Joulunalusaika

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

En tiedä olisiko tämä ollut uuden keskustelun aihe, kun joulusta kirjoitetaan niin paljon, mutta nyt kertoisin kuitenkin omista jouluvalmisteluistani. Lisään, että olen ensikertalainen, ja ehkä en osaa kaikkea tehdä keskustelupalstalla "oikein"!

Olen nyt 60vuotias, ja ollut työkyvyttömyys eläkkeellä 7 vuotta. Koin täydellisen työuupumisen 2000, ja sairastuin masennukseen sen seurauksena. Nyt elämä pitää rytmittää sen mukaan, mitä jaksaa milloinkin, kun henkinen ahdistus tulee jo puolenkin tunnin työkentelyn aikana. Puhun nyt tavallisista kotitöistä.
Siksi tämä joulunaika on tosi ahdistavaa aikaa minulle. On täysi työ jo siivoomisesta selviytyä ym. Nyt pitäisi alkaa siivota, käydä kaapit lävitse peränurkkia myöten, leipoa, koristella, vaihtaa verhot, joululiinat, ja kaikenmaailman pukit ja tontut, tuikut esiin.
Silloin kun olin terve, tämä oli minustakin tosi hauskaa, ja syksyn pimeys hukkui jouluvalmisteluihin, ja iloiseen joulunodotukseen.
Miltei ainoa asia, mikä meillä vielä toteutuu, on joulukuusen haku, ollaan mieheni kanssa se itse metsästä haettu 42v, eli se aika kun naimisissa ollaan oltu.
Jos jaksan koristella ympäristöni kauniiksi, niin niiden poislaittaminen joulun jälkeen onkin sitten jo lähes mahdoton tehtävä. Jouluruoat ostan kaupasta, leivonnaisia myöten.
Onneksi mulla on ihana mies, joka ei vaadi mitään, ja auttaa myöskin. Hänen mielestään koko joulutohina on ihan turhaa, ja siihen tulokseen olen tullut itsekin, kantapään kautta!
Ostamme lapsenlapsille joululahjoja, meinasi unohtua, sehan se on suurin jouluhomma, ja ihanin.
Vaikka elämäni onkin tällä tavalla erilaista kuin suurimmalla osalla, ainakin naisista, niin olen ajatellut, että hyvä näinkin, voisihan olla huonomminkin. Sairauteni on vakava, mutta onhan vakavampiakin!
Toivotan kaikille mukavaa joulunaikaa, tekee kukin sitten mitä tahansa valmisteluja, tai ei tee!

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Kiitos "joulukertomuksestasi" sinä uusi tulokas Erilainenko
Omasta puolestani toivotan sinut tervetulleeksi mukaan :)
Itse olen täällä lähes vuoden seikkaillut, epäsäännöllisen säännöllisesti.

Tosi hyviä asioita ovat nuo, että sinulla on hyvä ja ymmärtäväinen mies
ja myös lapsenlapsia, joista on paljon iloa.

Jouluvalmisteluissa muista Marttojen hyvä ohje kaiken ylenmääräisen
siivouksen suhteen "Kaikkia komeroita ja kaappeja ei tarvitse siivota,
jos et aio viettää joulua komerossa."
Minä itse marttamummona olen tätä noudattanut hyvällä menestyksellä.

Hyvää joulun odotusta ja kirjoittamisiin Grandmother

Vierailija

Minä en myöskään asu komeroissa enkä kaapeissa, en joulun aikana enkä muulloinkaan,
joten en enää ota niitten siivouksista stressiä.
Olen ylenpalttisen iloinen, jos saan pidettyä edes kirjoituspöydälläni olevat tärkeät paperit
järjestyksessä.
Muistiinpanovihkoni karkailee edelleenkin "omille teilleen", vaikka sillä on ihan
iki -iki-oma paikka lippaassa kirjoituspöydälläni.
Se putkahtelee sitten milloin mistäkin esiin.
Keittiössä minulla on muistivihko narulla kiinni ilmoitustaulussa, kaipa se kirjoituspöydän
vihkokin on lukittava ketjulla kiinni kirjoituspöytään------kunhan se löytyy ;D

"Järjestyksellisyysgeeni minulta puuttuu,mutta muuten olen OK..?? "

Vierailija

Hei vaan sinä uusi palstalainen. On mukavaa saada tänne lisää
nimimerkillä kirjoittavia. Minusta ainakin tuntuu, että sillä tavoin
tulee ikäänkuin tutummaksi ja tietää tavallaan kenen kanssa
mielipiteitä vaihtaa...
Kirjoittele vaan rohkeasti ajatuksiasi eri keskusteluihin, siitä ei
tarvitse huolehtia, että osaatko tehdä kaiken "oikein".

Eihän meistä kukaan osaa mitään sellaista kirjoittaa,
että se olisi kaikkien mielestä oikein :)

Tutustuhan vaikka alkajaisiksi murre-juttuihin sana on vapaa
osiossa, sillä nauraminen on terveellistä ja hyväksi sydämelle.
Korvaa kyllä muutaman lääkepillerin :)

Tere tulemast t. Karpalo

Vierailija

Mikähän siinä on, että ihmiset tekevät itselleen suotta joulustressin. Miksi pitäisi siivota lattiasta kattoon, nuohota komerot jne... Sitten aattona valitetaan väsymystä eikä jakseta nauttia yhdessäolosta. Hyvällä omalla tunnolla voi jättää ylimääräiset siivoukset väliin, ei tarvitse vedota masennukseen eikä muihinkaan sairauksiin.

Vierailija

Hienovarainen Trolli taas asialla 23:40
Töks-töks;Hyvää yötä Sinullekin, Trolliparka!

En vetoa masennukseen, en siivoa enkä vietä jouluakaan.
Eipä oo stressiäkään.
Ihanata ja vappaata on olla möllötellä omija aikojaan ;D

Vierailija

Muistan sen ajan,kun iso-äitini puunasi ja puunasi.Kaappeihin vaidettiin uudet paperit hyllyihin ja jokainen soppi siivottiin,liuhdottiin,kuurattiin ja tampattiin.
Niin näännyksissä oltiin jouluun mennessä,että koko joulu sitten väsytti.Äitini otti siivouksen rennommin.Hän tykkäsi koristella paljon,mutta ruokaa piti olla sen seitsemää sorttia.
Niin minäkin tein,kun lapset olivat pieniä,mutta nyt on sovittu,että mahdollisimman vähällä hössötyksellä mennään,niinkuin pari edellistäkin joulua.
Huusholli koristellaan joululiinoilla,kukilla ja kynttilöillä.Kuusi hankitaan ulos,olohuoneen ikkunan taakse ja se koristelaan kauroilla ja talipalloilla.
Jokainen ostaa itselleen sen konvehtirasian,millaisen haluaa,enempää makeita ei osteta.
Lahjoja ostetaan muutamia,niitä on jo hyvissä ajoin tiedusteltu asianomaisilta.
Otetaan rennosti,kuunnellaan hyvää musiikkia,katsellaan TV:tä ja luetaan,kyläillään.Siinä se.

Vierailija

Tuohan onkin hyvä idea,koristella kuusi ulos talipalloilla.
Nehän voisi kiinnittää kuuseen vaikka punaisilla lahjanaruilla,niin tulee joulun väriäkin.

Vierailija

Onko teillä" muovikuusi "vai ihka elävä sitten jouluna?
Muovikuusi ei karise, mutta ei tuoksu niin hyvälle kuin aito.
Allergisille ja astmaatikoille muovikuusi on kyllä hyvä vaihtoehto?

Vierailija

Missä vaiheessa teidän jouluvalmistelunne ovat?
Minä olen kevyet siivot tehnyt,joululiinat silittänyt,keittiöön vaihtanut jouluiset verhot ja karjalanpaisti on pakkasessa.
Nämä työt oli jaettu useammalle päivälle.
Kiirettä ei ole,ne lahjat mitkä on aiottu hankkia,on jo hankittu.Pikkuhiljaa alan latautua jouluun.

Vierailija

Lainaus:

Missä vaiheessa teidän jouluvalmistelunne ovat?

Ihan hyvällä mallilla. Sitä mitä ei ehditä tehdä, ei tehdä.Joulu ei ole sitä varten että stressattais!
Ruuat hankittu ja kinkku otettu sulamaan. Käyn ostamassa vielä hillosipuleita ja lohta- siinäpä se ruokapuoli. Hyasintteja haen muutaman.
Lahjat on hankittu pitkin vuotta ja iloittu sopivista ja hyvistä "löydöistä". Nyt ne on jo jaettu saajilleen. Avaavat sitten aattona...
On ollut aikaa ajatella myös jutun ydintä ja jutella rakkaan puolison kanssa siitä: mitä se oikeesti on että Jumala on armollinen.

Ja Tapanina käynnistyy meillä jo keskustelu siitä, miten päivä on pitememään päin!

XBrinna
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hyvin on "pullat uunissa" täälläkin. Ruuat ostettu, varattu kinkku haetaan keskiviikkona ja lohen suolaan itse. Sain muuten ison hirvipaistin veljeltäni, kunpa saisin valmistuksen onnistumaan, sitä minä tosiaan toivon. Perheen nuoriso ei oikein välitä kinkusta, mutta hirvenliha kelpaa. Itse he valmistavat oman perheensä kesken kalkkunaa.

Niinpä, ei muuta kuin kevään odotusta.

Vierailija

Niin...on myös olemassa Pyhä Joutilaisuus,sekin on siunattu.
Emme tee mitään.Menemme mökkiin emme omaamme ,vaan muun lumihangen keskelle,vuokrattuun pyhien yli.
Suurtorin markkinoilta ostettu tarvittavat eineet.Yksinkertainen joulu,lahjana toivon vain tasapainoa ja rauhaa.
Pihan kuusi 50 cm ja tähti,pari koristetta.Siinä se.
Rauhan joulua kaikille.Joulun sanoma on armo ja rauha.Kaappi pysyy kesään asti tai ensi jouluun paikallaan.
Olennainen on tärkein.

Vierailija

Mulla on lämmin koti, vaikka vähän sekainen, koska omistan pikkuisia lemmikkejä. Eläimiä ei voi pitää, jos koko ajan siivoaa. Joten annan joulunkin tulla tupaani, vaikka sekaista onkin. En viitsi stressata moisesta. Lastenlapsenikin viihtyvät, kun täällä on heidän mielestä niin lämmintä ja kotoisaa. Eikä mummi kuulemma komenna olemaan yhdessä paikassa ja hiljaa ja siististi...(huh). Kun pitää huolen hygieniasta ruokaa tehdessään, niin muuta ei tarvitse liikoja hössöttää.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei erilainenko,
Erityisesti sinulle haluaisin sanoa, että olet onnellinen, kun Sinulla on ymmärtäväinen mies, joka ei vaadi liikoja.
Muistelen omia väsymyksen vuosia, kun kävin töissä ja toimin äitini omaishoitajana, joka oli aina ollut hyvin toimelias ihminen, mutta mutta hänenkin voimansa ehtyivät. Minulta ei kukaan kysynyt jaksanko laittaa suvulle jouluaterian, sanottiin vain että tulee niin ja niin monta vierasta. Kaikki piti tehdä itse kuten oli tehty vuosikymmenet. Itse en tajunnut joulusta muuta, kuin tuon kauhean paineen, jaksanko tehdä kaiken. Kun saattelin äitini haudan lepoon, lupasin itselleni, että teen vastedes vain sen minkä kohtuudella jaksan. Nyt on menossa 13. joulu tätä uutta elämää. Toki olen pikkuhiljaa tehnyt valmistelut, jotka nyt ovat loppusuoralla, mutta vain murto-osan siitä, mitä tein äitini elossa ollen. Nyt voin käsi sydämellä sanoa, että olen ehtinyt itsekin nauttia näistä rauhallisista jouluista ilman sukujuhlia. Täytyy sanoa kyllä, että ensimmäisen oman jouluni olin Israelissa lomalla, mielestäni täysin ansaitulla lomalla.
Silloin kun elämä satuttaa,
kun tuska käy iholle,
kun sydäntä särkee,
kun voimat eivät kanna,
kun huominenkaan ei lupaa toivoa paremmasta,
meidän on mahdollisuus yhtyä virsirunoilijan sanoihin:
Tule kanssani kulkemaan, tule sittenkin vielä kun joutuu yö.
Rauhaisaa joulunalusaikaa kaikille toivottelee Aluisa

Vierailija
aluisa

Minulta ei kukaan kysynyt jaksanko laittaa suvulle jouluaterian, sanottiin vain että tulee niin ja niin monta vierasta. Kaikki piti tehdä itse kuten oli tehty vuosikymmenet.

Voi miten meitä sodannähneiden vanhempien tyttäriä on orjuutettu. Kokopäivätyö on monelle vaativaa ja työmatkoihin kulutettu aika vie päivästä tunteja sekin. Miksihän me olemme tähän kaikkeen suostuneet? Miksi emme sanoneet että ihan kiva, että tulee joulunviettoon porukkaa, mutta minä teen järjestelyistä vain oman osani?

Pitäisi asettua todella tutkiskelemaan sitä, miten paljon tätä ”nainen tekee aina ja kaikki kotityöt ” –perinnettä on sanoitta siirtänyt omalle tyttärelleen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat