Mitä huumori oikein todella on?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Muistan ihan nuoresta asti lukeneni aforismin,joka on jäänyt muistiini kuin tatuoituna:"Usko minua,tosi ilo on vakava asia".
Mitä se on? Ihan kuin muinoin Katekismuksen selityksestä piti osata sanoa;Se on....
Tuo lause on muuttunut monta kertaa elämässäni ihan todeksi.
Ja se on toisinkin päin noin suunnilleen kääntäen:Vakavasta asiasta voi tehdä ainakin hetken ilon,...ja silloin se ehkä menee juuri mustan huumorin puolelle,josta nyt näköjään olen kiinnostunut;)
Pilkkaa ei pidä tehdä,mutta uskaltaa nauraa kipeille asioille,otta puheeksi asioita,joita pidetään ehkä tabuina ja nauraa niille..löytää se" kastike",josta aikoinaan Winston Churchill sanoi;"Huumorin kastike on suru,ei ilo".
Huumorintajuinen ihminen tiedostaa oman ja toisen huumorintajun,se on leikillisyyteen valmis asenne.
Itselleen hekottelemisen taito on yleensä merkki kehittyneestä huumorintajusta.
Kun pystyy nauramaan itselleen,ei aiheet ihan heti lopu.

Vai kui?

Sivut

Kommentit (58)

Vierailija

Moni sairastunut on huomannut, että on olemassa omaan sairauteen liittyen
vitsejä, joita vertaisryhmässä kertoillaan hekotellen, mutta jotka "ulkopuolisten"
mielestä saattavat vaikuttaa "mustalta huumorilta", jopa julmilta....

Minua ainakin on auttanut ,ollut suorastaan kivunlievitystä, kun olen kuullut/lukenut
näitä "sairaita" vitsejä, ja nauranut toisten kanssa --tai hihitellyt itsekseni......

Edesmennyt puolisoni tapasi sanoa ironisesti ;"Hullulla on halvat huvit" kun katseli kuinka hartiat
hytkyen jotain lueskelin....
Olisin tietysti voinut loukkaantuakin kun hän selvästi vihjaisi, etten ole ihan "täysipäinen", mutta vitsi
oli saanut minut niin hyvälle tuulelle, että kerroin sen hänellekin, ja luettiin ja naurettiin sitten yhdessä.
Moneen mökötykseen ja piikittelyyn on huumori tuonut avun.......
Huumorintaju on mielestäni ihan Jumalan antama lahja ihmiselle. ;D

Vierailija

Sanotaan että leikkiminen on ominaista vain ihmiselle.
Että eläimet vain harjoittelevat saalistamista kun ne pentuna leikkivät...

Jos näin on , niin miksi saukot laskevat mäkeä?Minusta ainakin ne näyttävät tekevän
sitä ,koska se on hauskaa .
Minustakin peffamäki on hauskaa ;)

Vierailija

Tilannekomiikka on mukavaa huumoria.
Eläimiä sekä lapsia katsellessa nousee hymy huulille.

Äsken kissani tahtoi ulos,perääntyi avonaisesta ovesta takaisin sisälle..
Tahtoi sitten olohuoneen tuuletusikkunasta ulos:
aukaisin sen.

Kissa istui lattialla, haisteli ikkunasta tulevaa kirpeää pakkasilmaa,
pudisteli toista tassuaan kuin olisi kastanut sen veteen.
Katsahti sitten minua paheksuvasti ja poistui ylväästi ,häntä viuhtoen keittiöön...
Se oli minulle naurun paikka, etenkin se tassun pudistelu...

Vierailija

Näköjään ei taritse vitsipalstaa ,ihan tavalliset leivontaohjeetkin
saa nauramaan---kun lukee ulkomaista ohjetta googlekäännöksenä.....

" ? 1munanvalkuainen, kevyesti pahoinpideltiin (lightly beaten)"

Vierailija

Kaksi vanhaa miestä jutteli:
- Kuule, on vanhenemisessa yksi hyväkin puoli.
- Niin mikä?
- Nuoruuden aikaiset pelot katoavat.
- Mikä esimerkiksi?
- No se, että kuolee nuorena.

Lähde:Atsalea. Juttuja muistamattomuudesta ja vanhenemisesta. Alzheimer-Säätiö, Helsingin Alzheimer-yhdistys

Mistä tietää, että on tullut vanhaksi?
Entiset tyttöystävät tulevat kesäaikaan vastaan potkukelkalla.

Lähde: Atsalea. Juttuja muistamattomuudesta ja vanhenemisesta. Alzheimer-Säätiö, Helsingin Alzheimer-yhdistys

Vierailija

Naurua peloille

Musta huumori helpottaa usein arjen pelkojamme.
Huumorintajuinen löytää huumoria kaikista elämän inhimillisistä puolista,myös synkistä
ja murheellisista asioista.Joka viimeksi nauraa,kuolee iloisena.(V.Karvinen "naurutohtori")

Mitä kannattaa tehdä kun karhu tulee metsässä vastaan? Hahahah..et tiedä vai?Kannattaa nauraa,nauru pidentää ikää.

Poika äidilleen:Äiti,en minä halua Ameriikkaan!
Äiti:Ole hiljaa ja ui.

Vierailija
aluisa

Hei kaikki,
Muistattekos miten tuo sanonta: Hullulla on halvat huvit jatkuu?
Näin kyselee Aluisa

--- ja idiootilla ilmaiset

Vierailija

Vielä ihan tällaiset ajatukset,sana on vapaa täälläkin.
Monet,monet ihmiset tekevät työtä henkisesti raskaitten asioitten kanssa kuten lääkärit,hoitajat,psykiatrit,psykologit,päihdeohjaajat,mielenterveyshoitajat,haudakaivajat,papit,seurakunnan työntekijät ja muut monet;)älkää suuttuko jos unohdin jonkun!!!Apua!
Monet tekevät fyysisesti äärirajoilla töitä,monet kipuilevat kuoleman läheisyydessä,monilla on vamma,joka ei parane,moni sairastuu,moni menehtyy ja kerran jokainen meistä.
Syntyy eri porukoissa usein omat piirit ja vitsit,jos on siinä kunnossa,että jaksaa vitsailla tai ymmärtää vielä.
Huumori on valtava voimavara,kaikkein vaikeinta on saada hymyä syvästi masentuneelle tai jo todellisuuden hukanneelle.
Esipuheen jälkeen nyt kirjoitan edelleen "naurutohtorin"juttua,jota me muutamat hieman oudot hirnuimme eilen ,vaikka ei hevosia ollakaan.

(Mielenterveyspotilaat:)
-Hyvää päivää ja tervetuloa psykiatriselle puhelinpalvelulinjalle.
Jos teillä on pakkomielteisiä päähänpinttymiä,olkaa hyvä ja painakaa
numeroa 1 useita kertoja.
-Jos teillä on itsetunto-ongelmia,pyytäkää jotakuta painamaan numeroa 2.
-Jos teillä on jakautunut personallisuus,painakaa numeroita 3,4,5 ja 6.
-Jos podette vainoharhaisuutta,tiedämme kuka olette ja mitä tahdotte.Pitäkää vain puhelin auki
kunnes olemme saaneet puhelun jäljitettyä.
-Jos olette skitsofreeninen,kuunnelkaa tarkasti.Pieni ääni ilmoittaa teille,mitä numeroa teidän on painettava.
-Jos olette depressiivinen,on samantekevää mitä numeroa painatte.Kukaan ei kumminkaan vastaa.

Onko edellinen hyvää mustaa huumoria.?Moniko tämän lukenut pahastuu?

Vierailija

Heheeh ,minua ainakin nauratti....
On mulla mt-diagnoosikin, tää oli kyllä oikein hyvä lisäys mun hoito-ohjeisiin...
Nauru terapia siis...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat