klo 15:12 | 17.6.2009
Onko kenelläkään kokemuksia Marja-aronian kasvuvauhdista. Tarkoituksena olisi tehdä aita ko. pensaasta ja sen kasvunopeus olisi kriittinen asia. Tavoiitteena olisi että pensaat toimisivat aitoina mahd. pian eikä 10 vuoden jälkeen
nim. kärsimätön ;)
Sivut
Marja-aronia on melko nopeakasvuinen. Jos hankit aitataimia, jotka ovat ns.piiskataimia, joudut odottelemaan kolmisen vuotta, jotta niiden korkeus olisi noin metri. Jos haluat vapaasti kasvavan aidan, siis sellaisen jota ei leikata, niin osta isompia taimia, ne varttuvat suhteellisen nopeasti. Omalla pihallani aronia on kasvanut 8 vuodessa lähes kahden metrin korkuiseksi pensaaksi.
terveisin
Leena
ps. käy vilkaisemassa tietopankissa olevia puutarha-aiheita. Siellä on myös aita-asiaa.
Marja-aronia on hyvä aitakasvivalinta, koska sen marjoista saa hyvää ja terveellistä juotavaa höyryttämällä. On siinä toki hiukan pihlajamarjamainen maku, koska mustapihlaja se taitaa toiselta nimeltään ollakin. Voittaa kyllä maussa tavalliset pihlajat, jos olette joskus kokeilleet pihlajanmarjahyytelöitä, -mehuja ja -hilloja. Pienissä pihoissa se kasvaa kyllä liian korkeaksi. Vaatii ison tilan.
Minulla ei ole marja aroniasta minkäämlaista kokemusta,mutta pelargoniosta on.Tänä kesänä otin niiden kanssa vähän rennommin,mutta "parhaina" aikoina niitä oli isoja ja pieniä ja joka värisiä yli 40kpl.Jotenkin vaan aikoinani hurahdin niihin,niitä on tosi mukava seurata ja kasvattaa.Olen tilannut harvinaisempia taimia netinkin kautta.Kaikki kasvit kun nyppii ja kastelee ja joskus vielä haasteleekin niille,niin siinä aikaa kuluu,mutta kyllä myös sielu lepää.Eikös se kiinalainen sananlaskukin sano,että mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito,tai jotain sinnepäin.
Me laitoimme kasvamaan marja-aronioita keväällä 2003, ja nyt ne ovat varmaankin vähintään puolitoistametrisiä, aika sakeitakin ne ovat. Me varmaankin laitoimme turhaan tiheään. Joka vuosi ovat tuottaneet paljon satoa, tänä vuonna on erityisen isoja marjoja. Olen tehnyt niistä mehua, joko niistä yksistään tai muiden marjojen kanssa, tänä vuonna pistin jopa tuomipihlajanmarjat sekaan, ja ihan hyvää mehua on. Huomisaamuna on tarjolla puuron kanssa marja-aronioita.
Terveisin Savosta
Marja-aroniaa oli edellisessä pihassammekin. Aroniat kasvavat suht nopeasti jos ostaa kunnon kokoiset taimet ja tekee istutusalustan hyvin. Olemme leikelleet aitaa saadaksemme siitä tuuhean ja vahvaoksaisen. (jos emme olisi leikelleet sitä, se olisi jo vajaassa kymmenessä vuodessa kasvanut varmaan jo ainakin 3 metriä korkeaksi). Ottakaa huomioon myös, että marjat värjäävät pahasti. Eli lähinnä; onko esim. lapsia, jotka saattaisivat sotkea marjoilla seiniä tms.? Tosin linnutkin ovat jossain onnistuneet likaamaan seinän. Olivat siis ensin syöneet marjoja ja sitten lennellessään ruikkineet pitkin seiniä...
Itse olen tehnyt mehua ja hyytelöä marjoista. Nyt kun olemme niitä lannoittaneet, niin päätin ettemme käytä marjojakaan, joten leikkelin kukinnot kukintavaiheen jälkeen pois, niin eipä tule sitten niitä marjojakaan.
Meidän naapurilla on rajalla marja-aroniaa ja lapset heittelevät sitä aivan kuin kerroit ja seinät, autot ja pihakiveykset ovat mustana. Osaako joku neuvoa millä ne saa pois myös katukäytäviltä, koska kulkeutuvat jaloissa joka paikkaan.
Yritän muistaa kysyä tuttavilta millä he pesivät jäljet tiiliseinästä pois (lintujen ruikkimana). Luulen, että on nämä marjat ovat niin värjääviä, että jos ne esim. laatoitukselle jämähtävät, ne lähtevät vain kulumalla pois.
Sen vuoksi en annakkaan enää omien aronioiden tehdä paljoakaan marjoja. (eli siis leikkelen ne kukinnot pois ennen marjojen kasvukautta). Siitäkin huolimatta että pensasto olisi kaunis marjoineen kaikkineen ja olisihan siinä syömistä niin linnuille kuin ihmisillekin.
Marja-aronia on hieno pensas ja tuottaa marjoja, jos niitä tarvitsee.
Vaihtoehtona voisin suositella purppuraheisiangervoa. Upeat syvän punaiset lehdet ja kasvaa suhteellisen nopeasti 2-3 metrin korkuiseksi. Aitana suojaa varmasti ja estää näkyvyyden.
Itse olen lisännyt pensasta taittamalla oksia multaan juurtumaan.
Vanhemmat oksat leikkaan kokonaan pois ja siitäkös innosttuu oikein leviämään.
Aroniasta saa hyvää kotiviiniä viinipakkauksien ohjeen mukaani.Väri tulee viiniin tumman punainen.Olen tehnyt kotiviiniä useamman vuoden ajan ja kaikki ovat siitä tykänneet.Kannattaa kokeilla sanoo asiantuntija Seinäjoelta.
Aroniasta tilee tosiaan hyvää viiniä. Olen maistanut sellaista, missä on ollut myös vähän mustikkaa seassa.
Pakastimen kautta käyneet Marja-aronian marjat vaniljajäätelön kanssa ovat huisin hyvää herkkua, eivät tosin ihan niin hyviä kuin puolukat, mutta melkein. Jos tarvitsisin peittävän pensasaidan nopeasti, laittaisin ilman muuta aroniaa, koska siinä on se C-vitamiinipommikin tulossa samalla.
Kutsutaan myös musta-aroniaksi. maku ei ole mikään miellyttävä.
Mielestäni hyvä ranskalainen punaviini tehtynä rypäleistä on kyllä parempaa.
Viiniä saa vain viinirypäleistä, marjoista tehdyistä täytyy käyttää nimitystä marjaviini.
Maku tulee aivan erilaiseksi viini- tai sitruunahapolla tehtäessä. Mehusta häviää "parkkihapon" maku. Tämäkin on tietysti makuasia, mutta minun kokemukseni on tämä.
Meillä on koristearoniaa, jonka marjat ovat vähän pienemmät kuin marja-aroniassa, mutta muuten samaa "rotua". Sitä on kasvatettu jo kolmisenkymmentä vuotta eikä ole vielä mikään paikka maalla tahriintunut.
Tuota tahriintumista minäkin ihmettelin. Minun pensaillani käyvät lisäkseni linnut ja tekevät tietysti tarpeensa minne se tulee, mutta yhtään ongelmaa en ole huomannut. Ja tuo aronian maku on tosiaan makuasia. Itse syön niitä suoraan pensaastakin ja hyviä ovat. En pidä mehuista enkä viineistä, joten ainoa käyttö on kourallinen ( ilman sokeria) kaurapuuron päälle ja nam.
Meillä vaaleaksi maalatun ok-talon seinä kamalan näköinen...eikä taida puhtaaksi lähteä millään. Linnut selvästi ruikkineet jätöksiänsä pitkin seiniä.
Ei ole meillä linnut mitään sotkeneet vaikka pensaan syksyn mittaan tyhjentävätkin.Tällä hetkellä ainakin yksi mustarastas siinä on käynyt.Ei ole ihan talon vieressäkään.
Leikkausta olen sille suunnitellut kun on niin isoksi kasvanut,siis hieman väärässä paikassa,vaikka varjostuksen vuoksi sen hankin,on siis yksittäinen pensas.Sen leikkauksenhan se kestää,mutta keväällä varmaan kannattaa vasta leikata se.
Meillä muuten koira tykkää syödä näitäkin marjoja, syö myös mustikoita ja vadelmia.
Mihin aikaan mahtaa marja-aronian marjat kypsyä?
Musta-aronia on tutumpi nimi eli sitä käytetään Etelä-Suomessa, siis ihan etelässä.
Ovat jo kypsiä ainakin II-kasvuvyöhykkeellä. Rastaatkin ovat ne jo löytäneet.
Sivut