet tai sitten ovat liian rasittavia varsinkin vanhuksille ja toipilaille.
Tasapainoa olen harjoitellut kotona nousemalla varpaille ja kantapäille vuorotellen. Tukea voi ottaa ensin kevyesti jostain, vaikka pöydästä. Voi kävellä ikkään kuin suoraa viivaa pitkin ottamalla askeleet toisen jalan kantapää ihan suoraan toisen jalan varpaiden eteen. Sellaista tasapainokävelyä olen kotona harrastanut, samoin yhdellä jalalla seisomista.
Kyllähän olisi hyvä saada jonkunlainen asiantuntijan tekemä ohjelma kotiharjoitteluunkin. Ja varovasti on syytä aloittaa.

Tässä ovat minun kotikuntoiluvälineeni. Tämän isompia vekottimia en katso aiheelliseksi hankkia koska on mahdollisuus käydä kuntosalilla.
Siinä on kahden kilon käsipainot, nilkka/rannepainot ja vatsarulla joka on ahkerassa käytössä.

Kaikkein tavallisin reisilihasharjoittelu on tuolilta ylösnouseminen.Istutaan tukevasti tuolilla ja noustaan siitä seisomaan AUTTAMATTA käsillä.Toistetaan tätä monta kertaa pienissä jaksoissa,ylös-alas,välillä pidetään pieni tauko ja sitten jatketaan,vaikkapa 15-20 kertaa.
Käsiliikkeitäkin voi tehdä tuolilla istuen.Vuoroin voi yrittää kurkottaa kättään niin ylös kuin saa ja sama toisella,vuoronperään.
Käsiä voi myös nyrkistellä vuorotahtiin ja välillä ravistella.
Hyvää lihaskuntoa jaloille on myös tömistely.Tuolilla istuen voi tömistellä jalkojaan lujasti lattiaan.Tässä pitää vaan muistaa vuorokauden-aika,tai jos asut kerrostalossa,ettet aiheuta kovaa melua ala-kerran naapurille.
Sitten sängyssä selällään maaten voi "polkea pyörää".
Tässä muutamia esimerkiksi.

Kotona minä käytän käsipainoja,lisäksi minulla on jumppa-kuminauha,jota käytän venyttelyyn.
Sain kuntoutuskeskuksesta henkilökohtaisia ohjeita,eli ne on räärälöity minun tarpeisiini.
Netistä löytyy myös paljon ohjeita ja oman paikkakunnan terveyskeskuksen fysioterapiasta.
Jos ei mahdu jumpparyhmiin siellä,
niin heillä on aina antaa kuitenkin ohjeita,miten menetellä,jos haluaa kohentaa kuntoaan.
Myös kirjastoista voi kysellä tietoja liikunta-kirjoista.
Aina pitää kuitenkin myös muistaa,että liikkuminen tapahtuu omien voimavarojen mukaan,
ei pidä alkaa rehkimään,ettei tee itselleen hallaa mahdollisilla väärillä liikkeillä,tai jos liikunta ei juuri sen hetkiseen vointiin sovi.
Parempi kuitenkin on liikkua vaikka vähän,kuin ei ollenkaan.Mitä parempana kunto säilyy vanhemmiten,sitä kauemmin voi elää itsenäistä elämää ja asua kotonaan.
Mahdollisille sairauksille emme voi mitään,mutta niin kauan kuin liikunta on meistä itsestä kiinni ja auttaa meitä jaksamaan,niin miksi emme liikkuisi itsemme tähden.

Kunnossa kaiken ikää (KKI)-ohjelmantavoitteena on lisätä yli 40-vuotiaiden liikkumista.
KKI-ohjelma on opetus-ja kulttuuriministeriön,sekä sosiaali-ja terveysministeriön rahoittama ohjelma.
Sen tarkoitus on tosiaankin saada yli 40-vuotiaat säännöllisen liikunnan pariin ja luoda eri puolille Suomea
helposti lähestyttäviä liikuntapalveluja.
Säännöllisellä kuntoilulla luodaan pohja sille,minkä kuntoisena vanhus-elämäsi vietät.
Säännöllinen liikunta ehkäisee sydän-ja verisuonitauteja ja diabetesta ja tuki-ja liikunta-elin sairauksia ja ym. ym.,
virkeästä mielestä ja hyvästä kropasta puhumattakaan.

Nuo kaikki asiat on kyllä tiedossa, mutta kun ei aina saa itsestään irti lähteä lenkille tai jumppaan. Helpommin sanottu kuin tehty!

No niin.Minäkin uskalsin sitten lähteä kuntosalille elämäni ensimmäisen,muttei varmaankaan viimeisen kerran.Lähdin mukaan,kun naapuri pyysi.Luulin aikaisemmin,että siellä käy vain kaikenlaiset atleettivartaloiset nuoret hienoissa tamineissaan,mutta siellähän oli ihan sekalaista seurakuntaa verkkareissa ja t-paidoissa.
Kylläpä tekikin venyttely hyvää kropalle.Vähän teki kipiää seuraavana päivänä,mutta se kuulemma kuuluu asiaan.Suunniteltiin tämän kuntosali-ystävän kanssa,että käydään aluksi yhden kerran viikossa ja katsotaan sitten miten jatketaan.Sen verran siinä kumminkin innostuttiin,että mentiin vielä kaupan kautta ja ostettiin kävelysauvat.
Aloitetaan aluksi niin,että kerran viikossa sauvakävellään ja kerran viikossa kuntosalille.Jo on ihme,jollei tämän mamman jenkkakahvat ala saamaan kyytiä.Tyttärenpoika oli ihan ihmeissään,kun kävi mummolassa ja vaari kertoi mummon olevan salilla,niin poika tarkensi,että Valtakunnan salillako! Hah hah haa.Ei meinannut uskoa kuulemaansa.Kyllä minä vielä heille näytän:)

Minun lapsenlapseni kehui päiväkodissa , että" mummo käy bodaamassa kolome kertoo viikosa..."
Tosiasiassa en bodaa, mutta kävin kyllä "Salilla" kolme krt viikossa.
Nykyisinhän se on vain 2 krt....;D

Olen nyt päässyt tässä lihaskuntoharjoittelussani kunnolla alkuun.Alkuun epäilin itsekin,että ei tule mitään,en jaksa vääntäytyä kuntosalille paria kertaa viikossa,mutta hyvin se on sitten sujunutkin.
Ensimmäisen kerran käyn viikon keskivälillä.Koska sali on kotimatkan varrella,niin kätevää on käydä siellä töistä tullessa ja seuraava kerta on viikonloppuna.
Kyllä se itsensähoito sitten palkitseekin,nyt jo,viiden kerran jälkeen niskan jäykkyys on ruvennut hieman helpottamaan ja kun niitä tuloksia rupeaa näkymään,niin se kannustaa jatkamaan.
Minäkin aion hommata sauvat,tai aioin,mutta nyt kuulinkin,että pukki on niitä minulle ja katsellutkin.
Sitten rupean kulkemaan työmatkoja sauvojen kanssa.

Minä lähden keräämään lihasvoimaa,lähden lumitöihin.Sen jälkeen tamppaan matot ja sitten voisikin lähteä shoppailemaan ja illalla hiihtämään.Lopuksi sitten on saunominen.Aaaaah.
Kävisin kuntosalilla,muttta meilläpäin ei niitä ole,muta eiköhän sitä lihasvoimaa tule jonkinverran näistäkin hommista.

Lainaus:

Minä lähden keräämään lihasvoimaa,lähden lumitöihin.Sen jälkeen tamppaan matot ja sitten voisikin lähteä shoppailemaan ja illalla hiihtämään.Lopuksi sitten on saunominen.Aaaaah.
Kävisin kuntosalilla,muttta meilläpäin ei niitä ole,muta eiköhän sitä lihasvoimaa tule jonkinverran näistäkin hommista.

Huomenta vaan sinne. Kuulostaa tosi reippaalta tuo päivän ohjelmasi. Kyllähän nuo kaikki lajit, lumityöt, mattojen tamppaaminen ja hiihtäminen lihaskuntoa kasvattavat monipuolisestikin. Minulta loppui lumitöiden mahdollisuus muutama vuosi sitten. Hiihtämään pääsen silloin kun hiihtokaverille sopii. Olen nimittäin kyydistä riippuvainen ja lähellä ei ole latua.
Olen vasta yhden kerran päässyt ladulle tänä talvena.
Täytynee tänäänkin tyytyä kuntosaliin vaikka se ei olekkaan niin nautinnollista kuin ulkoliikunta.

Sitten, kun tuolilta nouseminen sujuu jo vaivatta, kokeilkaapas nousta vain yhdellä jalalla. Sekin onnistuu tosi nopiaan harjoittelemalla. Ja-- kunnon venytykset jumpan jälkeen, niin ei lihaksetkaan kipeydy!

Kahlasin läpi tuulen ja tuiskun tänä-aamuna kuntosalille.Kyllä pyryttikin kovasti,oli varmaan kymmenisen senttiä tullut lunta.
Heräsin aamulla aikaisin ja ajattelin,että lähdenpä heti aamusta kuntoilemaan.
Tosin kuntoilua oli jo se,kun kahlasin lumessa kilometrin verran kuntosalille.Enkä ollut edes ekakaan siellä.
Siellä oli eräs rouva,joka kertoi käyneensä jo puolisen vuotta siellä.Hän kertoi,että voimattomiin jalkoihin hän on saanut hurjasti lihaskuntoa lisää ja muutenkin on olo vähän sutjakoitunut.
Lisäksi siellä oli eräs isä pikkutyttärensä kanssa.
Minulla meni liikkeiden teot jo paljon sujuvammin,kuin ihan alussa ja kyllä kroppa on jo paremman tuntuinen.Varsinkin niskaa vaivannut jäykkyys on ruvennut helpottamaan.
Olo tuntuu pirteämmältäkin.Pitää nyt lähteä katsomaan,onko mulla piparitaikina-tarpeita kaapissa,tekisi mieli vähän leivoskella,tulevaa joulua ajatellen.

Taas tuli tehtyä kuntosalireissu.Olen ottanut tavakseni käydä siellä kaksi kertaa viikossa.
Olen huomannut konkreettisesti lihasvoima harjoittelun hyvää tekevän vaikutuksen kropalleni.
Teen työkseni istumatyötä päätteen edessä,joten lihakseni eivät oikein olleet minkäänlaisessa käytössä,paitsi istumalihakset.
Pientä kipuilua ja kremppaa oli tämän tästä.Luulin,että liikuin tarpeeksi,kun kävelin ja pyöräilin,mutta eiväthän nuo liikunnat kuormittaneet lihaksia millään lailla,lisäksi söin särkylääkkeitä,joita en nyt tällä kertaa tarvitse.
Olokin on pirteämpi,ennen töistä tullessa söin ja kellahdin "vähäksi aikaa" lepäämään,
nousin sitten ylös klo 19 ja keitin kahvit ja taas lepäilin.
Nyt on toinen ääni kellossa.
Suosittelen kaikille,kellä vaan on mahdollisuuksia,niin menkää kuntosalille,tai hankkikaa lihaskunto-ohjeita ja ruvetkaa tekemään niitä kotona aina kun aika sallii.
Uskokaa vaan,se on kuin rahaa pankkiin laittaisi,jää mahdolliset liikunta-elin vaivat saamatta,jotka on suurin suomalaisten vaiva enenaikaiselle eläkkeelle joutumiseen.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat