Vispipuuron ohje?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Miten tehdään sellaisen vanhan ajan vispipuuro? Isomummoni teki aikoinaan sellaista ja se oli ihanaa! Mutta enää en saa isomummin ohjetta, kun hänestä aika jätti jo 10 vuotta sitten.

Kommentit (14)

Vierailija

Mannasuurimo puuro ( hiemen tavallista löysempi ) keitetään mehuun kuin mehuun ja vatkataan jäähtyneenä kuohkeaksi.
Puolukkahan se on perinteinen , täällä sanotaan lapparuuro, mehu mihin se on keitetty, mutta esim. tyrnistä ja karpalosta tulee aivan ihanaa.

Vierailija

Lainaus:

Mannasuurimo puuro ( hiemen tavallista löysempi ) keitetään mehuun kuin mehuun ja vatkataan jäähtyneenä kuohkeaksi.
Puolukkahan se on perinteinen , täällä sanotaan lapparuuro, mehu mihin se on keitetty, mutta esim. tyrnistä ja karpalosta tulee aivan ihanaa.

Mutta laitetaanko siihen sokeria tai jotain?

Vierailija

Vispipuuron ohje
Ruokapirkasta aikoinaan poimittu ja erittäin hyväksi todettu ohje.

3-4-dl (n 200 g puolukoita tai punaisia viinimarjoja tai karpalpoita
1 l vettä
1,25 dl mannasuurimoita
hiven suolaa
1,5 dl sokeria
0,5 dl kylmää vettä
1 rkl perunajauhoja
(vaniljasokeria)
1. Kuumenna vesi ja keitä siinä puolukoita, kunnes kuoret vaalenevat. Siivilöi mehu ja kaada uudelleen kattilaan. Kuumenna uudelleen kiehuvaksi.
2. Lisää mannasuurimot koko ajan vatkaten. Keitä puuroa hiljalleen noin 15 minuuttia välillä sekoitaen. Lisää sokeri ja ohuena nauhana kylmään veteen sekoitetut perunajauhot. Kiehauta ja jäähdytä. (Mausta halutessasi vaniljasokerilla).
3. Vatkaa puuro kuohkeaksi.

Vierailija

Oletteko koskaan kokeilleet vispipuuroa esim. luumuista tai taateleista? Tulee muuten hyvää ja kuitupitoista.

Vierailija

Olen tehnyt myös gluteenitonta versiota, jossa mannaryynit korvataan maissista tehdyillä polenta-ryyneillä: siitä tulee vielä kauniin kullankeltaista, ja väriä korostin käyttämällä tyrnimehua ja punaisten marjojen sijasta mangososetta, nahattomia appelsiinilohkoja, hilloja...

Vierailija

Sanotaan että Gluteeniton ruoka on vähän kuituista.Minä olen jättänyt puolukkapuuroon puolukat kuorineen,en ole

siis siivilöinyt niitä pois.Vatsa kyllä tykkää sellaisesta TOIMII!

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minäkin jätän puolukat kuorineen puuroon, kyllä ne vatkatessa murskautuvat eikä niitä huomaa millään tavalla. Kyllä puolukasta hyvä puuro tulee, mutta olen kyllä käyttänyt myös punaviinimarjamehua. Onkohan sitä niin tottunut vanhastaa puolukkaan, ettei oikein usko muun siihen kelpaavankaan!
Terveisin vatkatun marjapuuron ystävä Savosta

Vierailija

Tämä on minunkin ohjeeni ja tulee taivaallista, ehkä juuri vaniljasokeria maustaa sen mukavasti. Tuoreesta vastapoimitusta puolukasta tulee parasta. Jos puolukat survoo hienoksi tehosekoittajalla ja bamixin tapaisella ei tarvitse siivilöidä ja tulee hyvä kuidutkin mukaan.

Vierailija

Mannaryynipussin kyljessä on mielestäni hyvä ohje.
Minäkin käytän erilaisia marjoja,enkä siivilöi kuoria pois.
Mustaherukka on hyvä vaihtoehto.
Vanilja sokeri valmiiseen puuroon antaa hyvän säväyksen.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Uudempi tulokas näillä manna-markkinoilla oa kaura-manna.Löytyy varmaan kaupanhyllyltä mannaryynien vierestä.Se sisältää enemmän kuituja,kuin tavallinen mannaryyni.Kauramannaa käytetään nestelitraa kohden vähän enemmän,kuin tavallista mannaryyniä.Siinäkin on ihan hyvä ohje pussin kyljessä.Siirryin kokonaan siihen kerran maistettuani.

Vierailija

Perinteinen vispipuurohan tehdään puolukoista, mutta olen nyt usein valmistanut punaherukoista ja kukaan ei todellakaan erota makua. Hyvää tulee ....

Vierailija

Oma äiti teki vispipuurosta aina sellaista jäykkää ja tummaa, johon piti laittaa paljon sokeria ja maitoa. Itse pidin enemmän siitä, kun lapsena vanha koulun keittäjä aikoinaan teki vaaleaa ja kuohkeaa vispipuuroa! Itse en osaa niin hyvää tehdäkään, vai onko aika kullannut muistot?

Vierailija
Alte Frau

Vispipuuron ohje
Ruokapirkasta aikoinaan poimittu ja erittäin hyväksi todettu ohje.

3-4-dl (n 200 g puolukoita tai punaisia viinimarjoja tai karpalpoita
1 l vettä
1,25 dl mannasuurimoita
hiven suolaa
1,5 dl sokeria
0,5 dl kylmää vettä
1 rkl perunajauhoja
(vaniljasokeria)
1. Kuumenna vesi ja keitä siinä puolukoita, kunnes kuoret vaalenevat. Siivilöi mehu ja kaada uudelleen kattilaan. Kuumenna uudelleen kiehuvaksi.
2. Lisää mannasuurimot koko ajan vatkaten. Keitä puuroa hiljalleen noin 15 minuuttia välillä sekoitaen. Lisää sokeri ja ohuena nauhana kylmään veteen sekoitetut perunajauhot. Kiehauta ja jäähdytä. (Mausta halutessasi vaniljasokerilla).
3. Vatkaa puuro kuohkeaksi.

Vierailija

Vispipuuron teossa on tärkeintä saada käsi vetreään kuntoon, hyvä konsti on dokata pari,kolme viikkoo käsi "vatkaa"jo melko mukavasti, sitten vaan eukko panee vispilän käteen ja kulho eteen, niin se homma etenee.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat