TUTKIMUKSIA on monenlaisia,

Vierailija

ja tuloksetkin saattavat kumota toisensa.
Keskustelua ne ainakin herättävät........
Mitäs tykkäätte tästä?

Ylioppilaslehti: Lapsettomat ovat tutkitusti onnellisempia ihmisiä.
Lapsettomien ja lapsia hankkineiden ihmisten onnellisuutta vertailevissa onnellisuustutkimuksissa on päädytty yllättävään ja poliittisesti epäkorrektiin tulokseen: länsimaissa lapsen saanti tekee ihmisestä onnettoman.

Tähän tulokseen tulee tuore Ylioppilaslehti.

Laaja Ann-Mari Huhtasen ja Maria Petterssonin juttu perustuu pitkälti psykologi Nattavudh Powdthaween viime vuonna Journal of British Psychological Assosiation -lehdessä olleeseen kymmeniä onnellisuustutkimuksia vertailleeseen selvitykseen ja Harvardin yliopiston psykologian professori Daniel Gilbertin kirjaan Stumbling on Happiness.

Professori Gilbertin mukaan kaikki onnellisuustutkimukset kertovat, että pariskunnat ovat onnellisimmillaan ennen lapsia.

"Seuraava onnen hetki koittaa lasten muuttaessa kotoa pois."

Tulokset ovat lapsiperheiden kannalta synkkää luettavaa.

Kymmenien tuhansien brittien onnellisuutta selvittänyt tutkimus päätyi siihen, että lapset eivät tee ihmisistä onnellisimpia.

Onnellisuus alkoi pudota, jos lapsia oli kaksi tai enemmän.

Perheriitatutkimuksesta käy ilmi, että 40 prosenttia tutkittujen perheiden riidoista käsitteli lasten kasvatusta.

Princetonin yliopiston tutkimuksessa 900 teksasilaisnaisen kyselytutkimuksessa lasten kanssa puuhastelu oli heistä vasta 16. mieluisin tapa viettää aikaa.

Puolisoiden kahdestaan vietetty aikakin jää vähiin.

Kalifornialaisessa perheiden elämää nauhoittaneessa tutkimuksessa laskettiin, että keskiluokkaisissa kaksilapsisissa perheissä pariskunnat viettivät kaksistaan alle kymmenen prosenttia siitä ajasta, jonka olivat kotona ja hereillä.

Suomalaisen Osmo Kontulan tutkimuksen mukaan erityisen onnellisia parisuhteessaan ovat lapsettomat alle 35-vuotiaat naiset, Ylioppilaslehti kirjoittaa.

"Hämmästynyt isoäiti"

Kommentit (10)

Vierailija

Minusta lapset tuovat iloa elämään.
Omat /vieraat/kummilapset.
Ihan ilman lapsia elämä olisi kovi tylsää....

Vierailija

"Seuraava onnen hetki koittaa lasten muuttaessa kotoa pois."

Tätä kutsutaan nimellä onnellinen perhetapaus. ;-)

Allekirjoittaisin melkein tuon tutkimuksen johtopäätöksen, mutta koska se on epäkorrektia, jätän sen tekemättä. Olin pitkään lapseton avioliitossani, kunnes hankkiuduin raskaaksi. Lapsi oli kuitenkin toivottu ja suunniteltu siinä vaiheessa. Tuoreena äitinä tunsin pakokauhua ja tunsin että vastuu musertaa alleen. Minulla oli monia harrastuksia ennen lapsen tuloa, samoin opiskelin lisää ammatissani. Kaikki entinen jäi, koska mies asui toisella paikkakunnalla eikä ollut sosiaalista verkostoa tukena. En väitä olleeni onnellinen.
Nyt isoäitinä olen tyytyväinen, että jatkoin sukua. Ilman omaa tiukkaa elämänvaihetta minulla ei olisi lapsenlapsia. Olisin muutenkin jäänyt paljosta vaille. Omasta mukavuudesta tinkiminen on hinta siitä, että pääsee lenkiksi sukupolvien ketjussa.

En epäile tutkimuksen tulosta. Haastateltavat ovat olleet rehellisiä ja sanoneet mitä todella tuntevat.

Vierailija

Olen joskus lukenut ta sitten kuullut radiosta tai telkkarista, että kaikkein onnellisimpia ihmisiä ovat erakot. En muista kenen tekemä tutkimus oli, mutta onhan erakon elämä varmasti itse valittua. Ihmiset siis tulevat eri asioista onnellisiksi.

Vierailija

Toinen on onnellinen suurperheessä, toinen erakkona.
Miten se onnellisuuden voikaan mitata?

Mieheni kanssa ei riidelty koskaan lastenkasvatuksesta,mutta
rahankäytöstä/niukkuudesta tuli sanomista.
Nyt olen leski,ja viihdyn hyvin näinkin.

Elämässä on erilaisia kausia,jolloin saa sitä "onnellisuutta" eri asioista .
Teini viihtyy porukoissa, vanhana voi viihtyä paremmin omissa oloissaan...
Pienten lasten vanhemmat joutuvat tinkimään omista mielihaluistaan,
mutta en sanoisi sen tekevän onnettomaksi?
Aikansa kutakin... :D

Vierailija

Lainaus:

Olen joskus lukenut ta sitten kuullut radiosta tai telkkarista, että kaikkein onnellisimpia ihmisiä ovat erakot. En muista kenen tekemä tutkimus oli, mutta onhan erakon elämä varmasti itse valittua. Ihmiset siis tulevat eri asioista onnellisiksi.

Erakkona on parasta. Ei tarvitse sietää muiden vikoja. Hermot pysyy hyvänä, kun ei ole kukaan vierellä vinkumassa ja määräilemässä.

Vierailija

On se muillekin mukavaa jos äkeä erakko pysyy omissa oloissaan eikä äksyile ympäristölle ;)

Muistan lapsuudestani ihmisen joka asui yksin pienessä saaressa,
ja kävi maissa vain hakemassa ruokaa yms.
Lapsensa kertoivat että koiran kanssa saaressa mies oli tyytyväinen, mutta ahdistui mantereella
syvästi, ja oli ihan mahdottoman ilkeä kaikille...
Luonnon keskellä asuminen olisi minunkin haaveeni..

Betonibunkkereissa asuu paljon ahdistuneita ihmisiä..

Vierailija

Kun esikoinen oli pieni,ja leikilläni valitin Anopille että kädet väsyvät,
kun vauvaa piti sylissä hyppyyttää. Kuulin häneltä
lauseen jonka olen saanut elää todeksi......

"Pienet lapset polkevat äidin syliä,
mutta isona ne polkevat äidin sydäntä.",sanoi viisas anoppini.

Aikuiset lapset osaavat tuottaa huolta paljon enemmän kuin pienet!

"Sattuu sydämeen..."

Vierailija

Lainaus:

On se muillekin mukavaa jos äkeä erakko pysyy omissa oloissaan eikä äksyile ympäristölle ;)

Muistan lapsuudestani ihmisen joka asui yksin pienessä saaressa,
ja kävi maissa vain hakemassa ruokaa yms.
Lapsensa kertoivat että koiran kanssa saaressa mies oli tyytyväinen, mutta ahdistui mantereella
syvästi, ja oli ihan mahdottoman ilkeä kaikille...
Luonnon keskellä asuminen olisi minunkin haaveeni..

Betonibunkkereissa asuu paljon ahdistuneita ihmisiä..

Ei ollut kysymys äreästä erakosta, vaan yksin onnellisena viihtyvästä erakosta. Itse ole ilkeä pottuilija.

Vierailija

Toiset ihmiset on joskus niin natkuja, että ihan vapaaehtoisesti
heitä kartan.
En lue heistä juttuja, en katso heistä ohjelmia enkä uutisia.
Naapuretteni kanssa sanon "päivää", se riittäköön.
Suurinta osaa sukulaisistakin kartan.
Ei ole ikävöity puolin eikä toisin.
Kukin tyylillään, omalla tontillaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat