Hautakivi ja "puupalttoo"

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

"Persoonallisen näköiset luonnonkivet hautakivenä ovat yleistyneet. Rakkaan
vainajan viimeistä leposijaa merkkaamaan voi päätyä esimerkiksi pellon reunalta
löydetty kivi tai vainajalle rakas istumakivi mökkirannalta."

Tällä lainatulla tekstillä avaamassani keskustelussa haluaisin kuulla mielipiteitänne
tästä aiheesta?

Entä kiehtooko vai kammoksuttaako ajatus omatekoisesta ruumisarkusta?
Arkuntekokursseja on järjestetty jo monilla paikkakunnilla.Siinähän on mukana
eräänlaista retrohenkeä että otetaan käyttöön vanha tapa.
Mielestäni se on enempi persoonallisuus- kuin rahakysymys. Olemme valmiita?
Itse olen nähnyt pajuista punotun ruumisarkun.

http://yle.fi/alueet/savo/2010/03/puupalttoolla_ei_turhia_koreilla_14993...

Kommentit (4)

Vierailija

Luonnonkivi hautakivenä olisi ihan paikallaan. Vaan itse toivon polttohautausta ja tuhkat tuuleen.
(Lemmikki-eläimilleni 1koira ja 4 kissaa on pihapiiriin haudannut ja niille laitoin erilaisia kivisommitelmia ja vieläkin
jos löydän omaperäisen näköisen kiven halkaisijaltaan vähintään 20cm, niin ajastaan tuleepi lemmikeille isokin
hautakumpu, riippuen miten vanhaksi itse elän.)

Tuo omatekonen arkku on kanssa hyvä idea.
Olen usein ajatellut, että miten kalliiksi kuolemakin tulee. En halua omaisiani maksajiksi.
Jos Luoja suo niin ehkäpä minä pääsen maatumaan jonnekin erämaahan tai merelle. Siinä vaan se, jotta jälkeenjäävien
epätietoisuus katoamisesta jäisi vaivaamaan. -vai jäisiköhän?

Puisen arkun voisi tehdä sellaiseksi koottavaksi malliksi, jotta sitä olisi helpompi säilyttää, vaikka vintillä.

XBrinna
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen nähnyt tuon ohjelman josta metsäpojan linkki oli. Omatekoinen arkku ei ole huono idea, muistaakseni täälläkin on kurssi niiden tekoon.
Luonnonkivi haudalla on myös hieno idea ja myös toteutettavissa kun siitä vain keskustelee ajoissa ,vaikka lapsilleen.
Itse haluan ehdottomasti polttohautauksen. Olenkin jo käynyt tekemässä hautaustestamentin, valinnut arkkuni ja uurnani.Ei kaikkia asioita tarvitse jättää jälkipolvien hoidettavaksi.

Vierailija
Brinna

Olen nähnyt tuon ohjelman josta metsäpojan linkki oli. Omatekoinen arkku ei ole huono idea, muistaakseni täälläkin on kurssi niiden tekoon.
Luonnonkivi haudalla on myös hieno idea ja myös toteutettavissa kun siitä vain keskustelee ajoissa ,vaikka lapsilleen.
Itse haluan ehdottomasti polttohautauksen. Olenkin jo käynyt tekemässä hautaustestamentin, valinnut arkkuni ja uurnani.Ei kaikkia asioita tarvitse jättää jälkipolvien hoidettavaksi.

Tästä on meilläkin keskustelu paljon. Tuttavien haudoilla on luonnonkiviä ja eräs äskettäin kuollut omainen poltettiin itsetehdyssä arkussa. Uurnan teko jäi kesken, koska tuoni ehti ensin. Hän tiesi kyllä lähtönsä lähenevän.
Hautaaminen on todella kallista. Omien hautajaisten suunnittelussa ei ole mitään pelottavaa. Kuoleman ajatukseen on hyvä varautua.

Vierailija

Kiitos metsänpojalle keskustelun avauksesta. Me kaikki kun olemme lähtevät kerran viimeiselle matkalle ja mikä sen arvokkaampaa jos se on yksilöllisesti toteutettu. Luonnonkivi on hyvä vaihtoehto ja sehän eroittuisikin ainakin aluksi paremmin joukosta. Minun mielestä myös kaunistuisi ajan saatossa kun siihen tulisi sammalta. Puupalttoo on hieno asia. Säilytys vain hankalaa, jotenka tuo koottava versio on hyvä ehdotus. Meistä ei vain kaikista ole tuon toteuttajaksi eikä kurssejakaan ole aina tarjolla. Minä itse olen miettinyt ns. arkkupeiton tekemistä. Sen alle, varsinkin tuhkaukseen kelpaisi halvin mahdollinen, vaikka pahvinen versio. Peitto olisi suvun arvotekstiili, johon myös kirjailtaisiin lähteneiden nimet ja päiväykset. Vähän niinkuin kastepukuunkin. Peiton tekoon löytyy kyllä ohjeita ja mittoja, ehkä opastustakin joistakin opistoista. Kaiken ei todellakaan tarvitse olla kaupallisesti toteutettua. Yksilöllisyys vaan rohkeasti esiin ainutkertaisena asiana.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat