Miten hoidan orkideaa kukinnan jälkeen?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Pitääkö orkidean kukinnan jälkeen leikata kukkavarsi pois?Itse tein niin,kun kukkavarsi kellastui.Sen jälkeen kyllä alkoi lehdet kellastua ja viimein koko kukka mädäntyi juuresta.Nyt on toinen orkidea kukassa parhaillaan.En haluaisi menettää sitäkin kun olen saanut sen äitienpäivän lahjaksi.Laji nimeä en tiedä:

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Kyllä minä olen leikannut kuihtuneen varren pois, eikä orkideani ole kärsineet. Minulla on ollut perhosorkideoita, niitä yleisempiä, jo 10 vuotta.
Luulen, että orkideasi kuoli johonkin muuhun. Annoitko kenties liikaa vettä? Se on ehdottomasti yleisin syy orkidean kuolemiseen.
PirkkoP

Vierailija

Suomessa on kahta laatua kukkakauppoja. Toiset ottavat selville myymiensä orkideojen nimet tai ainakin orkideasukujen nimet, toiset myyvät vain joko "orkideoja", "cambrioita" tms. ilman tietoa suvun, lajin tai lajikkeen nimestä.

Suvun nimi olisi tärkeä tieto hoitoa ajatellen. Orkideasukuja on satoja, luonnossa kasvavia lajeja tunnetaan ehkä 30 000, ja uusia löydetään kaiken aikaa. Ihmisen risteyttämien lajikkeiden määrä on varmasti jo ylittänyt 100 000 rajan, ja näitä vasta tuleekin kuin sieniä sateella.

Ovatko molemmat orkideasi olleet samannäköisiä? Ylivoimaisesti eniten meillä myydään perhosorkideoja (Phalaenopsis). Niillä on paksut, jäykät, hyvinvoivalla kasvilla kiiltävän tummanvihreät lehdet. Kukkia on yleensä samassa varressa 3­-10 kpl, väriyhdistelmiä (=risteytymiä) on tuhansia ja taas tuhansia erilaisia.
Kukkavarren katkaiseminen ei aiheuta orkidealle mitään haittaa, päinvastoin, usein se armahtaa kasvin lepotauolle. Phalaenopsiksen kukkavarsi ei tosin kellastu, vaan ruskistuu hiljalleen.

Lehtien kellastuminen ja juuresta mädäntyminen viittaa kyllä voimakkaasti liikakasteluun. Vesi ei saa seisoa aluslautasella, ja kasvualustan pitää kuivahtaa kastelujen välillä. Perhosorkidea kastellaan kesällä ehkä kerran viikossa, talvella pari kertaa kuussa upottamalla kasvi ruukkuineen esimerkiksi sade-, akvaario- tai paremman puutteessa päivän seisotettuun vesijohtoveteen. Paras kasteluaika on aamu, jotta versotötteröön joutunut kosteus ehtii päivän aikana kuivua.

Perhosorkidea pitää lämpimänä vuodenaikana valosta, mutta ei suorasta auringonpaisteesta.
Tavallisten huonekasvien lannoite on liian voimakasta orkideoille, perhosorkidealle voi antaa hivenen orkideoille tarkoitettua lannoitetta kerran, pari kuussa.

Liian kastelun ohella kellastumisen syy voi olla juurten huonossa kunnossa. Ainakin perhosorkideojen kohdalla kukkakaupan asiakas kiinnittää liian usein huomionsa pelkästään kauniisiin kukkiin sen sijaan, että tarkastelisi myös juurten hyvinvointia. Terveet perhosorkidean juuret ovat kastelujen välillä pulleat ja harmaat. Kun kasvi upotetaan veteen, juurien kärkiosa muuttuu vihreäksi.

Perhoselle sopii parhaiten läpinäkyvä muoviruukku, koska lehtien ohella myös sen juuret yhteyttävät ja koska juurten kuntoa voi helposti tarkkailla muoviruukun läpi.

Erkki Kankaanmäki

Vierailija

Perhosorkideani pudotti kukkasensa n. kolme viikkoa sitten. Uusia ei ole kuulunut! Juuret ovat hyvässä kunnossa, eikä ole suorassa auringonpaisteessa jne.. Mutta sitten kävi näin: luulin että orkideani pitäisi runsaasta sumuttelusta silloin tällöin ja lopputulos oli huono. Yksi alimmainen lehti putosi tänään ja muut lehdet tuntuvat kovin pehmeiltä..Epäilen että lehdet ovat saaneet liikaa vettä! Mikä neuvoksi?? Auttakaa!

Vierailija

Minä sain ensimäisen orkidean kuolemaan kun laitoin multaa juurille. Toinen kuoli kun lehtien juureen kastellessa jäi vettä. Nyt varon että ei kastu kun liotan niitä joskus 7-10pv välein. Puhallan kuivaksi tai kuivaan paperilla lehtien juuret jos kastuu.
Itäikkunallani on nyt 12 orkideaa. Kaikki ostettu tarjouksista 6-9 euroa/kpl. Katkon yleensä kukkavanat kukinnan jälkeen. Hoidan huolimattomasti (harvoin). Joku laji (ei perhos.) kukki niin ällöhajuisin kukin, että loppuajalla piti katkaista kukkavana pois.
Anopillani oli yksi orkidea joka kukki melkein aina. (Usein oli 20 kukkaa yhtä aikaa, kerran jopa 50) Hän asui omakotitalossa ja keitti hellalla vettä usein, ikkunat oli väliin huurussa kosteudesta. Usein aluslautasella lillui vihreä sammalen näköinen vesi (tosi laimeaa lannoitetta kerran viikossa)

Perhosorgidea fani

Minulla on ollut kauan perhosorgideoita. Viimeksi ostin 2-vanaisen Plantagenista noin 2 vuotta sitten. Nyt siinä on kuusi vanaa, jotka kukkivat joulunaikaan kaikki. Harmi etten ottanut kuvaa. Upotan orgideat kerran viikossa veteen, joskus unohtuvat useaksi tunniksikin. En ole niitä koskaan leikannut, paitsi kuolleet vanat poistan. Joskus olen leikannut kellastuneita lehtiäkin pois. Lannoitan niitä Plantagenista saatavilla punaisilla ravinnetikuilla. Eilen kuulin ystävältäni että vanat voi leikata kukinnan jälkeen neljännen renkaan yläpuolelta. Otin riskin ja leikkasin tänään jo kukkineet vanat. Katsotaan mitä tapahtuu. Ajattelin antaa kukille nyt lepokauden ja laitan ravinnetikun joskus huhtikuulla. Orkideat ovat ihania ja niitä on mukavaa hoitaa ja tietenkin ne tuovat silmäiloa.

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

Minulla on selainen orkidea, varmaankin perhos :) sukua. Minulla ei lainkaan ole viherpeukaloa, ja olen ns. tappanut muutaman orkidean liikakasteluun tai johonkin. Mutta nyt kun keväällä sain  tuon kukan ajattelin tekeväni jotakin, että saisin sen elämään.

Se on hyvinvoiva kun olen sen noin kerran viikossa uppokastellut ehkä puoli tuntia. Olen hieman murehtinut kun ei ole saanut aikaiseksi lisätä siihen sopivaa multaa, kuinka ollakaan kesän aikana sain päähäni tyhjentää kahvisuodattimeni sen juurelle, en sentään kerralla kaikkia, vain osan. Olen tehnyt sitä koko syksyn noin parin viikon välein ja kuinka ollakaan huomasin kukan voivan oikein hyvin, ensin se teki lehden ja nyt läheltä tyveä on tulossa kaksi  noin kaksisenttistä vihreää pötkylää, lyijykynän vahvuisia. Onkohan ne kukkavarsia vai juuria, kuka osa sanoa.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minulla on vain yksi perhosorkidea ollut viitisen vuotta. Se on kukkinut vaikka kuinka monta kertaa ilman pidempiä lepotaukoja. Kukinnan jälkeen en katkaise kukkavartta vaan siitä on usein puhjennut uusi silmu ja uusi kukinta. Korkeintaan kuivahtaneen latvan olen poistanut. Sitten kun koko varsi on entinen, katkaisen sen juuresta. Ilmajuuret erottaa siitä, että ne ovat kiemuraisia ja vaaleampia kuin kukkavarsi, joka on lehtien värinen ja suora, juuria paksumpikin. Näin ainakin minun orkideassani.

Kastelen upottamalla lasiruukun lämpimään sade- tai kaivoveteen n. 15 minuutiksi, kun juuret näyttävät vaaleilta. Vesi saa tulla vain niin ylös, ettei se kastele lehtiruusukkeen tyveä. En ole koskaan pitänyt kasteluväliä niin kauan, että lehdet olisivat alkaneet lopsottaa kuivuudesta. En myöskään kastellut niitä kellastumiseen asti.

Muutamien vuosien välein olen vaihtanut karikkeen uuteen, kaupan "orkideamultaan" ja poistanut samalla liiat ja mahdollisesti kuolleet juuret. Olen yrittänyt istuttaa kasvin pystyyn, mutta orkideahan kasvaa minne päin sattuu luonnossakin. Nestemäistä orkidealannoitetta käytän silloin tällöin.

Tällä hetkellä vanharouva on pieniin päin eikä kuki. Odottelen, että poikanen alkaisi saada juuria, jotta voisin istuttaa sen omaan ruukkuun. Tämä on kokeilu, en tiedä, mitä siitä tulee vai tuleeko mitään. Orkidealla on jo nyt keinovaloa, kun luonnonvalo alkaa olla kortilla. Marraskuulta eteen päin se on välttämätöntä kaikille viherkasveilleni ja varsinkin kukkiville.

Vierailija

Minäkin olen saanut orkideoita lahjaksi ja ostanut. Kaikki onnistuneesti kuolleet, vaikka etsin ja luin ja kyselin neuvoja ja tein kaiken opin mukaan. Nyt sain eräältä neuvoja ihmiseltä jolla on usea orkidea ja kaikki menestyneet hyvin. Ei kuulemma tarvi kovin kummosesti hoitaa. Vettä lorauttaa joskus kun muistaa ja tavallista kukkalannoitetta harvoin antaa. Mutta hänellä onkin isot ikkunat länteen, puita ikkunoiden edessä ettei aurinko kovin porota, ja siinä ne orkideat viihtyy.

Nyt tämän orkidean ostin viime keväänä ja se on pysynyt hengissä kun en ole kovin hoitanut. Talvella oli toisella puolen taloa kuin nyt, aurinkoisemmalla puolen, nyt on varjoisemmalla puolen. Ja uusia alkuja on paljon, lehtiä ja liekö kukkavanoja. mielenkiintoista seurata mitä tapahtuu :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat