Minkälaista ILOA lapsenlapset sinulle tuottavat.

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Katselin lapsenlapseni valokuvia herkistyen ja ihmetellen.
Tämä pienokainen täyttää kaksi vuotta ja kuvien myötä seurasin kasvua ja muutosta hänessä.
Miten oma lapsenlapsi voi olla niin rakas, iloa ja ihmeitä tuova onni elämässä.
Onnekseni saan hoitaa ja tavata häntä aika usein.
Yhteiset hetket on touhua ja temmellystä ja välillä voimatkin herpaantuu, kun ei tahdo tahdissa pysyä.
Vaan se jälkimaku ja muistelu, arjen huolet unohtuu ja iloitsee lapsen aitoudesta.

Itse muistelen ja iloitsen toisesta mummostani, joka loi hyväksyvän suhteen lapsenlapsiinsa.
Samoin iloitsen ja muistelen omaa anoppiani, joka rakasti lapsiani lähtemättömästi.

Uskon ja toivon itsestäni sitä samaa jatkumoa.

Rakastan ja iloitsen lapsenlapsestani juuri hänen itsensä vuoksi.

Tiedän, että kaikilla ei ole näin hyvin, eikä lapsenlapsia ollenkaan.
Itsellänikin on kissoja, jotka omalla tavallaan tuovat sitä samankaltaista tunnetta meille ihmisille.

Joulun lähestyessä minulle on tärkeää ja voimia antavaa nähdä ja kokea hyvää tässä elämässä.
Lapsen viattomuus on yksi niistä tärkeimmistä asioista.

Rauhallista Joulun odotusta kaikille. T. Kukka

Sivut

Kommentit (78)

Vierailija

Heippa kukka ja muut kamut!Rajan mummo tässä ottaa tuohon kantaa,kun on niin ajankohtainen aihe:
Juu,että mitäs elämäni olisi ilman noita lapsukaisia?Jäin miettimään...Siitä puuttuisi valo,kauneus,ilo ,elämän jatkuvuus ja rimpsu on loppumaton.Tietysti olisi tullut muut asiat elämään.Kyllähän hekin ovat punaisen langan löytäneet, joille ei ole tätä ihanuutta suotu.
Itseäni kun ajatteln ,että eka kerta kun tulin mummoksi olin neljäkymmentä+ja nyt viimeisen kerran lähellä 60.
Niin kyllähän se ero on.Nyt se tuntuu todella IHANALTA.Sitä ei silloin oikein osannut niinkuin olla mummo.Vaikka käärö tuntui ihanalta ,niin se oma asennoituminen oli kait este,sille todelliselle mummoudelle.Kaikki ovat tietysti yhtä rakkaita tällä hetkellä.Mutta silti olen sitä mieltä,että myös oman elämän tilanne vaikuttaa aika kovasti siihen pienen ja mummon suhteeseen.Jos on oma elämä ja työ kiihkeimmillään ,niin ei pysty niinkun koko sydämmestään antautumaan mummouteen.Eläkeläisenä taas se kaikki on elämän sisältöä parhaimmillaan.
tälläisiä ajatuksia tänään tästä..:)

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Paljolti olen samoilla linjoilla Rajan mummon kanssa.
* * Paljon ILOA, mutta myös tietynlaista huolehtimista.
Vaikka lapset heidät hyvin hoitavatkin.

* Tulin eka kerran mummoksi 45 vuotiaana. Olin silloin vielä tiukasti työelämässä.
- Toki pääsin usein lapsukaisiani katsomaan, kun asuvat lähellä.

* Toisen synnyttyä oli paljon surua ja vaikeuksia, mutta olinkin sitten se pelastaja.
Mummona olin aina käytettävissä. Pidin jopa palkatonta lomaa, kun piti pikkuista hoitaa muutama viikko.
Kaikki vapaani, usein myös illat meni siellä huolehtiessa.

* Kolmas lapsenlapseni on saatettu hautaan vaille kolmen kuukauden ikäisenä.
* Hänellä oli tärkeä tehtävä; poikani perhe sai ostaa talolleen tontin kunnalta, kun oli perheenlisäystä tulossa.
* Neljäs ja viides tulivat vuoden välein ja ovat jo koululaisia !
Kaikki ihania tyttöjä ja reipas poika.

* * Lastenlapset on suuri ilo ja onni ! * * Etuoikeus, ilman omaa ansiota !

** Jumalan Lahjoja lapset ovat !!

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Nyt tämän nuorimman synnyttyä olen siis eläkkeellä
ja ehdin ja saan tavata usein.
Tyttäreni muutti odotusaikana takaisin tänne kotikylään.
Ihanaa iloa saan pienokaisesta.
Omat kremppanikin joskus aivan unhoittuu !

- - Se onnen tunne, kun pieni lapsi kietoo pehmeät kätensä
mummon kaulaan tai käpertyy syliin, on aivan ihmeellistä.
Nyt 12 vuotias pojan tytärkin haluaa aina tavatessamme halata !

Lastenlapset on suuri ilo ja onni !

Vierailija

Lastenlapset tuovat paljon iloa elämään. Minäkin olen neljän lapsen mummi. Tässä iässä ymmärtää lapsia paremmin kuin aikoinaan ollessaan itse nuori äiti, vaikka parhaansa tekikin lastensa eteen minkä sillä järjellä ymmärsi. Välillä on jopa syyllisyyden tunteita osasiko riittävästi tukea omien lapsiensa henkistä kasvua ja ottaa huomioon heitä.

Vierailija

Iloa ja mielenkiintoista sisältöä! Olen kahden lapsen mummu. Olen myös ”varamummu” kolmelle mieheni lapsenlapselle. Kaikki ovat kiintoisia persoonallisuuksia. Harmina vain se tässä se, että olen kokoaikatyössä ja että lasten perheistä ei yksikään asu samalla paikkakunnalla kuin me. – Kaikki tämä rajoittaa yhteydenpitoa. Onneksi on facebookit ja skypet käytössä ja digi-kuvia helppo ottaa ja jakaa.
Itselläni oli aikanaan yksi mummu, mutta hän oli kylmäkiskoinen tyyppi. Oma äitini on ollut ihana mummu lapselleni ja minä olen sitä nyt omilleni. Luen ja viritän askarteluja, rakennan majoja ja pidän tarvittaessa "jöötä". Haluaisin luoda todelliset ihmissuhteet kaikkien näiden ihmistaimien kanssa!

Vierailija

Olin tänään tyttärenitytön ylioppilajuhlissa ja kyllä se oli kokemus jota ei unohda hevin - vielä on jäljellä 6 vastaavaa juhlaa ( 7 lastenlasta) ja toivotusta . Siinä on iloa kerrakseen!

Vierailija

Morjens, täällä kuuden lapsen mummeli. Kyllähän lapsenlapset tuovat iloa elämään. Mukava kun tulevat käymään ja jokapuolelta kuuluu mummo mummo. Nyt kun teen enää vähän töitä niin on energiaa enmmän. Muutama vuosi sitten olivat pieniä ja minä raskaassa töisssä enempi, väsyin ja ajattelin että olen huono mummo kun en jaksa.
Kohta alan hoitamaan yhtä lapsenlapsistani kahtena päivänä viikossa. Mielenkiinolla odotan miten suhde lapseen muotoutuu. Uhraudun mummon rooliini ja olen vähentänyt omia töitä että voin olla avuksi lapsilleni. Ennen omat lapset menivät työn edelle. Eihän tässä suurilla tuloilla ole voinut kerskua, mutta koti on kunnossa ja lapsilla ruokaa ollut aina ajallaan. Joskus ajattelen että kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuus tulla mummoksi ja olen kadehtinutkin kun sellaiset ihmiset voivat elää oman elämänsä toisella tavalla rikkaasti tekemällä asioita joita itse ei kerkiä tai sitten ei ole kiinnostustakaan. Joskus vain ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella.

MUMMOILLAAN!

Vierailija

Lapsenlapset tuovat monella tavalla paljon iloa elämääni, ja tietenkin eri ikäkausina
eri tavoin. Laitan tänne nyt vain tärkeimmän ilon tuottajan:
Kaikkien lastenlasten kanssa meillä on hyvä rakkaus- ja luottamussuhde.
Aikuisiän kynnyksellä olevat nuoret kokevat joskus helpommaksi puhua joistakin
omista asioistaan mummon kuin vanhempiensa kanssa. Ja pienimmän kanssa on
paljon pienen pieniä hassuja "salaisuuksia", joita ei kerrota muille :)
Tämä pieni "enkelityttö" muistaa usein sanoakin "Mummo, mie rakastan sinnuu."

Suurin ilon tuottaja on rakkaus ja halaukset. Olen joskus sanonut heille, että
"halauslapun" mukaan ihminen tarvitsee kahdeksan halausta päivässä ollakseen
onnellinen. Tavatessamme aina muistavat kysyä "montako halia puuttuu tältä
päivältä?" ja sitten halataan :) Ihanaa, että asumme samalla paikkakunnalla.

"Lapsista löydämme kauneutta ja iloa sekä rakkautta, joka tekee sydämemme
liian suureksi rintaamme."

- Ralph Waldo Emerson -

Vierailija

Lapsenlapset tuovat iloa ja tarkoitusta elämääni .
Joskus kun uupumus ja kivut meinaavat musertaa alleen, katson lapsenlapsien
kuvia jotka ovat näkyvissä kirjahyllyssä, aivan lähellä tietokonettani.
Kuvien katsomisesta saan voimaa kestää taas yhden päivän lisää.

Isoäitinä minulla on ilo rukoilla heidän puolestaan, että Jumala varjelisi heitä
heidän elämänpolullaan....
Voi miten riemullista onkaan kun tulevat käymään:"Mummo, Mummo", ja
touhu ja tohina...
Tai Teini-ikäisen tervehdys Facebookissa"Moiii Mummeli, mitä kuuluu..."

Vierailija

Lainaus:

Morjens, täällä kuuden lapsen mummeli. Kyllähän lapsenlapset tuovat iloa elämään. Mukava kun tulevat käymään ja jokapuolelta kuuluu mummo mummo. Nyt kun teen enää vähän töitä niin on energiaa enmmän. Muutama vuosi sitten olivat pieniä ja minä raskaassa töisssä enempi, väsyin ja ajattelin että olen huono mummo kun en jaksa.
Kohta alan hoitamaan yhtä lapsenlapsistani kahtena päivänä viikossa. Mielenkiinolla odotan miten suhde lapseen muotoutuu. Uhraudun mummon rooliini ja olen vähentänyt omia töitä että voin olla avuksi lapsilleni. Ennen omat lapset menivät työn edelle. Eihän tässä suurilla tuloilla ole voinut kerskua, mutta koti on kunnossa ja lapsilla ruokaa ollut aina ajallaan. Joskus ajattelen että kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuus tulla mummoksi ja olen kadehtinutkin kun sellaiset ihmiset voivat elää oman elämänsä toisella tavalla rikkaasti tekemällä asioita joita itse ei kerkiä tai sitten ei ole kiinnostustakaan. Joskus vain ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella.

MUMMOILLAAN!

Tuo on aika paha, kun kerrot uhrautuvasi mummouteen. Siitä saa käsityksen, ettet mielelläsi halua tehdä niin paljon lastenlasten eteen. Sinun ei ole pakko uhrautua, sehän on tosi rankkaa. Teet vain sen mikä tuntuu sinusta hyvältä, älä siis uhraudu!

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Paljon on pikkuinen oppinut uusia asioita viime viikkoina.
Hän saa jo perunaa, porkkanaa ja joitakin hedelmiä soseena.
Osaa kääntyä itekseen selältään mahalleen, vähä toinen käsi jumittuu.
Hän on nyt pari viikkoa vaille neljän kuukauden ikäinen.

Terhakka tyttö, Hyväntuulinen, osaa seurustella ja hurmaa hymyllää

Vierailija

Heippa valmatar!Täällä Rajan mummo jutteleepi:Minäkin tulin iloiseksi eilen, kun pojan vesseli oli suht riiviöllä tuulella.Kolmas hammas kiilui suussa ja nauru oli makiaa,kun Mummo komenteli.Vauti huimaa kontaten tosin vielä,mutta kovasti jo yrittelee kipuamistakin..jahka nyt vuosi täyttyy ,niin kyllä jalat koht sillään alkaa pitää.Sitten on mummo helisemässä.Voi,että ovat ihanii:)

Hei tuolla aiemmin kun oli mummo kertoillut jaksamisestaan ym..niin itse olen myös kokenut ,että en ole tarpeeksi hoitanut lapsukaisia,kun itselläkin on remppaa ollut.Jotenkin sitä vaan kokee syyllisyyttä,vaik ei sais.Tulee mieleen sellainen "uhrautumis" tunne kyllä.Mutta kaikkihan pitäs olla sydämestä tulevaa pyyteetöntä rakkautta.Tiedän,että näin ei vaan aina ole .

Vierailija

Minulla on ihanat lastenlapset, mutta arvostan heitä niin paljon etten näille sivuille laittaisi heidän kuviaan. Pienet lapset kun eivät osaa vielä puhua, joten eivät myöskään voi antaa lupaa kuviensa levittämiseen. Lapsellakin pitää olla oma intimiteettisuoja siten, ettei hänen kuviaan levitellä nettisivustoilla. Höperöt mummut menevät liiallisuuksiin hehkutellessaan jälkikasvuaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat