Kommentit (10)

Vierailija

Minua surettaa, kun aikuiset tyttäreni tupakoivat.
Olen heille puhunut kuinka tupakointi altistaa luukadolle-
puhumattakaan muista terveysriskeistä.

Itse lopetin tupakoinnin jo vuosia sitten, mutta syön luustoa vahvistavaa
kalkkia lääkärin määräyksestä, koska joudun käyttämään kortisonilääkitystä
sairauteeni jatkuvasti.
Tyhmät tyttäreni luulevat että kalkkilisä suojaisi osteoporoosilta ...
Kauheaa itsepetosta, sanon minä!
"Tyhmä äiti"

Vierailija

Niinpä. Pelkkä kalkkikaan ei riitä. Se ei imeydy yksistään. Kokonaisvaltaisesti kalsium tarvitsee D-vitamiinia imeytyäkseen. Lisäksi D-vitamiinin ja muidenkin rasvaliukoisten vitamiinien tulisi olla miselloitua elikkä muutettu vesiliukoiseksi, jotta ne eivät rasittaisi maksaa. Minä olen saanut paljon hyödyllistä tietoa täällä Oulussa eräältä vyöhyketerapeutti pariskunnalta. Kiitos heille. Mikäli haluatte tekin tietää niin kerron kyllä tai laitan yhteystietoja.

Vierailija

Minua ainakin kiinnostaa kaikki tieto luukadon ehkäisystä.
Yritän syödä terveellisesti, otan jo D-vitamiiniakin purkista yhden tabletin päivittäin.
Miten rasvaliukoinen vitamiini on muutettu vesiliukoiseksi?
Tuleepa kaiveltua nyt sitten kemian/fysiikan tietoja...Hyvää aivojumppaa sekin..

Vierailija

Minua ainakin kiinnostaa kaikki tieto luukadon ehkäisystä.
Yritän syödä terveellisesti, otan jo D-vitamiiniakin purkista yhden tabletin päivittäin.
Miten rasvaliukoinen vitamiini on muutettu vesiliukoiseksi?
Tuleepa kaiveltua nyt sitten kemian/fysiikan tietoja...Hyvää aivojumppaa sekin..

Vierailija

Eikös ihmisen oma sappineste hoitele sen että rasvaliukoisetkin vitamiinit imeytyvät?
Kaikenlaista myydään erikoisilla sanoilla....

Majoneesi-Miselli

Vierailija

Lainaus:

Eikös ihmisen oma sappineste hoitele sen että rasvaliukoisetkin vitamiinit imeytyvät?
Kaikenlaista myydään erikoisilla sanoilla....

Majoneesi-Miselli

Samaa mieltä kanssasi. Oliskohan taas tarjolla jokin ihmeaine tai terapia?
Terveyskirjastosta:
"Pääasiassa vitamiinien heikentynyt imeytyminen on seurausta limakalvovauriosta, mutta niiden huonontuneeseen imeytymiseen voi olla osaltaan vaikuttamassa myös haimaentsyymien ja sappinesteen puutteellinen eritys. Näiden normaali eritys on tärkeä vitamiiniestereiden hajottamisessa ja saattamisessa vesiliukoiseen muotoon, ns. misellifaasiin, jotta ne voisivat läpäistä limakalvoa verhoavan vesivaipan ja imeytyä."

Jos on terve, ei kannata huolehtia miselleistään. Elimistö hoitaa tehtävänsä. Keliaakikolla tai sisäserityksen puutteita kokevalla on enemmän syytä huoleen.

Vierailija

Suomessa käytetään valtavasti maitotaloustuotteita.
Miksi meillä on myös valtavat osteoporoosilukemat?
Eikä maito vahvistakaan luustoa?

Vierailija

Lainaus:

Suomessa käytetään valtavasti maitotaloustuotteita.
Miksi meillä on myös valtavat osteoporoosilukemat?
Eikä maito vahvistakaan luustoa?

Maidosta saa kalsiumia paljon, mutta imeytyäkseen elimistöön kalsium tarvitsee riittävästi D-vitamiinia parikseen, vaikkapa kalamaksaöljyn muodossa taikka ainakin kaksi kertaa viikossa pitäsi nauttia kalaruokia. Kannattaa nauttia D-vitamiinia ympäri vuoden, ei siitä haittaa ole, kun noudattaa annostusohjeita. Kun me ihmiset vanhenemme, emme voi välttyä osteoporoosilta. Kaikkien luut haurastuvat enemmän ja vähemmän.

Vierailija

Lainaus:

Maidosta saa kalsiumia paljon, mutta imeytyäkseen elimistöön kalsium tarvitsee riittävästi D-vitamiinia parikseen, vaikkapa kalamaksaöljyn muodossa taikka ainakin kaksi kertaa viikossa pitäsi nauttia kalaruokia. Kannattaa nauttia D-vitamiinia ympäri vuoden, ei siitä haittaa ole, kun noudattaa annostusohjeita. Kun me ihmiset vanhenemme, emme voi välttyä osteoporoosilta. Kaikkien luut haurastuvat enemmän ja vähemmän.

Juuri näin. D3-vitamiini on tärkeä tässäkin asiassa, ainakin 25 mikrogrammaa/vrk.
Suomessa viralliset saantisuositukset ovat vielä alakantissa, mutta niitähän ollaan
nostamassa meilläkin. Kalaa ei jaksa niin paljon syödäkään, että D-vitamiinia tulisi
tarpeeksi.

Vierailija

se kannattaa kanssa muistaa että d-vitamiini tarvii imeytyäkseen rasvaa... suomessa juodaan paljon rasvatonta maitoa ja valitaan mahd vähärasvaisia jugurtteja, juustoja ym. Ei se sitten hyödytä vaikka kuinka on lisätty kalkkia ja d-vitamiinia jos niitä ei saada imeytymään rasvan puuttuessa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat