Vastuunjako asuntokaupassa???

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Tietääkö joku, mistä voisi kysellä asuntokaupan vastuista? Olen myynyt tosi vanhan osakehuoneistoni, jossa on myös tosivanha uuni (ns. pönttöuuni). Uuni on nuohottu lain mukaisesti vuosittain, eikä mitään huomauttamista ole ollut. Vajaan vuoden kuluttua myynnistä nuohooja ilmoitti uudelle omistajalle, että uunista tulee teettää uunimuurarin arvio, jonka tehtyään muurari ilmoitti, että uuni tulee vähintäänkin yrittää korjata (epävarmoin ennustein) ja mieluummin uusia kokonaan.
Nyt uusi omistaja tahtoo minun korvaavan uutta uunia. En tiedä, kuuluuko korvausvastuu minulle vai ei.
Olen kiitollinen, jos neuvot eteenpäin saadakseni selvyyttä asiaan.

Kommentit (2)

Vierailija
Höperö

Tietääkö joku, mistä voisi kysellä asuntokaupan vastuista? Olen myynyt tosi vanhan osakehuoneistoni, jossa on myös tosivanha uuni (ns. pönttöuuni). Uuni on nuohottu lain mukaisesti vuosittain, eikä mitään huomauttamista ole ollut. Vajaan vuoden kuluttua myynnistä nuohooja ilmoitti uudelle omistajalle, että uunista tulee teettää uunimuurarin arvio, jonka tehtyään muurari ilmoitti, että uuni tulee vähintäänkin yrittää korjata (epävarmoin ennustein) ja mieluummin uusia kokonaan.
Nyt uusi omistaja tahtoo minun korvaavan uutta uunia. En tiedä, kuuluuko korvausvastuu minulle vai ei.
Olen kiitollinen, jos neuvot eteenpäin saadakseni selvyyttä asiaan.

Kuluttajanneuvojan palveluita pitäisi olla joka kunnassa ja kaupungissa. Se on ensimmäiseksi mieleen tuleva taho. Kuluttajaviraston tehtävä on antaa asuntokauppaakin koskevia lakitietoja.
Toinen taho voisi olla kunnan oikeusavustaja.
En neuvoisi riitauttamaan tilannetta, oikeudenkäynti tulee yleensä kalliimmaksi kuin suostuminen osakorvaukseen.

Myyjän vastuu on suuri, mutta kun puhutaan tosi vanhasta osakehuoneistosta ja yhtä vanhasta pönttöuunista, täytyy ostajan ymmärtää että uutta vastaavaa ei olla hankkimassa. Jossakin vaiheessa uunikin tulee tiensä päähän.

Korvausvelvollisuus tuntuu kohtuuttomalta, koska antamiesi tietojen perusteella kyseessä on piilevä vika, josta et tiennyt. Tietysti jos myyntitilanteessa olet kehunut uunia erinomaiseksi, saattaa ostaja olla pettynyt. Myyjä on velvollinen tarkastamaan huolellisesti ostettavan asunnon ja myyjä on velvollinen kertomaan kaikki tietämänsä puutteet.
Osakehuoneiston virheistä vastaa myyjä kahden vuoden ajan, omakotitalon viisi vuotta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat