klo 6:10 | 12.8.2009
radiossa tuli äskettäin tietona ,että suomessa on liian hyvä ohravuosi.emmekö nyt kaikki voisi alottaa -/lisätä ohran syöntiä.monessa ruuassa voisi myös riisin korvata ohraryyneillä. alotitaan lisäämällä edes yksi ohra-ateria viikossa.[
Juu, lapsuudessani tehtiin räiskäleitä joissa puolet vehnäjauhoista oli korvattu ohrajauhoilla ja ne olivat hyviä. Söisin vieläkin mutta kun en voi.
Itse maistoin juuri vähän aika sitten valmista ohra-riisi sekoitusta - oli oikein mainio aterialisäke ja sopii varmasti aika monenlaiseen ruoanlaittoon.
Meillä syödään ohraa läpi vuoden on syöty aina.
Ihana uunipuuro leivinuunissa muhii suloisen pehmeäksi sokerin ja maidon tahi marjakeiton kanssa niin herkullista.
Kaalikääryleihin laitan riisin sijaan aina rikottuja ohrasuurimoita , samoin patoihin ym.
Muistan kun äiti teki aikoinaan ohrajauhoista puuroa sitä sitten syötiin sokeroidun puolukkasurvoksen kera , oli se niin hyvää niin hyvää.
Suosittelen lämpimästi.
Meillä syödään mieluummin ohraa kuin riisiä. Se on paljon maukkaampaa ja terveellisempää. Laitan aika usein ohrajauhoja leipäänkin. Muutama vuosi julkaistiin Uppsalan yliopistolla Ruotsissa väitöskirja, jossa ohran todettiin sopivan erityisen hyvin diabeetikoille. Ex-miehelläni on diabetes ja hän syö vain ohraleipää. Muista viljoista leivotut leivät eivät hänelle sovi.
Onpa siis monella tapaa kannattava ajatus tuo ohran syönti; "nyt otti ohraleipä" onkin jotakin positiivista. Äskettäin myös luin, että riisin viljely on epäekologistakin, kun tuottaa paljon kasvihuonekaasuja. Kotimainen peruna ja ohra, siinä hyvää terveysravintoa. Juuri katsoin telkkarista ohjelman "Elämä pelissä", ja päätin taas kerran että nyt ei tähän huusholliin enää osteta makeisia. Itse vielä kerran mässäilen, kun menen viikonloppuna ruokamessuille maistelemaan sitä sun tätä.
Minä teen letut aina ohrajauhoista ja joka viikko muhii maukas ohrapuuro uunissa. Ohrapiirakoitakin teen aika usein. Lapsuudestani muistan ns. rasvapuuron, jota äiti laittoi joka viikonloppu ohraryyneistä.
Minusta mikään ei ole niin hyvää kuin uunilämmin ohraleipä. Menee aivan kahvileipänä.
Valitettavasti kaikki eivät voi käyttää ohraa, olen keliakiaa sairastava ja minulla on gluteeniton ruokavalio, vehnä, ruis ja ohra ja näitä viljoja sisältävät ruuat ovat kiellettyjä. Mutta hyvin tulee eläneeksi ilman ohraakin!