Pitäisikö uskoa joulupukkiin?

Vierailija

Mitä mieltä olet siitä että lapsille uskotellaan joulupukin olevan oikeasti olemassa?

Itse koin aikoinaan ankaran pettymyksen, kun minulle valkeni että joulupukkijuttu olikin leikkiä. Häpesin että olin isoksi tytöksi saakka uskonut pukin olevan totta. Ajattelin että kohta ne tulevat kertomaan Jumalankin olevan vain aikuisten hauska leikki.

Omalle lapselleni kerroin alusta saakka että joulupukkeilu on leikki, jota leikitään joulun aikaan. Lapseni suhtautui asiaa minusta oikein kivasti; pienempänä satuajatus vei selvästi mukanaan ja tonttuja ”näkyi” joskus ikkunan takana. Se oli ihan mukavaa. Samoin hän oli juonessa mukana, kun pappa toden teolla hössötti joulupukkijuttuja. Joulupukin todellisen olemuksen tietäminen ei myöskään estänyt kirjoittamasta lahjatoivekirjeitä. Niistä sitten jaettiin vinkkejä mummeille ja kummeille. Kiitokset lahjoista lähtivät myös oikeisiin osoitteisiin.

Kun lapsi aikuistui, juttelimme joskus siitä, kokiko hän menettäneensä jotain kun tiesi joulupukin todellisesta olemuksesta. Hän sanoi että se oli ihan kiva näin ja että hän aikoo miehensä kanssa toteuttaa omien lastensa kohdalla samaa joulupukki-kasvatusta.

Sivut

Kommentit (101)

Vierailija

Typerää viedä lapsilta tuo joulupukki-ilo. Lapset hoksaavat itse myöhemmin, että oikeaa joulupukkia ei ole olemassa, joten annetaan lapsille mahdollisuus oivaltaa itse asioita.

Vierailija

Liza Marklundin dekkarista luin juuri lauseen,kun pikku-Ellen meni päväkotiin ja yhtäkkiä juoksikin takaisin ovella seisovan äidin luo
:"On aika kummallista kun Jumala on olemassa,eikä sitä näe ja joulupukin näkee vaikka sitä ei oikeasti ole olemassa."

Vierailija

Mielestäni lapset oppivat aikuisilta valheen puhumisen.
Kaikki Joulupukkihöpötykset antavat sen käsityksen että valehteleminen on ihan OK, ja jopa suotavaa?

Itse en enää luottanut aikuisiin pätkääkään, kun tajusin että Joulupukki ja tontut ovat valhetta.
Arvelin, että aikuiset puhuvat muissakin asioissa epätotuuksia.
Ja aivan oikein: niinhän Aikuiset tekevätkin....
Näyttäkää minulle rehellinen aikuinen---silloin kysyn, mistä hän on oppinut olemaan rehellinen....

Kyllä, tuttavapiirissäni on rehellisiäkin aikuisia, ja olen siitä hyvin kiitollinen ;)

Vierailija

Olettepa oikein järjenjättiläisiä!
Onhan keijuja, peikkoja, menninkäisiä, noitia, teräsmiehiä, tarzaneita, peukaloliisoja, pinoccioita, punahilkkoja, röllejä, ym. ym. muistakaa kieltää lapsiltanne kaikki sadut, valhetta, valhetta, hyi, hyi.
terveisin ihana lapsuus

Vierailija

Varmaankin ne rehelliset lähimmäiset ovat sisäistäneet sen ,
mitä Paavali kirjoitti efesolaisille?

"Luopukaa siis valheesta ja puhukaa totta toinen toisillenne" Efesolaisille 4:25

Vierailija

Lainaus:

Olettepa oikein järjenjättiläisiä!
Onhan keijuja, peikkoja, menninkäisiä, noitia, teräsmiehiä, tarzaneita, peukaloliisoja, pinoccioita, punahilkkoja, röllejä, ym. ym. muistakaa kieltää lapsiltanne kaikki sadut, valhetta, valhetta, hyi, hyi.
terveisin ihana lapsuus

Sadut satuina!
Minulle väitettiin ihan "pokkana" että tontut kurkkivat Joulun alla ikkunoista.
Kylällä liikkui tirkistelijä-itsensäpaljastaja joka joutui itse teossa kiinni....tirkistelemässä
ihmisten ikkunoista...
Olisin ollut paljon kiitollinen jos minulle ei olisi syötetty sitä" tontut kurkkii"-sontaa, jonka ilmeinen tarkoitus oli pitää pennut kiltteinä.

Joulupukki oli useana Jouluna kännissä ja paljastui naapurin äijäksi.
Omille lapsille en moista paskaa puhunut.

Satuja on luettu, mutta on sanottu että se on satua.
Miten lapsista voi kasvaa rehellisiä , jos lapsena huijataan?
Perusviestihän on , että paskaa saa puhua, kun siitä on hyötyä?
Kauppamaailma ainakin hyötyy Joulupukkitarinoista.
Ja kakarat on jonkin aikaa kilttejä, kun tontut kurkkivat...

Vierailija

Monikohan nykyään epärehellisyydestä vankilaan tai sakkoihin tuomittu on oppinut
epärehellisyyden kotoaan...........???
Hyötyneet on paljonkin, muitten kustannuksella....

Vierailija

Lainaus:

Monikohan nykyään epärehellisyydestä vankilaan tai sakkoihin tuomittu on oppinut

Ihanko tontut ja pukki ovat syypäitä?

Vierailija

Lainaus:

Meitä on monia sellaisia rehellisiä ja onnellisia aikuisia, joille JOULUPUKKI JA TONTUT oli lapsuudessa totta.
Eihän kaikista tule rikollisia, jos lempeällä valheella kasvaa.

Sinä kirjoittaja olet saanut todella huonon esimerkin lapsuudessasi.
Tai katkera muutoin elämääsi.

Vierailija

"Lempeällä valheella kasvaa"....Heheh...
Kyllä näkee, että nykyajan ihmiset kasvaa valheessa......

Todisteet näkyvissä joka paikassa.
Satuja ja tarinoita ne kiinnijääneet kertoilee...
poliisille...
pomolle....
puolisolle...

Kun lapsena oppii niin vanhanakin taitaa...
"There is no truth anymore"

Vierailija

Poliitikotkin valehtelee koko ajan !
Ja niihin sentään pitäs voida luottaa-
annettu valtuudet hoitaa yhteisiä asioita!

Pötypuheita siellä sun täällä-mistä lie oppineet lusmuilemaan?

Vierailija

Joulupukin lupauksiin lahjoista voikin luottaa enemmän kuin politiikkoihin?
Näin olen elämässäni todeksi nähnyt ;D

On se hyvä että tajusin jo lapsena, että ihmiset valehtelevat saadakseen hyötyä.....
Aikuisiltahan se opetus tuli.

Vierailija

Joulupukki on pysyy. Samoin opettavaiset sadut!
Narraaminen ei ole valehtelua. Se on erittäin hyvä kasvatuskeino ja onhan
maailmassa paljon satuja ja satuhahmoja. Ovat paljon parempia kuin
väkivaltaiset piirretyt joissa esim. Iines- ankka hakkaa Akua käsilaukulla:(

Vierailija

Lainaus:

Joulupukki on ja pysyy. Samoin opettavaiset sadut!
Narraaminen ei ole valehtelua. Se on erittäin hyvä kasvatuskeino ja onhan
maailmassa paljon satuja ja satuhahmoja. Ovat paljon parempia kuin
väkivaltaiset piirretyt joissa esim. Iines- ankka hakkaa Akua käsilaukulla:(

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat